کرونا فقط شیفت شب جان می گیرد؟!

“عصرآزادی” از انتقاد افکار عمومی در کم تاثیری طرح منع تردد شبانه گزارش می دهد؛

✔️عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس:

به نظر می رسد دولت طرح ممنوعیت تردد خودروها در ساعات شبانه و جریمه افراد را با هدف درآمدزایی عملیاتی کرده است!

? عصرآزادی/ شهرام صادق زاده

اگر طی ماه های گذشته در ساعات منع تردد شبانه به هر دلیل در خیابان های اصلی رفت و آمد داشته اید متوجه حجم بالای تردد ها شده اید و این سوال به ذهنتان خطور کرده که پس قضیه جریمه چه می شود؟ یا اینکه کرونا فقط در ساعات شبانه جولان می دهد و در طول روز مخفی می گردد؟

برخی رانندگان معتقدند با وجود تردد شبانه هیچگاه جریمه نشده اند و به همین دلیل با خیال آسوده در ساعات پایانی شب در شهر تردد می کنند اما مسئولان پلیس راهور این موضوع را رد و اعلام کرده که تمام دوربین ها فعال بوده و متخلفان در ساعت اعلام شده جریمه می شوند.

در هر حال با طرح منع تردد شبانه یا بدون آن، عامل مهمی که مردم را در فاصله ناامن کنار هم قرار می دهد امرار معاش است زیرا شاید وقت آن رسیده باشد که بعد از گذشت دو سال از همه گیری کرونا فکری اساسی به حال سفره اقتصادی مردم که هر روز آب می‌رود بشود وگرنه با اعمال قرنطینه های نیم بند و تشریفاتی و صدور جریمه های با ارقام دُرشت آنهم فقط در ساعات شبانه نمی توان کاری از پیش برد!

▪️جالب است بدانیم درآمد جریمه های میلیاردی طرح منع تردد شبانه کجا می رود!

کرونا تبعات زیادی را در سطح خرد و کلان برای مردم و جامعه داشت؛ از مرگ و میر و درگیر شدن به این بیماری تا مشکلات اقتصادی و رفاهی برای افراد و دولت ها گرفته تا بعد روانی…!

محدودیت ها و قرنطینه خانگی هم که تقریباً از اولین روزها همراه این بیماری بر زندگی مسلط شد و یکی از این محدودیت ها که از آذرماه سال گذشته اتفاق افتاده منع تردد شبانه در بازه زمانی ۲۱ تا ۳ صبح بود که از چند ماه پیش به ساعت ۲۲ تغییر یافته است، دلیل ستاد ملی کرونا برای این تصمیم هم دوری مردم از تجمعات و دورهمی های خانوادگی بود تا از این طریق به کاهش مبتلایان و فوت شده ها کمک شود و البته به افرادی که از این قانون تبعیت نکنند و در ساعتی که اعلام شده اقدام به رانندگی در سطح شهر کنند جریمه ۲۰۰ هزار تومانی تعلق می گیرد.

اما از همان ابتدا این تصمیم مورد انتقاد شهروندان قرار گرفت و از این قانون گلایه هایی را مطرح می کردند از جمله اینکه: یعنی کرونا فقط ساعت ۱۰ شب سر و کله اش پیدا می شود؟ مسئولان اگر به فکر ما هستند ورود و خروج به شهرهای قرمز را منع کنند و یا به مسافران از شهرهای قرمز اجازه ورود ندهند! بهتر نیست به جای اعمال جریمه ۲۰۰ هزار تومانی و منع تردد از ساعت ۱۰ شب، اقتصاد را رونق ببخشند؟ منی که از محل کارم تا خانه ام حداقل دو ساعت مسافت است چطور مغازه ام را ۸ شب و در اوج فروش ببندم که سر وقت به خانه برسم؟ چرا دولت فقط می گوید فلان قدر جریمه می کنیم و نمی گوید هزینه این جریمه های شبانه میلیاردی کجا تزریق می شود؟!

اینها نمونه ای از صحبت های مردم است، صحبت های منطقی و به حقی که در طول این مدت برای هیچکدامش پاسخی از طرف مسئولان مربوطه داده نشده و مهم ترین سوال را می توان همان گزینه آخر یعنی “درآمد این‌ جریمه های میلیاردی کجا می رود” بدانیم؟ موضوعی که رسانه ها بارها بدان پرداختند اما پاسخی برای آن مطرح نشد، راهنمایی و رانندگی هم از ارائه پاسخ به این پرسش طفره رفت و همین امر باعث شد در برهه ای از زمان مردم گمان کنند دیگر جریمه ای در کار نیست.

شاید یک دلیل آن این باشد که در برخی شب ها که ساعت از ۲۲ می گذشت اس.ام.اس جریمه ای برای آنها ارسال نمی شد اما برای مثال چند روز بعد ارسال می شد و نوعی سردرگمی در میان شهروندان ایجاد می گردید که روال اعمال قانون برای ترددهای شبانه، شانسی است!

▪️برخی ها از ترس جریمه، مخدوش نمودن پلاک خودرو را در پیش گرفته اند!

 

با وجود اینکه محدودیت منع تردد شبانه مدتی است اعمال می گردد اما، هنوز توضیح مشروحی در خصوص چگونگی تاثیرگذاری آن بر شیوع ویروس کرونا داده نشده است به طوری که مشخص شود این منع تردد قرار است به چه کسانی و چگونه کمک کند؟

آن چیز که مشخص است حجم اصلی تردد همیشه در طی روز انجام می‌شود، تقریباً اکثریت مشاغل به جز بخش کوچکی از آنها صبح ها آغاز به کار می کنند، عملاً شب ها بیشتر شهر تعطیل است و بیرون رفتن توجیه منطقی ندارد و پیش از اعمال این محدودیت ها نیز ساعت ۳ صبح کمتر کسی در خیابان ها حضور داشت که بخواهد ویروس را رد و بدل کند!

با این حال، اعمال محدودیت ها به چه منظور ایجاد شده است؟ گروه هدفی که قرار است از این منع رفت و شد کرونا نگیرند چه کسانی هستند؟!

با این حال اجرای طرح ممنوعیت منع تردد شبانه مشکلاتی را برای برخی شهروندان که ناچارند برای انتقال اورژانسی بیماران خود به درمانگاه‌ها و بیمارستان‌ها مراجعه کنند به وجود آورده است به طوری که آنها می‌گویند خودروی‌شان توسط این دوربین‌ها شناسایی و جریمه شده است.

از سوی دیگر افرادی که در سوپرمارکت و یا سایر مشاغل ضروری کار می‌کنند هنگام بازگشت به خانه در ساعات پایانی توسط دوربین ها شکار می شوند!

آنها می گویند تاکنون چند بار توسط دوربین‌های نظارتی پلیس راهور و هر بار نیز 500 هزار تومان جریمه شده اند، اما به این فهرست می‌توان به اغلب افرادی که در شهرک‌ها یا شهرهای پیرامون شهرهای بزرگ کشور مانند شهرهای جدید صدرا، هشتگرد، سهند، پردیس و غیره زندگی می‌کنند اشاره کرد.

گرچه پلیس راهور اعلام کرده  که مأموران راهنمایی و رانندگی، با مشاهده مدارک و مستندات این افراد، آنها را جریمه نخواهد کرد اما تکلیف آن گروه از کسانی که خودرویشان توسط دوربین‌ها جریمه می‌شود هنوز هم مشخص نشده است و احتمال آن دارد که از ترس جریمه، مخدوش نمودن پلاک خودرو را در پیش بگیرند که آن هم به نفع متخلفین و به ضرر عابران پیاده است!

▪️متاسفانه دولت طرح منع تردد شبانه را برای حل مشکل کرونا اتخاذ نکرده است!

 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه مجموعه ستاد کرونا هیچ برنامه ای مبتنی بر منطق جمعی و رفتار توام با خردگرایی برای مهار این بیماری اتخاذ نکرده است گفت: متاسفانه ستاد کرونا هیچ هماهنگی با سایر قوا ندارد و تصمیماتی که اتخاذ می کند مورد انتقاد دیگر  دستگاه هاست چرا که بسیاری از دستگاه ها و افراد معتقدند که تصمیمات ستاد کرونا به هیچوجه نمی تواند مشکلات مردم را حل کند.

ابراهیم عزیزی با اشاره به اینکه نمایندگان مردم در مجلس بر این باورند که دولت باید در جهت کنترل بیماری کرونا در مرحله نخست به رسیدگی و حل مشکلات مردم بپردازد افزود: دولت در چنین شرایطی می تواند از مردم درخواست کند تا تصمیمات را اجرا کند.

وی با اشاره به اینکه نمایندگان معتقدند که دولت با یک برنامه ریزی مناسب می تواند هزینه این بخش را تامین کند اضافه کرد: اگر دولت اقداماتی مانند اولویت بندی امور، اتخاذ تصمیم بر پایه منطق کارشناسی و غیره انجام می داد هیچ مشکلی در کنترل این بیماری نداشت.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به اینکه نیاز است تا دولت به شبهه ای که در جامعه مبنی بر در آمدزایی دولت از طریق جریمه خودروها در ساعات منع تردد مطرح شده است پاسخ دهد تاکید کرد: در حال حاضر بیشترین شبهه به طرح ممنوعیت خودرو از ساعت ۲۲ الی ۳ صبح موضوع در آمدزایی دولت از طریق جریمه خودروهاست.

عزیزی با اشاره به اینکه متاسفانه دولت به هیچوجه این تصمیم را برای حل مشکل کرونا اتخاذ نکرده است یادآور شد: کاری به درستی و نادرستی این تصمیم ندارم اما ذکر این نکته ضروری است که به نظر می رسد دولت طرح ممنوعیت تردد خودروها از ساعات شبانه و جریمه افراد را با هدف درآمدزایی عملیاتی کرده است!

▪️افرادی که در شهرهای نزدیک به کلانشهرها کار می کنند از این طرح گلایه دارند!

 

از آنجایی که در صورت ثبت پلاک توسط دوربین های راهنمایی و رانندگی برای خودروهایی که پس از ساعت ۲۲ اقدام به تردد می کنند جریمه تعلق می‌گیرد برخی از مردم علت این کار را تنها دریافت همان مبلغ جریمه می‌دانند!

دلیل معترضین هم این است که در حالت عادی بسیاری از شهرهای مشمول این قانون، شب های زنده و پرجنب و جوشی ندارند و این طرح فقط به کسانی که کار ضروری یا رفت و آمد اجباری دارند لطمه می زند.

مخالفان این طرح اعتقاد دارند عمده تجمع مردم در سطح شهر اتفاقاً مربوط به طول روز است بنابراین اگر قرار بر منع رفت و آمد هم باشد باید در طول روز انجام شود و شب هنگام از تعداد ترددکنندگان در حد قابل توجهی کاسته می شود.

کاربران فضای مجازی هم در اعتراض به این طرح کامنت ها و توئیت های متفاوتی می نویسند از جمله یک کاربر که نوشت: هر شب ساعت ۲۳ برای پرتودرمانی به بیمارستان شهید مدنی تبریز می‌روم، اگر بخواهم از درب منزل با آژانس به بیمارستان بروم هر نوبت ۳۰ هزار تومان تمام می‌شود، پس چه کسی پاسخگوست؟

کاربر دیگری هم با مشکل مشابهی در اینستاگرام کامنت گذاشت که ما امروز وقت دکتر برای مادرم داشتیم و تا ساعت ۲۱.۳۰ منتظر نوبت بودیم، طبعاً موقع برگشت بعد از ساعت ممنوعیت بود و برای من اس.ام.اس جریمه ۲۰۰ هزار تومانی آمد!

یک دندان پزشک هم در صفحه خود نوشت: این دومین بار است که مجبورم برای مریض مدت بیشتری در مطب بمانم و با وجود اینکه ما هم جزو کادر درمانی کشور هستیم اما هنگام برگشت اس.ام.اس جریمه دریافت نمودم.

در حقیقت، آن دسته از مردم که در شهرهای نزدیک به کلانشهرها هم مشغول کار هستند از این ممنوعیت گلایه دارند چرا که عملاً ساعت برگشت آن‌ها به سوی منزل دقایقی بعد از تایم ممنوعیت است که کرونا دقیقاً در همان لحظات بیدار است و در ساعات روز در یکی از پس کوچه ها مخفی می گردد!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.