در خانه مانی سیزده بدر با خیز کرونا

به گزارش عصر آزادی آنلاین، دامن طبیعت در سیزده بدر از قدیم الایام پذیرای ایرانیان بوده و آخرین روز تعطیلات نوروز با حضور در طبیعت گرامی داشته می‌شود تا با بدر کردن تعطیلات، نحسی سیزده را هم بدر کنند اما امسال شرایط به گونه دیگری است طوری که برای حفظ سلامت و در امان ماندن از شر کرونا باید در خانه بمانیم.

گرچه قصه نحسی سیزده بدر واقعیت ندارد اما به هر حال، امسال باید رسم حضور در طبیعت را کنار بگذاریم و در خانه بمانیم چون کرونا هم آغوش طبیعت و تجمع ها شده و سلامت همگانی را به خطر انداخته است.

بر اساس آخرین گزارش ها در خصوص وضعیت شیوع کرونا، خطر آغاز پیک چهارم کرونا شهرهای بزرگ را تهدید می کند البته شهرهای کوچک نیز بی نصیب نمانده اند به گونه ای که تعداد شهرهای قرمز کشور افزایش یافته است.

بر اساس اعلام دیروز وزارت بهداشت، جلفا بعد از سراب دومین شهرستان آذربایجان شرقی است که قرمز شده البته میانه،  شبستر و هشترود هم در وضعیت نارنجی و چهار شهرستان ورزقان، خداآفرین، هریس و کلیبر در وضع آبی هستند،  یازده شهرستان باقی مانده استان از جمله تبریز نیز در وضعیت زرد قرار دارند.

افزایش آمار مبتلایان و فوتی های کرونا در آذربایجان شرقی بر اساس آخرین گزارش های دانشگاه علوم پزشکی تبریز به عنوان نتیجه سفرهای نوروزی، ستاد استانی مقابله با کرونای آذربایجان شرقی را ناگزیر از اتخاذ تدابیر لازم کرد، به گونه ای که ورود به شهر جلفا به عنوان قلب تپنده منطقه آزاد ارس ممنوع شده است.

با آغاز روند صعودی شیوع کرونا در بیشتر استان های کشور از جمله آذربایجان شرقی به علت سفر و خرید، خطر خیز دوباره بیماری کووید۱۹ بیش از پیش شده و مسوولان و کارشناسان بهداشت و درمان نسبت به عواقب سفرهای نوروزی و سیزده بدر هشدار جدی می دهند بر این اساس اداره کل محیط زیست آذربایجان شرقی نیز هر گونه تجمع در مناطق حفاظت شده استان و مسوولان استانی اتراق در پارک ها را ممنوع اعلام کرد.

در روز طبیعت، برای پیشگیری از بیماری کرونا ورود به مناطق حفاظت شده آذربایجان شرقی ممنوع است

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی گفت: در روز طبیعت، برای پیشگیری از شیوع بیماری کرونا ورود و تجمع در مناطق حفاظت شده استان ممنوع است.

حسن عباس نژاد افزود: برای اجرای دستورالعمل های ستاد کرونا و طرح فاصله گذاری اجتماعی برای مقابله با گسترش شیوع بیماری ڪرونا و به منظور حفظ سلامت جامعه ورود هموطنان و هم استانی ها به داخل مناطق زیر مدیریت حفاظت محیط زیست استان ممنوع خواهد بود.
وی تاکید کرد: هرگونه نصب چادر، اتراق مسافر و گردشگر در داخل مناطق تحت مدیریت حفاظت محیط زیست استان نیز ممنوع است.
عباس نژاد با اشاره به اینکه آذربایجان شرقی دارای ۱۳ منطقه حفاظت شده است،  اعلام کرد: در روز طبیعت نیروهای محیط بان مستقر در داخل مناطق تحت مدیریت حفاظت محیط زیست استان از ورود و تجمع گردشگران و هموطنان به مناطق تحت مدیریت استان جلوگیری خواهند کرد.

روز ۱۳ فروردین هر گونه تجمع و اتراق در فضاهای سبز شهرهای آذربایجان شرقی ممنوع است

سخنگوی ستاد کرونای آذربایجان شرقی نیز اعلام کرد: به منظور مدیریت روند افزایشی کرونا در روز ۱۳ فروردین هر گونه تجمع و اتراق در فضاهای سبز شهرهای استان ممنوع است.

علیار راستگو اظهار کرد: تعداد بسترهای کرونایی در بیمارستان های استان از ۳۷۷ نفر در پایان اسفند سال گذشته اکنون به ۵۱۸ نفر رسیده است.

وی افزایش مسافرت ها و دید و بازدیدهای نوروزی را از علل افزایش روند ابتلا به کرونا عنوان و خاطرنشان کرد: بر این اساس منع تردد شبانه خودروها از ساعت ۲۲ تا ۳ صبح اعمال می شود.

آمار ورودی بیماران کرونایی به بیمارستان های آذربایجان شرقی ۲۵ درصد افزایش یافت

معاون دانشگاه علوم پزشکی تبریز هم از افزایش ۲۵ درصدی ورودی بیماران کرونایی به بیمارستان های آذربایجان شرقی خبر داد.

عباسعلی درستی با اشاره به اینکه شهرهای قرمز آذربایجان شرقی به ۲ شهر افزایش یافت، اعلام کرد: شهرستان های میانه، شبستر و هشترود در وضعیت نارنجی کرونایی هستند و رنگ کرونایی سراب و جلفا قرمز شده است.

افزایش ۷۰ درصدی سفرهای نوروزی به آذربایجان شرقی

رییس پلیس راه آذربایجان شرقی هم از افزایش ۷۰ درصدی سفرهای جاده ای در محورهای ارتباطی استان از ۲۶ اسفند تا ۱۱ فروردین خبر داد.

سرهنگ رضا کریمی نژاد با اشاره به وقوع ۷۳۳ فقره تصادف در این مدت گفت: تعداد فوتی های حوادث رانندگی آذربایجان شرقی(۱۲ فوتی) ۳۳ درصد و جرحی(۷۶۰ مجروح) ۸۰ درصد افزایش نشان می دهد.

وی خاطرنشان کرد: خودروهای غیربومی ۲۴ ساعت فرصت خروج از شهرهای قرمز و نارنجی استان از نظر وضعیت کرونا را دارند و گرنه اعمال قانون خواهند شد.

افزایش مبتلایان کرونای انگلیسی در اسکو به علت مسافرت 

رئیس ستاد کرونای شهرستان اسکو با ابراز نگرانی از واریانت کرونای انگلیسی در شهرستان از افزایش تعداد مبتلایان به این ویروس به ۲۴ نفر خبر داد و افزود: با تلاش شبانه روزی کادر بهداشتی شهرستان و برای جلوگیری از انتشار این ویروس، ۴۰۰ نفر دارای تماس نزدیک با مبتلایان، شناسایی و با انجام تست های لازم مراحل ایزوله و قرنطینه برای آنان انجام‌ گرفته است.

بابک رضی منش با تاکید بر لزوم نظارت دقیق بر پروتکل های بهداشتی در روستاهای هدف گردشگری  شهرستان اسکو گفت: متاسفانه نزدیک به ۵۰ درصد آمار مبتلایان کرونای انگلیسی در روستاهای واقع در محورهای گردشگری بوده و ضروری است در این مناطق با تشدید نظارت بر پروتکل های بهداشتی و رعایت فاصله گذاری اجتماعی، با افرادی که سلامت مردم را به مخاطره می اندازد، برخورد قاطع به عمل آید.

رضی منش با اشاره به آمار ورود گردشگران در هفت روز اول نوروز اظهار کرد: روزانه به طور متوسط پنج هزار نفر وارد شهرستان اسکو شده اند،  که با تحلیل آمار ورود گردشگر، نگرانی از بابت روند صعودی مسافران نوروزی در روزهای آینده به خصوص روزهای ۱۲ و ۱۳ فروردین وجود دارد که ضرورت اتخاذ تدابیر لازم و تشدید نظارت ها را دوچندان می کند.  

فرماندار شهرستان اسکو گفت: برابر دستورالعمل، ورود خودرو های مربوط به شهرهای نارنجی و قرمز به شهرستان ممنوع است و پلیس راهور به محض رویت نسبت به اعمال جریمه اقدام خواهد کرد.

افزایش پنج برابری تعداد مبتلایان به کرونا در خداآفرین

فرماندار شهرستان خداآفرین هم از افزایش پنج برابری تعداد مبتلایان به کرونا در یک هفته اخیر در این شهرستان خبر داد.

 علی امیری راد با بیان اینکه روند افزایشی کرونا در شهرستان خداآفرین زنگ خطر ورود به وضعیت بحرانی است، اعلام کرد: احتمال اعمال محدودیت ها در صورت تداوم روند افزایشی کرونا وجود دارد.

وی با اعلام نگرانی جدی از افزایش میزان مبتلایان کرونا در روزهای اخیر گفت: به دلیل افزایش بی سابقه مسافران نوروزی در شهرستان و دید و بازدیدهای نوروزی و همچنین برگزاری مراسم عروسی و عدم رعایت شیوه نامه های بهداشتی،  میزان مبتلایان به کرونا در شهرستان خداآفرین به شدت افزایش یافته است.

فرماندار خداآفرین اظهار کرد: در صورت تداوم این وضعیت به زودی رنگ کرونایی شهرستان تغییر می کند.

رئیس ستاد کرونای شهرستان خداآفرین با تاکید بر کنترل روند افزایشی مبتلایان به کرونا، رعایت شیوه نامه های بهداشتی و پرهیز از برگزاری مراسم و تجمعات را الزامی دانست.

منبع/ ایرنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.