به بهانه سالگرد جنگ تحمیلی و ضربه ای که بر ایلام وارد کرد؛ روزی که ایلام، همانند گیلان شود!

شهرام صادق زاده/  عصر آزادی آنلاین،

ایلام طی هشت سال جنگ تحمیلی خط مقدم جبهه های جنگ بوده است ولی امروز نام مردم این استان کمرنگ است و بدون اغراق می توان گفت اکثریت توجهات سالهای پس از جنگ به استان خوزستان معطوف شده است.

ایلام استانی با ۴۳۰ کیلومتر مرز مشترک طی هشت سال جنگ تحمیلی از مناطق عملیاتی دفاع مقدس بوده که مردم این استان نه تنها دیار خود را ترک نکردند، بلکه با رشادت های خود نگذاشتند یک وجب از خاک کشور به دست بیگانگان بیفتد.

این استان طی هشت سال جنگ تحمیلی رشادت ها، فداکاری، عملیات بزرگ و کوچگ، بمباران های هوایی، تصرف شهرها و غیره را به خود دیده و به قول رهبر انقلاب، روسپیدترین و پرافتخارین مردم برای کشور در طول جنگ تحمیلی محسوب می گردند.

صدام حسین ۱۹ شهریورماه ۱۳۵۹ برای اولین بار به ارتفاعات میمک واقع در شهرستان مرزی مهران حمله کرد و این آغازگر حواث مهمی طی هشت سال جنگ تحمیلی در استان ایلام بود.

در طول جنگ تحمیلی عملیات مهمی مانند ضربت ذوالفقار، فتح المبین، محرم، والفجر ۱، ۳، ۵ و۶، کربلای یک، عاشورا، نصر ۲ و ۶، عاشورا ۲، قدس ۳ و غیره همگی در محدوده استان ایلام انجام شده است.

در یکی از غم انگیزترین عملیات های بمباران هوایی در این استان در تاریخ در ۲۳ بهمن‌ماه سال ۱۳۶۵، زمین فوتبال “چوار” را بمباران و ۱۵ ورزشکار را شهید کردند به طوری که ایلام بیش از ۳۰۰ بار مورد بمباران هوایی، ۱۶ بار مورد حملات شیمایی قرار گرفته است.

در یکی از دیگر از عملیات بمباران هوایی در ایلام، ١٧خرداد سال ١٣۶۴ در حالی که مردم سختکوش شهر ارکواز ملکشاهی در تابستان گرم مشغول گذران زندگی و آماده کردن تدارکات برای رزمندگان در جبهه مهران بودند، ناگهان صدای آژیر قرمز به صدا در آمد و این شهر آماج بمباران هواپیماهای جنگی رژیم بعثی قرار گرفت که منجر به شهادت و مصدومیت ٧٢ نفر از مردم بی دفاع آن گردید.

در یکی دیگر از بمباران های هوایی استان ایلام، ١٨ خرداد ماه سال ۱۳۶۴ توسط نیروهای بعث عراق، ۱۵۵ نفر از مردم مظلوم ایوان و زرنه به شهادت رسیده و تعداد زیادی نیز مجروح و جانباز شدند.

نکته جالب تر اینکه، جنگ در استان ایلام زودتر از سایر مناطق کشور به مردمان مقاوم و صبورش رُخ نشان داد، به طوری که جای جای این استان بوی رشادت و شهادت می دهد و ناراحتی آن سالها هنوز هم در چهره مردم این منطقه مشاهده می گردد.

در این استان طی هشت سال جنگ تحمیلی ۴۹ عملیات کوچک و بزرگ، ۱۷۲ عملیات زمینی و ۷۰ عملیات هوایی انجام شده است، اما مردم غیور استان ایلام در دیار خود ماندند تا به همت بسیج عشایر، ذره ای از خاک پای کشورشان به دست بیگانگان نیفتد.

مردم استان ایلام جزو مردمی بودند که ۸ سال دفاع مقدس را با گوشت و پوست و خون خود لمس و احساس کردند، به طور مثال زنان این خطه اگر خود نتوانستند در جبهه حضور پیدا کنند اما مردان خانواده شان را راهی میدان جنگ کردند بدون آنکه کوچک ترین واهمه ای از عدم بازگشت عزیزان خود داشته باشند.

یکی از مهم ترین ویژگی های استان ایلام وجود ۶۴۰ هزار جنگل بکر و بیشتر از نوع درخت بلوط است، وجود این درختان در زمان هشت سال جنگ تحمیلی برای مردم استان بسیار کمک کننده بود چرا که نزدیکی شهرها به جنگل، باعث پناه بردن مردم به دل کوهستان استان می شد تا از گزند بمباران ها در امان بمانند.

مردم این استان سالها در جنگل ها چادر زده و زندگی کردند، ولی هیچ گاه دیار خود را ترک نکردند، اکنون نیز مردم ایلام در ایام مختلفی از سال به یاد سالهای دور چند روز در طبیعت بلوط استراحت کرده و یاد دوران جنگ را به شیرینی امنیت کشور زنده نگه می دارند.

در واقع، زمانی که ایلام درگیر جنگ بود دیگر استان ها مسیر توسعه را طی می کردند و اکنون بخش زیادی از محرومیت این استان به این دلیل است که هشت سال از توسعه عقب افتاده و باید تدابیری اندیشیده شود تا همانند سالهای قبل از جنگ، رفاه و آسایش شهروندان استان در حد قابل قبول عملی گردد.

اگر در مسیر بازدید از مناطق جنگی، در استان ایلام حضور یافته اید با حقیر هم عقیده خواهید بود که با وجود همه پتانسیل ها، استان ایلام توسعه نیافته است و نمی توان تنها هشت سال جنگ تحمیلی را عامل اصلی کم توسعه بودن آن قلمداد نمود زیرا از برخی شاخص ها فاصله فاحش دارد!

نهایت اینکه باید دولت و بخش خصوصی با هم اندیشی لازم استان ایلام را از نظر شاخص های توسعه به متوسط کشور نزدیک کرده و روزی برسد که مردم ایلام نیز همچون گیلان و سایر مناطق گردشگری کشور، میزبان مسافرانی باشند که با آسایش و به دور از محرومیت، لذت حضور در این استان را بچشند!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.