گزارش “عصرآزادی” از حواشی بازگشایی شتاب زده مدارس کشور از اول بهمن ماه؛ همگام با کرونا در کلاس های درس!؟

?عصرآزادی/ شهرام صادق زاده

سردرگمی معلمان، دانش آموزان و خانواده‌ها بخشی از تصمیمات شتاب زده مسئولان نظام آموزشی کشور است، در حالی که مسئولان بهداشت و درمان بازگشایی مدارس را مخاطره‌ آمیز می د‌انند اما، سیستم آموزش و پرورش معتقد است که تکنولوژی، جای کلاس و تعامل عینی را نمی‌گیرد و جالب اینکه هم‌زمان اختیار تصمیم‌گیری را نیز به خانواده‌ها سپرده اند!

در واقع مجموعه آموزشی کشور در چند ماه گذشته برای آموزش مجازی با مشکلات عمده ای همچون ناکارایی ساختاری در تکنولوژی‌ ارتباطات، نقص در شبکه آموزش مجازی شاد، عدم دسترسی خانواده‌های فقیر و ساکنان مناطق محروم به موبایل هوشمند یا اینترنت، بی‌تجربگی معلمان در تدریس مجازی و غیره روبرو گردید و اکنون در آستانه آغاز یازدهمین ماه سال جاری از دانش آموزان و معلمان می‌خواهد حضوری سر کلاس بروند!

مسئولان آموزشی درباره روال حضور دانش آموزان مناطق زرد با بازگشایی مدارس گفته اند: در هیچ شرایطی نباید بیش از 10 دانش آموز در کلاس درس حضور داشته باشند شیوه نامه اجرایی را مدارس مشخص می‌کنند چون شرایط مدارس با یکدیگر متفاوت است بنابراین شورای مدرسه تصمیم گیری می‌کند که حضور دانش آموزان به چه شکلی باشد، گروه‌بندی دانش آموزان، مدت زمان حضور با توجه به نیازی که دانش آموزان دارند، ساعتهای ورود و خروج و غیره همگی توسط شورای مدرسه تصمیم گیری و به خانواده ها و معلمان اطلاع رسانی خواهد شد.

▪️گویا قرار است اشتباه مُهلک دیگری در مدیریت ویروس کرونا رخ دهد!

طبق تحقیقات خبرنگار “عصرآزادی” به مدیران مجموعه های آموزشی استانها اعلام شده است: اگر معلمان توانایی کامل را برای آموزش در فضای مجازی و دانش‌آموزان توانایی لازم برای فراگیری آموزش‌ها را از مسیر مجازی داشته باشند آموزش با ۵۰ درصد کیفیت قابل دستیابی است.

همچنین در این دستورالعمل آمده است: با توجه به اینکه استان‌هایی داریم که به این ابزار‌ها دسترسی ندارند بنابراین مشکلات اقتضا می‌کند به آموزش حضوری فکر کنیم.

مسئولان آموزش و پرورش در اظهاراتی تعجب آور از عدم تاثیر تعیین کننده‌ بین بازگشایی و شیوع بیماری کرونا سخن گفته اند که بسیار تامل برانگیز است!

آنها تاکید دارند مدارس باید در تمام مناطق به جز مناطق قرمز باز باشند و کادر اداری و اجرایی در مدرسه حضور داشته باشند اگر به دنبال مدرسه محوری هستیم زمانش اکنون است!

خطر بازگشت به روزهای سیاه کرونایی با بازگشایی مدارس، عادی انگاری شرایط و موارد جدید کرونای انگلیسی وجود دارد و گویا قرار است اشتباه مُهلک دیگری در مدیریت این بیماری رخ بدهد.

لذا باید کدام را باور کنیم؟ عادی‌شدن شرایط کرونایی با باز شدن استخرها، سینماها و مدارس یا صحبت‌های وزیر بهداشت که از شناسایی چند مبتلای جدید به کرونای انگلیسی در کشور خبر داد و گفت: مرگ و میر کرونای جهش‌یافته ممکن است سیستم درمانی کشور را به هم بریزد…

▪️شبکه شادی که نتوانست به‌ درستی ارتباط بین دانش آموزان و معلمان را برقرار سازد!

شیوع ویروس کرونا که از اسفندماه سال 98 فعالیت بسیاری از سازمان‌ها و نهادها را تحت تأثیر قرار داده بود، مدارس – به عنوان خانه دوم دانش آموزان – را نیز بی‌تأثیر از آثارش نگذاشته و بسیاری از مدارس کشور را به حالت تعطیل و غیرحضوری درآورد.

به گفته کارشناسان بهداشتی و متخصصان صاحب‌نظر این حوزه، کرونا تا ماه‌ها و حتی بنا به گفته گروه دیگری از کارشناسان تا سال های آینده ماندگار خواهد بود و تمامی فعالیت‌های جامعه را تحت تأثیر خود قرار خواهد داد. بنابراین اقتضای جامعه ایجاب می کند که مقوله آموزش همچنان به‌ صورت غیرحضوری برگزار شود تا سلامتی دانش آموزان به خطر نیفتد!

اما به‌ رغم حواشی ایجاد شده در آغاز سال تحصیلی 1400_1399 اغلب کلاسها در مناطق شهری به‌ صورت غیرحضوری برگزار شد و روستاها و مناطق امن و عاری از ویروس کرونا  ابتلا به کرونا، کلاس‌هایشان را به‌صورت حضوری برگزار کردند.

آموزش‌ و پرورش در جهت برپایی کلاس‌های غیرحضوری، سامانه‌ای به نام شبکه شاد را برای ارتباط بین معلمان و دانش آموزان و برگزاری رده‌های آنلاین ایجاد کرد، نرم‌افزاری که پس از ماه‌ها از ساخت آن نتوانست به‌ درستی ارتباط بین دانش آموزان و معلمان را برقرار سازد، تا جایی که برخی مدارس به‌ صورت صوری و بالاجبار در آن شبکه ثبت‌نام کردند، اما با نرم‌افزارهای تلگرام، واتس آپ و اسکای آموزش را برگزار کردند.

با این احوال، امر آموزش در کشور در بستر شبکه های مجازی، به وسیله پیام رسان های داخلی و خارجی همچون مرکبی لنگ راه پر تلاطم پیش روی خود را در نیمه اول سال طی کرد.

از طرفی به نزولی شدن و کاهش آمار قربانیان و مبتلایان به کرونا این فکر به اذهان مسئولان فرهنگی و متولیان امر آموزش خطور کرد که شاید بتوانند در این شرایط آموزش حقیقی و حضوری را در کلاس های واقعی برگزار کنند، لذا آموزش‌ و پرورش برای برگزاری کلاس های نیمه دوم سال در بهمن‌ ماه خود را آماده می‌کند که این بار نیز با حواشی بسیاری مواجه شده است…

▪️برخی خانواده ها ماندن فرزندان در خانه را به حضور در مدرسه ترجیح می دهند!

واقعیت این است که وضعیت فعلی کرونا در کشور از لحاظ کاهش گیرایی، میرایی و ورود بیماران به مراکز درمانی بسیار شکننده بوده و هر لحظه ممکن است با عدم رعایت پروتکل‌ها و افزایش تجمعات دوباره به وضعیت نارنجی و قرمز بازگردیم.

به همین دلیل مسئولان حوزه بهداشت و درمان به طور مکرر از مردم درخواست کرده اند موارد بهداشتی را بیش از پیش رعایت کنند تا وضعیت برای مردم و کادر درمان سخت‌تر نشود.

حال پرسش اینجاست که اگر وزارت بهداشت مخالف بازگشایی مدارس است چرا وزارت آموزش و پرورش بر بازگشایی مدارس اصرار دارد؟ مگر قرار نیست که مدارس با هماهنگی وزارت بهداشت بازگشایی شوند؟! و این سوال هنوز بی جواب مانده است!

مردم می‌پرسند چطور فلان مسئول اجرایی کشور که مدت هاست حضور میدانی در بین مردم و مراسم رسمی نداشته و احتمالاً بر خلاف سال‌های گذشته برای مراسم آغاز سال تحصیلی نیز در مدارس حاضر نمی‌شود برای حضور دانش‌آموزان در مدارس تصمیم گیری می‌کند؟

 در حالی که یکی از دلایل بازگشایی حضوری مدارس پیشگیری از اُفت تحصیلی بیان می‌شود باید گفت که از نظر بسیاری از خانواده‌ها در مرحله اول سلامت فرزندان آنها اهمیت دارد و حضور با استرس و نگرانی در مدارس خود می‌تواند به افت تحصیلی دامن بزند، تا جایی که برخی ها از نفرستادن فرزندان خود به مدرسه خبر می‌دهند.

در مورد آموزش مجازی هم هرچند انتقاداتی از جمله خطرات رها کردن دانش‌آموزان در فضای مجازی و یا عدم دسترسی همگان در مناطق مختلف به اینترنت مطرح است اما می‌شود با برنامه‌ریزی صحیح و رفع‌‌ اشکالات موجود استفاده‌ای بهینه داشت.

به کار گیری درست، جذاب و حرفه‌ای‌تر از ظرفیت تلویزیون برای آموزش دروس هم می‌تواند راهکار مناسبی برای جبران عدم حضور دانش‌آموزان در مدارس باشد.

                                                   

▪️در مرحله کنترل بیماری کرونا هستیم و هنوز به کنترل اپیدمی نرسیده ایم

به گفته محققان، کودکان بسیار فراتر از آنچه در گذشته تصور می ‌شد ناقلان خاموش ویروس کرونا هستند و به طور بالقوه می ‌توانند به آسانی آن را در جامعه پخش کنند، از این رو شناسایی کودکانِ مبتلا به یک چالش تبدیل شده است.

با توجه به ناقل بودن کودکان، بازگشایی مدارس می تواند از نظر انتشار و همه گیری ویروس کرونا خطر آفرینی مهمی برای سالمندان و بزرگسالان باشد.

رئیس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کرونا هم با اشاره به اینکه مستنداتی وجود دارد که نشان می دهد اکنون برای بازگشایی مدارس زود است گفت: در شرایط فعلی کاملاً مخالف بازگشایی مدارس بوده و بسیار نگران این کار می باشیم.

حمید سوری افزود: شاید چند هفته دیگر بتوانیم به شکل جدی تری وارد این مرحله شویم زیرا انتقال ویروس کرونا در اثر مواجه با دیگران انجام می‌گیرد و کنترل کودکان بسیار مشکل است لذا به احتمال زیاد رعایت فاصله گذاری در بین آنان  وجود ندارد.

وی ادامه داد: کودکان می توانند انتقال دهنده بیماری به دیگران باشند بدون این‌که خودشان علائمی نشان دهند، بنابراین در مرحله کنترل بیماری کرونا هستیم و هنوز به کنترل اپیدمی نرسیده ایم.

سوری اضافه کرد: ما معمولاً در مسیر کنترل اپیدمی بعضاً ممکن است دچار خوش بینی‌های کاذبی شویم و این موضوع می‌تواند سبب بازگشت اپیدمی شود زیرا هم اکنون در وضعیت شکننده کرونایی قرار داریم.

▪️به احتمال زیاد پروتکل‌های بهداشتی در مدارس به طور کامل رعایت نخواهد شد

یک پزشک بیماری های عفونی در خصوص تبعات عادی‌انگاری کرونا گفت: به‌طور قطع با هر اقدامی که باعث شود که دوباره مردم با خطر جدی بیماری کرونا مواجه شده و به تعداد مرگ و میر مبتلایان اضافه گردد به شدت مخالفیم.

بابک مقدم با ذکر این نکته که بازگشایی مدارس می‌تواند ما را با خطرات جدی روبرو سازد ادامه داد: مراکز آموزشی آخرین جایی است که باید بازگشایی گردند در حالی که می‌دانیم آموزش‌ها به صورت مجازی ممکن است از لحاظ آموزش و روحی و روانی، نوجوانان را دچار مشکل کند اما اولویت، سلامت آنهاست به خصوص آنکه پروتکل‌های بهداشتی در مدارس به طور کامل رعایت نمی‌گردد از همین رو معتقدیم که نباید مدارس بازگشایی شوند.

وی افزود: وقتی که دولت این احساس را در مردم به وجود بیاورد که خطر رفع شده است نه تنها مردم را به عادی انگاری وا می‌دارد بلکه سبب شیوع مجدد کرونا و ایجاد خطر می‌گردد، از سوی دیگر متاسفانه مردم فکر می‌کنند چون واکسیناسیون کرونا شروع شده خطر برای همیشه رفع شده، در صورتی که واکسیناسیون برای این است که خطر این بیماری در دراز مدت رفع گردد.

مقدم در خاتمه اضافه کرد: از شهروندان درخواست داریم همچنان شرایط را جدی گرفته و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمایند، مسئولان نیز در برخی از تصمیماتشان در خصوص بازگشایی‌ها تجدید نظر کنند تا خدایی نکرده دوباره به روزهای سخت کرونایی باز نگردیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.