انتخابات در نهایت به دیوان عالی کشیده خواهد شد؟

به گزارش عصر آزادی آنلاین، دیوان عالی فدرال با وجود برتری عددی قضات محافظه کار، در برخی از پرونده‌ها از جمله موضوع دریافت آرای پستی در ایالت پنسیلوانیا تا سه روز پس از روز انتخابات، تصمیماتی مغایر خواست ترامپ و جمهوریخواهان اتخاذ کرد.

همانگونه که انتظار می‌رفت، انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۲۰ به دعوای حقوقی ختم شد. ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا و نامزد حزب جمهوریخواه در انتخابات سال جاری اعلام کرد شکایات متعددی را در اعتراض به شمارش آرا در برخی از ایالت‌ها مطرح کرده است. آنان مدعی هستند که مقامات ایالتی مسوول برگزاری انتخابات در برخی از ایالت‌ها از جمله ایالت سرنوشت‌ساز پنسیلوانیا، به ناظران حزب جمهوریخواه اجازه حضور در پای صندوق‌های رای را نمی‌دهند.

دونالد ترامپ نیز طی ۲۴ ساعت پس از پایان رای‌گیری‌ها در روز سوم نوامبر، در سخنرانی‌ها و پیام‌های توئیتری به کرات از وقوع تقلب‌های گسترده در انتخابات ریاست جمهوری سخن گفته است. وی همچنین آشکارا گفت که پرونده را به دیوان عالی فدرال خواهد کشاند.

این اعتراضات در حالی شدت گرفت است که جو بایدن نامزد دموکرات‌ها در آستانه کسب حد نصاب ۲۷۰ رای الکترال قرار دارد. وی تا این مرحله، رکورد بیشترین تعداد آرای مردمی را در انتخابات ریاست جمهوری با حداقل ۷۰ میلیون شکسته است و پیش‌بینی می‌شود با تکمیل روند شمارش آرا، در نهایت آرای لازم را برای ورود به کاخ سفید کسب کند.

با این حال به نظر نمی‌رسد ساکن کنونی کاخ سفید، به راحتی کلید آن را به جانشین خود تحویل دهد. ترامپ بارها گفته است که یا در انتخابات پیروز می‌شود یا در انتخابات تقلب شده است. تلاش بی‌وقفه وی برای فرستادن یک قاضی به شدت محافظه کار به دیوان عالی فدرال، در این راستا ارزیابی شده بود.

ترامپ امیدوار است که با برتری ۶ به ۳ محافظه‌کاران در میان قضات دیوان عالی فدرال، بتواند به ادامه سکونت در کاخ سفید و تکیه زدن بر صندلی ریاست جمهوری ادامه دهد. همین موضوع تا حدودی موجب آرامش در ستاد انتخاباتی جمهوریخواهان و هواداران آنان در آمریکا شده است.

۲۰ سال پیش نیز دیوان عالی فدرال به کمک یک نامزد دیگر جمهوریخواه آمد و با صدور حکم توقف بازشماری آرا در انتخابات ایالت فلوریدا، راه را برای رسیدن جورج دبلیو بوش به کاخ سفید هموار کرد. جمهوریخواهان امیدوار هستند بار دیگر این اقدام دستگاه قضایی آمریکا علیه خواست اکثریت رای‌دهندگان آمریکایی به‌کار گرفته شود.

با این حال وکلای ستاد انتخاباتی ترامپ برای رسیدن به دیوان عالی فدرال، باید ابتدا در دادگاه‌های ایالتی شکایات را مطرح و در ادامه، پرونده را به دیوان عالی بکشانند. ضمن اینکه به هر حال، میزان صحت و اعتبار اسناد و مدارک تیم وکلای ترامپ در اثبات تقلب و دستکاری در روند اخذ و شمارش آرا، در احکام صادر در محاکم قضایی، تاثیر اساسی برجای خواهد گذاشت.

ضمن اینکه در ماه‌های اخیر، دیوان عالی فدرال با وجود برتری عددی قضات محافظه کار، در برخی از پرونده‌ها از جمله موضوع دریافت آرای پستی در ایالت پنسیلوانیا تا سه روز پس از روز انتخابات، تصمیماتی مغایر خواست ترامپ و جمهوریخواهان اتخاذ کرد. از این رو چه بسا در نهایت، ورود دیوان عالی فدرال به پرونده انتخابات ۲۰۲۰، به نفع ترامپ به پایان نرسید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.