مطالبه بخش خصوصی از دولت، ایجاد ثبات در اقتصاد کشور

عصر آزادی/ حامد پورمند

دکتر فرزاد فلاحی نائب رئیس شرکت نهند الکتریک آذربایجان که در طول یک دهه ی اخیر، خدمات ارزنده ای در زمینه صنعت برق و تاسیسات ارائه نموده در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ما به بیان دیدگاه، تشریح مسائل و ارائه مشکلات حوزه کاری خود پرداخته که ماحصل این گفتگو به خوانندگان محترم روزنامه تقدیم می گردد:

هدف از تاسیس شرکت نهند الکتریک چه می باشد لطفا توضیح دهید؟

شرکت نهند الکتریک آذربایجان در سال 1390 با هدف فعالیت در صنعت برق و تاسیسات مکانیکی تاسیس گردید و در طول یک دهه فعالیت خود، همکاری مداومی با شرکت توزیع نیروی برق تبریز، دانشگاهها و بیمارستانهای شهر در رابطه با احداث و نگهداری از تاسیسات مکانیکی و برقی داشته است.

ویژگی محصولات این شرکت چیست که آن را متفاوت از سایر محصولات می کند؟

این شرکت، شرکتی خدماتی بوده که با شعار کیفیت بالاتر و هزینه پائینتر توانسته در طی یک دهه اخیر و با وجود مشکلات اقتصادی عدیده موجود به حیات خویش ادامه دهد. ویژگی اصلی خدمات ارائه شده در این شرکت، افزایش شفافیت در خدمات و کاهش هزینههای اضافی بوده است.

افزایش نرخ ارز شرکت نهند الکتریک را با چه مشکلاتی روبرو نموده است؟

حیاتیترین شاخصها در تقویت بخش خصوصی، ایجاد ثبات اقتصادی و تامین مالی آن بخش میباشد. با افزایش نرخ ارز و به طبع آن افزایش قیمت تمامی کالاها، قیمتدهی و اجرای پروژههای موجود که اکثراً بدون هیچ بندی در رابطه با تعدیل قیمت به بخش خصوصی ارجاع داده شد، موجب تحمیل زیانهای مالی شدیدی به این بخش گردید. از طرفی تحریمهای اعمالی و عدم توانائی کارفرماها در تامین مالی بخش خصوصی نیز موجب افزایش این زیان گردید. به صورتی که در سه سال اخیر اکثر پیمانکاران شاغل در حوزه صنعت برق شهر یا دچار ورشکستگی گردیدند و یا مجبور به تعطیل کردن کارگاه های عملیّاتی خود شدند.

بیماری کرونا شرکت نهند الکتریک را با چه شرایطی روبرو کرده لطفا بیان نمائید؟

پاندمی کرونا تاثیر مخربی بر اقتصاد تمامی دولتها در جهان گذاشته است و بخش خصوصی نیز از این تاثیرات منفی در امان نبوده است.

و امّا سخن آخر هر آنچه که به ذهنتان می رسد را بیان بفرمائید؟

در کشورهای پیشرفته دنیا از بخش خصوصی با عنوان بازوان اجرائی کارفرمایان ( دولت) یاد می شود. بدیهی است که بخش خصوصی قدرتمند موجب افزایش قدرت کارفرمایان می گردد. همچنین خصوصی سازی با افزایش بهره وری و رقابت موجب پویائی اقتصادی می گردد. این پویایی در اقتصاد موجب ایجاد اشتغال و کاهش نرخ بیکاری و بزه در جامعه می گردد. متاسفانه در کشور ما، حمایت چندانی از بخش خصوصی نمی شود، بطوری که کارفرمایان با ایجاد تاخیر در پرداخت مطالبات شرکت های خصوصی موجب کاهش قدرت پیمانکاران در فضای اقتصاد تورمی ایران می گردند. این کاهش قدرت موجب ورشکستگی و یا روی آوردن بنگاه های خصوصی اشتغالزائی به سمت کارهای مخرب اقتصادی مانند دلالی می شود. با توجه به مطالب بیان شده مطالبه اصلی بخش خصوصی از مسئولین، ایجاد ثبات در اقتصاد کشور و اهتمام ویژه در باب پرداخت مطالبات شرکت های خصوصی می باشد.

مصاحبه نهند الکتریک

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.