نگران همچون دِگران!

گزارش “عصرآزادی” از حرف و حدیث های پیرامون انتخاب شهردار جدید کلانشهر تبریز؛

امروزه شاهد استخدام نورچشمی هایی هستیم که هزینه های گزاف به بدنه شهرداری تبریز تحمیل می‌کنند!

?عصرآزادی/ شهرام صادق زاده

اکثر شهرهای کشور تا اواسط ماه جاری – که موعد تغییر شهرداران فعلی است – کلیددار خود را شناخته اند اما هنوز با گذشت بیش از یک ماه از انتخابات شوراها، نامی از بلدیه چی تبریز و شایستگان تصاحب کلید آن به گوش نمی رسد.

هرچند که قبل از روز انتخابات ۱۴۰۰ حرف و حدیث هایی مبنی بر تلاش برخی ها برای تعیین لیست شورا و آماده بودن نام شهردار منتخب آنها به گوش رسید اما بعدها مشخص گردید که تنها در حد گمانه زنی بوده و بیشتر جنبه روانی داشته است تا طرفداران و مخالفان او به موج سواری هدف دار بپردازند!

از یک ماه پیش نیز روایت های مختلفی از لابی گری شهردار فعلی تبریز با چند تن از اعضای شورای ششم در محافل خصوصی مطرح گردید که اخیراً معلوم شد که طرح عبور از شهین باهر شکل گرفته و گزینه های دیگری روی میز خواهد بود که البته با پنهان کاری اعضای جدید شورا تا روز موعود پیش می رود.

این روزها، فعالان فرهنگی و رسانه ای تبریز از یک موضوع واهمه دارند و آن اینکه، با توجه به محدودیت تعداد مدیران لایق و آشنا به مسائل شهری، مبادا در نهایت با عجله به انتخاب و گزینه ای رضایت داده شود که خلعت کلیدداری کلانشهر تبریز بر قامت او بزرگ باشد!

آگاهان فرهنگی بر این باورند که پنهانکاری و عدم رسانه ای کردن گزینه ها، دردی را دوا نمی کند بلکه برعکس، بر موج شایعات و شائبه های موجود در آستانه آغاز به کار شورای ششم دامن می زند که باید این رویه تغییر یابد!

▪️ شاید فردی شهردار تبریز شود که نام او تاکنون مطرح نشده است!

در روزهای اخیر نام برخی از افراد در جای خالی “شهردار آینده‌ تبریز کیست؟” قرار گرفت که نیشخند عموم را درپی داشت، گزینه‌هایی کوچک برای تبریز بزرگ!‌ از چند چهره سیاسی شهر تا مدیران اجرایی و ائتلاف های دوران انتخابات که در قامت کاندیدای شورا حتی ۳ هزار رأی هم نیاورند!

برای کلیدداری شهرداری تبریز اسامی کوچک و بزرگ از داخل و بیرون شهرداری زیاد مطرح می‌شود اما فعلاً باید منتظر آرایش شورای ششم و یارکشی طیف‌ها ماند زیرا شاید در دقیقه‌ نود، فردی شهردار تبریز شود که نام او تاکنون در فضای رسانه‌ای مطرح نشده است!

آن طور که در روزهای اخیر از برگزاری جلسات متعدد اعضای شورای جدید شهر تبریز به گوش می رسد مدیریت شهری تحول گرا، شفاف سازی در عملکرد بودجه ای و کاری شهرداری و تلاش برای ارتقای جایگاه تبریز در ابعاد مختلف حیات شهری از جمله مطالبات منتخبان شورای ششم شهر تبریز است.

تکمیل طرح های در حال اجرا در حوزه عمران، ضرورت تعامل شهرداری با نهادهای بالادستی مانند استانداری و وزارتخانه های مسئول برای کمک به رفع مشکلات حاشیه نشینی و آموزش شهروندان در زمینه حقوق شهروندی برای مطالبه حقوق بر زمین مانده خود از مدیریت شهری و شورا، از دیگر نکات مورد تاکید جمعی از منتخبان دوره ششم شورای شهر تبریز است که در گفت و گو با خبرنگاران به آن پرداخته اند.

منتخبان شورای ششم تبریز همچنین خواستار تلاش برای ارتقای کرامت انسانی شهروندان تبریزی در فرآیند مدیریت شهری، انتخاب شهردار متناسب با شأن و جایگاه تاریخی تبریز و تغییر رویکرد عملی شورای شهر از تبدیل شدن به شورای شهرداری به نهادی برخاسته از مردم و هم راستا با تامین منافع آنها هستند.

آنان با اشاره به بروز مصادیق فساد در شهرداری تبریز در سال های اخیر، بر این عقیده اند که منتخبان این دوره از شورای شهر باید اهتمام ویژه ای برای بستن منافذ فساد داشته و در این مسیر از هیچ قصوری چشم پوشی نکنند!

▪️فراخوان مشارکت مردم تبریز در انتخاب شهردار را باید به فال نیک گرفت!

 

یک فعال فرهنگی در این زمینه گفت: منتخبان ششمین دوره شورای شهر تبریز به منظور انتخاب شهردار این کلانشهر، فراخوانی در جهت مشارکت مردم را صادر کرده اند که کار نیکو و پسندیده ای بوده و باید آن را به فال نیک گرفت.

محمدامین خوش نیت افزود: در این ارتباط شاخص‌‌‌ هایی نظیر مدیر جهادی، آشنا به مسائل شهری، مقبولیت، شجاعت، انگیزه و توان خدمت، شورا باور، عدالت محور، پاکدستی، فساد ستیزی، مبتکر، شهروند محور، نفوذ ناپذیر، غیرسیاسی و جناحی، نظارت پذیر و و پاسخگو قید شده است.

وی اضافه کرد: اما موضوع این است که این کلیشه ها، مقیاس و ترازویی برای وزن کِشی ندارند، خیلی ها هم خود را در تراز این شاخص ها می پندارند و به لطف دوستان و رفقای گرمابه و گلستان، در طی چند دهه گذشته با لابی های مسموم و مذموم خویش بر کرسی های مدیریتی تکیه زدند اما جز ویرانه ای از خویش برجای نگذاشتند!

خوش نیت تاکید کرد: باید با دقت بیشتر به بررسی گزینه ها پرداخت زیرا اگر اینگونه شاخص ها در واقعیت محقق می شد دیگر شاهد برخی رویدادهای تلخ و مفسده های اخلاقی، مالی و اداری در برخی سازمان ها و ادارات نبودیم که تازه ترین نمونه اش را هم در آستارا دیدیم!

وی در پایان اظهارات خود با طرح یک سوال از مسئولان و متولیان انتخاب شهردار جدید تبریز بیان کرد: لطفاً به این سوال پاسخ دهید که کدام یک از شهرداران قبلی که در این شهر انتخاب شدند در ابتدای شروع کار خویش، ادعا می کردند که واجد این شاخص ها نیستند؟ و امروز و در پایان کار همان مدیران، مردمی که به عنوان داور و قاضی منصف کارنامه و عملکرد آنها را مقایسه می کنند این شاخص های ارزشمند را در وجود آنها می بینند؟!

▪️برای داشتن شهری پویا و پیشرو باید مدیریت کنونی شهر تبریز تغییر یابد!

 

یکی از منتخبان شورای ششم شهر تبریز که مدتی قبل از تلاش وی برای ابقای شهردار فعلی تبریز سخن به میان آمده بود گفت: برای داشتن شهری پویا و پیشرو، باید مدیریت کنونی شهر تغییر یابد!

حجت الاسلام رسول برگی با اشاره به رای مردم به تغییر افزود: مردم در انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر ۱۴۰۰ نشان دادند که خواهان تغییر در امور هستند.

وی با بیان اینکه افرادی قبلاً با وعده روی کار آمده و نتوانستند رضایت مردم را جلب کنند ادامه داد: شورای شهر، به مدیریت شهر مربوط است و علاوه بر تعیین راهبردها، نقش نظارتی هم دارد و مردم با انتخاب نفرات جدید در اعتراض به روال مدیریت کنونی بر آمدند و نشان دادند دیگر اعتمادی به شورای پنجم تبریز ندارند.

منتخب شورای ششم شهر تبریز ضمن تاکید بر تغییر در وضع فعلی مدیریت شهری اضافه کرد: حق مردم را هیچ وقت بر روابط دوستانه خود ترجیح نخواهم داد لذا بر اساس مفاهیم دینی نباید حق الناس را به خاطر دوستان زیر پا بگذاریم!

برگی تاکید کرد: خواستار تغییر در مدیریت کنونی شهرداری هستم و اینطور نیست که چون با کسی که دوست هستم روی حق مردم با او معامله نمایم زیرا با برادران شهید خود عهد و پیمان بسته ام تعامل کنم اما پای منافع انقلاب و مردم معامله نکنم و همیشه از لابی گری ها و معامله گری ها دوری خواهم کرد.

▪️چه خوب است که حراست و بازرسی شهرداری تبریز از این مجموعه حذف شود!

نارضایتی برخی از اعضای شورای شهر از عملکرد شهردار فعلی تبریز تا آنجا پیش رفته است که انتخاب مجدد وی برای کلیدداری بلدیه تبریز می تواند موجی از انتقادات را موجب گردد زیرا به اعتقاد ناراضی ها، شهین باهر علیرغم تخصص خود، مدیریت ضعیفی را به نمایش گذاشت.

عضو شورای فعلی شهر تبریز که برای دوره ششم ثبت نام نکرد گفت: تبریز جزو شهرهایی است که متولی ندارد و به دلیل وجود خیانت در خواص، عمده مردم بی تفاوت هستند و امروزه شاهد استخدام نورچشمی هایی هستیم که هزینه های گزاف به بدنه شهرداری تحمیل می‌کنند.

محمد فرج قلیزاده افزود: نورچشمی ها وارد شهرداری می‌شوند و ماهانه ۱۲۰ میلیارد تومان حقوق پرداخت می‌شود و در واقع سالانه ۱۶۰۰ میلیارد تومان از سفره‌ی مردم‌ برای حقوق کارکنان پرداخت می‌شود.

وی ادامه داد: این نور چشمی‌ها جذب شده و تحت عناوین مختلف به آنها حقوق داده می‌شود و با این رفتارها مردم را آزرده می‌کنیم چرا که نخبگان در کنج خانه ها گوشه نشین می‌شوند و توان ازدواج ندارد اما نور چشمی‌ها استخدام می‌شوند!

قلیزاده اضافه کرد: حراست و بازرسی شهرداری هم باید از این مجموعه حذف شود چرا که وقتی نمی‌توانند جلوی جذب نور چشمی‌ها را بگیرند، باید تغییر نام دهند؛ به طوری که در روزهای پایانی دوره چهارم شورا ۴۰۰ نفر به شهرداری تحمیل شد.

▪️کلیددار آتی بلدیه شهر تبریز در شأن مردم و شهیدان محراب انتخاب گردد!

 

مردم معتقدند شهردار منتخب باید خود را با وضعیت موجود شهر تطبیق دهد زیرا طرف حساب شهردار، مردم است و فردی که انتخاب خواهد شد باید بر اساس شناختی که از خواسته‌ های مردم و شرایط حاکم بر تبریز دارد قدم های مثبتی در راستای آبادانی شهر بردارد.

مردم از هزینه‌ای که مدیران به شهرداری تحمیل می‌کنند خسته شده اند زیرا بیشتر از هزینه‌های کارگران است لذا یکی از اصلی ترین وظایف شهردار متخصص این است که ضمن تعامل و ارتباط مؤثر با شورا، شهرداری، ارگان‌ها، سازمان‌ های مختلف و نمایندگان مجلس بتواند بدون تأثیر پذیری از رانت و لابی، مدیران متعهد و متخصص را پای کار کشیده و باعث ایجاد تحول در مدیریت شهری گردد.

شایعات به وجود آمده در مورد دخالت برخی مسئولان آذربایجان شرقی در انتخاب شهردار جدید تبریز تا آنجا پیش رفت که نماینده ولی فقیه در استان به اینگونه صحبت های درگوشی در محافل خاص واکنش نشان داد.

امام جمعه تبریز گفت: برخی مسائل در خصوص انتخاب شهردار تبریز بیان می‌شود که تعجب آور است، بنده همان طور که در انتخابات شورا از هیچ فرد و جناحی حمایت نکردم در انتخاب شهردار جدید نیز دخالتی ندارم.

حجت الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل هاشم با تاکید بر اینکه هر هرگونه گمانه زنی در مورد دخالت بنده در انتخاب شهردار جدید کذب محض است افزود: منتخبان شورای شهر تبریز شاهد هستند که نه کسی را سفارش کرده‌ام و نه سفارش خواهم کرد!

وی با اشاره به اینکه تصمیم شورا احترام قائل است اضافه کرد: بعد از انتخاب قطعی شهردار از شهردار منتخب حمایت می‌کنیم لذا باید اعضای منتخب شورای شهر تبریز نیز در انتخاب شهردار دقت لازم را داشته باشند تا کلیدداری در شأن شهر تبریز و شهر شهیدان محراب انتخاب گردد!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.