برداشت اولین گل زعفران در نهالستان بزرگ کرج با حضور رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان

به گزارش عصر آزادی آنلاین، دکتر عبدالله مخبر رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز از نهالستان بزرگ منابع طبیعی و آبخیزداری کرج بازدید بعمل آورد. در این بازدید که با همراهی دکتر حامد فرضی مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان و همکاران اداره کل صورت پذیرفت، ضمن بازدید از یک میلیون اصله نهال تولید شده، از قطعه آزمایشی زعفران کاشته شده در نهالستان بزرک کرج بازذید بعمل آمد و اولین گل­های روییده زعفران برداشت شد.

مخبر رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز ضمن تحسین اقدامات انجام شده در این نهالستان؛ به استفاده از روشهای علمی درانجام امور و تلفیق یافته های جدید با تجارب بدست آمده تاکید نمود و افزود: حضور نیروهای جوان و با انگیزه درکنار مدیریت صحیح عامل اصلی پیشبرد و موفقیت مجموعه نهالستان بزرگ کرج می باشد.

ایشان در این بازدید با اعلام اینکه در سال های اخیر فعالیت های خوبی در این نهالستان انجام شده اما هنوز ظرفیت بسیار بالایی در این نهالستان وجود دارد که می تواند میزان تولید را در این محل افزایش داد به طوری که تامین کننده نهال سایر استان های متقاضی نیز باشد.

وی افزود: یکی دیگر از مزیت های این نهالستان بزرگ، تولید گیاهان دارویی با بهترین کیفیت می باشد که می تواند الگوی خوب و مناسبی برای سایر استان ها باشد.

در ادامه، حامد فرضی ضمن اشاره به اقدامات صورت گرفته در راستای نیل به اهداف اقتصاد مقاومتی، کاشت، داشت و برداشت گیاهان دارویی ازجمله آویشن، نعناع فلفلی، بادرنجبویه، گلگاوزبان، گلمحمدی، مریم گلی، زعفران و… در نهالستان بزرگ کرج را، از مهمترین اقدامات این اداره کل دانست. ایشان اقدامات صورت گرفته را در راستای نیل به توسعه پایدار و تحقق عملی جهش تولید دانست و افزود: ظرفیت­ بالای منابع طبیعی استان و همچنین نهالستان بزرگ کرج و اجرای طرح های جنگلکاری اقتصادی با مشارکت مردم و زراعت چوب از مهمترین سیاست­های بخش جنگل استان بوده و این اداره کل آمادگی خود در زمینه حمایت از متقاضیان طرح­های ملی زراعت چوب و جنگلکاری را اعلام می دارد.

فرضی اظهار داشت: فضای نهالستان بزرگ به مساحت 136 هکتار، فضای سبزی است برای تلطیف هوای استان و شهرستان کرج و از طرفی زیرساخت ها و زیربناها و پتانسیل های آن می تواند به عنوان عاملی برای افزایش سرانه فضای سبز استان البرز محسوب گردد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در انتها افزود: تولید گونه‌های جنگلی سازگار با شرایط اکولوژیکی استان و استان‌های هم جوار با هدف توسعه پوشش گیاهی وافزایش سرانه فضای سبز استان، تولید انواع گونه‌های جنگلی و مناسب فضای سبز با هدف توزیع بین مردم به منظور فرهنگ درختکاری مبتنی بر روش‌های مدیریت علمی وعملی از برنامه‌های نهالستان بزرگ کرج می باشد.

درحال حاضر نهالستان بزرگ کرج با تولید یکصد هزار اصله نهال سریع الرشد صنوبر و همچنین صدها هزار اصله نهال جنگلی مثمر از جمله سنجد، عناب، انار جنگلی، بادام تلخ، زرشک و غیره دارای گواهینامه های بین المللی ایزو 9001 و ایزو 140001تنها نهالستان دارنده استاندارد بین المللی کشور می باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.