تجلیل از فعالان فرهنگی، هنری و قرآنی کانون‌های مساجد آذربایجان شرقی

همزمان با ۱۸ اسفند؛ سالروز تأسیس کانون های فرهنگی هنری مساجد آذربایجان‌شرقی از فعالان فرهنگی، هنری و قرآنی کانون های مساجد تجلیل بعمل آمد.
به گزارش عصر آزادی آنلاین، همزمان با ۱۸ اسفند؛ سالروز تأسیس کانون های فرهنگی هنری مساجد آذربایجان‌شرقی با حضور نماینده ولی فقیه در استان، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسؤولان فرهنگی شهر، از فعالان فرهنگی، هنری و قرآنی کانون های مساجد تجلیل بعمل آمد.
«محمد هادی نیا» مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد آذربایجان‌شرقی در این مراسم با ارایه گزارشی از آخرین وضعیت و فعالیت های کانون های مساجد استان اظهار داشت: هم اکنون بیش از ۱۴۰۰ مسجد شهری و روستایی استان دارای کانون فرهنگی هنری هستند.
وی با اشاره به رویداد ملی فهما و طرح ملی ایران قوی در بستر فضای مجازی و سامانه بچه های مسجد خاطرنشان کرد: این رویداد در سه شبستان هنر، فرهنگ و نوآوری و ۱۲ رواق تخصصی به دنبال کشف و پرورش استعدادهای مسجدی در عرصه های مختلف بوده است.
هادی نیا با اشاره به این‌که مراسم ۱۸ اسفند بهانه ای برای تجلیل از خادمان فرهنگ و هنر مساجد در کانون ها و کتابخانه های تحت پوشش استان است، گفت: این فعالان مسجدی در طول سال به صورت افتخاری هزاران کودک، نوجوان و جوان را تحت پوشش برنامه های خود قرار می دهند که جای بسی قدردانی از این تلاش های خالصانه دارد.
گفتنی است، در این مراسم گروه قرآنی کانون فرهنگی هنری هاتف تبریز به اجرای برنامه پرداخت و مورد تحسن نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی قرار گرفت.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد:

نقش محوری کانون‌های مساجد در پیشبرد اهداف گام دوم انقلاب

ناظمی گفت: باید به فعالیت های مساجد به شکلی اهمیت بدهیم که از فرصت های انقلاب برای پیشبرد اهداف گام دوم انقلاب بیشتر بهرمند شویم.
«سید قاسم ناظمی» در مراسم بزرگداشت ۱۸ اسفند، سالروز تأسیس کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور و تجلیل از فعالان مسجدی اظهار داشت: متأسفانه طی سال های گذشته نقش محوری مساجد در تربیت نیروهای انقلابی کمرنگ شده است.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: باید به فعالیت های مساجد به شکلی اهمیت بدهیم که از فرصت های انقلاب برای پیشبرد اهداف گام دوم بیشتر بهره مند شویم.
وی پرهیز از موازی‌کاری و توجه به وحدت رویه در فعالیت های فرهنگی را مورد تأکید قرار داد و خاطرنشان کرد: برای داشتن فعالیت های موثر و کارآمد باید دستگاه متولی امور مساجد موازی کاری نداشته باشند.
ناظمی با تأکید بر اهمیت نقش این مراکز در تربیت نیروی انسانی مؤمن و متخصص در عرصه فرهنگ و هنر کشور اظهار داشت: ورود جدی و هدفمند هنرمندان مسجدی در عرصه های مختلف فرهنگی و اجتماعی ضروری است.
وی خاطرنشان کرد: برای ترویج گفتمان اصیل مبتنی بر اهداف انقلاب اسلامی نیازمند هنرمندانی آگاه به اصول و مبانی دینی هستیم. اعتقاد داریم اگر مساجد بتوانند در تربیت هنرمند موفق عمل کنند، بسیاری از معضلات فرهنگی جامعه به خودی خود برطرف خواهد شد.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان شرقی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ضرورت احیای جایگاه و کارکرد حقیقی مساجد در عصر حاضر تصریح کرد: این انقلاب به برکت فعالیت جوانان مؤمن و اندیشمند در مساجد به پیروزی رسیده است، تداوم انقلاب نیز با نقش آفرینی مسجد و مسجدی‌ها ممکن خواهد بود.

امام جمعه تبریز:

کانون های مساجد یکی از ارکان تقویت مساجد هستند

آل هاشم با بیان اینکه هیئت امنا و امام جماعت مساجد باید با کانون های فرهنگی هنری مساجد همکاری داشته باشند، گفت: نقش محوری مسجد بر کسی پوشیده نیست و کانون های مساجد یکی از ارکان هایی است که موجب تقویت مسجد می شود.
حجت الاسلام و المسلیمن «سیدمحمدعلی آل هاشم» امروز در مراسم بزرگداشت ۱۸ اسفند سالروز تأسیس کانون های فرهنگی هنری مساجد، با اشاره به نقش محوری مساجد در تربیت دینی، عبادی، اجتماعی، فرهنگی اظهار داشت: مقام معظم رهبری در مورد مساجد می فرمایند، مسجد هسته مقاومت فرهنگی و پایگاه های فعالیت های اجتماعی است و اگر این حصار و خاکریزی فرهنگی نباشد همه چیز از دست می رود.
امام جمعه تبریز با بیان اینکه هیئت امنا و امام جماعت مساجد باید با کانون های فرهنگی هنری مساجد همکاری داشته باشند، افزود: نقش محوری مسجد بر کسی پوشیده نیست و کانون های مساجد یکی از ارکان هایی است که موجب تقویت مسجد می شود که باید امام جماعت و کانون ها با یکدیگر همبستگی و همراهی در گسترش کارهای فرهنگی داشته باشند.
وی با تاکید بر حضور جوانان در مساجد گفت: مساجد باید از حضور جوانان بهره برده و در ابتدای اسلام همه مسائل از مسجد نشات می گرفت و در انقلاب نیز مساجد پایگاه اصلی بود.
حجت الاسلام و المسلمین آل هاشم گفت: مسجد مرکز تبلیغ است و در صدر اسلام از همین مساجد اسلام گسترش یافته است و از این رو نباید نسبت به مسجد بیگانه باشیم، مهمترین کار فرهنگی باید در مساجد انجام شود و جذب جوانان باید در مساجد باشد.
نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی در ادامه به اهمیت فعالیت های فرهنگی در مساجد اشاره کرد و افزود: بر اساس سند راهبردی مجمع کانون های مساجد کشور، گروه سنی مخاطب در کانون های فرهنگی و هنری مساجد، کودک و نوجوان تعریف شده است، اما به این معنا نیست که در مقابل مخاطبان دیگر نقشی ندارد.
وی گفت: اگر ما بتوانیم کارهای فرهنگی خوبی را در مساجد به اجرا بگذاریم بدون شک مساجد موثرترین نهاد فرهنگی خواهند بود.
امام جمعه تبریز با بیان اینکه کانون های فرهنگی هنری مساجد به اقتضای زمان و مسائلی که در جامعه پیش می آید برنامه های خود را طراحی و اجرا می کنند، گفت: کارکرد کانون ها قبل از کرونا و بعد از کرونا بسیار متفاوت است و به همین دلیل فعالیت های فرهنگی در مساجد بسیار ماندگار است.
نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی گفت: یک مسجد با تمام ظرفیت هایی که خداوند در آن قرار داده است در اختیار ماست و باید با همگرایی و هم افزایی که یک اصل مهم در مساجد است بهره لازم از آن برده شود.
وی با بیان اینکه برخی مجموعه های فرهنگی کمبود بودجه را مشکل اصلی خود می دانند، تصریح کرد: هرچند مشکلات اقتصادی وجود دارد اما اگر مجموعه های فرهنگی برنامه ریزی صحیح داشته باشند بودجه های لازم از طرق مختلف در دل همان برنامه پیش بینی می شود و اعتبار به وجود می آید.
حجت الاسلام و االمسلیمن آل هاشم گفت: هنر جذب خیرین فرهنگی به کانون های فرهنگی هنری مساجد یکی از رسالت ها و ماموریت های مدیران مسئول کانون های فهما است که باید برای آن برنامه داشته باشند.
نماینده ولی فقیه در استان تاکید کرد: کانون های فرهنگی هنری در مساجد از نقشی اثرگذار در جامعه به ویژه بر قشر نوجوان و جوان برخوردار است. در این رابطه پویایی در برنامه های مساجد اهمیت زیادی دارد، بنابراین هر چه دستگاه های مختلف و خیران نیک اندیش از این کانون ها حمایت کنند شاهد رونق بیشتر برنامه های دینی، فرهنگی و علمی آنان و ارتقای معنوی و فرهنگی نسل امروز خواهیم بود.
گفتنی است، در پایان این مراسم از فعالان فرهنگی، هنری و قرآنی کانون های مساجد استان تجلیل بعمل آمد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.