بهسازی ۴۸ درصد از مساکن روستایی آذربایجان شرقی/تصویب احداث ۳۰۰۰ واحدمسکونی برای محرومان

به گزارش عصر آزادی آنلاین، مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان شرقی در خصوص آخرین وضعیت بهسازی و مقاوم سازی مساکن روستایی استان، گفت: بنا بر سرشماری سال ۹۵، بالغ بر ۳۰۵ هزار واحد مسکونی روستایی در استان وجود دارد که ۴۸ درصد آن‌ها به تعداد ۱۴۵ هزار واحد تاکنون مقاوم سازی شده است و باقی منازل نیز غیرمقاوم هستند.

حافظ باباپور روز دوشنبه ۲۳ فروردین ماه، در نشست خبری به مناسبت دهه حساب ۱۰۰ امام (ره) و سالروز تاسیس این بنیاد، در تشریح اقدامات بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان شرقی در طول ۴۲ سال گذشته، گفت: عمده فعالیت‌های بنیاد مسکن در حوزه روستایی بوده و در این راستا تمام روستاییان بالای ۲۰ خانوار استان بالغ بر ۱۹۵۴ روستا از نعمت تهیه طرح هادی برخوردار شده‌اند.

وی با اشاره به تهیه طرح بازنگری برای ۴۸۸ روستای استان، افزود: در ۹۶۰ روستا طرح هادی اجرایی شده است که شامل زیرسازی، آسفالت ریزی و جدول گذاری می‌شود. میانگین برخورداری روستاها از نعمت اجرای این طرح نیز چهار درصد بیشتر از میانگین کشوری و برابر ۴۶ درصد است.

وی با بیان این‌که بنیاد مسکن انقلاب اسلامی متولی صدور سند برای امکان روستایی است، گفت: تاکنون ۲۲۳ هزار جلد سند روستایی و ۲۸ هزار و ۵۱۸ جلد سند اماکن شهری برای شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر استان صادر شده است.

باباپور با اشاره به طرح واگذاری قیر رایگان به این بنیاد از سال ۹۴، افزود: پیش از سال ۹۴، در مجموع یک میلیون و ۵۰۰ مترمربع آسفالت ریزی در روستاها انجام گرفته بود که با اجرای طرح واگذاری قیر رایگان، در بین سال‌های ۹۴ الی ۹۸ میزان آسفالت روستاهای استان بیش از دو برابر افزایش یافته و به میزان سه میلیون و ۵۰۰ مترمربع رسید. با افزایش سهمیه قیر رایگان در سال گذشته، میزان آسفالت ریزی در روستاهای استان از سال ۹۴ تا ۹۹ به بیش از چهار میلیون خواهد رسید.

وی با بیان این‌که امسال بالغ بر ۱۵۰ هزار میلیارد تومان توزیع قیر رایگان در بودجه سال ۱۴۰۰ کشور پیش بینی شده که ۲۱ درصد آن مختص بنیاد مسکن است و بنا بر سهمیه استان‌ها توزیع خواهد شد، افزود: آذربایجان شرقی جزو استان‌های پیشتاز و اول در جذب قیر رایگان است.

وی با اشاره به تفاهم نامه‌های این بنیاد با سازمان‌های حمایتی چون بهزیستی و کمیته امداد، افزود: در سال گذشته در همکاری با سازمان‌های حمایتی توانستیم ۱۷ هزار میلیارد تومان کمک بلاعوض برای تکمیل واحدهای نیمه تمام افراد تحت پوشش این سازمان‌ها مثل خانواده‌های دارای دو معلول به بالا انجام بدهیم.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان شرقی در خصوص آخرین وضعیت بازسازی اماکن زلزله زده سراب و میانه نیز گفت: در جریان این زلزله سال ۹۸، بالغ بر ۶۵۰۰ واحد خسارت دیده بود که پرونده ۳۵۰۰ واحد در بهمن ماه همان سال با اتمام تعمیرات بسته شد و باقی ۳۰۰۰ واحد نیز اکنون با پیشرفت بیش از ۹۶ درصدی در حال اتمام است.

وی متذکر شد: بنیاد مسکن تنها دستگاه متولی در امر بازسازی و ساخت و ساز نقاط حادثه دیده سیل، زلزله و … است. سیستم بنیاد مسکن کارآزموده در ساخت و ساز شده است.

وی ادامه داد: در اواخر سال گذشته با امضای تفاهم نامه سه جانبه بین استانداری آذربایجان شرقی، سازمان برنامه و بودجه و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور بحث احداث ۳۰۰۰ واحد مسکونی محرومان تحت پوشش سازمان‌های حمایتی در روستاهای استان مطرح شد که در این راستا مبلغ ۳۰ میلیون تومان کمک بلاعوض و ۵۰ میلیون تومان تسهیلات با کارمزد پنج درصد در اختیار این خانوارها قرار می‌گیرد.

باباپور با بیان این‌که بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در بحث مسکن شهری، متولی ساخت مسکن مهر در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر بوده است، گفت: تاکنون بالغ بر ۱۶ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی در این شهرها ساخته و تحویل داده‌ایم. با اجرای کامل تعهدات این بنیاد، در تمامی شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر استان مشکلی از بابت مسکن مهر وجود ندارد.

وی با بیان این‌که ۵۷ شهر زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت در آذربایجان شرقی وجود دارد، افزود: هم‌چنین این بنیاد متولی ساخت واحدهای مسکونی طرح اقدام ملی مسکن در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر است. تاکنون در راستای این طرح، در ۱۹ شهر استان ۵۳۵ نفر متقاضی، وجه ۴۰ میلیونی را به حساب خود وازیر کرده‌اند که در مجموع شامل بیش از ۲۱ میلیارد تومان می‌شود.

وی با بیان این‌که در چهار شهر دیگر نیز ۱۲ نفر ۱۷۵ میلیون تومان واریز کردند، ادامه داد: بر اساس تصویب شورای مرکزی، مقرر شده تا به هر کدام از این متقاضیان یک قطعه زمین در قالب گروه‌های ساخت چهار الی شش نفری تحویل دهیم.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان شرقی گفت: روند اجرای طرح اقدام ملی مسکن روند مثبتی است اما استقبال چندانی از آن انجام نمی‌گیرد چرا که در این طرح تسهیلات با کارمزد ۱۸ درصد رایج سیستم بانکی تعلق می‌گیرد.

وی با بیان این‌که این بنیاد تاکنون ۱۱ هزار و ۵۷۵ واحد مسکن ارزان قیمت در شهرهای استان ساخته و در اختیار مردم قرار داده است، افزود: انجمن خیران مسکن ساز استان نیز تاکنون بالغ بر ۱۱۰۰ واحد مسکونی ساخته است.

وی گفت: به مناسبت دهه حساب ۱۰۰، پروژه‌های مختلفی با مجموع ۶۱۳ میلیارد تومان هزینه توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان افتتاح خواهد شد؛ هم‌چنین امسال مقرر شده تا اعتبار خوبی برای ۵۸ روستای در مرز سیل استان تعلق بگیرد.

باباپور در خصوص مهاجرت معکوس نیز اظهار کرد: مهاجرت معکوس از شهر به روستا دلایل مختلفی چون سپری کردن اوقات بازنشستگی افراد، مرور خاطرات کودکی، پرداخت تسهیلات ساخت خانه در روستا با کمترین بروکسی اداری و … می‌تواند داشته باشد که در جریان احیای روستای پیرساق مرند نیز که قبلا منطقه‌ای خالی از سکنه شده بود، مشاهده کردیم.

وی در خصوص حاشیه نشینی نیز گفت: حاشیه نشینی در شهر تبریز به اندازه کافی رشد کرده و دیگر جایی برای گسترش ندارد، از این رو متاسفانه حاشیه نشین‌ها به سمت روستاهای اطراف سوق یافته‌اند که شهرداری بایستی از ایجاد چنین معضلات اجتماعی جلوگیری کند.

وی با اشاره به درخواست این بنیاد برای ساخت ۳۰۰۰ واحد مسکونی برای حاشیه نشینان تبریز، اظهار کرد: روستاهای اطراف تبریز شامل چاوان، باغ معروف، آناخاتون و … محل جدید زندگی حاشیه نشینی شده و تنها در روستای چاوان بالغ بر ۴۰۰ خانوار خارج از محدوده شهر برای خود خانه احداث کرده‌اند.

منبع/ ایسنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.