دلایل اُفت شاخص کل بورس چه بود؟

به گزارش عصر آزادی آنلاین،مهدی دلبری کارشناس بازار سرمایه در گفت و گویی خبری گفت: با میانگین بازده حدود ۶۰۰ درصدی بازار سرمایه در یک سال گذشته؛ خروج برخی از سهامداران  قدیمی با شناسایی سود سهامشان از بازار در کنار ابطالی نزدیک به ۵۰  میلیارد تومان صندوق‌های سرمایه گذاری  در ۲ هفته گذشته، افزایش میزان عرضه در بازار و چند مصوبه قانونی دولت مبنی بر لزوم افزایش سهام‌های شناور و  عدم حق خرید سهام برای شرکت‌های دولتی از تغییرات بازار سرمایه بود.

دلبری افزود: در روزهای اخیر  عرضه‌های اولیه زیادی در بازار سرمایه  ارائه شده است که به دنبال آن  صندوق‌های درآمد ثابت باید سهام‌های خودرو می‌فروختند از طرف دیگر اعتبار کارگزاری‌ها کاهش یافت و در مجموع سبب شد در یک ماه اخیر حجم  تقاضا در بازار جوابگوی میزان عرضه نباشد چراکه روزانه حدود ۱۲۰۰ میلیارد تومان  نقدینگی وارد بازار می‌شد که جوابگوی این میزان جریان نقدینگی نبود و این روند منجر به ایجاد  دوران اصلاح قیمت سهام‌ها شد.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: از اتفاقات مثبتی که در ۲ هفته گذشته برای بازار سرمایه رقم  خورد می‌توان به  خرید بیشتر سهام توسط صندوق‌های درآمد ثابت اشاره کرد.

دلبری بیان کرد: معتقدم روند بازار سرمایه در آینده به ۲ صورت خواهد بود  به بیان دیگر سهام‌هایی که اصلاح قیمت آن‌ها  متناسب با بازار بورس نباشد احتمال دارد به روند منفی خود ادامه دهند، اما سهام‌هایی که اصلاح قیمت معقولی داشته اند رشد خواهند داشت البته  برخی سهام‌ها ی فلزی و معدنی که رشد دلار نیما  و قیمت جهانی در آن‌ها تاثیر بیشتری دارد با افزایش نرخ ارز، ارزش  آن افزایش میابد که البته این سهام‌ها  از اصلاح قیمت خوبی در بازار برخودار بود.

وی در پایان گفت: در حال حاضر میزان حجم معاملات نگران کننده نیست و نقدینگی در بازار به اندازه کافی است.

در هفته اخیر نماد‌های غاذر، بپیوند و ثعتما در سه بازار بورس، فرابورس و بازار پایه بیشترین جابه جایی را در میزان سهامشان داشتند همچنین فارس  بزرگترین شرکت به لحاظ ارزش بازار است  که  حدود ۳۷۶ هزار میلیارد تومان ارزش دارد.

بیشترین رشد هفتگی قیمت سهام در بازار بورس فملی، در بازار فرابورس شاروم و در بازار پایه شمواد بوده است اما بیشترین کاهش هفتگی قیمت سهام در بازار بورس وملی، در بازار فرابورس غشهداب و در بازار پایه سامان بوده است.

بیشترین رشد هفتگی قیمت سهام در بازار بورس فملی، در بازار فرابورس شاروم و در بازار پایه شمواد بوده است اما بیشترین کاهش هفتگی قیمت سهام در بازار بورس وملی، در بازار فرابورس غشهداب و در بازار پایه سامان بوده است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.