اگر وکیل مستقل نباشد چگونه باید از حق مردم دفاع کند؟!

رئیس کانون وکلای دادگستری آذربایجان شرقی در جمع خبرنگاران از تهدیدهای علیه این تشکل مستقل سخن گفت؛ مبادا که وُکلا محدود شوند!

عصر آزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده: نهاد وکالت یک سرمایه اجتماعی مهم و حیاتی برای کشورهاست مشروط بر اینکه قانونگذار در قوانین مربوط به این نهاد لوازمی را که مقرر کرده رعایت نماید که اگر این شروط رعایت شود خدمتی اساسی به ملت می‌شود؛ همچنان که تاکنون هم کارکرد این نهاد با حقوق اساسی مردم در ارتباط بوده است.
وکلای دادگستری سربازان هنگ قانون هستند، شیپور قانون که نواخته شود رژه اطاعت می روند ولی اجرای فرمان قانون را منوط به آن می دانند که امر، قانونی باشد و از آمر قانونی صادر شده باشد.
اعضای کانون های وکلای دادگستری معتقدند این نهاد، دفاع از حقوق مردم را به عهده دارد پس باید استقلال این نهاد در قانون نیز به رسمیت شناخته شود زیرا هرچه موجب تضعیف استقلال نهاد وکالت شود به حق دفاع مردم آسیب وارد می گردد.
رئیس کانون وکلای دادگستری آذربایجان شرقی در این خصوص گفت: اگر آزادی نهاد وکالت سلب شود نمی‌توان وکلای خوبی تربیت کرد یا آموزش مناسبی به آنها ارائه نمود لذا اگر اصل بر محدودسازی کانون است باید طبق قانون و توسط مجلس انجام گیرد!
حسین شربیانی، خبرنگاران و وکلا را دو قشر تاثیرگذار در جامعه و از پیشگامان تحقق دموکراسی دانست و ادامه داد: جامعه رسانه ای و جامعه وکلای دادگستری به عنوان سردمداران دفاع از حقوق مردم در کنار یکدیگرند و همکاران نزدیکی به شمار می روند.
وی با بیان اینکه نقش آفرینی خبرنگار و وکیل در جامعه نیازمند فرهنگ سازی در سطح جامعه است افزود: متاسفانه این دو صنف تاکنون در کشورمان نتوانسته اند به آنچه که استحقاق آن را دارند دست یابند.
شربیانی اضافه کرد: هر چند طی سال های اخیر این نقش در جامعه بهتر شده و روند مناسبی در پیش گرفته است اما باز هم از کشورهای همسایه مانند ترکیه فاصله داریم و به غیر از آن در سطح منطقه می درخشیم.
رئیس کانون وکلای دادگستری آذربایجان شرقی اظهار کرد: شرایط فرهنگی جامعه باید این اجازه را به خبرنگاران و وکلا بدهد تا به بهترین شکل ممکن مدافع حق و حقوق ملت شوند که در این صورت بسیاری از مشکلات مختلف اقتصادی، اجتماعی و سیاسی و فرهنگی جامعه رفع خواهد شد.
وی یکی از دلایل مغضوب بودن جامعه خبری و جامعه وکالت را ناشی از ایستادگی در برابر نهادهای قدرت دانست و گفت: بر همین اساس و به منظور هم افزایی باید نهاد وکالت و خبر بیش از هر زمان دیگری به یکدیگر نزدیک شده و همکاری ها و تعاملات خود را بیشتر کنند که در این راستا کانون وکلای دادگستری آذربایجان شرقی آمادگی همه گونه همکاری با جامعه رسانه ای استان را دارد.
شربیانی لایحه استقلال نهاد کانون وکلا را بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: اگر وکیل مستقل نباشد نمی تواند در امر وکالت به خوبی فعالیت نماید لذا وکیل باید به سهولت در مقابل قاضی قرار گرفته و به دفاع از موکل خود بپردازد.
وی تاکید کرد: اخیراً اظهاراتی در مورد باطل نمودن پروانه وکلا توسط دادگاه مطرح می شود که این امر یقیناً یک نوع تهدید برای وکلا تلقی خواهد شد زیرا کانون وکلا نظارت کافی بر عملکرد وکلا دارد به طوری که سالانه حدود ۴۰۰ پرونده شکایت از وکلا صورت می‌گیرد که عمدتاً به دلیل تخلف و انحراف آنها بوده و حتی در این راستا حدود ۱۰ پروانه وکالت نیز به صورت دائم باطل شده است!
شایان ذکر است کانون وکلای آذربایجان شرقی ۲ هزار و ۵۰۰ نفر عضو داشته و با قدمتی افزون بر ۷۰ سال همسطح با کانون های تهران و شیراز قرار دارد و وظیفه مددرسانی به پرونده های شهروندان و دفاع از حقوق آنها را بر عهده دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.