در بررسی دلایل عدم اتمام پروژه های عمرانی آذربایجان شرقی عنوان گردید؛ ضرورت همراهی دستگاه های اجرایی و نظارتی در تعیین تکلیف پروژه ها

شهرام صادق زاده/ عصر آزادی آنلاین: دلایل عدم اتمام پروژه های عمرانی آذربایجان شرقی با حضور تعدادی از مسئولان بخش دولتی و خصوصی در اتاق بازرگانی تبریز مورد بررسی قرار گرفت.
در این جلسه کارگروه کارشناسی، نمایندگان معاونت امور عمرانی استانداری آذربایجان شرقی، سازمان مدیریت و برنامه ریزی، انجمن انبوه سازان، انجمن پیمانکاران عمرانی و انجمن مشاوران استان حضور داشتند.

▪️مشکلات پروژه های نیمه تمام باید احصا گردد

در این نشست، دبیر کمیسیون بهبود محیط کسب و کار و صنعت اتاق بازرگانی تبریز با اشاره به اینکه تنها دلیل نیمه تمام ماندن پروژه های عمرانی، عدم اعتبار ریالی نیست گفت: برخی از پروژه های نیمه تمام از ابتدا توجیه اقتصادی نداشته اند و برخی دیگر به دلیل بی برنامگی، توجیه اقتصادی خود را از دست داده اند.
مصطفی بهنیا ادامه داد: با توجه به اینکه حل معضلات اساسی در این زمینه به دلیل شرایط حاکم بر کشور امکان پذیر نیست لذا تمرکز بر پروژه های نیمه تمام استان و پیدا کردن راه حل برای رفع مشکلات این حوزه، نیازمند ارائه آمار دقیق پروژه های نیمه تمام از سوی سازمان برنامه و بودجه است.
وی افزود: در این آمار باید تعداد طرح های نیمه تمام عمرانی استان همراه با پارامترهای پیشرفت فیزیکی، دلایل عدم اتمام پروژه، توجیه یا عدم توجیه اقتصادی طرح،  بررسی و بر اساس آن، راهکارهای لازم پیشنهاد شود که این مهم مستلزم همراهی دستگاه های اجرایی و نظارتی استان است.

▪️برای اتمام پروژه ها مشکلات بودجه ای وجود دارد

مدیر گروه نظارت سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی نیز با اشاره به تحریم های وارد شده علیه ایران و شرایط اقتصادی موجود در کشور گفت: در حال حاضر اولویت دولت در بودجه بندی، بحث یارانه ها و اداره کشور است و پروژه های عمرانی در اولویت های بعدی قرار دارد.
اکبر طلوعیان افزود: بسیاری از عوامل دست به دست هم می دهند تا یک پروژه بدون توجیه فنی و اقتصادی تایید شده و در نهایت به دلایل مذکور، نیمه تمام مانده و بودجه کشور در بسیاری از پروژه ها بلاتکلیف می ماند.
وی دیگر دلیل نیمه تمام ماندن پروژه های عمرانی را عدم به رسمیت شناختن انجمن های صنفی این حوزه از سوی دستگاه های اجرایی دانست.
در ادامه، محمد اسماعیل اکبری قائم مقام دبیر انجمن انبوه سازان استان نیز گفت: با توجه به اینکه سازمان مدیریت و برنامه ریزی، مرجع تصمیم گیر در شروع پروژه هاست، چطور ممکن است که مهر تایید بر پروژه هایی که توجیه اقتصادی و فنی ندارند، بزند؟

▪️پروژه های عمرانی باید از لحاظ عملکردی و مالی جدا شوند

رئیس انجمن مصالح ساختمانی آذربایجان شرقی گفت: باید پروژه ها از لحاظ عملکردی و مالی از هم جدا شده و بر اساس توجیه اقتصادی پروژه ها، برنامه هایی نظیر استفاده از فاینانس داخلی برای آن ها در نظر گرفت.
صمد صومی با اشاره به اینکه متاسفانه درآمدهای مالیاتی به استان بر نمی گردد افزود: در صورت برگشت ۳۰ الی ۴۰ درصد این درآمدها به استان و ارائه تسهیلات با سود پایین به پیمانکاران، بیشتر مشکلات پروژه هایی که به دلیل عدم اعتبار نیمه تمام مانده اند، حل خواهند شد.
احمد والائی، عضو هیات مدیره انجمن مشاوران استان نیز در این رابطه تاکید کرد: باید کمیته ای برای بررسی پروژه های عمرانی با حضور دستگاه های مربوطه و بخش خصوصی تشکیل شده و از سوی دیگر، ضمانت اجرایی در خصوص اجرای مصوبات این کمیته مدنظر قرار گیرد.

▪️بازگشت عایدی مالیات به استان بسیار کم است

رئیس گروه پایش محیط زیست و توسعه پایدار دفتر فنی استانداری آذربایجان شرقی نیز با تاکید بر اینکه بازگشت عایدی مالیات به استان بسیار کم است گفت: باید در این راستا اقدامات جدی صورت گیرد.
محمد ظریفی با اشاره به ماده ۲۷ قانون الحاق افزود: طبق قانون با مولدسازی اموال دولتی می توان پروژه های نیمه تمام را به اتمام رساند.
گفتنی است در پایان این جلسه مقرر شد موضوعات مطرح شده در قالب پیشنهاد در صحن اصلی شورای استانی مطرح گردند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.