در بازدید خبرنگاران از واحدهای برتر صادراتی تبریز عنوان شد؛ جهش تولید، میراث مغز متفکر پدر صنعت آذربایجان

?عصرآزادی/ شهرام صادق زاده

جهش تولید به عنوان شعار سال جاری یکی از مسائل مهم در اقتصاد است که می تواند چالش هایی که این روزها توسط ویروس کرونا و اعمال تحریم های ظالمانه در اقتصاد کشورمان ایجاد شده است را جبران نماید زیرا حل ریشه ای مشکلات اقتصادی می تواند دیگر عرصه های مهم کشور را نیز تحت تاثیر قرار داده و به بهبود آنها منجر گردد.
در این راستا و با هماهنگی اتاق بازرگانی تبریز، تعدادی از خبرنگاران رسانه های گروهی آذربایجان شرقی با حضور در تور صنعتی بازدید از واحدهای تولیدی برتر استان، با فعالیت های جهشی آنها در حوزه تولید و صادرات آشنا شدند.
خبرنگاران در بازدید خود از واحد تولیدی منتسب به “پدر صنعت آذربایجان” دریافتند که با مدیریت علمی مرحوم سیدرضا مقیمی اصل، فعالیت کارخانه در مسیر جهش تولید هموار شده و مشکلات ناشی از تحریم و کروناویروس خللی در تولیدات آن ایجاد نکرده است!

▪️جهش تولید باعث پویایی منابع و عوامل تولید می‌شود

مدیر تولید کارخانجات صنعتی مهراصل با اشاره به اینکه ۱۵۸۶ نیروی کار بیمه شده مشغول به کار هستند گفت: این واحد صنعتی با تولید دستگاه های مختلف تهویه و تبرید متشکل از ۱۴ کارخانه وابسته تشکیل شده است که تولید دستگاه تهویه هواپیماها نیز در انحصار این مجموعه صنعتی می باشد.
“امید فخیم قراملکی” با ذکر این نکته که جهش تولید باعث شکوفایی و پویایی منابع و عوامل تولید در کشور می‌شود افزود: نیروی انسانی، منابع طبیعی و اولیه تولید، دانش و فناوری، سرمایه و تجهیزات از جمله عوامل و منابع تولید در اقتصاد محسوب می گردند.

                                           

▪️هر هفته ۲۰ الی ۴۰ تُن سفارشات از طریق مرز بازرگان صادر می گردد

وی ادامه داد: درواقع، به جای توسعه‌ واردات، باید با در پیش گرفتن استراتژی جایگزینی واردات و در گام بعدی، توسعه صادرات، حمایت از جهش تولید و جلوگیری از واردات بی‌رویه به کشور تلاش شود تا ارزش‌افزوده و ارزی که از کشور خارج می‌شود، در داخل باقی بماند که با استفاده از آن می توان به توسعه زیرساخت‌های اقتصاد کشور، ایجاد اشتغال و غیره پرداخت.
فخیم قراملکی با ذکر این نکته که اکثر بیمارستان های کشور از محصولات تهویه استفاده می‌کنند اضافه کرد: بازار هدف ما کشورهای متعددی هستند و لوله‌های مسی عمدتاً به کشورهای همسایه و اروپایی صادر می شود به طوری که هر هفته حدود ۲۰ الی ۴۰ تُن سفارشات از طریق مرز بازرگان به ترکیه و کشورهای اروپایی صادر می‌گردد.

▪️قیمت و کیفیت مناسب مهم ترین شاخص صادرات است

وی دستگاه‌های فرودگاهی و تهویه هوا را جزو صادرات این واحد نمونه صادرکننده دانست و اظهار کر: زیرا کیفیت و قیمت مهم ترین شاخص محصولات صادراتی هستند تا با استفاده از تجهیزات روز دنیا به مشتریان عرضه گردند.
مدیر تولید کارخانه که پدر صنعت آذربایجان موسس آن بود ادامه داد: متاسفانه فقدان مرحوم سیدرضا مقیمی اصل ضایعه بزرگی برای این مجموعه صنعتی بود اما ایشان امور مربوط به کارخانه را طوری برنامه ریزی کرده بود که از حاصل طرز تفکرشان، طرح‌های توسعه این مجموعه رقم می خورد.
فخیم قراملکی ظرفیت معادن این واحد صنعتی در منطقه انجرد ورزقان را ۴۵ هزار تن در سال اعلام کرد و گفت: سرمایه، دانش فنی و نیروی انسانی سه مولفه مهم برای تولیدات واحدهای صنعتی است اما کروناویروس به نیروی انسانی مراکز صنعتی ضربه زد و در این راستا تسهیلات ویژه‌ای برای عبور از دوران کرونا و مشکلات احتمالی آن به کارگران پرداخت گردید زیرا معتقدیم نباید خطوط تولید کارخانجات تعطیل شوند.

▪️تامین مواد اولیه خارجی راحت تر از داخلی هاست!

وی در پاسخ به سوال خبرنگار “عصرآزادی” در مورد مشکلات تامین مواد اولیه هم گفت: متاسفانه در تامین مواد اولیه داخلی با مشکل روبرو هستیم که ناشی از عدم عرضه مواد اولیه در زمان مقرر و با قیمت مناسب توسط فروشندگان است کمااینکه تامین مواد اولیه خارجی به مراتب راحت تر است!
مدیر تولید مجهزترین کارخانه تولید دستگاه های تهویه و تبرید تحقق جهش تولید را از طریق ثبت سفارشات در جریان کارخانه دانست و گفت: این شعار با قطع واردات بی‌رویه عملی می گردد لذا عرضه محصولات متعدد به بازارهای هدف داخلی و خارجی بسیار مناسب پیش رفته و حتی امسال حدود ۷۵ نفر را نیز جذب به کار نموده ایم.

▪️صادرات ۲۵ میلیون دلاری به ۲۰ کشور جهان در سال گذشته

شایان ذکر است مهراصل به عنوان بزرگ ترین و مجهزترین تولیدکننده لوله های مسی مورد نیاز صنعت تهویه مطبوع کشور به شمار می رود که در راستای جهش تولید حرکت می نماید.
این واحد تولیدی در سال گذشته حدود ۲۵ میلیون دلار صادرات به کشورهای خارجی و همسایه داشته و از سال ۸۸ به طور مداوم جزو واحدهای صنعتی برتر صادرکننده کشوری انتخاب و معرفی می گردد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.