به دنبال مرغ گمشده در تبریز

به گزارش عصر آزادی آنلاین، به دنبال مرغی که در هفته‌های گذشته به طور ناگهانی از بازارهای سطح شهر تبریز ناپدید شد، مغازه به مغازه مرغ فروشی‌ها را می‌گردد.

با نگاهی به سکوها و یخچال‌های مرغ فروشان، می‌توان جای خالی مرغ را دید. در این مغازه‌ها دیگر مرغی وجود ندارد اما این فروشندگان هر دقیقه با این سوال مواجه هستند که “آیا مرغ دارید!” و تنها یک جواب برای آن دارند و آن هم این است “خیر نداریم”، صف‌های طولانی برای خرید یک قطعه مرغ تشکیل شده و گویا کمبود مرغ، او را میان خانواده‌های تبریزی عزیزتر کرده است.

مغاره‌های مرغ فروشی اکنون فقط از پای مرغ، دل و جگر و سایر مخلفاتی از این قبیل پر شده است ولی مگر مردم چقدر می‌توانند جگر بخورند و از گوشت محروم باشند. برخی فروشندگان هم برای این‌که بتوانند گوشت بیشتری را به دست مردم برسانند اقدام به قطعه بندی گوشت کرده و به صورت فیله و دنده و … جدا و غیربهداشتی می‌فروشند که این اقدام هم بنا بر گفته بازرسان غیرقانونی است و در صورت مشاهده از آن جلوگیری می‌شود.

برخی از فروشندگان بعد از این‌که از هویت خبرنگاری ما اطلاع می‌یابند، از گفتن این‌که خودشان مرغ را قطعه بندی کرده‌اند، طفره می‌روند و برخی می‌گویند که این گوشت‌های تکه شده را از سایر استان‌ها آورده‌اند. اما تعدادی از فروشندگان که ما را به عنوان یک خریدار می‌دانند، به قطعه بندی گوشت‌ها توسط خود اذعان می‌کنند.

با پرس و جویی از فروشندگان مرغ در بازار تبریز به این نتیجه می‌رسیم که گوشت مرغ از کشتارگاه به صورت روزانه توزیع نمی‌شود. برخی فروشندگان مرغ حتی مدت‌ها است که مرغ توزیع نمی‌کنند و برخی دیگر اگر یک روز درمیان و یا چند روز بعد مرغی از طرف کشتارگاه به دستشان برسد، صبح زود اقدام به توزیع می‌کنند که در نهایت بعد از چند دقیقه به اتمام می‌رسد.

چه بسا برخی از مغازه‌های مرغ فروشی نیز گوشت بوقلمون و شتر می‌فروشند اما مردم کمتر مشتاق آن هستند و اعتقاد دارند که هیچ گوشت دیگری نمی‌تواند جای مرغ را بگیرد. در کنار این فروشندگان اما، مغازه‌های فروش گوشت قرمز هم پر از گوشت اما خالی از خریدار هستند.

یکی از فروشندگان مرغ در بازار تبریز که مغازه او نیز خالی از هر نوع گوشتی است و فقط جگر می‌فروشد، می‌گویند: مرغ نداریم چون تمام کردیم. امروز صبح یک تن گوشت از کشتارگاه سهمیه داشتیم که در عرض چند دقیقه تمام شد.

او می‌افزاید: سهمیه‌ای که کشتارگاه به ما می‌دهد روز مشخصی ندارد مثلا امروز یک تن به ما دادند اما فردا گوشت برای ما توزیع نمی‌شود. نوبت بعدی را هم نمی‌توان از الان گفت و باید صبر کنیم تا کشتارگاه اطلاع بدهد که چه زمانی گوشت برای توزیع می‌آورد.

او با بیان این‌که گوشت مرغ را با قیمت ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان می‌فروشد، دلیل این‌که فردا گوشت توزیع نمی‌کند را عدم کشتار عنوان می‌کند.

این فروشنده می‌گوید: قبلا روزانه یک تن گوشت مرغ توزیع می‌کردیم و مردم به راحتی می‌توانستند بخرند اما الان یک تن گوشت را چند روز یکبار توزیع می‌کنیم و مردم بیچاره باید صف بکشند تا شاید یک قطعه را بتوانند بخرند.

وقتی وارد مغازه خالی مرغ فروشی دیگر می‌شویم، از فروشنده این سوال را پرسیدیم که “ظاهرا مرغی ندارید”، فروشنده با شنیدن آن با طعنه می‌گوید که یعنی ما مرغ را قایم کردیم؟

سپس او ادامه می‌دهد: ما دیگر مرغ توزیع نمی‌کنیم چون برای ما مرغ ۲۵ هزار تومانی می‌آید و چون نمی‌توانیم بالاتر از ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان بفروشیم، ترجیح می‌دهیم که کلا نفروشیم.

او بار دیگر با طعنه بیان می‌کند: برای مرغ فروشانی که مرغ را با قیمت ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان می‌ فروشند، حواله می‌دهند یعنی دولت به آن‌ها سوبسید و یارانه می‌دهد ولی ما این حواله را نداریم.

فروشنده دیگری با بیان این‌که مرغی پیدا نمی‌شود که به بازار بیابد، می‌گوید: وقتی هم مرغ بیاید آنقدر تعداد آن کم است که ۲۰۰ نفر صف می‌ایستند تا یک مرغ با قیمت دولتی بخرند اما در نهایت مرغ نصیب همه نمی‌شود. زمان مشخصی برای توزیع مرغ نداریم ممکن است فردا بیاید و تا یک هفته بعدی مرغ نداشته باشیم.

او ادامه می‌دهد: قبلا هر چقدر که بخواهیم مرغ توزیع می‌کردیم اما الان سهمیه برای ما در نهایت ۱۰۰ کیلوگرم مرغ می‌شود که تعداد آن به ۵۰ مرغ می‌رسد. دلیل کمبود مرغ هم تا جایی که ما می‌دانیم این است که مرغداران جوجه ریزی نمی‌کنند چون قیمت تولید بالا رفته است.

وقتی در مورد مشکل مرغ فروشان در این وضعیت از او می‌پرسیم، با اکراه جواب می‌دهد که چه فایده دارد تا مشکل خود را به شما بگوییم وقتی هیچ مسئولی گوش نمی‌دهد و توجهی به خواسته ما مردم نمی‌کند، حتی اگر بشنود هم عمل نمی‌کند و باز هم بازگویی دردهای ما فایده‌ای نخواهد داشت.

او در نهایت می‌گوید: از مسئولان می‌خواهیم که از مرغداران حمایت کنند وگرنه وضعیت مرغ فروشی همیشه اینگونه خواهد بود که شاهد صف کشی مردم باشیم. حتی ما هم با کاهش مرغ در بازار ضرر کردیم، فروشمان کم شده و منبع درآمد ما از فروش مرغ تقریبا قطع شده است.

در سکوی این مرغداری اما قطعه‌های فیله و دنده بدون بسته بندی مرغ را می‌بینیم، که وقتی از اون می‌پرسیم، این مرغ‌ها را خودتان قطعه کردید، پاسخ می‌دهد: کشتارگاه‌های تبریز مرغ قطعه شده را نمی‌فروشند و هیچ مرغی را قطعه نمی‌کنند. این قطعه‌های مرغ را ما از ارومیه و شمال آوردیم.

در نهایت فهمیدیم که این مرغ فروشان یک ترس داشتند و آن ترس از حضور بازرسان بود. بنا بر گفته آن‌ها فروش مرغ با هر قیمت خرید توسط آن‌ها، باید بالاتر از ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان نباشد وگرنه بازرسان دولتی برخورد می‌کنند.

در این راستا بنا بر اظهارات هفته گذشته اکبر فتحی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی، با وجود کاهش میزان عرضه گوشت مرغ و کمبود این کالا در بازار، مشکلی از بابت تولید و کشتار نداریم و میزان کشتار هیچ کاهشی نداشته است، در نتیجه مشکل فقط در توزیع است.

او در خصوص توضیحات رئیس اتحادیه مرغ و گوشت تبریز مبنی بر کاهش یک سومی میزان کشتار مرغ و تولید روزانه تنها ۵۰ تن گوشت مرغ در استان هم یک آمار غیراصول و غیرموثق بیان می‌کند. چرا که بر اساس گفته او ۱۱ کشتارگاه در سطح استان فعالیت می‌کنند که کمترین میزان کشتار مرغ استان تاکنون ۱۵۰ تن بوده و میزان مصرف روزانه نیز  بین ۲۳۰ الی ۲۴۰ تن است.

او ادامه می‌دهد: با استناد به آمار موثق، میزان جوجه‌ ریزی مشخص شده در سامانه سماسد (محل ثبت نام مرغداران جهت دریافت نهاده دامی)، کنترل‌های مشخصی که در طول پرورش مرغ انجام می‌گیرد و بنا بر صدور مجوزهای تایید، حمل و عرضه مرغ به کشتارگاه، کاهش تولید مرغ رخ نداده است.

فتحی با بیان این‌که جوجه ریزی در استان نسبت به سال گذشته حدود ۳۰۰ هزار قطعه افزایش داشته است، می‌افزاید: تنها در اسفندماه جاری، ۴۰۰ هزار قطعه جوجه ریزی بیشتر نسبت به اسفند سال گذشته انجام گرفته است.

او افزود: حتی در برخی روزها کشتاری مازاد بر نیاز استان داشتیم که بایستی این میزان کشتار اثر خود را در بازار می‌گذاشت اما متاسفانه شاهد کمبود مرغ در بازار بودیم که در این خصوص مرجع ذی ربط و متولیان بازار که شامل سازمان صمت می‌شود، باید پاسخگوی این مشکل باشند.

او با تاکید بر رعایت خرید ۱۴ هزار و ۷۰۰ تومانی قطعه مرغ زنده از مرغداری و فروش و عرضه ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومانی گوشت مرغ در بازار، می‌گوید: به مردم اطمینان می‌دهیم که در تولید گوشت مرغ، هیچ گونه مشکلی نداریم و در ایام شب عید برای تامین گوشت مرغ موردنیاز خود نگران نباشند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به آغاز توزیع مرغ منجمد در بازار و ممنوعیت خروج گوشت از استان، در صورت اجرای صحیح این دو مصوبه بایستی، در روزهای آتی نگرانی در خصوص افزایش قیمت مرغ و یا میزان عرضه به بازار نداشته باشیم.

حال سوال اینجاست که وقتی تولید مازاد داریم و مرغ به قدر کافی و حتی بیش از نیاز استان تولید و کشتار می‌شود، چرا در بازار اثری از آن وجود ندارد. یعنی به عبارتی وقتی مرغ در مرغداری پرورش یافته و سپس در کشتارگاه کشتار می‌شود، بعد از آن به کجا پرواز می‌کند که به یکباره به دست فروشندگان نمی‌رسد؟. 

در این راستا چند دیدگاه مطرح می‌شود، اولین نکته این است که شاید فروشندگان خود دست به احتکار زده باشند و کمبود مرغ در بازار ناشی از این امر باشد. اما اگر این مورد را درست فرض کنیم، پس چرا قفسه تمامی مرغ فروشان از مرغ خالی است، یعنی همه مرغ فروشان احتکار می‌کنند؟! (معلوم است که این امر نمی‌تواند درست باشد) یا این‌که واقعا تولید مرغ کم شده است که در بازار یافت نمی‌شود، که این مورد را هم به دلیل ثبت قانونی پرورش جوجه و مرغ و سپس کشتار در سامانه مشخص می‌توان رد کرد.

در گام بعدی می‌توان گفت که شاید دست دلالانی در میان زنجیره تولید تا توزیع در حلقه کشتارگاه به فروشگاه دراز شده که می‌توانند به راحتی مرغ را از کشتارگاه دریافت کنند و به شهرها و استان‌های دیگر که قیمت مرغ در آن‌ها بالاتر از تبریز است بفروشند.

اما هر چه که هست در این وضعیت، دولت مسئول این اتفاق بوده و باید تا کنون اقدام اساسی برای این مشکل انجام می‌داد تا مردم دم عید با این اوضاع اقتصادی نابسمان، با کمبود گوشت مرغ و صف کشی برای خرید آن همانند صف خرید روغن نباتی هم مواجه نشوند.

منبع/ ایسنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.