رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی: عموم مردم نگاه رسمی به روزنامه‌ها و رسانه‌های مکتوب دارند

عصر آزادی آنلاین/ مریم خدابخش

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: مطبوعات و رسانه‌ها به عنوان یاوران اصلی تولید درحوزه ترویج کشاورزی محسوب می شوند.

اکبر فتحی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در دیدار و نشست مشترک با اعضای هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر نمایندگی روزنامه‌های سراسری استان آذربایجان‌شرقی که هم‌زمان با هفته خبرنگار انجام شد، این مناسبت را تبریک گفت و از همکاری‌ها و تلاش‌های بدون چشم‌داشت اهالی رسانه با این سازمان تشکر و قدردانی کرد.

وی رویکرد این سازمان را متفاوت از سایر دستگاه‌ها و بخش ‌ها خواند و ادامه داد: اگر‌چه در بحث اطلاع‌رسانی، سایر دستگاه‌‌ها صرفاً تلاش می‌کنند تا مردم را در جریان امور اخبار، مطالب و موفقیت‌های خود قرار دهند. اما در این سازمان ما سعی می‌کنیم در کنار توجه به این وظیفه ذاتی، رسالت اصلی جهاد کشاورزی را هم در حوزه ترویج انجام دهیم.

فتحی رسالت اصلی جهاد کشاورزی را ترویج و آموزش کشاورزی اعلام کرد و گفت: ما در سازمان به اصحاب محترم مطبوعات و رسانه‌ها به دیده یکی از همکاران نانوشته جهاد کشاورزی می‌نگریم و در نگاه ما رسانه‌ها و به خصوص شما که پیش از این هم، بدون هیچ‌گونه چشم‌داشتی در این حوزه با جهاد کشاورزی همکاری داشته‌اید و رسالت خود را به نحو احسن انجام داده‌اید و می‌دهید، همکاران ترویجی ما هستید.

وی ادامه داد: اگر قرار باشد آن مطالبی که با رویکرد ترویجی توسط هر یک از رسانه‌ها به گوش یک کشاورز و سرمایه‌گذار می‌رسد، از طرف خود ما انعکاس داده شود، هزینه‌بردار خواهد بود و ما برای انتقال همان موضوع به کشاورزان، سرمایه‌گذاران و بهره‌برداران حوزه کشاورزی، باید میلیون‌ها رقم هزینه کنیم، چه از بُعد مالی و چه از بُعد تأمین نیروی انسانی، در حالی‌که همین موارد بدون هیچ چشم‌داشت، ارتباط و شناخت قبلی از یکدیگر سال‌هاست که در حال انجام می‌باشد و بنده به لحاظ این تلاش‌های رسانه‌ای، این جلسه را مغتنم می‌شمارم و مراتب سپاس و قدردانی خود را اعلام می‌دارم.

رئیس جهاد کشاورزی استان ادامه داد: همان‌طور که شما نیز به گستردگی فعالیت‌های بخش کشاورزی اشاره‌ کردید، حوزه فعالیت‌های ما گسترده و متنوع است و در ایام کرونایی، فعالیت‌های ما در بخش کشاورزی علناً غیرقابل تعطیل است.

وی وظیفه بخش کشاورزی را تولید و تأمین غذای مورد نیاز جمعیت دانست و افزود: این بخش به‌ واسطه خود تولیداتی که انجام می‌دهد، موجود زنده است و به هیچ عنوان تعطیل‌بردار نیست.

وی با بیان این‌که میزان مبتلایان کارشناسان بخش کشاورزی می‌تواند به مراتب خیلی بیش‌تر از سایر دستگاه‌ها ارزیابی شود، اضافه کرد: این ابتلای بیش‌تر، ناشی از سهل‌انگاری و نشان از عدم رعایت نیست و ناشی از آن است که کارشناسان ما به لحاظ گستردگی حوزه فعالیتی و شرایط کارشان، مجبورند در کنار کشاورزان، تولید کنندگان و تأمین کنندگان بخش کشاورزی در سطح دهستان‌ها، روستاها و بخش‌ها باشند و به جرىت می‌توانم بگویم که مرحوم مهندس شریفیان، معاون فقید بهبود تولیدات دامی سازمان، در اثر این ارتباطات، رفت و آمدها مبتلا به کرونا شد و حق بود که شهید سلامت نام می‌گرفت.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با بیان‌ این‌که کم‌ترین دور‌کاری در جهاد کشاورزی است، ادامه داد: گاهی از من سؤال می‌شود که آیا هنوز هم روحیه جهادی در جهاد کشاورزی وجود دارد؟ یا نه، بنده در همین مجال، با باور قلبی اعلام می‌کنم که روحیه جهادی هنوز هم در جهاد کشاورزی وجود دارد. چون اگر وجود نداشت، کم‌ترین دور‌کاری به مفهومی که امروزه استفاده می‌کنند را نداشت.

فتحی با اظهار بر این‌که گستردگی و تنوع فعالیت‌های کشاورزی فقط محدود به موارد یاد شده نیست، افزود: انجام کارهای نرم‌افزاری در حوزه ترویجی بسیار سخت است، چون ما با قشری سر و کار داریم که عمدتاً سواد کافی برای بهره‌مندی از علم روز و تکنولوژی جدید را ندارند و در مقابل بسیاری از اقدامات جدید و به‌روز مقاومت می‌کنند.

وی با بیان این‌که در حوزه ترویجی و معرفی خدمات جهاد کشاورزی، وظیفه رسانه‌ها سنگین‌تر است و به حق، شما با همراهی و انعکاس بدون چشم‌داشت اخبار و مطالب این سازمان، همواره یک قدم جلوتر از ما حرکت و بر اساس رسالت رسانه‌ای خود اقدام می‌کنید، افزود: ما برای این‌که بتوانیم حوزه ترویجی خود را غنی‌تر سازیم و علوم جدید را به گوش کشاورزان برسانیم، نیازمند روزنامه‌ها و رسانه‌ها هستیم و یک مطلب به چاپ رسیده در روزنامه‌ها یک یادآوری برای کشاورزان، اعضای خانواده‌ها، روستائیان و عموم مخاطبان محسوب می‌شود.

فتحی با بیان این‌که مردم و به خصوص کشاورزان و اهالی روستا‌ها نگاه رسمی نسبت به روزنامه‌ها و رسانه‌های مکتوب دارند و به عنوان یک سند و نوشته رسمی به آن‌ها می‌نگرند، گفت: یک اقدام رسانه‌ای برای نوشتن یک مطلب مستند برابر با کل فعالیت‌های مدیریتی حوزه ترویج است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با بیان این‌که ما با این همکاری‌ها به دنبال آن نیستیم که فقط موفقیت‌های خود را انعکاس دهیم، بلکه از انجمن صنفی دفاتر نمایندگی روزنامه‌های سراسری تقاضا داریم تا در جایگاه همکار ترویجی، این سازمان را همراهی کند و مسایل روز را به جامعه کشاورزی انعکاس دهد، افزود: در قبال پیشنهاد مقبول برای عقد تفاهم‌نامه همکاری، باید اعلام کنم که من خودم، داوطلب و متقاضی انعقاد تفاهم‌نامه همکاری دوجانبه با انجمن صنفی دفاتر نمایندگی روزنامه‌های سراسری جهت انعکاس مطالب بخش کشاورزی در جراید کثیرالانتشار هستم و با باور قلبی خود برای عقد تفاهم‌نامه همکاری و انجام پیشنهادهای ترویجی تولیدات، محصولات، دستاوردها و موفقیت‌های بخش کشاورزی اعلام آمادگی می‌کنم و یقین دارم که مطالب درج شده در روزنامه‌ها چندین مرتبه قابل قبول‌تر از صحبت‌های کارشناسان کشاورزی است و در مسائل ترویجی و آموزشی سازمان جهادکشاورزی در خدمت انجمن صنفی دفاتر نمایندگی روزنامه‌های سراسری هستیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.