گزارش “عصرآزادی” از حواشی تحرکات بازشماری آرای ششمین دوره انتخابات شورای شهر تبریز؛ طمعِ شورا

?عصر آزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

ششمین دوره انتخابات شورای شهر ۲۸ خرداد همزمان با سراسر کشور در ۷۰۰ شعبه تبریز با ۲ هزار و ۸۰۰ صندوق الکترونیکی برگزار گردید و پس از گذشت مراحل شمارش آرا، شهروندان تبریزی منتخبان پارلمان شهری خود را شناختند.

بر این اساس، از بین ۲۷۹ هزار و ۶۵۳ آرای صحیح ماخوذه از ۷۰۰ شعبه اخذ رای در تبریز به ترتیب حکیمه غفوری با ۳۹ هزار و ۹۴۲ رای اول، محمدحسن اسوتچی با ۳۲ هزار و ۹۱۹ رای دوم، روح الله رشیدی با ۲۷ هزار و ۹۶۴ رای سوم، رسول برگی با ۲۷ هزار و ۹۶۴ رای چهارم، غلامرضا احمدی با ۲۲ هزار و ۷۹۰ رای پنجم، شهرام دبیری با ۲۱ هزار و ۶۷۴ رای ششم، پرویز هادی با ۲۰ هزار و ۸۵۲ رای هفتم، فریدون بابایی اقدم با ۲۰ هزار و ۲۱۲ رای هشتم، روح الله دهقان نژاد با ۱۹ هزار و ۸۵۷ رای نهم، سیدکاظم زعفرانچی با ۱۹ هزار و ۳۱۶ رای دهم، علیرضا نوای باغبان با ۱۹ هزار و ۱۰۲ رای یازدهم، احد صادقی با ۱۸ هزار و ۵۵۵ رای دوازدهم و اسماعیل چمنی با ۱۸ هزار و ۴۵ رای عنوان سیزدهمین عضو راه یافته به ششمین دوره  شورای شهر تبریز را از آن خود کردند.

همچنین طبق روال هر انتخابات در خصوص اعضای جانشین، یاسین بجانی با ۱۷ هزار و ۹۳۳ رای و علی راستی با ۱۷ هزار و ۵۹ رای به عنوان اعضای علی البدل ششمین دوره شورای شهر تبریز انتخاب شدند.

اما از هفته پس از انتخابات ششمین دوره شورای شهر تبریز، اعتراضات برخی از کاندیداها به جریان شمارش آرا از گوشه و کنار شهر به گوش رسید که متولیان برگزاری انتخابات، آن را شانتاژ علیه مسئولان اجرایی قلمداد نموده و در مقابل، معترضان نیز از سهل انکاری برگزارکنندگان انتخابات سخن راندند.

اما در این میان، شهروندان متعجبانه به نحوه برگزاری انتخابات اندیشیده و اظهارنظرهای متعددی نُقل محافل عمومی گردید که در برخی از آنها، هواداران نامزدهای معترض تا جایی پیش رفتند تا مردم گمان کنند برخی ها برای وارد کردن شخص موردنظر خود به پارلمان شهری، آرای صندوق ها را نادیده گرفته و سعی در دستبرد به آرای محفوظ شده هستند!

▪️رأی مردم حق‌الناس است و نباید در سلامت انتخابات جای تردید باقی بماند!

در این بین اعتراض برخی از نامزدها به اعلام نتایج رسمی و غیررسمی و حتی نحوه شمارش آرا در هفته پس از انتخابات ۱۴۰۰ در نوع خود جالب بود که موجی از شبهات را به جامعه تحمیل نمود.

از جمله این افراد، یکی از اعضای هیات رئیسه فعلی شورای شهر تبریز بود که در انتخابات شورای ششم، رتبه هفدهم را به دست آورد، او از ارسال نامه به فرماندار تبریز در اعتراض به نتایج انتخابات شورای شهر خبر داد و گفت: بنده و تعدادی از نامزدها به‌ سبب شائبه‌های مطروحه در تجمیع آرای الکترونیکی و سنتی، خواهان بازشماری آرا و شفاف‌ سازی فرماندار تبریز در خصوص ایرادات وارده به رأی‌گیری الکترونیکی و چرایی تأخیر در شروع انتخابات و اعلام دیر هنگام نتایج هستیم.

او افزود: اعداد و ارقام با یکدیگر نمی‌خواند و معلوم نیست در این میان ۱۳ هزار رأی کجا رفته است، بالاخره باید متولیان برگزاری انتخابات شورای شهر تبریز در این خصوص پاسخگو باشند، زیرا رأی مردم حق‌الناس است و نباید در سلامت انتخابات جای تردید باقی بماند!

وی با انتقاد از بی‌تدبیری در برگزاری انتخابات شورای شهر تبریز اضافه کرد: شروع انتخابات با حاشیه همراه بود و انتقاد رسانه‌ها و امام جمعه محبوب تبریز را برانگیخت و پایان آن نیز همچنان درگیر حواشی است و یکی از نمایندگان مجلس نیز از ناحقی‌ها و ایرادات در رأی‌گیری پرده برداشته است.

این نامزد معترض اظهار کرد: در صورت جلسه نتیجه انتخابات شورای شهر تبریز آمده است: ۳۲۶ هزار و ۵۳ تعرفه در شعب اخذ رأی مصرف شده  است، اما تعداد برگ‌های داخل صندوق رأی ۳۱۳ هزار و ۲۵۴ رأی بوده که ۳۳۶ هزار و ۹۸ عدد از آن‌ها باطله بوده است، پس آن ۱۳ هزار رأی کجا رفته است؟

▪️دکمه برگ رای سفید تنها در آمار مشارکت انتخابات شکرا تاثیر گذاشته است

فرماندار تبریز با اشاره به خبر منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر گم شدن ۱۳ هزار رای در ششمین دوره انتخابات شورا گفت: آرای گمشده ای در انتخابات این شهر وجود ندارد بلکه ۱۲ هزار و ۶۹۹ رای مربوط به افرادی است که کارت رای گیری را تحویل گرفته اند اما رای نداده و شعبه اخذ رای را ترک کرده اند!

بهروز مهدوی ادامه داد: ۱۲ هزار و ۶۹۹ رای، تفاضل بین تعرفه مصرف شده و تعداد برگه های داخل صندوق است که شامل آرای ماخوذه صحیح و غیرصحیح و سفید است، البته این دشواری در روش دستی وجود ندارد.

وی افزود: ۲ هزار و ۸۴۰ دستگاه تمام الکترونیک در شعب تبریز وجود داشت که اگر تعداد یاد شده را بر تعداد آنها تقسیم کنیم چهار تا پنج رای می شود و در ۱۹ ساعت رای گیری به ازای هر پنج ساعت در شعبه، یک رای را در برمی گیرد لذا یک نفر بدون دادن رای به نامزدهای شورا مدارک خود را اخذ، کارت الکترونیکی را تحویل و محل شعبه را ترک کرده است.

مهدوی اضافه کرد: ۳۳ هزار و ۶۹۸ آرای باطله ماخوذه اعلام شده، همان آرای سفید است که رای دهنده دکمه برگ رای سفید را انتخاب کرده که این تعداد رای تنها در آمار مشارکت تاثیر می گذارد.

وی خاطرنشان کرد: نتایج انتخابات شوراها در همان محل شعب مشخص شده و چیزی به نام تجمیع در فرمانداری وجود نداشته است.

فرماندار شهرستان تبریز با اشاره به اینکه تعداد کل آرای ماخوذه ۳۱۳ هزار و ۳۵۱ رای است اظهار کرد: واجدین شرایط تبریز یک میلیون و ۳۷۲ هزار نفر بودند که ۲۲.۸ درصد مشارکت شهرستان و حدود ۲۲ درصد مشارکت شهر تبریز در انتخابات را شامل می گردد.

مهدوی با اشاره به اینکه باید جوانمردانه نتایج را قبول کنیم گفت: باید از شانتاژ و تخریب مسئولان پرهیز کنیم بر این اساس فرمانداری تبریز هم آمادگی کامل دارد تا به تک تک سوالات به صورت حضوری پاسخ دهد.

فرماندار تبریز ادامه داد: احتمال بازشماری را باید هیات نظارت نظر دهد اما از نظر ما احتمال بازشماری وجود ندارد!

▪️از هیات نظارت مرکزی انتخابات جهت رسیدگی به اعتراضات به تبریز سفر می‌کنند

اخبار ضد و نقیض از شمارش یا عدم شمارش مجدد آرای ماخوذه صندوق ها همچنان به گوش می رسد و جالب اینکه طرفین به اظهارنظرهای تک جانبه می پردازند.

آن‌ طور که از صحبت های درگوشی می توان نتیجه گرفت ظاهراً قرار است پنج درصد صندوق‌های آرای انتخابات ششمین دوره شورای شهر تبریز بازشماری گردند.

یک منبع آگاه به رسانه ها گفت: به دنبال شکایات متعدد کاندیداهای انتخابات شورای دو شهر تبریز و شهر جدید سهند، هیاتی از هیات نظارت مرکزی جهت رسیدگی به اعتراضات کاندیداهای این دو شهر به تبریز سفر می‌کنند.

وی با بیان اینکه این هیات، روز چهارشنبه وارد تبریز می‌شوند افزود: بازشماری صندوق‌ها نیز طی روزهای چهارشنبه یا پنجشنبه هفته جاری انجام خواهد گرفت.

این در حالی است که همان فرد که رسانه ها از او به عنوان منبع آگاه(!) یاد می کنند چند روز پیش نیز بازشماری آرا در تبریز از سوی هیات‌ نظارت را تکذیب کرده بود!

رسانه ها هفته گذشته از زبان همان فرد آگاه خبر دادند هرگونه بازشماری آرای انتخابات شورای شهر تبریز کذب محض است و آنچه در رسانه‌ها از آن به عنوان بازشماری آرای صندوق نام برده شده، صرفاً تطبیق صورتجلسات است.

وی با بیان اینکه تطبیق صورتحلسات، هیچ تغییری در نتایج انتخابات شورای شهر تبریز رقم نزده است همه گمانه‌زنی‌ها در خصوص جابجایی احتمالی عضو علی‌البدل با اعضای اصلی را تکذیب نمود!

▪️هیات اجرایی برای شفافیت نتایج قطعی پیشنهاد بازشماری را مطرح کرد

رئیس هیأت نظارت بر انتخابات شورای شهر تبریز گفت: بازشماری آرای شورای شهر تبریز منوط به صدور مجوز از سوی هیأت نظارت آذربایجان شرقی است.

حجت الاسلام حسین اسماعیلی ادامه داد: بعد از اتمام تطبیق آرای شورای شهر تبریز، هیات اجرایی برای مشخص شدن نتایج قطعی پیشنهاد باز شماری آرای صندوق های دستی را مطرح کرد.

وی افزود: ما به عنوان هیات نظارت شهرستان، موافقت خود را با این موضوع اعلام کرده ایم اما انجام این کار منوط به صدور مجوز از طرف هیات نظارت بر انتخابات آذربایجان شرقی بوده و در صورت صدور مجوز از سوی هیات نظارت استان امر بازشماری انجام خواهد شد.

اسماعیلی در خصوص درصدهای مطرح شده در خصوص صندوق ها نیز گفت: میزان درصد صندوق ها مشخص نیست و پنج درصدی که مطرح شده است، خیلی زیاد است در حالی که فقط صندوق های دستی و نیمه دستی بازشماری خواهند شد.

وی بیان کرد: به طور مثال در بعضی از شعب تنها یک برگ به صورت دستی اخذ شده و مابقی به صورت الکترونیکی اخذ شده است و این تک برگ نیز جزو صورتجلسه های دستی است لذا آرایی که دستی و نیمه دستی هستند، باز شماری خواهند شد تا نظر و رای دقیق مشخص گردد.

رئیس هیأت نظارت بر انتخابات شورای شهرستان تبریز خاطرنشان کرد: در همین راستا با جعفر راستی – رئیس هیات نظارت استان – تماس گرفتیم و ایشان گفتند که فعلاً در تهران هستند و باید بعد از بازگشت، این موضوع بررسی گردد که ما در مورد ضرورت این کار و وجود التهاب در جامعه و اینکه همه منتظر نتایج قطعی هستند اهمیت این موضوع را تبیین کردیم.

اسماعیلی در پایان تاکید کرد: به محض اینکه از طرف هیات نظارت آذربایجان شرقی مجوز بازشماری آراء صادر شود هیات های اجرایی و نظارت شهرستان آمادگی لازم برای بازشماری آرای صندوق های دستی و نیمه دستی را دارند و این کار عملیاتی خواهد گردید.

▪️بدون اجازه هیات عالی نظارت استانی، امکان بازشماری آرا وجود ندارد!

این در حالی است دبیر اجرایی هیات نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستای آذربایجان شرقی طی هفته جاری هرگونه شایعات پیرامون جابجایی در اعضای منتخب شورای شهر تبریز را تکذیب کرد.

عزیز جوانپور در واکنش به اخبار منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر بازشماری آرای انتخابات شورای شهر تبریز اظهار داشت: شکایات نامزدها در هیات نظارت شهرستان تبریز بررسی می شود و هر گونه شایعه دیگری کذب است.

وی ضمن شایعه خواندن احتمال جابجایی منتخبان شورای ششم اضافه کرد: نتایج بررسی هیات نظارت شهرستان تبریز به استان منعکس می شود و بدون نظر و اجازه هیات عالی نظارت استانی، امکان بازشماری آرا وجود ندارد.

دبیر اجرایی هیات نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در آذربایجان شرقی تاکید کرد: تاکنون هیچ گونه بازشماری آرا صورت نگرفته و این موضوع نه در حوزه اختیارات هیات نظارت شهرستان، بلکه در حیطه هیات نظارت انتخابات آذربایجان شرقی می باشد.

بدین ترتیب معادله چند مجهولی بازشماری آرای ششمین دوره انتخابات شورای شهر تبریز و شایعه جابجایی رتبه های منتخبین مردم وارد فاز جدیدی خواهد شد که باید منتظر شفافیت و اظهارنظرهای قانومدارانه متولیان نظارتی و اجرایی آن باشیم تا اعتماد شهروندان خدشه دار نگردد!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.