تبدیل چالش به فرصت در زندگی با نگرش صحیح و اصولی

الهام جهانگیر مشاور و مدرس دانشگاه آزاد کلان شهر تبریز در گفتگو با عصر آزادی مطرح نمود:

عصر آزادی/ حامد پورمند

عکس مصاحبه دکتر الهام جهانگیر

الهام جهانگیر دانشجوی دکتری روانشناسی که به عنوان مشاور و مدرس دانشگاه آزاد تبریز، روانشناس بیمارستان ولی عصر کلان شهر تبریز که کارگاه های آموزشی در زمینه مشاوره پیش از ازدواج و مهارت های ارتباطی زوجین در دانشگاه تبریز، دانشگاه  آزاد، دانشگاه شهید مدنی و دانشگاه سهند برگزار نموده و دارای تجارب ارزنده ای در زمینه روانشناسی و مشاوره می باشد در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ما به بیان دیدگاه، تشریح مسائل و مشکلات حوزه کاری خود پرداخته که به خوانندگاه فهیم روزنامه تقدیم می گردد:

اهمیّت روانشناس و علم روانشناسی در زندگی امروزی چقدر مهمّ و موثّر می باشد؟

روانشناسی علم مطالعه رفتار است و به ما امکان می دهد که چگونگی عملکرد ذهن و بدن را درک کنیم، نوع تفکر ما در مورد رویدادهای زندگی تاثیر شگرفی بر شیوه احساس ما درباره رویدادها دارد. تغییر نوع تفکر، تغییر احساس را به دنبال خواهد داشت، وقایع گذشته و حال نمی تواند احساس خاصی را به ما القا کند و در واقع احساسات عمدتا حاصل طرز تفکر ماست. با پیچیده تر شدن جوامع نیاز به علم روانشناسی به عنوان یک ضرورت مطرح می گردد و با کمک این علم می توانیم به برخی از مشکلات شایع خود نظیر اهمال کاری، کم رویی، افسردگی، مشکلات تربیتی فرزندان، وسواس و.. فائق آئیم. اینکه چطور بتوانیم باورها و احساسات خود را بشناسیم و در صورت ناکارآمدی آنها قادر به اصلاح شان باشیم. کاری است که با ارجاع به یک روانشناس و مشاور متخصّص می توانیم بر این مشکلات فائق بیائیم. و با شناخت خود و دیگران در حل مسائل و کارآمد کردن زندگی خود قدم نهاده و زندگی لذت بخشی را تجربه کنیم.

در مورد اهمیّت مشاوره پیش از ازدواج و تاثیر آن بر زندگی فرد توضیح دهید؟

همه افراد حق دارند ازدواج خوب و شادی را تجربه کنند بسیار تفاوت وجود دارد بین ازدواجی که در آن ثبات وجود دارد و ازدواجی که در آن رضایت وجود دارد. ازدواج بدون خود شناسی و خود آگاهی حرکت در بیابان بدون چراغ است. مشاوره پیش از ازدواج با آگاهی به زوجین در شناخت خود  و طرف مقابل باعث می شود افراد با آگاهی و شناخت تصمیم بگیرند و ازدواج موفقی داشته باشند. مشاوره پیش از ازدواج یک رویکرد پیشگیرانه است که برای تمام افرادی که قصد  ازدواج دارند توصیه می شود. گاهی زوجین با خطای اینکه ما شناخت کافی از یکدیگر داریم یا از نظر خانوادگی و طبقاتی شرایط برابر و ایده آلی داریم به مشاوره مراجعه نمی کنند، غافل از این که افراد هر قدر هم که زمان برای با هم بودن داشته باشند بررسی تناسب شخصیتی و سلامت روان زوجین یک کار کاملا تخصصی می باشد و نیاز به یک مشاور حرفه ای در این مورد کاملا محسوس می باشد.با مشاوره پیش از ازدواج به مشکلات رابطه ای که درآینده زوجین ممکن است بروز کند می توان پی برد و به زوجین کمک کرد تا با بالا بردن توانمندی خود انتخاب صحیحی در همسریابی داشته باشند و ازدواج شاد را تجربه کنند.

فواید زوج درمانی چیست و برای چه کسانی مناسب می باشد ذکر نمائید؟

پایداری رابطه عاشقانه دشوار است و به مهارت نیاز دارد، زوجین نیاز به شناخت خود و دیگری دارند این که چگونه فکر می کنیم رفتارهایمان چگونه است انتظارتمان چیست،چگونه در مقابل مشکلات و تعارضاتمان،هیجاناتمان  را کنترل می کنیم، استانداردها و بایدهای ما در رابطه چگونه تعریف می شود. زوج درمانگر کمک می کند زوجین در وهله اول با شناخت خود و انتظارات خود وودر وهله دوم با شناخت طرف مقابل بتوانند رابطه خود را مدیریت کرده و تعارضات خود را حل کند، زوج درمانی برای تمام زوج هایی که در هر زمینه ای مثل مشکلات مالی، مسائل جنسی و نداشتن ترسیم مرز بین خانواده ها، مشکلات فرزند پروری، خیانت، فاصله عاطفی، روزمرگی، تفاوت های عقیدتی و نگرشی، حسادت، بدبینی و… می تواند راهکار مناسب هر زوج را ارائه نماید.

لطفا در مورد ارزش و بایستگی مشاوره فردی توضیحاتی ارائه بفرمائید؟

فشار روانی در زندگی امروز جزء اجتناب ناپذیر زندگی افراد محسوب می شود و فرد در این جامعه پر استرس و فشار مجبور به پیش برد صحیح برنامه ها و اهدافش می باشد و همواره در جهت رشد و احساس رضایت شخصی خویش قدم بر می دارد، ما در مواقعی با مشکلاتی روبرو می شویم که نمی توانیم با نزدیکانمان در میان بگذاریم و یا دوست نداریم اطرافیانمان از مشکلات ما اطلاع داشته باشند و تجارب روانشناسی حرفه ای نشان داده است که راهنمایی اطرافیانمان نه تنها منجر به حل مشکل مزبور نشده است بلکه مشکلات افراد را گسترده تر و عمیق تر کرده است. در مشاوره فردی مشاور با ایجاد فضای امن و مطمئن و بدون قضاوت و رعایت کامل اصول حرفه ای مشاوره از جمله رازداری به مراجع کمک می کند که در کمال امنیت و آرامش به مشکلات رفتاری و تفکری خودآگاه شود و در جهت حل مسائل قدم بردارد.

 و امّا سخن آخر هر آنچه به ذهنتان می رسد بیان نمائید؟

انسان گاهی در شرایط متفاوتی از زندگی قرار می گیرد که بسیار چالش برانگیز است ولی چیزی که باعث نجات و باعث تبدیل چالش به فرصت می شود طرز فکر و نگرش اوست. گاهی شرایط دشوار زندگی برای ما یک رنج، تهدید و خطر محسوب می شود اما طرز نگرش ما می تواند در مدیریت مسائل زندگیمان موثّر باشد باورهایی وجود دارد که اندیشه های جاودانه و تغییر ناپذیر زندگی هستند و اگر با این اصول زندگی کنیم یک طرز فکر مثبت را همیشه با خود خواهیم داشت، پنج اصول جاودانه زندگی وجود دارد که در زندگی بسیار موثر است: یک-هیچ چیز در زندگی ثابت و پایدار نیست و همه چیز تغییر می کند. دو- باور به این که رنج همیشه بخش جدایی ناپذیر زندگی است. سه- زندگی و امور زندگی همیشه آن طور که ما پیش بینی می نمائیم پیش نخواهد رفت. چهار-باور به اینکه گاهی اوقات اطرافیانمان و افراد مهم زندگی با ما دوستانه برخورد نمی کنند. پنج- همیشه دنیا و زندگی منصفانه با ما رفتار نمی کند.مراجعین محترم جهت دریافت خدمات مشاوره میتوانند به آدرس تبریز، پاستور جدید ، بعد از  تقاطع حاج جبار نائب، طبقه فوقانی بانک رفاه، طبقه دو واحد c  مراجعه فرمایند. تلفن: ۱۰۰۹۷۵۵۳۱۴۰

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.