گزارش “عصرآزادی” از جلسه شماره ۲۰۳ شورای پنجم شهر تبریز؛ انتقاد شدید نیکوخصلت از تبدیل خیابان دارایی به انبار کالا و تردد سهل تریلی ها

?عصرآزادی/ شهرام صادق زاده

دویست و سومین جلسه رسمی شورای پنجم شهر تبریز به ریاست شهرام دبیری و با حضور اعضا و شهردار تبریز در عمارت تاریخی ساعت آغاز گردید.
جلسه این هفته نیز همانند جلسه قبل با رعایت فاصله گذاری اجتماعی و تنها با حضور مدیران شهری و خبرنگاران برگزار شد و از ورود روسای دفاتر اعضای شورا به جهت جلوگیری از تجمع افراد بیشتر ممانعت به عمل آمد.

                                                       

▪️اگر قانون به تصویب نرسد تبدیل وضعیت کارگران به جایی نخواهد رسید!

از نکات جالب توجه این جلسه می توان به اظهارات بابایی اقدم و محمدزاده و نیز انتقاد سونیا اندیش نسبت به رفتار یک بام و دو هوای رئیس شورای شهر تبریز اشاره کرد.
فریدون بابایی اقدم گفت: به تازگی نامه‌ای توسط استاندار آذربایجان شرقی نوشته شده که باسمنج به یک بخش مستقل تبدیل شده و در کُندرود هم شهرداری تشکیل گردد که این تصمیم مغایر با مجموعه شهری تبریز است.
وی افزود: نمی‌دانم این تصمیم را خود آقای استاندار کارشناسی کرده‌اند یا فقط امضا کرده‌اند یا از طرف ایشان امضا شده است، اما اعلام می کنم که چنین طرحی اصلاً درست و قابل اجرا نیست.
محرم محمدزاده با اشاره به اینکه هیچ کاری با داد و بیداد پیش نمی رود بلکه با تسلط به قانون می تواند عملیاتی شود گفت: باید از زحمات دکتر بهشتی تشکر کرد که توانست حساب متمرکز پرداخت حقوق را از طریق راههای قانونی اجرا نماید.
او در اظهاراتی جالب توجه تاکید کرد: تا زمانی که قانونی درباره حق و حقوق کارگران به تصویب نرسد تبدیل وضعیت کارگران به جایی نخواهد رسید!
گویا سونیا اندیش قصد ارائه تذکر قانونی در خصوص مسئله خیابان دارایی تبریز را داشت که وقتی دبیری اجازه سخنرانی به فرد دیگر را داد با واکنش تنها عضو بانوی شورا مواجه شد.
اندیش در این لحظه خطاب به رئیس شورا گفت: در سال آخر شورای پنجم، سیاست یک بام و دو هوای ریاست شورا حاکم شده است که جای تاسف دارد!

▪️شهرداری تبریز در خصوص مقوله تندرستی شهروندان اهتمام ورزد

رئیس شورای شهر تبریز در ابتدای جلسه این هفته از شهرداری تبریز خواست وظیفه خود را در خصوص تندرستی شهروندان انجام دهد.
شهرام دبیری ادامه داد: باید شرایط به گونه ای باشد که شهروندان در ایام کرونایی، بتوانند به ورزش های همگانی بپردازند.
وی با اشاره به قول مساعد شورا در روز عصای سفید افزود: امیدواریم شهرداری در خصوص حل و فصل مشکلات جامعه نابینایان پای بند باشد.
دبیری درباره پرداخت حقوق کارگران و کارکنان شهرداری هم اضافه کرد: باید طوری برنامه ریزی شود که مشکل پرداخت حقوق و دستمزد کارگران به صورت مرتب انجام گیرد.
وی ایمنی پاکبانان شهر را امر بسیار مهمی دانست و تاکید کرد: شهرداری تا هفته آتی، اقدامات عملی محافظت از کارگران را به شورا گزارش دهد.

▪️با هماهنگی وزارت کشور از بلاتکلیفی سازمان‌های شهرداری جلوگیری کنیم

گزارش حسابرسی سازمان میادین شهرداری تبریز در چهاردهمین جلسه مربوط به بررسی وضعیت سازمان های وابسته شهرداری ارائه گردید.
فریدون بابایی اقدم پس از گزارش حسابرس در خصوص سازمان میادین گفت: از دکتر بهشتی بابت رسیدگی به حسابرسی‌ها تقدیر می‌کنیم و از وقتی که دکتر قلیزاده برای برسی سازمان‌ها صرف می‌کنند قدردانیم.
وی افزود: در خصوص حسابرسی ها باید به نحوی عمل می‌کردیم ‌که کار انجام ‌می‌شد اما به اندازه فعلی وقت شورا را نمی‌گرفت که امیدواریم ‌در سال های آینده نحوه ارائه تغییر کند.
بابایی تصریح کرد: همواره از مدیران شهرداری می‌شنویم که مشکل حل شده اما معلوم نیست کی و چگونه! که لازم است ساز و کاری برای رصد اقدامات انجام گرفته تعیین شود.
در ادامه رئیس شورا گفت: اساسنامه سازمان‌های شهرداری هنوز بلاتکلیف باقی مانده که لازم است با شهرداری پیگیری کنیم تا وزرات کشور هرچه سریع تر تکلیف سازمانها را مشخص کند.
شهرام دبیری افزود: باید با وزرات کشور صحبت کنیم تا این مشکل حل شود چرا که اغلب سازمان‌های شهرداری بلاتکلیف باقی مانده‌اند.
محرم محمدزاده نیز اظهار داشت: در اسفند و فروردین شورای شهر مصوب کرد که مغازه‌های شهرداری که به اجاره داده شده از آنها اجاره بها اخذ نشود که در برخی مواقع رعایت شد اما در این مصوبه پارکینگ ها نیز وجود داشتند که از آنها اجاره بها دریافت شده و چک‌هایشان به اجرا گذاشته شده است.
در نهایت، گزارش حسابرسی سازمان میادین پس از بحث و بررسی های لازم میان کارشناسان و اعضای شورا به تصویب اعضا رسید.

▪️خانه های خیابان دارایی با تغییر کاربری به انبار تبدیل شده اند!

دبیر شورای شهر تبریز در نطق میان دستور این هفته از مشکلات اهالی خیابان دارایی دوم و سوم تبریز انتقاد کرد.
سعید نیکوخصلت با اشاره به اینکه جلسات متعددی با حضور اصناف و کارشناسان در خصوص این معبر ۶۰۰ متری انجام شده است ادامه داد: بقعه سیدابراهیم، حمال، دارالفنون و اماکن ارزشمند دیگری در آنجا قرار گرفته است که باید با جدیت کامل محافظت گردند.
وی افزود: علاوه بر آنها، مسجد حسن پادشاه، صاحب الامر و بازار تبریز می تواند برای تبریز ثروت اندوزی نمایند به شرطی که به آشفتگی خیابان دارایی پایان دهیم.
نیکوخصلت، تخلیه و دپوی عمده کالا را مورد انتقاد قرار داد و اضافه کرد: این امر باعث شده تا ۳۰۰ باب از خانه های مسکونی خیابان دارایی تغییر کاربری داده و به انبار تبدیل شوند که جای تاسف دارد.
وی تاکید کرد: تریلرهای حامل محموله کالا ترجیح می دهد ۱۰۰ هزار تومان جریمه پرداخت کنند اما بار میلیاردی خود را در این خیابان پرترافیک تخلیه نمایند!
دبیر شورای شهر تبریز در بخش دیگری از اظهارات خود افزود: همچنین بیش از ۱۴۰۰ دستگاه خودرو و ۱۰۰ دستگاه وانت در عرض یک ساعت از تایم های پیک ترافیک قبل از ظهر در خیابان دارایی متوقف می کنند که در هیچ جای جهان چنین موردی را نمی توان مشاهده نمود.
نیکوخصلت، برخورد ماموران راهنمایی و رانندگی با خودروهای متخلف، انتقال انبار کالاها به خارج از شهر، ساماندهی صنوف فعال، تبدیل واحدهای تجاری به خرده فروشی، افزایش تعداد دوربین های هوشمند جهت اعمال قانون و ارائه ساعت مقرر جهت ترخیص کالا را از جمله راهکارهایی دانست که باید مورد توجه متولیان شهری قرار گیرد.

▪️چگونه شهرداری قبول کرده مال غیر را تملک کند؟!

لایحه شهرداری تبریز در خصوص صدور مجوز واگذاری ۶ قطعه از پلاک های ۱۲ و ۱۷ از قطعات شهرك خاوران به شرکت سرمایه گذاری مسکن شمال غرب با کاربری مسکونی و ۲۱ واحد مسکونی آپارتمانی از برج المـاس خاوران بررسی گردید.
خزانه دار شورای شهر تبریز گفت: عواملی که در قرارداد شهرداری با شرکت ثالث موجب متضرر شدن شهرداری شده‌اند امروز باید جوابگو باشند.
غلامحسین مسعودی ریحان افزود: اگر امروز هم در این خصوص مصالحه شده و شورای شهر با آن موافقت کنند در آینده، شورای فعلی را مقصر خواهند دانست.
عبداله تقی‌پور نیز گفت: در جلسه‌ قبل چندین سوال وجود داشت که قرار شد شفاف سازی شود تا ما تصمیم درستی بگیریم.
وی ادامه داد: اگر شهرداری معامله‌ای انجام‌داده باید عایدات آن برای شهرداری باشد باید مشخص شود چگونه شهرداری قبول کرده مال غیر را تملک کند.
فرج محمد قلی‌زاده هم گفت: تصویب قرارداد به نفع شهرداری و شهر است اما شهرداری با تصویب آن خسارات گذشته را جبران نکرده و تنها آورده شهرداری و شرکت عوض می شود.
وی با اشاره به اینکه تصویب این قرارداد به نفع شهرداری و عدم تصویب آن به ضرر شهرداری است اضافه کرد: هنوز محرز نیست که چه کسانی در این کار متخلف هستند که باید مطابق قوانین و مقررات با آنها برخورد شود.
در پایان این دستور جلسه، اکثریت اعضای شورا به این لایحه رای مثبت دادند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.