کودکان فرّار از تاریکی، نیازمند احساس امنیت و آرامش از طرف والدینند

عصر آزادی/ حامد پورمند

مدرس روانشناسی دانشگاه سماء کلان شهر تبریزدر رابطه با عوامل ایجاد ترس در کودکان و علل کاهش ترس راهکارهایی ارائه نمود.

به گزارش خبرنگار عصر آزادی، مونا همایون مقدِّم در رابطه با علل و زمینه های ایجاد ترس در کودکان گفت: ترس از تاریکی در کودکان مخصوصا در سنین خردسالی امری رایج و طبیعی می باشد، وی ادامه داد: معمولا این ترس در سنین 2 تا 3 سالگی آغاز می شود و تا سن 10 تا 12 سالگی نیز ادامه پیدا می کند.

این مشاور روانشناسی کودک با بیان این که در این سنین کودکان در مرحله رشد تصوّرات خیالی هستند ابراز نمود: کودکان به راحتی می توانند از چیزی در تاریکی برای خود هیولا یا اشکال ترسناک بسازند، همکار روانشناسی سایت پزشک خوب افزود: کمک به کودک در مواجهه و غلبه بر ترس های خود می تواند به او اطمینان دهد که در آینده نیز می تواند بر ترس های دیگر خود نیز غلبه نماید.

مونا همایون مقدّم در رابطه با راهکارهایی که منجر به کاهش استرس و ترس از تاریکی در کودکان می شود توضیح داد: شناختن علّت اصلی ترس در کودکان خیلی مهم ‌وضروری است که معمولا در کودکان سنین پائین با کشیدن نقّاشی و نحوه ی رنگ آمیزی آن می توان به علّت اصلی ترس پی برد. وی از والدین کودکان خواست کودک را با تاریکی آشنا نموده و بازی پیدا کردن اشیاء در تاریکی را انجام داده و به آنها آموزش دهیم و البـتّه  در حین بازی کم کم میزان تاریکی را بیشتر نمائید.

وی با ذکر این نکته، کودکانی که ترس و‌ واهمه از تاریکی دارند و از آن فرار می کنند، نیازمند احساس امنیّت هستند و به دنبال آرامشند افزود: لذا والدین این کودکان بهترین پناهگاه و تکیه گاه آنانند، پس به هیچ عنوان عامل ترس کودک را مسخره نکنید و از گفتن کلمات نگاه کن فلانی نمی ترسه و…. خودداری کنید. مدرس روانشناسی دانشگاه سماء کلان شهر تبریز به والدین کودکانی که از تاریکی واهمه دارند یادآور شد: روشن نگه داشتن یک چراغ کم نور یا چراغ خواب در هنگام خواب ضروری است، به شرطی که نور باعث ایجاد سایه نشود و یا این که چراغ قوّه کوچک در زیر بالش کودک قرار دهید .

این روانشناس کودک به والدین تذکّر داد: بعد از خاموش کردن چراغ چند دقیقه در کنار کودک بمانید و با گفتن یک قصه قبل از خواب به کودک آرامش دهیم، وی عنوان نمود: هنگام مواجهه با ترس شدید کودک و عدم موفقیت هنگام به کارگیری این روش ها، بهتر است به روان شناس کودک مراجعه شود و با او در این زمینه مشورت صورت گیرد تا با ارائه راه حل و راهکار مناسب مشکل ترس از تاریکی کودک حل شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.