گزارش “عصرآزادی” از برخورد جدی تر دستگاه های ناظر با واحدهای متخلف دوران کرونا در آذربایجان شرقی؛ نظارت پس از تخلف!

? عصر آزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

در حالی که مسئولان ستاد ملی کرونا برای متوقف کردن روند تصاعدی یا موشکی ابتلا و فوتی های کرونا، محدودیت های ۱۰ روزه ای را در نظر گرفتند اما، گزارش خبرنگاران رسانه ها از مناطق مختلف آذربایجان شرقی حکایت از آن دارد که هنوز تعداد معدودی از صنوف تن به اجرای این محدودیت ها نداده و دستگاه های ناظر این روزها برخورد با متخلفان محدودیت ها را در دستور کار خود قرار داده اند.

با وجود اعمال محدودیت های کرونایی و تعطیلی مشاغل گروه های ۲، ۳ و ۴ در تبریز و شهرهای قرمز رنگ کرونایی استان، همچنان برخی از صنوف باز بوده و به صورت چراغ خاموش و نیمه باز به فعالیت خود ادامه می دهند و اگر برخورد با فعالیت آنها در روزهای ممنوعه با تاخیر انجام می گیرد اما باز هم جای شُکر دارد!

مقابله با کرونا، مسئولیتی جمعی و مشترک بوده و به همان اندازه که دولت در کنترل بیماری موظف است، تک تک افراد جامعه در برابر رعایت نکات بهداشتی مسئولند زیرا در جایی که مردم رعایت نکنند، دولت با اعمال جریمه‌های قانونی از سلامت عمومی محافظت می‌کند که شاید چندان هم خوشایند نباشد!

▪️برخی از پاتوق های نوجوانان و جوانان در حالت چراغ خاموش مشغول به فعالیت هستند!

با دیدن پرسه‌های بی‌هدف برخی از شهروندان در خیابان‌های تبریز و سایر شهرها، انگار یادمان رفته که آذربایجان شرقی درگیر نبرد با چه دشمنی است؟ گویا یادمان رفته که تخت‌های بیمارستان های بزرگ استان از پذیرش بیماران کرونایی اشباع شده و روزهاست که سپیدمرغان حوزه سلامت از دیدار با خانواده خود محرومند و انگار باز هم فراموش کرده‌ایم که نباید بزرگترین هدیه الهی را با خوش‌خیالی و بی‌تفاوتی از دست بدهیم.

این روزها وقتی که به خیابان های شهر نگاه می کنیم همه چیز طبیعی به نظر می رسد، پارک ها و تفرجگاه های حاشیه ای باز هم شاهد وقت گذرانی و یا پیاده روی پنهانی افرادی است که به دنبال سلامتی در چنین شرایط بحرانی هستند(!) به طوری که معابر، شاهد گام های بی خیال رهگذران کوچک و بزرگ است، لذا کرکره برخی مغازه ها نیمه بالا بوده و ترافیک در خیابان های کم عرض تبریز همچنان پابرجاست!

به دنبال شیوع ویروس مرگ بار کرونا و آغاز طرح فاصله گذاری هوشمند از روز ۲۳ فروردین جاری و با وجود تاکیدات فراوان مسئولان بر تردد نکردن غیرضروری، شاهد بی توجهی برخی از اصناف و مردم به چنین هشدارهایی هستیم، گویی که این ویروس از بین رفته و همه چیز می تواند به روال سابق بازگردد.

تنها با نگاهی گذرا به معابر اصلی تبریز، بازهم شاهد تردد و حجم بالای ترافیک در خیابان های شهرک های اقماری هستیم که موجب تعجب و تاثر بالای مسئولان حوزه درمان و دوستداران و دلسوزان سلامت شده است!

در واقع، مردم همپای ویروس کرونا در نقاطی همچون محدوده بازار، چهارراه آبرسان، چهارراه شریعتی، سنگفرش های ارک علیشاه، داش ماغازالار، ولیعصر، تربیت و غیره در حال تردد و رفت و آمد بوده و نسبت به رعایت فاصله از دیگری دچار فراموشی می شوند کمااینکه برخی واحدهای صنفی همچون گیم نت ها، سالن های بیلیارد و اماکنی که پاتوق نوجوانان و جوانان محسوب می گردند در حالت چراغ خاموش مشغول به فعالیت هستند!

▪️باید منتظر اخبار نگران‌کننده‌ای از شهرهای مهمان‌پذیر نوروزی همچون تبریز باشیم!

آمارهای رسمی منتشر شده وزارت بهداشت نشان می‌دهد موج تازه مراجعه بیماران به مراکز درمانی آغاز شده است که این شرایط می‌تواند شرایط قرمز کرونایی در اغلب نقاط کشور را به رنگ سیاه نزدیک تر کند و آذربایجان شرقی نیز از این امر مستثنی نیست.

این خبر در حالی منتشر شده است که چند روز پیش وزیر بهداشت در جلسه‌ای اعلام کرده بود “باید منتظر خیز تازه‌ای از میزان ابتلا باشیم چون آمارهای قبلی همه مربوط به بی‌توجهی برخی از هموطنان قبل از تعطیلات نوروزی بوده است و با در نظر گرفتن حجم بالای سفرهای نوروزی سه هفته قبل به‌زودی وارد فاز تازه‌ای از همه‌گیری خواهیم شد”!

اما این رکوردشکنی کرونایی در واقع پایان کار نیست بلکه تازه ابتدای ماجراست و با درنظر گرفتن تکمیل ظرفیت بسیاری از مراکز درمانی به‌ خصوص در شهرهای بزرگ، این روند می‌تواند به سیاه شدن شرایط بحران در اغلب نقاط کشورمان منجر شود که اول از همه باید منتظر اخبار نگران‌کننده‌ای از شهرهای مهمان‌پذیر نوروزی همچون تبریز باشیم!

نکته جالب توجه این است که در چنین شرایطی علی‌رغم اینکه ستاد ملی مبارزه با کرونا در بسیاری از شهرستان‌ها اعلام وضعیت حاد و بحرانی کرده و یک هفته از آغاز محدودیت‌های جدید یا همان تعطیلی ده روزه می‌گذرد بازهم برخی از هموطنان بی‌توجه به واقعیت ماجرا و خطری که سلامت کشور را تهدید می‌کند رفتار می‌کنند!

البته نگرانی اصلی این است که مقامات وزارت بهداشت رسماً تایید می‌کنند در شرایط فعلی نمونه‌های جهش‌یافته ویروس در کشور یکه‌تازی می‌کنند و با درنظر گرفتن میزان سرایت‌پذیری بالای آنها و البته وخیم‌تر بودن شرایط بیماران در این شرایط احتمالا باید در روزهای آینده نرخ مرگ و میر بالاتری را تجربه کنیم.

از این رو مقامات وزارت بهداشت علی‌رغم تمام تلاش‌هایی که انجام می‌دهند تا دوباره افسار ویروس منحوس کرونا را به دست گرفته و روند بیماری را تحت کنترل داشته باشند لازم است هموطنان هم به این نکته توجه داشته باشند که بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی و افزایش تجمع‌ها فعلاً پاشنه آشیل مدیریت موج چهارم همه‌گیری ویروس کروناست که در ابتدای راه قرار گرفته است.

▪️حدود ۷۶۰ واحد صنفی متخلف محدودیت های کرونایی در آذربایجان شرقی پلمب شده اند

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به بازرسی‌های انجام شده از صنوف مناطق مختلف آذربایجان شرقی گفت: در این راستا برای ۱۵ هزار و ۵۱۳ واحد صنفی اخطار صادر و ۷۶۰ واحد متخلف نیز پلمب شده اند.

عباسعلی درستی با اشاره به بازدیدهای مشترک با همکاری سازمان های مختلف طی هفته گذشته در سطح استان ادامه داد: ۶ هزار و ۲۵۹ بازرسی توسط تیم های نظارت، ۱۳۲ هزار و ۸۳۹ بازدید توسط نیروهای دانشگاه علوم پزشکی تبریز، ۶۴ هزار و ۲۶۶ بازرسی توسط بسیج و ۳۵ هزار و ۶۳ بازدید توسط هلال احمر انجام گرفته است.

وی با اشاره به اجرای طرح شهید سلیمانی در استان و تشکیل تیم های حمایتی افزود: تاکنون ۴۱ هزار و ۱۰۶ خانوار آسیب پذیر توسط این تیم ها مورد حمایت تشکیلاتی قرار گرفته اند.

درستی اضافه کرد: ۹۰ هزار و ۷۴۹ نفر از هم استانی ها نیز در ارتباط با بیماران کرونایی مورد رهگیری قرار گرفته اند که از این تعداد ۴۵ هزار و ۲۶۸ نفر به مراکز منتخب ارجاع و ۱۳ هزار و ۱۶۳ نفر نیز توسط تیم های مراقبت در منزل ویزیت شده اند.

وی تاکید کرد: تعداد اطرافیان بیماران کرونایی در هفته اول امسال به ازای هر بیمار مثبت در استان ۱۰.۷۴ نفر، در هفته دوم تعداد اطرافیان بیماران مثبت به ۱۱.۴۶ نفر ارتقا یافته و در هفته سوم فروردین، تعداد اطرافیان به ازای هر بیمار مثبت ۱۱.۲۵ نفر شناسایی شده اند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز افزود: درصد مثبت شدن تست های کرونا در اوایل شیوع بیماری بیش از ۳۶ درصد بود که در اواخر اسفند ۹۹ در بیماران سرپایی به ۱۱ درصد رسیده بود ولی اکنون مجدداً افزایش یافته است.

درستی تاکید کرد: اکنون میزان تست های مثبت بیماران بستری به ۳۱ درصد و مراجعه کنندگان سرپایی به ۲۱ درصد افزایش یافته که نشان می دهد وضعیت شیوع بیماری کاملاً افزایش یافته است و‌ باید مراقب خودمان باشیم.

▪️به سه هزار و ۶۰۰ شغل ممنوع کرونایی در تبریز اخطاریه کتبی و شفاهی صادر شده است

معاون خدمات شهری و اجرایی شهردار تبریز نیز از صدور بالغ بر سه هزار و ۶۰۰ اخطاریه کتبی و شفاهی به گروه های شغلی ممنوع از فعالیت در سطح کلانشهر تبریز خبر داد.

محمدرضا قربانیان تبریزی ادامه داد: به دنبال تشکیل قرارگاه های عملیاتی مقابله با کرونا و اجرای دستورالعمل های صادره ستاد مبارزه با کرونای تبریز، قرارگاه های فوق از ۱۹ فروردین ماه در تمامی مناطق ده گانه شهر فعال هستند.

وی افزود: این قرارگاهها برخورد قاطع با گروه های شغلی ممنوع از فعالیت در سطح شهر را در دستور کار دارند و در این راستا بالغ بر ۳۶۰۰ تذکر کتبی و شفاهی به واحد های صنفی ممنوع از فعالیت صادر شده است.

قربانیان اضافه کرد: عوامل قرارگاه های ده گانه مستقر در مناطق در مرحله اول اقدام به ارائه تذکر شفاهی و کتبی به متخلفان از دستورالعمل های ستاد ملی کرونا می نمایند و احیاناً در صورت عدم توجه به این تذکرات اقدام به پلمپ واحد صنفی می نمایند.

وی تاکید کرد: گشت های خودرویی مجهز به سیستم های هشداردهنده در راستای اجرای دستورالعمل های ستاد مبارزه با کرونا، ضمن اعلام هشدارهای لازم به شهروندان با همکاری سایر اعضای ستاد کرونای شهرستان، از هرگونه فعالیت صنوفی که در وضعیت قرمز ملزم به تعطیلی فعالیت هستند، جلوگیری به عمل می آورد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.