رئیس دولت سیزدهم در مراسم تنفیذ: وضعیت سفره مردم را به خارج از کشور گره نخواهیم زد!

“عصرآزادی” از راه دشوار دولت سیزدهم در بحبوحه مشکلات اقتصادی کشور گزارش می دهد؛ نوبت به رئیسی رسید

?عصر آزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

برخی از مردم معتقدند با استقرار دولت جدید مشکلات کشور کمتر خواهد شد لذا این موضوع مسئولیت دولت آینده را سنگین‌تر خواهد کرد اما از طرف مقابل بخشی از مردم هم به دلیل عملکرد نامناسب دولت دوازدهم امید چندانی نیز نسبت به کاهش مشکلات ندارند!

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد اکثریت مردم به رئیس‌ جمهور جدید و دولتی که او تشکیل خواهد داد امیدوار هستند که بدون شک تشکیل کابینه‌ای از افراد قوی و کارآمد یکی از اولین اقداماتی است که می‌تواند در موفقیت دولت آینده تأثیرگذار باشد.

شاید گزافه نباشد اگر بگوییم بزرگ ترین آسیبی که کشورمان در سالهای اخیر متحمل شد ضربه به امید مردم بود؛ امیدی که از یک سو با مشکلات فزاینده اقتصادی و سوءتدبیرها و سوءمدیریت ها تهدید می شد و از سوی دیگر با سیاه نمایی بی وقفه رسانه های مخالف به آنها دامن زده می شد و حالا دولتی جدید بر سر کار می آید که باید این جامعه عموماً ناامید را تکان داده و افق های روشنی را پیش روی آن تصویرگری نماید.

به اعتقاد بسیاری از صاحبنظران دیگر فرصتی برای آزمون و خطا در اقتصاد کشور وجود ندارد و اهمیت ساماندهی اقتصاد بر این اساس بیشتر جلوه نمایی می کند زیرا اقتصاد، بسته کاملی از  حل مشکلات معیشتی، اشتغال، تولید، مدیریت انرژی، نفت، مسکن، جذب سرمایه و بازگرداندن اعتماد مردم به بورس به عنوان مردمی ترین وجه اقتصاد را شامل می گردد.

▪️در سایه مذاکرات هسته‌ای حرکت بنیادین خاصی در حوزه اقتصادی انجام نشد!

صاحب نظران می‌گویند دولت تدبیر و امید در سایه مذاکرات هسته‌ای در دوره اول هیچ حرکت بنیادینی در حوزه اقتصادی انجام نداد و در نتیجه در دوره دوم و به ویژه با عدم پیش بینی تدابیر لازم در مقابل اقدامات دولت آمریکا، تورم وحشتناکی را به کشور تحمیل کرد.

اقتصادانان بر این باورند که شرایط کنونی اقتصاد، حاصل بی‌عملی دولت اول و بدعملی دولت دوم حسن روحانی است و دولت زمانی که فرصت اصلاحات ساختاری و یکسان‌سازی نرخ ارز را داشت، کاری نکرد و بعد از آن هم شرایط به نحوی پیش رفت که کاری نمی‌شد کرد!

آنها شاهد مثال این ناکارآمدی‌های اقتصادی را هم از تورم بی‌سابقه گرفته تا جهش ۸۰۰ درصدی نرخ ارز و تورم ۷۵ درصدی اقلام خوراکی در برخی از استان‌ها می دانند که مرغ با قیمت کیلویی ۳۵ هزار تومان هم بعضی اوقات نایاب می‌شود لذا این امر به ترامپ و تحریم های هسته‌ای ربطی ندارد!

دولت دوازدهم رکوردهای منفی بسیاری را به نام خود ثبت کرده و تورم سال‌های ۹۷ و ۹۸ به ترتیب با رقم‌های ۳۱٫۲ و ۴۱٫۲ درصد همراه بوده و قیمت دلار در سال ۹۹ حتی به ۳۲ هزار تومان هم رسید که نشان از رشد نزدیک به ۸۰۰ درصدی داشت!

همچنین در نتیجه رویکردهای دولت تدبیر و امید، درآمدهای نفتی کشور نیز از سال ۹۲ تا ابتدای سال ۱۴۰۰ رقمی در حدود ۳۵۰ میلیارد دلار بوده است که ۲۶۸ میلیارد دلار از دولت‌های نهم و دهم کمتر بوده است.

اینها تنها بخشی از معضلاتی است که بسیاری از کارشناسان به آن اشاره می کنند و می گویند ابراهیم رئیسی راه دشواری را در پیش دارد و به همین دلیل، دقت در انتخاب اعضای کابینه و ماموریت‌های محوله به آنها را بسیار مهم می باشد.

▪️به دلیل دشمنی دشمنان و کاستی‌های داخلی وضعیت را مناسب نمی‌بینیم!

سیدابراهیم رئیسی در مراسم تحلیف خود با اشاره به اینکه پیام مردم در خرداد ماه سال جاری، تغییر وضعیت موجود بود گفت: با توجه به رشد نقدینگی ۶۸۰ درصدی و تورم ۴۴ درصدی و افزایش سه برابری بدهی‌های دولت در پنج سال اخیر از لحاظ دشمنی دشمنان و کاستی‌های داخلی وضعیت مردم را وضعیت مناسبی نمی‌بینیم!

وی با تاکید بر اینکه اعتماد مردم هم در کنار آسیب دیدن وضعیت اقتصادی شان، آسیب دیده است افزود: آنچه مردم از دولت جدید خواستند یک تحول است و این تحول اجتناب‌ناپذیر است و باید رخ دهد.

رئیسی ادامه داد: برنامه دولت، تحول است و مستند به بیانیه گام دوم انقلاب پیش خواهد رفت لذا در این سند که رهبر معظم انقلاب به خوبی نوشته‌اند هم وضعیت موجود ترسیم شده و هم وضعیت مطلوب و هم راههای رسیدن به آن… بنابراین برای تحقق آن هم نیاز به حضور همه مردم و متخصصان داریم.

وی با بیان اینکه سفره مردم را شرطی نخواهیم کرد گفت: ما وضعیت سفره مردم را به خارج از کشور گره نخواهیم زد، البته به همه دولتمردان دولت دوازدهم خسته نباشید عرض می‌کنم اما کارهای زیادی همچنان پیش پای دولت است و ما یک برنامه تحولی آنی، فوری و کوتاه مدت برای مواجه با مسائل پیش‌رو مشخص کردیم و به سرعت با این موارد مواجه می‌شویم.

رئیس جمهور منتخب سیزدهم یادآور شد: امیدواریم در این برنامه تحولی همه دغدغه‌مندان بدون نگاه به خط و جناح سیاسی و بدون توجه به قومیت و اینکه در کدام دانشگاه هستند، همه متخصصان در کنار هم نقش آفرینی کنند تا با همکاری همه نخبگان وضع به نفع همه مردم تغییر یابد.

▪️در دوره هشت ساله دولت تدبیر و امید متوسط رشد اقتصادی به صفر رسید

نابسامانی توزیع کالاهای اساسی، بدهی تأمین اجتماعی، تشدید بیکاری، نابسامانی بازار مسکن، رشد اقتصادی صفر، تلاطم بورس، پروژه‌های نیمه کاره، اجرا نشدن اقتصاد داخلی، کاهش سرمایه‌ گذاری و افزایش تحریم‌ها میراث دولت تدبیر و امید برای دولت سیزدهم است.

در بررسی میراث اقتصادی پرزیدنت روحانی برای رئیسی، بزرگ‌ترین نقدی که کارشناسان امر به عملکرد دولت دوازدهم دارند به نقدینگی و تورم باز می‌گردد که دولت سیزدهم را تحت الشعاع خود قرار خواهد داد.

به دلیل رشد چشمگیر هزینه‌های دولت در سال جاری به نسبت درآمدهای پایدار، کسری بودجه عملیاتی به بیش از ۵۰ درصد هزینه‌ها رسیده است و دولت برای جبران کسری بودجه باید نزدیک به ۲۷۰ هزار میلیارد تومان از دارایی‌های مالی خود را واگذار کند لذا عدم اهتمام دولت به آغاز عرضه ۹۵ هزار میلیارد تومان سهام دولتی در بورس و همچنین فروش اوراق دولتی در نیمه سال، احتمالاً فشار جبران کسری بودجه را به نیمه دوم سال منتقل خواهد کرد.

در حوزه بدهی تأمین اجتماعی، چندی پیش امیررضا امیرپور – مشاور مدیرعامل تأمین اجتماعی – گفته بود: از این به بعد ماهانه ۶ تا ۱۰ هزار میلیارد تومان برای متناسب‌ سازی حقوق بازنشستگان، کسری بودجه خواهیم داشت بنابراین آمار و ارقام نشان می‌دهد تأمین اجتماعی در دولت یازدهم و دوازدهم ۳۰۰ هزار میلیارد تومان بدهی ایجاد کرد و با این تراز قرار است تحویل دولت سیزدهم شود.

از سوی دیگر بر اساس تقاضای موجود، حدود ۵ میلیون کسری مسکن وجود دارد به طوری که حدود ۷ میلیون خانوار در خانه‌های اجاره‌ای سکونت دارند و آمارها نشان می‌دهد هزینه ساخت مسکن از ابتدای سال ۹۲ تا ۱۴۰۰ حدود ۱۱۰ درصد رشد داشته است.

همچنین در ماه اول روی کارآمدن دولت یازدهم در مرداد ۹۲ متوسط قیمت مسکن ۳ میلیون و ۸۳۴ هزار تومان بود که طی هشت سال اخیر با رشد سرسام‌آور ۶۹۰ درصدی به حدود ۳۰ میلیون تومان رسیده است که در همین دوره هشت ساله دولت تدبیر و امید، متوسط رشد اقتصادی به صفر رسید!

▪️بر روی کار آمدن دولتی که ناشناخته و غافلگیرانه باشد دور از انتظار نیست!

برخی کارشناسان معتقدند از آنجایی که سید ابراهیم رئیسی دارای تجربه اجرایی نیست و به تبع سوابقی که در قوه قضاییه داشته و با افراد اجرایی آشنا نیست احتمالاً شاهد روی کار آمدن دولتی باشیم که عجیب یا ناشناخته باشد، کسانی که به رئیسی رای دادند یا ندادند امیدوارند او ترکیبی از افرادی را در دولت خود داشته باشد که بتوانند مقولاتی چون معیشت و مسائل اقتصادی که با زندگی مردم در ارتباط است و همچنین سیاست خارجی را به گونه ای پیش ببرند که شرایط خوبی را تثبیت کنند.

در حقیقت، توقع جامعه این است که در دولت سیزدهم از افرادی استفاده شود که معقول، کارآمد و وفادار به منافع ملی باشند تا نام ایران را بیش از پیش جاودانه نموده و شاهد دولتی بود که در عمل – و نه در حرف – بتواند به وظایف خود عمل کرده و انتظارات مردم را برآورده کند و پس از شش ماه تا یک سال به وعده های انتخاباتی خود جامه عمل بپوشانند!

در این‌ باره‌ اشاره به نتایج آخرین نظرسنجی مرکز افکارسنجی موسوم به ایسپا در ترسیم تصویری از خواست و مطالبات شهروندان از دولت سیزدهم حائز اهمیت است.

مطابق این نظرسنجی که در روز‌های ۱۶ تا ۲۰ تیر ماه ۱۴۰۰ صورت گرفته، از شهروندان سؤال شده است: فکر می‌کنید با آمدن آقای رئیسی مشکلات کشور کمتر می شود/ بیشتر می شود / فرقی نخواهد کرد؟ که طی آن ۴۵/۹ درصد شهروندان معتقدند با آمدن رئیسی مشکلات کمتر می‌شود ۱۱/۵ درصد گفته‌اند با آمدن آقای رئیسی مشکلات کشور بیشتر می‌شود و از نظر ۳۳/۸ درصد، وضعیت کشور تغییری نخواهد کرد و ۸/۸ درصد نیز به این سؤال پاسخ نداده‌اند.

این آمار نشان می‌دهد تعدادی از مردم بر این اعتقادند با استقرار دولت جدید، مشکلات کشور کمتر خواهد شد لذا این موضوع مسئولیت دولت آینده را سنگین‌تر خواهد کرد و بخشی از مردم به دلیل عملکرد نامناسب دولت فعلی، امید چندانی نیز نسبت به کاهش مشکلات ندارند که ضرورت دارد شرایط به گونه‌ای پیش رود که درصد افراد امیدوار به دولت افزایش یابد.

▪️وقتی رئیس قوه قضاییه بود حتی یک رئیس مجتمع قضایی را هم عوض نکرد!

بازسازی بازار بزرگ اقتصادی و ایجاد اشتغال و استفاده از ظرفیت‌ آنها باید مهمترین اولویت دولت منتخب سیزدهم باشد زیرا این اطمینان دهی به جامعه که قوانین در راستای بهبود شرایط آنها وضع و اجرایی می‌شوند سبب بازسازی سرمایه اجتماعی کشور خواهد داشت.

با اعلام پیروزی سیدابراهیم رئیسی در انتخابات سیزدهم، حالا همه نگاه‌ها به اوست تا تیم و کابینه خود را تعیین کند اما باید توجه کرد که او پیش از انتخابات تاکید کرده بود ترکیب کابینه‌ اش با ترکیب ستاد انتخاباتی اش متفاوت خواهد بود!

یک فعال سیاسی در این باره گفت: سیدابراهیم رئیسی متمایز از تمام روسای جمهور از ابتدای انقلاب تاکنون است و زمانی که رئیس قوه قضاییه شد یک رئیس مجتمع قضایی را هم عوض نکرد لذا این امر نشان می دهد او اهل باندبازی نیست!

محسن انوری ادامه داد: به نظر می رسد دولت رئیسی با توجه به اجماع سیاسی و تعامل بین دولت و مجلس – که بسیار مهم است – بتواند ابتدا بحث برجام را به سامان برسانند تا تعاملی سازنده ای با کشورهای دیگر داشته باشد و پس از آن، جذب سرمایه گذاری خارجی و لایحه پالرمو و CFT و FATF  باید مشخص شود تا پایه پولی کشور تقویت گردد.

وی افزود: از شنیده ها درباره افراد اثربخش در کابینه، نویدبخش اخبار بسیار خوب در آینده نزدیک است زیرا رئیسی خودش به سمت قوه مجریه نیامده بلکه به او توصیه شده است.

انوری اضافه کرد: این که طرف جایی کار نکرده یا ایشان تجربه کار اجرایی ندارد، به هر حال از مشاوران استفاده می کنند، افراد زیادی در دولت های مختلف توانمندی های زیادی داشتند که هرگز به بازی گرفته نشدند، پس قرائن و شواهد می گوید چه کسانی گزینش می شوند، آقای رئیسی گامهای جدی در پیش رو دارد و ما بسیار به آینده خوشبین هستیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.