عزاداران حسینی رعایت توصیه‌های بهداشتی را الزامی می‌دانند

شرایط عزاداری در ماه محرم امسال

به گزارش عصر آزادی آنلاین، رئیس گروه بهداشت محیط مرکز بهداشت آذربایجان شرقی با اشاره به برگزاری مراسم سوگواری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) اظهار کرد: عزاداری با رعایت فاصله گذاری اجتماعی در اماکن و فضاهای باز، استفاده مستمر از ماسک و تجمعات حداقلی برگزار شود.

محمد قنبری با بیان اینکه جابه‌جایی هیات‌ها و دسته‌روی ممنوع است، گفت: استفاده از طبل، سنج و وسایل مشابه در برگزاری مراسم‌ها ممنوع بوده و مراسم سینه زنی و زنجیرزنی با زنجیر شخصی در محل مراسم، بدون جابجایی مجاز است.

وی متذکر شد: برگزاری مراسم‌های خاص در برخی استان‌ها مانند یوم‌العباس در زنجان، نخل گردانی در یزد، تشت گذاری در اردبیل و مراسم شیرخوارگان به دلیل تجمع، تراکم و جابه‌جایی و ضرورت پیشگیری از سرایت بیماری ممنوع است.

قنبری خاطرنشان کرد: حضور هیات‌ها در اماکن مقدس، حرم‌ها و امامزاده‌ها ممنوع بوده و مدیریت تولیت‌ها نسبت به برگزاری مراسم در اماکن و فضای باز با رعایت فاصله گذاری اجتماعی و اجرای پروتکل‌های بهداشتی اقدام کنند.

وی بر ضرورت استفاده از ظرفیت‌های تبلیغی و رسانه‌ای توسط هیات‌ها برای رعایت ضوابط بهداشتی و اطلاع رسانی تاکید کرد.

وی با اشاره به شرط برگزاری نماز، اظهار کرد: برگزاری نماز مانند گذشته در مساجد به مدت یک ساعت در اماکن سربسته، دارای شرایط بهداشتی و تهویه با یک چهارم ظرفیت مکان مورد نظر، رعایت فاصله گذاری اجتماعی حداقل دو متر، استفاده از ماسک و به همراه داشتن وسایل شخصی بلامانع است.

رئیس گروه بهداشت محیط مرکز بهداشت آذربایجان شرقی با اشاره به ضوابط اجرای مراسم عزاداری در فضای باز اشاره کرد و افزود: سطوح مشترک محل برگزاری مراسم باید قبل و بعد از برگزاری به طور مستمر گندزدایی شده و همیاران سلامت هیات در ورودی محل برگزاری مراسم جهت نظارت بر ضد عفونی دست‌ها، کنترل و اهدای ماسک مستقر شوند.

وی متذکر شد: همه عزاداران در محل باید از ماسک استفاده کرده و برگزاری مراسم در فضای باز حداکثر از دو ساعت بیشتر نشود.

وی با اشاره به ضوابط و توزیع غذاهای نذری، گفت: از پذیرایی در هیات‌ها خودداری کرده و نذورات در قالب بسته‌بندی توزیع شوند، توصیه کلی مبنی بر ارائه نذورات به صورت خشک و خام در راستای استمرار برنامه مساوات است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.