بارقه‌های امید برای تکمیل پارک ۵۰ ساله تبریز

به گزارش عصر آزادی آنلاین، امضای تفاهم‌نامه همکاری میان شهرداری تبریز با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا برای ساخت «پارک بزرگ تبریز»، بارقه‌های امید برای تکمیل این طرح ۵۰ ساله را روشن کرد.

«پارک بزرگ تبریز» در شمال غرب این کلان شهر، از جمله طرح های نام آشنای مدیریت شهری تبریز در پنج دهه گذشته محسوب می شود که اجرای آن در دهه های اخیر به دلایلی همچون کشاورز بودن اراضی محل اجرای طرح، تغییر مداوم مدیران شهری و نبود اجماع در بین نهادهای مسوول و تصمیم ساز درباره تسریع در اجرای آن در محاق مانده بود.

نبود عزم جدی و هم افزایی بین نهادهای تصمیم گیر برای اجرای طرح  ۶۰۰ هکتاری «پارک بزرگ تبریز» در دهه های اخیر باعث شد که شهرداری میلیاردها تومان برای تملک چندباره اراضی کشاورزی واقع در محدوده طرح که از زمان های قدیم برای کاشت صیفی جات و سبزیجات کاربرد دارد، هزینه کند.

حال اما انتشار خبر امضای تفاهم نامه میان شهرداری تبریز با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا برای اجرا و تکمیل طرح «پارک بزرگ تبریز»، امید به تحقق وعده های طولانی مدیران شهری و استانی سال های گذشته درباره این تفرجگاه بزرگ و مورد نیاز شهر را بیشتر کرده است.

در تایید این ادعا، اشاره به این نکته خالی نیست که قرارگاه خاتم الانبیا در سال های گذشته طرح های برزمین مانده یا نیمه تمام زیادی را در آذربایجان شرقی به سرمنزل مقصود رسانده است و بر این اساس شهروندان تبریزی امیدوارند که واگذاری اجرای طرح «پارک بزرگ تبریز« به قرارگاه خاتم نیز سرانجام خوشی داشته باشد و بر پنج دهه انتظار آنان برای استفاده از این تفرجگاه وسیع، نقطه پایانی بگذارد.

ناگفته نماند که قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در زمان حاضر افزون بر ۱۰ هزار میلیارد تومان طرح در آذربایجان شرقی در دست اجرا دارد و کارشناسان و ناظران محلی امیدوارند که این مجموعه با استفاده از متخصصان جوان و توانمند و خلاق خود بتواند با تکمیل طرح «پارک بزرگ تبریز»، به آرزوی پنج دهه ای مردم این کلان شهر ۲ میلیون نفری جامه عمل بپوشاند.

«پارک بزرگ تبریز» کجاست؟

طرح احداث «پارک بزرگ» تبریز در منتهی الیه شمال غرب تبریز در سال ۱۳۵۰ تصویب شد و  آن هنگام قرار بود این پارک در مساحت ۸۸۰ هکتار احداث و به «پارک بزرگ خاورمیانه» تبدیل شود؛ پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز در سال ۱۳۷۰، طرح احداث این پارک مطرح و مقرر شد، سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تبریز، احداث آن را بر عهده بگیرد؛ در اوایل سال ۱۳۸۰ فازهای اول و دوم این طرح در روبروی فرودگاه تبریز و در سمت کارخانه شیر پگاه احداث شد.

پارک بزرگ در صورت تکمیل و بهره‌برداری، ریه تنفسی شهر تبریز بوده و همچنین یکی از مناطق جذب گردشگران داخلی و خارجی در آینده خواهد بود. این پارک که ۲ رودخانه مهران رود و تلخه رود از وسط آن عبور می‌کنند، در محل پیشین زمین‌های کشاورزی احداث خواهد شد.

به دلیل مرغوب بودن خاک و قابلیت تبدیل سریع به فضای سبز مناسب و کاشت انواع درختان، توسعه و تکمیل این پارک، از سال‌های گذشته یکی از اهداف شهرداری تبریز بوده است؛ ولی به دلیل وسعت زیاد منطقه و زیر کشت بودن قسمت‌هایی از این پارک (سیفی کاری)، مشکل تملک، تأمین اعتبار و سایر هزینه‌ها باعث شده است تا روند تکمیل این پارک به کندی پیش برود.

پارک بزرگ دارای امکاناتی همچون پیست‌های اتومبیل سواری، اسب‌سواری و دوچرخه سواری، دریاچه‌های قایق رانی، رستوران‌های متعدد، سالن‌های سرپوشیده تفریحی، شهربازی و هتل ۵ ستاره خواهد بود.

اعتلای جایگاه فرهنگی و تاریخی غرب تبریز، گسترش فضای سبز شهری، تلطیف وضعیت آب و هوایی محدوده صنعتی غرب تبریز، معرفی چهره‌ای زیبا و بانشاط از شهر با توجه به همجواری با مسیر فرودگاه بین‌المللی شهر و ایستگاه راه‌آهن، روان‌سازی ترافیک شهری، ارتقای سرانه فضای تفریحی و ایجاد فرصت‌های متنوع اشتغال از اهداف کلان این پروژه بزرگ است.

طبق اعلام شهرداری تبریز، پروژه پارک بزرگ تبریز در دو فاز اجرا می‌شود که فاز نخست آن در کاربری‌های تفریحی و ورزشی و فاز دوم آن شامل مجموعه گردشگری، تفریحی و تجاری است؛ بخشی از عملیات اجرایی این پروژه در سال ۱۳۹۵ آغاز اما به دلیل مشکلات بودجه‌ای پس از مدتی رها شد.

پارک بزرگ تبریز یکهزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بودجه اختصاصی دارد

قائم مقام شهردار تبریز با بیان اینکه شورای شهر تبریز در آخرین جلسه خود برای پارک بزرگ این شهر یکهزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بودجه تصویب کرد، گفت: این تفرجگاه را به محور گردشگری آذربایجان‌شرقی تبدیل می کنیم.

رسول موسایی افزود: شهرداری تبریز مصمم است پارک بزرگ تبریز را به عنوان تفرجگاهی بزرگ در غرب تبریز که از نظر توسعه فضای سبز و توسعه اماکن گردشگری بسیار حائز اهمیت است، اجرا کند.

وی با بیان اینکه اجرای این پروژه به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) واگذار شده است، گفت: این قرارگاه مشاوران اجرای پروژه را انتخاب کرده است که فعالیت خود را آغاز می کنند.

قائم مقام شهردار تبریز تاکید کرد: در جلسه ای با استانداری آذربایجان شرقی مقرر شد از «میدان چایی» تا «سه راهی اهر» نیز جزو محدوده پارک بزرگ تبریز محسوب شود تا بتوانیم از پتانسیل های میدان چایی در زمینه گردشگری استفاده کنیم.

وی اضافه کرد: همچنین در جلسه امرو پیشنهاد استفاده از محدوده سد ونیار در پارک بزرگ از سوی معاون محترم عمرانی استاندار مطرح و مقرر شد مشاورین این موضوع را بررسی کنند.

موسایی با اشاره به تصویب تزریق ۱۵۰۰میلیاردتومان از سوی شهرداری تبریز برای اجرای پارک بزرگ تبریز در جلسه اخیر شورای اسلامی شهر، گفت: مجموعه ای با عنوان «توسعه شهر تبریز و توسعه پارک آذربایجان» از امروز شروع به کار کرد و عهده دار پیگیری مباحث مرتبط با پارک بزرگ شد.

معاون استاندار آذربایجان شرقی: عزم همگانی برای احداث پارک بزرگ تبریز وجود دارد

معاون عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی نیز گفت: انسجام، همت و عزمی جدی در نهادهای مختلف به ویژه شهرداری تبریز برای اجرای پروژه پارک بزرگ تبریز وجود دارد.

جواد رحمتی با ابراز امیدواری از این‌که پروژه پارک بزرگ تبریز در آینده‌ای نزدیک آماده بهره برداری باشد، افزود: خوشبختانه تمام عوامل و بخش‌های مختلف شهرداری تبریز برای انجام کامل این پروژه آماده هستند.

وی گفت: مشخص نبودن ساختار اجرایی پروژه پارک بزرگ از جمله مشکلاتی بود که این پروژه با آن مواجه شد، اما اکنون تلاش می‌کنیم این ساختار را به طور کامل مشخص کنیم.

وی با بیان اینکه پارک، مشخصات و تعاریف مشخص خود را دارد و باید هویت اصلی باغ پارک های بزرگ حفظ شود تا نتیجه بهتری کسب کنیم، گفت: احیای هویت شهر تبریز هدف اصلی ساخت پارک بزرگ است.

رحمتی اظهار کرد: مشاوران طرح‌ها باید فارغ از کارهای کلیشه‌ای، نسبت به به‌روز کردن اطلاعات و پیاده‌کردن نمونه‌های به‌روز دنیا پیشقدم بوده و یک رویکرد جدید داشته باشند.

وی ادامه داد: منطقه پارک بزرگ تبریز دارای فضای سبز گسترده‌ای است، اما افزایش سرانه‌ فضای سبزی در این منطقه صورت نمی‌گیرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به خصوصیت منحصر به فرد پارک بزرگ، خاطرنشان کرد: پارک بزرگ تبریز در قیاس با نمونه‌های مشابه خارجی طرحی ویژه و منحصربه‌فرد در جوار زمین‌های کشاورزی است، اما خیابان‌کشی و جدول گذاری برای کشاندن مردم به این پارک کار اشتباهی است.

وی ادامه داد: نباید به بهانه ساخت پارک برای مردم تناسب منطقه را تخریب کنیم که البته سازمان محیط زیست و جهادکشاورزی نیز در این زمینه نگرانی‌هایی دارند.

رحمتی با اشاره به آبگیری دریاچه پارک بزرگ نیز گفت: ستاد احیای دریاچه اورمیه، آبگیری دریاچه پارک بزرگ را استثنا کرده و قرار شده آبگیری در این دریاچه اتفاق بیافتد، ولی با این شرط که در غیر فصل کشاورزی این آب رهاسازی شود.

وی ادامه داد: یک پیشنهاد برای آبگیری دریاچه پارک بزرگ، زه‌آب تبریز است که ۳۰۰ لیتر در ثانیه برآورد ما است و می‌تواند برای تامین آب پارک بزرگ مد نظر قرار بگیرد.

تکمیل پارک بزرگ تبریز اولویت شهرداری است

شهردار تبریز نیز اجرای طرح «پارک بزرگ تبریز» را جزو برنامه‌های اولویت دار سرمایه گذاری اعلام کرد و گفت: دلیل اصلی بلاتکلیف ماندن بیشتر طرح‌های مشارکتی شهری مربوط به زمین‌هایی است که در اختیار سرمایه گذار قرار داده شده است اما سرمایه گذار برای ارزش افزوده ملک شهرداری چندین سال این پروژه را معطل نگه می‌دارند.

ایرج شهین باهر با بیان اینکه هم اکنون بیشتر در پروژه‌های شهرداری شاهد سرمایه برداری هستیم تا سرمایه گذاری، افزود: اما ما اکنون به سرمایه گذاری نیاز داریم که بیاید و برای شهر هزینه کرده و نیاز شهر را برطرف کند.

وی با تاکید بر لزوم جذب سرمایه گذار واقعی در تبریز، اضافه کرد: به دنبال حل و فصل موارد و مشکلات قبلی هستیم که چند سال است هنوز تعیین تکلیف نشده‌اند که پروژه عظیم پارک بزرگ از ان جمله می‌باشد.

شهین باهر نگاه به سرمایه گذار، شراکت در املاک و مستغلات شهرداری را شیوه‌ای نادرست برای جلب سرمایه گذاری در شهرداری برشمرد و تصریح کرد: این روش‌ها نتیجه خوبی در پی نداشته است.

وی یادآوری کرد: متأسفانه امروز وضعیت اقتصادی در ساخت و ساز مشخص نیست و توجیه و امنیت اقتصادی برای بخش خصوصی وجود ندارد و بیشتر سرمایه‌ها به سمت طلا و دلار می‌رود تا در بخش مسکن و ساخت و ساز.

منبع/ ایرنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.