کارگاه آموزشی روابط عمومی و مدیریت تولید محتوای ویژه در تبریز برگزار شد

عصر آزادی آنلاین/ مریم خدابخش: رئیس انجمن متخصصان روابط عمومی و عضو هیئت مدیره خانه روابط عمومی ایران، پژوهش، تولید محتوا و حضور هوشمند در شبکه‌های اجتماعی را لازمه روابط عمومی کارآمد و پویا خواند و گفت: محتوای تولیدی در رسانه‌ها بسیار بیش‌تر از مصرف کنندگان اطلاعات است و در ۲ سال گذشته به اندازه کل تاریخ بشریت، داده تولید شده است.

سید شهاب سیدمحسنی در کارگاه آموزشی روابط عمومی و مدیریت تولید محتوای ویژه مدیران روابط عمومی دستگاه‌های اجرایی آذربایجان شرقی که به مناسبت روز خبرنگار در تبریز برگزار شد، ضمن پرداخت به تعاریفی از محتوای اطلاعاتی؛ محتوا را واحد اطلاعاتی و داده‌ای مکتوب یا دیجیتالی صوتی، تصويری، متنی در قالب‌های متعدد اعم از؛ مصاحبه، خبر، گرافیگ، انيميشن و فيلم و… دانست و ادامه داد: ما در حال حاضر در عصر باتلاق اطلاعات زندگی می‌کنیم و در چنین عصری، محتوای تولیدی بسیار بیش‌تر از مصرف‌کنندگان اطلاعات است و جای سؤال است که در این عصر شوک محتوا چگونه می‌توان صدای خود را به مخاطب رساند؟

این مدرس دانشگاه ضمن تبیین مفهوم محتوای مجازی و بیان‌ این‌که محتوای مجازی داده‌ها و پیام‌های تولید شده‌ای است که در یکی از قالب‌های مختلف اعم‌از؛ متن، تصویر، صوت، طرح و… است که از طریق سایت‌ها یا یکی از شبکه‌های اجتماعی هم‌چون، اینستاگرام، تلگرام، واتس آپ و… منتشر می گردد، بر اهمیت محتوای مولتی مدیا تأکید کرد و افزود: محتواهای نظیر عکس، فیلم، تصویر، گرافیک، انیمیشن و صدا، متن که می‌تواند در قالب ابزارها و پلتفرم‌های مختلف رسانه‌های اجتماعی منتشر یا بازنشر شود هر روز اهمیت بیش‌تری پیدا می‌کنند.

معاون مرکز روابط عمومی و امور بین الملل وزارت جهادکشاورزی با تکیه‌ بر اهمیت و ضرورت تولید محتوا در فضای مجازی؛ توجه جدّی به توسعه شگرف رسانه‌های اجتماعی، حضور حداکثری و دایمی مخاطبان در فضای مجازی را مؤثر در برقراری ارتباط و انتقال پیام به آنان و استفاده از این بستر ارتباطی قلمداد نمود.

سید محسنی ضمن اشاره به استفاده روابط عمومی‌ها از نشر اجتماعی و موبایلی؛ انتشار پیام و محتوا در فضای مجازی و رسانه‌های اجتماعی اعم از آپارات، تلگرام، واتس آپ، اینستاگرام و… را جزئی از نشر اجتماعی برشمرد و آن‌ها را در اشتراک ‌گذاری محتوا، ایجاد یک ارتباط دو سویه و تعاملی بین سازمان و مخاطبان تأثیرگذار دانست.

رئیس انجمن متخصصان روابط عمومی کشور با تأکید بر لزوم توجه به استراتژی و برنامه ریزی تولید محتوا؛ داشتن استراتژی را یک طراحی خلاقانه برای معماری اطلاعات اعلام کرد و افزود: برنامه ریزی محتوا باید به گونه‌ای انجام شود که اطلاعات و محتوا به‌راحتی در اختیار مخاطبان قرار گیرند.

وی راهبرد تولید محتوا را فرایندی تعیین کننده در ارزیابی محتوا خواند و گفت: این فرآیند تعیین می‌کند که یک محتوا چگونه، با چه کیفیتی، چه اثری و برای چه مخاطبی می‌تواند انتشار یابد و توجه به این نکات باید در راهبرد تولید محتوا گنجانده شود.

عضو هیئت مدیره خانه روابط عمومی ایران در ارتباط با محتوای تولید شده توسط روابط عمومی‌ها، موضوع تولید محتوای پیام‌ها و میزان جذابیت، غنا و اثربخشی آن بر روی مخاطبان را حائز اهمیت مضاعف خواند و بر تقسیم‌بندی محتوا از جنبه‌های مختلف اشاره کرد.

وی در همین راستا با اظهار بر این‌که محتوا می‌تواند طبق فرمت به شکل نوشتاری، گفتاری، دیداری و شنیداری باشد و قالب انتشار می‌تواند به شکل مصاحبه، خبر، فیلم، صدا، طرح اینفوگرافیک و چند رسانه‌ای انجام شود و از طریق ابزار‌های انتشاری اعم از؛ رادیو، تلویزیون، خبرگزاری، مطبوعات، سایت، شبکه‌های اجتماعی نشر یابد و براساس رویکرد و هدف جنبه آموزشی، رسانه ای و خبری، تبلیغاتی، سرگرمی و تفریحی، انگیزشی و تعاملی به خود گیرد؛ داشتن ایده مناسب(موضوع)، انتخاب عنوان جذاب، جمع آوری اطلاعات و داده پیرامون موضوع، پردازش اطلاعات(حذف اطلاعات اضافه)، طبقه بندی اطلاعات(تعیین نکات برجسته)، نگارش محتوا(انتخاب سبک مناسب)،  انتخاب رسانه مناسب(برای انتشار) و ارزیابی و پایش محتوا(بازخوردمخاطب) را از مراحل ضروری برای تولید محتوای مناسب دانست.

معاون مرکز روابط عمومی و امور بین الملل وزارت جهاد کشاورزی ضمن بررسی قالب‌های محتوایی هم‌چون خبر، گزارش، مصاحبه، یاداشت، فیلم و ویدئو، عکس و اینفوگرافیک و … نیز بیان‌ این‌که ویدئوها مسؤولیت ساده‌سازی و بیان مسایل دشوار را بر عهده دارند، متذکر شد: هر‌گاه که بیان یک محتوا برای مخاطب مشکل باشد، می توان به راحتی از طریق ساخت یک فیلم کوتاه پیام را به او منتقل کرد و با انتخاب سبک مناسب، ایجاد جذابیت و کشش در مخاطب و استفاده از روش‌های هوشمندانه و تاثیر گذار می‌توان مخاطبان خود را جذب و حفظ کرد.

این مدرس حوزه روابط عمومی و رسانه در ارتباط با تولید و تدوین محتوا و اظهار بر این‌که اگر بخواهیم یک متن خوب بنویسم، یا یک فیلم خوب مونتاژ کنیم یا یک عکس خوب ادیت کنیم، باید محتوای دارای اصول داشته باشیم؛ بدترین شیوه تولید محتوا را کپی‌رایت و بهترین شیوه آن را خلاقیت و نوآوری دانست.

وی ضمن اشاره به ویژگی‌های محتوای خوب؛ داشتن ساختار و چهارچوب علمی، بهره‌مندی از اطلاعات مستدل، تولید محتوا برحسب نیاز مخاطب، به روز بودن اطلاعات و داده‌های محتوایی، امکان تعاملی بودن و دریافت بازخورد از مخاطب و … را از ویژگی‌های مهم برشمرد و افزود: محتوای خوب می‌تواند منجر به توقف لحظه‌ای مخاطب برای خواندن و فکر کردن و رفتار متفاوت وی گردد.

عضو هیئت مدیره خانه روابط عمومی ایران، وجود تقویم برای تولید محتوا را مهم ارزیابی کرد و زمان بندی، ترکیب و ترتیب محتوا را امری ضروری برای تولید محتوا دانست و با تأکید بر این‌که تقویم محتوا باید از همین سه زاویه بررسی شود، بر مفهوم تولید محتوای سبز در روابط عمومی تاکید کرد.

معاون مرکز روابط عمومی و امور بین الملل وزارت جهاد کشاورزی در این راستا با تأکید بر این‌که روابط عمومی‌ها باید محتواهای در خدمت منافع عمومی و مسؤولیت اجتماعی، تولید کنند، ابراز داشت: تحقق این نکات، تعیبر محتوای همیشه سبز و محتوای دارای ماندگاری بالاست و می‌تواند بارها و بارها به اشتراک گذاشته شود. زیرا محتوای سبز عمدتاً دارای رویکردی فرهنگ ساز است و رویکردی نظیر رویکردهای حفظ محیط زیست، الگوی صحیح مصرف دارد و باید قوانین و مقررات و احترام به حقوق دیگران رعایت شود.

سید محسنی با تکیه بر وب سایت، وبلاگ، ایمیل، شبکه های اجتماعی (فیسبوک، توئیتر، اینستاگرام، کانال ها و گروه های تلگرامی، وات ساپی و…)، نشریه‌ها (روزنامه ها، هفته نامه ها، مجلات و…)، رادیو، تلویزیون، خبرگزاری، رسانه های محیطی (بیلبورد، تلویزیون شهری) و نمایشگاه، آن‌ها را از ابزارهای عرضه کننده محتوا برشمرد و افزود: هر رسانه اجتماعی براساس پاسخگویی به یک نیازی شکل گرفته، و بدیهی است تولید محتوا و داده برای هر رسانه‌ای براساس هدف، مخاطب و کارکردی که دارد، متفاوت می باشد.

وی ضمن تشریح موانع تولید محتوای اثربخش؛ نداشتن بانک اطلاعاتی، کمبود نیروی انسانی متخصص در حوزه تولید محتوا، عدم سیاست مشخص در حوزه تولید محتوا، عدم شناسایی مخاطبان هدف، عدم تولید محتوای غنی، انگیزشی و جذاب، عدم استفاده از قالب مناسب و منطبق بر محتوا، عدم بهره‌گیری از ابزار رسانه‌ای مناسب، عدم ارزیابی و میزان اثربخشی محتوای انتشار یافته را از عوامل مؤثر در نبود تولید محتوای اثربخش خواند و با تأکید بر این‌که در تولید محتوا مخاطب اصل است و برای اوست که شما مشغول تولید محتوا هستید؛ تمایلات، سلایق، نظرها و برآوردن نیازهای مخاطب را اولویت‌های اصلی متخصصان تولید محتوا برشمرد.

این مدرس در ادامه، نتایج تولید محتوا در عصر تکنولوژی را شامل سرعت انتشار، باز‌نشر گسترده، عدم محدودیت زمانی و مکانی، ارزان، تعاملی و در دسترس بودن محتوا خواند و تعیین سیاست و خط مشی در تولید محتوا، تعیین مخاطبان هدف (بررسی سن، جنس، شغل، میزان تحصیلات، علایق، فرهنگ و… )، مطالعه و پژوهش در خصوص محتوا، تولید و تأمین داده‌ها، تعیین قالب‌های محتوایی مناسب، تعیین ابزار و رسانه مناسب برای انتشار، ارزیابی و اثربخشی را از جمله راه‌کارهای کارآمد و منتهی به تولید محتوای اثربخش اعلام کرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی، کارگاه آموزشی «روابط عمومی و مدیریت تولید محتوا» به همت روابط عمومی این سازمان با مشارکت روابط عمومی استانداری و روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی به صورت وبینار، به مدت شش ساعت و با حضور ۱۰۶ نفر از مدیران و کارشناسان روابط عمومی های‌دستگاه‌های اجرایی استان، شانزدهم مرداد سال جاری برگزار شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.