کارشناسان حوزه فوتبال: اگر تغییر سرمربی و خرید بازیکنان میلیاردی در یک تیم نتیجه‌ مثبتی داشت تراکتور باید بعد از این‌ تعداد تغییرات، بهترین تیم دنیا می‌شد!

“عصرآزادی” از وضعیت بحرانی تراکتور در آستانه مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا گزارش می دهد؛ عیبی چوووخ!

?  عصر آزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

تیم فوتبال پرطرفدار دیار آذربایجان که نفس ده‌ها میلیون تورک زبان ایران و جهان به آن بسته است با هر ضرب و زوری که شده مقابل النصر به زمین می‌رود اما قطعاً در این وضعیت اسفناک، خوش‌بین ترین هوادار تراکتور هم تصور خلق معجزه برای عبور از سد تیم سعودی را نداشته و باور ندارد که محبوب ورشکسته‌اش بتواند در شرایط بحرانی فعلی و سوءمدیریت، حریف متمول عربستانی را به راحتی شکست دهد.

با دست فرمان مالک باشگاه و تصمیم گیرندگان استانی و شهری، این بار تراکتور ظاهراً به جای یک تیم مدعی فقط باید به دنبال کسب رتبه ای معقول یا در حالت بدبینانه تلاش برای فرار از جمع فانوس به دستان لیگ باشد، مگر آنکه تدبیری خاص به کار گرفته شود تا بار دیگر طنین قدرت تراکتور در فوتبال ایران به صدا درآید!

پرداختن به مسائل و مشکلات این تیم بزرگ و یافتن راه حلی برای اتمام حواشی آن، به طور حتم نیازمند یک آسیب شناسی بی طرفانه و با حمایت متولیان این عرصه مقدور است که نیازمند عدم دخالت افراد غیرورزشی همچون حقیر را می طلبد که این گزارش نیز در سایه راهنمایی های اهل فن مسجّل گردید…

▪️در سایه بی تدبیری مدیران باشگاه تراکتور این تیم با کمبود بازیکن مواجه گردید

تیم فوتبال تراکتور امروز (سه شنبه) در مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا به مصاف تیم النصر عربستان می رود اما آن طور که کارشناسان و متخصصان حوزه ورزشی عنوان می کنند تی تی ها در این دوره از رقابت ها وضعیت قابل قبولی ندارند.

به گفته آنها، باشگاه تراکتور فرصت اضافه کردن بازیکن جدید به لیست آسیایی‌اش را به دلیل تعطیلی باشگاه از دست داده است ولی مدیران این باشگاه سعی در سرپوش گذاشتن روی این موضوع را داشته و تزریق امیدواری به هواداران جهت فعالیت در فصل نقل و انتقالات را می دهند.

واقعیت این است که در سایه بی تدبیری مدیران تراکتور، این تیم محبوب پس از جدایی بیش از ۱۰ بازیکن تاثیرگذار و مصدومیت و ابتلا به کرونای بازیکنان فعلی‌، با کمبود نفر برای دیدار با النصر مواجه شد.

به همین دلیل مدیران تراکتور درخواست تعویق بازی با چاشنی تهدید به کناره‌گیری از لیگ قهرمانان را به فدراسیون فوتبال ارسال کردند ولی وقتی متوجه شدند که کناره‌ گیری چه تبعاتی برای باشگاه به همراه دارد درخواست جایگزینی پنج نفر از بازیکنان پایه‌اش با بازیکنان مصدوم و کرونایی را به AFC دادند اما AFC با این درخواست مخالفت کرد تا تراکتور با ۱۶ نفر راهی قطر شود!

رئیس شورای شهر تبریز به نمایندگی از پارلمان شهری و علاقه مندان پرطرفدارترین تیم فوتبال آسیا اقدامات زنوزی در تراکتور را غیرقابل بخشش دانست!

حجت‌الاسلام رسول برگی گفت: در خصوص تیم تراکتور با هم به همان جلسه آخر رفتیم و متاسفانه معلوم شد که این تیم ۳۸۸ میلیارد تومان بدهی دارد!

وی با اشاره به اینکه قابل بخشش نیست که یک فرد بیاید با احساسات هواداران این تیم بزرگ بازی کند افزود: جالب اینکه بعداً هم بگوید تیم را نمی‌خواهم، لذا قرار نیست اشتباه را یک نفر انجام دهد و تاوان آن را یک شهر و هواداران میلیونی پس بدهد!

▪️زمانی که یک یا چند بازیکن خود را بالاتر از تراکتور دانستند فاتحه خوانده شد!

نام تراکتور بزرگ تر از هر بازیکن خاص و یا مربی خاص تر است زیرا بازیکن و مربی باید در خدمت تیم بوده و خود را فراتر از آن ندانند، اما این مهم در چند سال اخیر رنگ باخته و برخی ها خود را بالاتر از تراکتور می دانند و همین امر موجب آسیب تیم در مقاطع حساس شده است.

حفظ جایگاه و حرمت بازیکنان، امری پسندیده است، اما زمانی که یک یا چند بازیکن، خود را بالاتر از تیم دانسته و غرور کاذب، آنها را فرا بگیرد یا باید فاتحه تیم را خواند یا پرونده بازیکن را بست که در سال های اخیر در تراکتور بیشتر گزینه اول مدنظر بوده و خواسته بازیکنان بر تیم ارجح گردید که همین امر موجب درجا زدن و حتی پَسرفت تیم شده است.

البته نباید فشار برخی هواداران که خواسته یا ناخواسته تیم را در کنج قرار می دهند نادیده گرفت زیرا این اقدام در تصمیم گیری ها موثر بوده و برخی افراد فرصت طلب، با فراهم شدن چنین شرایط به دنبال گرفتن ماهی از آب گل آلود و برهم زدن آرامش تیمی می افتند که البته در رسیدن به مقاصد خود، موفقیت های چندین باره داشته اند!

فراموش نمی کنیم زمانی که تیم تراکتور کاملاً متحد و منسجم بود هیچ تیمی چه در خانه و چه در خارج از خانه، توان رویارویی با آن را نداشت اما زمانی که این اتحاد و انسجام از سوی دلالان و هوادارنماها نشانه رفت تراکتور از روزهای اوج خود فاصله گرفت و کسب عنوان قهرمانی برای آن به رویایی دست نیافتنی تبدیل گردید!

ناگفته نماند که در سال های اخیر، داستان تراکتور بسیار تکراری شده و این تیم در طول فصل چندین بار مدیرعامل و سرمربی تغییر می دهد و به لطف قرارداهای ضعیف، بازیکنان را نیز نمی تواند کنترل کند لذا همین عوامل موجب بی ثباتی در تیم شده و پرونده های باشگاه بر روی میزهای فدراسیون، کنفدراسیون و حتی فیفا را قطورتر کرده است!

▪️شعار عیبی یوخ در نتیجه حمایت عاشقانه هواداران تراکتور وارد فرهنگ کشور شد

اتفاقات عجیب و غریبی در تیم فوتبال تراکتور آذربایجان در یک هفته اخیر رخ داد که تعجب هواداران میلیونی این تیم در سراسر کشور را برانگیخت.

در ابتدا زنوزی – مالک باشگاه تراکتور – فعالیت باشگاه را تعلیق کرد و باشگاه را به هیئت فوتبال آذربایجان شرقی واگذار کرد که البته هواداران دل خوشی از این مجموعه ندارند، بعد از آن قرار شد که زنوزی تا پایان بازی با النصر عربستان مالکیت باشگاه تراکتور را برعهده داشته باشد تا بعد از آن امتیاز باشگاه به شخص دیگری واگذار شود.

البته ماجرا به همین جا ختم نشد و باشگاه تراکتور خواستار تعویق بازی اش با النصر عربستان شد و حتی سرخپوشان تبریزی قصد داشتند که از حضور در آسیا انصراف بدهند اما بعد از اینکه متوجه شدند در صورت شرکت نکردن برابر النصر با محرومیت و جریمه سنگینی مواجه می‌شوند از تصمیم خود پشیمان شده و بیان نمودند برای بازی با النصر به قطر می‌روند!

جالب اینکه تمرینات تراکتور بعد از چند روز تعطیلی دوباره شروع شد فراز کمالوند – سرمربی اسبق تراکتور – با استعفای خود شوک دیگری بر پیکره سرخپوشان تبریزی وارد کرد و مدیران تراکتور هم با استعفای کمالوند موافقت نموده و فیروز کریمی را برای هدایت تی تی ها برابر تیم النصر عربستان برگزیدند.

حواشی در تراکتور از زمانی آغاز شد که این تیم در عرصه رقابت های لیگ برتر، خود را به عنوان مدعی مطرح کرد و برای تیم های بزرگ خط و نشان کشید و رقیبان چون حریف تراکتور در مستطیل سبز نبودند با استفاده از برخی افراد که از سفره تراکتور کنار گذاشته شده بودند و همچنین سوء استفاده از سادگی برخی هواداران دلسوز تیم، حواشی زیادی برای این تیم مردمی ایجاد کردند و در مقاطع حساس، تراکتور را از رسیدن به جام قهرمانی بازداشته و در چند قدمی آن متوقف کردند!

تراکتور از زمانی که پا در عرصه رقابت های لیگ برتر گذاشت فرهنگ طرفداری از فوتبال ایران را تغییر داد و هواداران تیم با حمایت همه جانبه، چه در پیروزی ها و چه در باخت ها، خود را به عنوان پرشورهای فوتبال ایران معرفی کرده و شعار “عیبی یوخ” نتیجه همین حمایت های عاشقانه هواداران حتی در مواقع باخت تیم بود.

▪️بسته بودن پنجره فصل نقل و انتقالات به ثبات مدیریتی تراکتور باز می گردد!

اکثر کارشناسان حوزه فوتبال بر این عقیده هستند که اگر تغییر سرمربی و خرید بازیکنان گرانقیمت در یک تیم نتیجه‌ مثبتی داشت تراکتور باید بعد از این‌ تعداد تغییرات و خرید بازیکنان میلیاردی، بهترین تیم دنیا می‌شد لذا نتایج به‌ دست‌ آمده نشان می‌دهد که مشکل از این سمت نیست بلکه مشکل اصلی می تواند متوجه مدیریت باشگاه تراکتور باشد!

یک کارشناس فوتبال درباره اتفاقات رخ داده در باشگاه تراکتور گفت: خیلی خوب است که تیم‌های فوتبال را به بخش خصوصی بدهند اما اگر نظارتی نباشد مالکان هر کاری دلشان بخواهد انجام می‌دهند، به طوری که باشگاه بزرگ تراکتور با ۳۸۸ میلیارد تومان بدهی دچار مشکلات شده است!

مهدی سیدصالحی افزود: همچنین آن‌ها به علت بسته بودن پنجره نقل و انتقالاتی خود نتوانستند بازیکن بگیرند و فقط این اتفاقات در فوتبال ما رخ می‌دهد و همه این مسائل به ثبات مدیریتی برمی گردد لذا باشگاه تراکتور از زمان مالکیت زنوزی، تعداد زیادی از مدیرعامل ها، اعضای هیئت مدیره و سرمربی ها را به خود دیده است.

وی با اشاره به اینکه در وضعیت فعلی تنها هواداران تراکتور آسیب می بینند اضافه کرد: زمانی که در تیم تراکتور  ثبات وجود نداشته باشد به طور حتم این تیم دچار مشکل می‌شود لذا باید ببینیم که مشکلات تراکتور به چه صورت حل می‌شود زیرا تیم‌های فوتبال ما وضعیت اقتصادی خوبی نداشته و درآمدزایی نمی‌کنند!

سیدصالحی تاکید کرد: متاسفانه تیم های کشورمان هزینه‌های سنگینی انجام می دهند و در پرداخت هزینه‌ها می‌مانند، فقط هواداران تراکتور در این مسیر آسیب می‌بینند و امیدوارم مسئولان ورزش تبریز و آذربایجان هر چه سریعتر تصمیم درستی اتخاذ نمایند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.