عادی‌انگاری و خطر اوج‌گیری دوباره کرونا در آذربایجان‌شرقی

به گزارش عصر آزادی آنلاین، حدود ۲ هفته از اجرای محدودیت‌های کرونایی در کشور گذشت و نتایج آن خارج شدن وضعیت آذربایجان‌شرقی از قرمز به نارنجی تاحدودی رضایت‌بخش است، اما مسوولان می‌گویند تا رفع کامل خطر اوج‌گیری دوباره باید محدودیت‌ها را جدی گرفت و از عادی‌انگاری پرهیز کرد.

محدودیت های ۲ هفته ای کرونایی از اول آذر تا پانزدهم آن، اگرچه کرونا را به طور کامل زمین گیر نکرد، اما آثار امیدوار کننده آن نشان داد که با اعمال سیاست های درست و اجرای سفت و دقیق قوانین و مقررات می توان حتی بدون نبود درمان قطعی و واکسن، در کنار کرونا مسالمت آمیز زندگی کرد و شاهد از دست رفتن عزیزان نبود؛ دیر یا زود درمانی برای کرونا پیدا خواهد شد اما حتی اگر زودتر هم رخ بدهد، عزیزانی که تا کنون از دست داده ایم، دیگر نزد ما نیستند.

بنابه گفته مسئولان بهداشتی آذربایجان شرقی از زمان اجرای محدودیت های ۲ هفته ای آذر و قبل از آن نیز، تمام شهرهای استان از وضعیت قرمز خارج شده و اکثر شهرها هم اکنون نارنجی و برخی نیز زرد هستند، اما تاکنون هیچ شهری سفید نشده است که همین امر ضرورت تنویر افکار عمومی به منظور پرهیز آنان از عادی انگاری شرایط را دوچندان می کند.

اجرای محدودیت ها از طرف مسئولان و جدی گرفتن آن ها از طرف مردم آذربایجان شرقی نشان داد که کنترل و ریشه کنی کرونا امری دوسویه است و بدون همراهی مردم این امر میسر نمی شود، در این میان نقش مردم به عنوان عاملان قانون حایز اهمیت است چرا که یکه تازی کرونا با حضور جمع و تجمعات است، به بیانی کرونا سکوت را دوست ندارد؛ شادی چند لحظه ای ما، جشن و سروری چند ماهه برای کرونا فراهم کرده و او از این میدان داری خوشحال است اما جماعتی را در غم و اندوه و پریشانی فرو برده است.

کاهش بستری بیماران کرونایی در آذربایجان شرقی 

رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با بیان اینکه با اعمال محدودیت ها در ۲۱ شهرستان آذربایجان شرقی، هم اکنون  ۵ شهرستان استان در وضعیت زرد  و مابقی در وضعیت نارنجی قرار گرفته اند، گفت: روند بستری بیماران در بیمارستان های استان سیر نزولی به خود گرفته و هم اکنون حدود یکهزار و ۱۷۰ نفر در بیمارستان های استان بستری هستند.

دکتر محمد حسین صومی با اشاره به اینکه ۳۰۰ بیمار در آی سی یو و ۱۳۰ نفر نیز زیر دستگاه ونتیلاتور قرار دارند، خاطرنشان کرد: کاهش ورود به بیمارستان به معنی کاهش بروز بیماری است.

صومی با اشاره به اجرای طرح شهید قاسم سلیمانی با همکاری بسیج در استان اظهار کرد: با اجرای این طرح به دنبال افزایش انجام تست های روزانه و مدیریت صحیح و محله محور هستیم.

باوجود بروز نشانه های رضایت بخش ناشی از اجرای محدودیت های اکرونایی، رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز معتقد است: با توجه به زمان بر بودن توزیع واکسن کرونا، پروتکل‌های بهداشتی حداقل برای ۶ ماه آینده نیز باید با جدیت و حساسیت زیاد رعایت شود.

صومی با اشاره به نتایج مثبت کشف واکسن کرونا، خاطرنشان کرد: ورود اولین واکسن های کرونا از طریق شرکت فایزر به برخی از ایالت‌های آمریکا و آغاز واکسیناسیون و ایمن سازی فعال این بیماری خبری بسیار مسرت بخش است و این امر نشان می دهد اگر یک شرکت بتواند این کار را انجام دهد، پس بقیه شرکت‌های داروسازی هم چنین اقدامی را می‌توانند به انجام برسانند.

وی گفت: بر همین اساس گروه‌هایی در کشور ما نیز این کار را انجام داده اند و یک گروه کد اخلاق و مجوز تست واکسن کرونای ایرانی را بر روی انسان گرفته است و چون واکسن‌ها باید فازهای مختلفی را طی کنند، اگر مسیر کشف واکسن کرونای ایرانی به خوبی پیش برود، امیدواریم در خرداد و تیر ماه سال آینده واکسن تولیدی ایران را برای پیشگیری از بیماری استفاده کنیم.

صومی با یادآوری اینکه واکسن کرونا در جهان تولید شده، اما هنوز به مرحله تولید انبوه نرسیده است و متقاضی زیادی دارد، اظهار کرد: بر همین اساس از مردم خواهش می‌کنیم پروتکل‌های بهداشتی را حداقل برای ۶ ماه آینده تا زمان احتمالی رسیدن واکسن کرونا با جدیت بیشتری رعایت کنند.

وی با تاکید بر ضرورت خودداری از برگزاری هرگونه مهمانی، مراسم و دورهمی به ویژه در مناسبت‌هایی مانند شب یلدا، گفت: دور هم جمع شدن تنها دو خانواده زمینه ابتلای چندین نفر را به کرونا فراهم کرده است و برای اینکه یلدای سال آینده زنده باشیم و این مناسبت را به هم تبریک بگوییم باید امسال از برگزاری هرگونه جشن و دورهمی خودداری کنیم.

صومی ازدحام مردم در برخی از مراکز مانند داروخانه‌ها، بانک‌ها و صف کشیدن برای خرید اقلام غذایی را بسیار خطرناک خواند و افزود: تمامی مدیران و مسئولان باید هوشمندانه عمل کنند و از ازدحام و صف کشیدن جلوگیری کنند چون چنین صف‌ها و ازدحام‌هایی متاسفانه در برخی از داروخانه‌های دانشگاه نیز به دلیل برخی کمبودهای دارویی و در بعضی از مغازه‌ها به دلیل کمبود برخی از اقلام مواد غذایی و مراکزی مانند بانک‌ها زیاد دیده شده است.

وی بر ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی ابلاغی در سیستم حمل و نقل عمومی تاکید و اضافه کرد: در صورت عدم رعایت فاصله اجتماعی و بهداشت فردی امکان ابتلا به بیماری در افراد افزایش می‌یابد، بنابراین باید مطمئن شویم که مسافران از وسیله‌ نقلیه امن و مطمئنی استفاده می‌کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با بیان اینکه به عنوان متولی سلامت مردم با هرگونه بازگشایی ها تنمان می‌لرزد بر بازگشایی های هوشمندانه تاکید کرد و ادامه داد: اگر کارهای غیرضروری را با اصرار انجام ندهیم و این محدودیت‌ها ادامه پیدا کند، ویروس هم ضعیف‌تر خواهد شد.

معاون بهداشتی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز با بیان اینکه تنها تعطیلی‌های دو هفته اخیر در کاهش روند بیماری موثر نبوده است، اظهار کرد:  اعمال محدودیت‌ها و منع ترددهایی که در هفته‌های گذشته اعمال شد، بر روند کاهش بیماری موثر بوده است.

دکتر عباسعلی درستی تعیین وضعیت شهرها را بسته به تعداد بستری‌های انجام شده در بیمارستان‌ها دانست و گفت: وضعیت قرمزی که در کل استان برقرار بود، به وضعیت نارنجی تبدیل شده و هیچ شهری در استان فعلا در وضعیت قرمز نیست.

عملکرد آذربایجان‌شرقی در مدیریت کرونا از متوسط کشوری بهتر است

استاندار آذربایجان شرقی نیز با تقدیر از همراهی مردم، اصناف و کسبه استان به دلیل همراهی‌شان در رعایت محدودیت‌های کرونایی ۲ هفته گذشته گفت: در سایه همین همراهی عملکرد استان در مدیریت بیماری کویید ۱۹ از متوسط کشوری بهتر است.

محمدرضا پورمحمدی اظهار کرد: خوشبختانه به برکت حمایت و همراهی مردم فهیم آذربایجان شرقی توانستیم از وضعیت قرمز به وضعیت نارنجی برسیم.

وی افزود: براساس اعلام وزیر بهداشت در بهار سال آینده واکسن تولید داخل را خواهیم داشت که این مهم به برکت وجود دانشمندان و متخصصان داخلی است.

پورمحمدی گفت: پیش بینی سازمان بهداشت جهانی برای کشور ما روزانه ۸۰۰ فوتی در پاییز بود که با اقدامات خوبی که انجام گرفت روند پیشرفت بیماری کنترل شد و توانسیم میزان مرگ و میر روزانه را از ۴۰۰ نفر به حدود ۳۰۰ نفر کاهش دهیم.

وی با بیان اینکه ۲ هفته خیلی خوبی در کشور و استان سپری کردیم، اظهار کرد: با اعمال محدودیت ها و همراهی مردم میزان بستری های بیمارستانی در آذربایجان شرقی روند کاهشی پیدا کرده است.

استاندار آذربایجان شرقی گفت: خوشبختانه از ابتدای شیوع کرونا تا به امروز در کشور و استان عقب ماندگی نداشتیم و اقدامات و برنامه ریزی های تا حدود زیادی پیشگیرانه بوده است و در هیچ مرحله ای از بهداشت، درمان و تامین اقلام مورد نیاز غافلگیر نشدیم.

وی با بیان اینکه اعمال محدودیت ها نشان داد که وقتی همه بخواهند، می توانیم مدیریت خوبی بر روند کاهش شیوع بیماری داشته و آن را کنترل کنیم، افزود: یک سوم راه را در ۲ هفته گذشته طی کردیم که اگر این اهتمام ادامه پیدا کند، می توانیم از وضعیت نارنجی به زرد و سپس به سفید برسیم.

پورمحمدی با تاکید بر اینکه مدیریت هوشمند مبارزه با کرونا در کشور خوب پیش رفته است، اظهار کرد: باید بر مبنای عقلانیت جمعی تصمیم گرفت و نباید تابع احساسات شویم.

استاندار آذربایجان شرقی گفت: مدیریت کرونا در استان از متوسط کشوری بهتر است و این نشان از همراهی و همکاری مردم، اصناف و کسبه با مسوولان دارد.

۹۸ درصد مردم تبریز پروتکل ها را رعایت کردند

در همین حال فرماندار شهرستان تبریز نیز با اشاره به اجرای محدودیت‌های رفت و آمد و شغلی ناشی از کرونا، گفت: ۹۸ درمردم تبریز دستورالعمل‌ها را رعایت می‌کنند.

بهروز مهدوی اظهار کرد: در طرح جدید اجرای محدودیت ها، کلانشهر تبریز به ۱۰ منطقه تقسیم شد و شهرها و بخش ها و روستاهای اطراف نیز به عنوان ستاد فعال هستند و این ۱۰ منطقه با مدیریت شهرداران، مشارکت پلیس، بسیج محلات، اماکن، اتاق اصناف و بهداشت و درمان زیر نظر فرمانداری فعالیت می کنند.

وی از فعالیت تیم های محله محور در قالب «شهید سلیمانی» در تمام محلات تبریز خبر داد و گفت: این تیم ها ضمن اینکه کارهای مراقبتی و نظارتی انجام می دهند همچنین با شماره سامانه ۴۰۳۰ بیماران را شناسایی و بر نحوه ورود و خروج افراد نظارت می کنند.

فرماندار تبریز از همکاری خوب شهروندان در این مدت تشکر کرد و گفت: ما رنج معیشت مردم را می دانیم اما چاره ای جز تعطیلی نداریم و مردم باید تا درمان قطعی و کشف واکسن باید به این نوع زندگی عادت کنند و دستورالعمل ها را با دقت رعایت کنند.

مهدوی از سخت گیری در اجرای محدودیت ها در تبریز در طول ۲ هفته خبر داد و گفت: در این مدت بیش از ۶۰ واحد صنفی جریمه شده، ۳۰۰ واحد تذکر کتبی دریافت و برای بالای ۵۰۰ واحد نیز تذکر شفاهی داده شده است.

کنترل بیماری به معنای نابودی آن نیست

با وجود اخبار امیدوار کننده و رضایت بخش از همراهی مردم در اجرای محدوددیت ها و کاهش نسبی شیوع کرونا، اما برخی چون هنوز در فامیل نزدیک فردی را از دست نداده و یا خود مبتلا نشده اند، در توهم نبود کرونا به سر می برند و زندگی عادی قبل از کرونا را همچنان ادامه می دهند، رفتارهایی از قبیل دورهمی خانوادگی در هر مناسبتی، برپایی جشن تولد و میهمانی های خانوادگی همچنان در بین عده معدودی دیده می شود.

این رفتارها شاید در آن واحد اثر منفی خود را بروز ندهد اما استمرار آن به طور قطع اثرات نامطلوب جانی و شیوع دوباره در جامعه را به دنبال خواهد داشت؛ فارغ از مبتلا شدن افراد بی مسئولیت به بیماری، این امر نوعی نادیده انگاشتن حقوق جمعی نیز محسوب شده و خشم و عصبانیت افراد بهنجار و مسئولیت شناس را درپی دارد.

این نکته را باید مد نظر داشت که اجرای محدودیت ها و آثار خوب قابل توجه آن فقطبا همراهی اکثریت مردم میسر شد و شهروندان نیز از اجرای آن رضایت کامل داشتند.

شهروند تبریزی از اجرای محدودیت های دو هفته ای ابراز رضایت کرد و گفت: این طرح به نوعی توفیق برای مان بود چرا که پیش از این در برابر اصرار بچه ها مبنی بر رفتن به منزل اقوام مقاومت کمتری داشتم اما با سخت گیری قوانینی از قبیل منع تردد از ساعت 21 می توانم فرزندانم را به ماندن در خانه مجاب کنم.

ناصر فهیمی با بیان اینکه وقتی از اخبار در مورد کاهش روند بستری و نیز کاهش مرگ و میر در طول این دو هفته شنیدم بسیار خوشحال شدم، افزود: تنها راه خلاصی از شر این ویروس همکاری تمام احاد مردم است و نباید مرگ و بیماری را فقط برای همسایه بدانیم چرا که این ویروس با فقیر و غنی و شهری و روستایی شوخی ندارد.

منبع/ ایرنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.