شکاف عقیدتی بین نسل ها، نقش روانشناسان را کاربردی تر کرده است

دکتر مریم محمّدی منصور، متخصّص روانشناسی در گفتگو با عصر آزادی مطرح نمود:

عصر آزادی/ حامد پورمند

عکس مصاحبه دکتر محمدی منصور

روان‌شناسان ویژگی‌های شخصیتی، رفتارها و احساسات انسان‌ها را مورد مطالعه قرار می‌دهند و سپس این فاکتورها را تحلیل می‌کنند. آن‌ها همچنین تاثیرات باورهای فرهنگی، محیط زندگی و سایر شرایط را بر روی عملکرد افراد بررسی و مطالعه می‌کنند. آن‌ها از تکنیک‌های مختلفی از جمله مشاهدات بالینی و مصاحبه‌های موضوعی و ازمون ها برای مطالعات خود استفاده می‌کنند، لذا در جامعه امروزی اهمیّت وجود روان شناسان و مشاوران در کنار خانواده ها و مسائل کاری کاربردی تر شده و اهمیّت دو چندانی یافته است.

دکتر مریم محمدی منصور، متخصص روانشناسی، با 12 سال سابقه کار درمانی و ۴ سال تدریس در دانشگاه در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ما به تشریح مسائل، بیان دیدگاه و ارائه مشکلات حوزه کاری خود پرداخته که ماحصل این گفتگو به خوانندگان فهیم روزنامه تقدیم می گردد:

لطفا نقش و جایگاه روان شناسی در جامعه و خانواده را بیان بفرمائید؟

به نظر من نقش روانشناس ها با توجه به تغییر شتاب زده جوامع که یکی از این علل اینترنت، بیس شدن جامعه  است بسیار مهم و خطیرتر از قبل شده، اکنون د ر جوامع پیشرفته تر روانشناسان د ر کنار بسیاری از مشاغل و حرفه ها، حتی در سیاست گذاریهای خرد و کلان نقش پویا و موثری دارند و رفته رفته این عرصه پهناورتر می شود، اما متاسفانه در جامعه  ما نقش روانشناس بسیار محدود شده، بخصوص روانشناسان را به عنوان درمانگر و مدرس می شناسند. ولی آنچه نقش یک روانشناس را در ایران خطیرتر و حتی سنگین تر می کند، جایگزینی این افراد به جای به قول معروف (ریش سفیدان )خانواده ها است. در ایران به دلیل شکاف عقیدتی که بین نسل ها اتفاق افتاده، متاسفانه سرمایه های اجتماعی در واقع روابط بین فردی فامیل کمتر شده و تعاملات والدین و فرزندان به حداقل رسیده و در نتیجه روانشناسان در دفاتر خود با مراجعینی سرو کار دارند که در 50 درصد به یک فرد کمک کننده یا راهنما یا حمایتگر نیاز دارند که بتوانند با درایت و مشورت با آنها مشکلات شان را حل کنند. اما واقعیت این است که روانشناسان افرادی متخصص و آموزش دیده در حوزه سلامت روان هستند که مثل همکاران پزشک که برای درمان بیماران (جسمی) در جامعه فعالیت می کنند، آنها هم در حیطه درمان بیماریهای (روان  ) در خدمت اجتماع هستند. همچنین در شرایط کنونی با توجه به پاندمی  و همه گیری کرونا درکل جهان و تاثیر آن بر سلامت جسمی، روانی و ارتباطات انسانی و شیوع مشکلات روانشناسی، اضطراب، افسردگی و حتی خشونت های خانگی بیشتر شده در نتیجه  خدمات روانشناسی اولویت خدمات اجتماعی برای کل بشریت و جوامع محسوب می گردد.

در مورد اهمیت کاربردی خدمات روانشناسی خانواده لطفا توضیحاتی ارائه کنید؟

خانواده کارکرد سیستمی دارد، یعنی رفتارها وعملکرد تک تک اعضا بر روی کل سیستم تاثیر گذاراست. روانشناسان با بررسی عملکرد سیستم و با مداخلات درمانی که گاهی بر روی یک عضو مشکل دار و یا کل اعضا انجام می دهند موجب ایجاد بهبود عملکرد، آرامش و رضایت بیشتر از زندگی خانواده ها می شوند.

 روان درمانگری چیست و چه مقدار به بهبود عملکرد روانی افراد موثر است ؟

روان درمانگران افراد تحصیل کرده در رشته روانشناسی و شاخه های دیگر این رشته می باشند که حداقل پس از پایان دوره کارشناسی ارشد و گذراندن دوره های عملی درمانگری در حضور اساتید و اخذ پروانه فعالیت، حق فعالیت دارند و اما روان درمانی نوعی ارتباط بین درمانجو و درمانگر است که طی جلسات هفتگی در اتاق درمان از طریق این ارتباط  با استفاده از تکنیک های فنی گفت و شنود مشکلات روانی فرد مراجع  کننده بدون تجوبز دارو بهبود میابد .

لطفا در مورد اختلالات فردی توضیح داده و برای درمان این اختلالات چه باید کرد ؟

اختلالات اصلی روانشناسی به سه دسته سایکوتیک، نوروتیک واختلال شخصیت تقسیم می شوند که در این بین ممکن است افرادی در حوزه شخصیتی،عاطفی و هیجانی یا روابط بین فردی هم، مشکلات جزیی تر داشته باشند. درمان افراد سایکوتیک که از اختلالات شدید روانپزشکی رنج می برند توسط  همکاران روانپزشک و مصرف دارو امکان پذیر است. حوزه نوروتیک وعصبی که تقریبا شامل مشکلات خفیف تر روانی مثل وسواس، اضطراب ، افسردگی و…. در حوزه کاری روانشناسان می باشد  .

لطفا به عنوان یک روانشناس بیان بفرمایید فرق مشاور و روانشناس در چه حوزه ای می باشد ؟

روانشناسان افرادی هستند که در رشته روانشناسی تحصیل کرده اند و درمانگر هستند و در حوزه اختلالات روانی کار می کنند و پس از مصاحبه و تشخیص با استفاده از روشهای درمانی به درمان اختلالات می پردازند. کار مشاوران دادن مشاوره و مشورت به افراد سالم تری است که در حوزه اختلالات روانی و شخصیتی از سلامت برخوردارند و می توانند با کمک و راهنمایی یک مشاور، مشکلات خود را حل کنند، مثل مشاوران تحصیلی، مشاوران شغلی یا خانواده و مشاوران  بیشتر به پیشگیری و بهبود عملکرد زندگی افراد سالم کمک می کنند .

و امّا سخن آخر…؟

همه ی انسانها آزادند و هر کسی با انتخابی که می کند سرنوشتش را می آفریند. آدمی باید مشتاقانه عواقب انتخاب هایش را بپذیرد پس مسولیت پذیر باشیم. در پایان از روزنامه وزین عصر آزادی کمال سپاسگزاری را دارم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.