زوج درمانی با استفاده از تکنیک های تبادل رفتاری

عصر آزادی/ حامد پورمند

مشاوره پیش از ازدواج برای کمک به زوجین به منظور بهبود رابطه در قبل از ازدواج انجام می شود، گفتگوهای پیش از ازدواج، فرصتی مناسب برای افراد است تا توانایی های لازم برای ارتباط موثر با یکدیگر را تقویت نمایند. علاوه بر این، توقعات واقع بینانه ای از یکدیگر داشته باشند. در این جلسات زوجین با روشهای بسیار مناسبی برای توسعه مهارت های حل تعارض و مشکلات زندگی آشنا می شوند. متخصص در مشاوره پیش از ازدواج می تواند زیر ساخت شخصیّت های زوجین و تفاوت آنها با یکدیگر را تشخیص دهد و همچنین نظر آنها را به شناخت و درک این تفاوت ها جلب کند.

فروغ فرخ زاده دانشجوی دکتری روانشناسی و مدرّس دانشگاه آزاد کلان شهر تبریز که در زمینه های مشاوره قبل و بعد ازدواج، زوج درمانی، مشاوره کودک و نوجوان، و… فعالیت دارد در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ما به بیان دیدگاه، تشریح مسائل و ارائه مشکلات حوزه کاری خود پرداخته که ماحصل این گفتگو به خوانندگان فهیم روزنامه تقدیم می گردد:

به نظرتان یک روانشناس و مشاور خوب چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

یک روانشناس خوب در وهله اول باید شنونده خوبی بوده، صبور باشد و هرگز در مورد مراجع کننده و بیمار خود بلافاصله قضاوت نکرده و تصمیم نگیرد و در زمینه توانایی روانشناسانه و رویکرد خاصی که دارد فعالیت نماید، همچنین رفتار و گفتار یک روانشناس باید همواره سنجیده و متین باشد و همیشه به دنبال درمان، ارائه تکنیک و تمرین باشد.

 لطفا در مورد کاربرد روانشناسی خانواده و کیفیت آن بر زندگی زوجین توضیح بفرمائید؟

خوشبختانه امروزه روانشناختی خانواده و زوج درمانی رواج  زیادی در جامعه یافته و زوجین چه قبل ازدواج و چه بعد ازدواج به دنبال راهنمایی و گرفتن مشاوره از فرد متخصّص هستند و بی تردید کسانی که با ذهن وآگاهی بیشتر و دید بازتر وارد زندگی مشترک شوند بی تردید موفق ترند و زندگی با کیفیت تری خواهند داشت.

زوج درمانی چیست و لطفا در مورد مزایای زوج درمانی توضیحاتی ذکر نمائید؟

زوج درمانی در واقع از روش های روان درمانی است که برای افراد و زوج هایی که قادر به حل تعارضات و مشکلات بین خودشان نیستند و ناگریزند از یک مشاور خانواده راهنمایی بگیرند موثّر است و این مشاوره چه برای زوج هایی که در شرف و آستانه ازدواج هستند و چه زوجینی که در طول زندگی مشترک به مشکل بر خورده اند، با استفاده از تکنیک های تبادل رفتاری و تعلیم نحوه برقراری ارتباط کاربرد دارد و با  روش زوج درمانی برای حل مشکلات زوجین مشاوره داده و کمکشان می کنیم.

چرا مشکلات کودکان و نوجوانان امروزی با والدین افزایش یافته و راه حلتان چیست؟

مشکلات کودکان امروزی به چند دلیل افزایش یافته است که می توان به دلایل زیر ذکر کرد، 1- تنهایی کودکان و تک فرزند بودن باعث منزوی شدن کودک در محیط می شود و کودکانی که بدون خواهر یا برادر هستند تبادل رفتاری و رقابتی را نمی توانند انجام دهند. 2- عامل دوم، پدر و مادران همیشه مشغولی که به  دلیل مشغله و کار زیاد انرژی و وقت کافی برای کودکان ندارند .3- تکنولوژی امروزی است که کودکان در استفاده از موبایل و تبلت دارند و همواره مشغول گیم بازی و سایر فضای های مجازی هستند و بالطبع وقت کمتری برای گذران اوقات با خانواده و سپری می کنند و رفته رفته عاطفه در آنها افول پیدا می کند. پیشنهاد می شود با کودکان همواره به صورت پیشنهادی و دوستانه تعامل و صحبت گردد و مثل همسالانشان در کنارشان باشیم و با هیجان انرژی کودکانه در کنارشان باشیمف منتها با تجربه پدرانه و مادرانه خودمان. به هیچ عنوان از تنبیه و کلمات دستوری استفاده نشود به جای آن از کلمات  و روش گفتار پیشنهادی استفاده شود لذا به کودکان خود بیاموزیم اول شنونده خوبی باشند و بعد در کمال آرامش جواب دهند. اگر عزت نفس را از کودکی به آنها آموزش دهیم بالطبع در آینده مشکلات کمتری در شیوه برقراری ارتباط با والدین و افراد جامعه خواهند داشت.

 و امّا سخن آخر آنچه که به ذهنتان می رسد؟

وقتی به یک مشکل برخورد می کنیم مثل زمانی که به یک بیماری دچار می شویم به متخصص آن بیماری مراجعه می نمائیم لذا یکسری مشکلات روحی، روانی و رفتاری هستند که فقط یک مشاور می تواند با تکنیک ها و رویکرد مشاوره ای خود حل کند و این که مشاور و روانشناس بالطبع بهتر از یک دوست و اعضا خانواده می تواند با مشکلات مواجه و آن را درمان نماید، چون مشاور با تخصصی که در این زمینه دارد خیلی بهتر می تواند راهنمایی کند، معضلات و مشکلات را برای فرد مورد نظر حل و فصل نماید.

مصاحبه دکتر فروغ فرخ زاده

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.