رئیس شورای شهر تبریز: یک زن را به نام راننده پایه یک جذب شهرداری تبریز کرده اند که حتی پراید را هم به سختی می‌تواند براند و افرادی را هم به عنوان سبزبان آوردند اما اکنون مدیر شده اند!

“عصرآزادی” از اهم‌ مباحث جلسه شورای ششم شهر تبریز گزارش می دهد؛ جذب نیروهای خاص در شهرداری تبریز!

? عصر آزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

شانزدهمین جلسه رسمی شورای ششم شهر تبریز امروز (شنبه) به صورت علنی و به ریاست رسول برگی و با حضور اعضا و مظفر سلیمانی سرپرست شهرداری تبریز در عمارت تاریخی ساعت برگزار شد.

اظهارات رئیس شورای شهر تبریز در جلسه این هفته حاوی نکات جالبی بود که گویا یک زن را به نام راننده پایه یک جذب شهرداری تبریز کرده اند که حتی پراید را هم به سختی می‌تواند براند!

رسول برگی این اظهارات را بعد از سخنان رئیس کمیسیون تحقیق و نظارت شورا بر زبان آورد که گفته شد: یکی از مدیران در یک روز یازده نفر را وارد شهرداری تبریز کرده است!

وی در ادامه سخنان جنجالی خود افزود: در یکی از فرهنگسراهای تبریز نیز نیز دو نفر خانم جذب شده اند که روزانه ۱۵ دقیقه وارد آنجا شده و با هم درد و دل می کنند و کسی هم حق ندارد بپرسد چکاره هستید و از کجا آمده اید؟!

نهایت اظهارات خبرساز رئیس شورای ششم شهر تبریز آنجا بود که تاکید کرد افرادی را هم به عنوان سبزبان آورده اند اما اکنون مدیر شده اند!

▪️منظومه ماندگار حیدربابایه سلام استاد شهریار تبلور فرهنگ غنی آذربایجان است

به مناسبت روز ملی شعر و ادب فارسی از خانواده استاد شهریار شاعر بلند آوازه تبریز در صحن علنی شورا تجلیل به عمل آمد اما منتقدان می گویند اختصاص تنها سه دقیقه برای تقدیر از سیدهادی بهجت – فرزند استاد – شایسته او نبود!

در این جلسه همچنین علی شهودی شاعر آیینی و شهریار شناس آذربایجانی نیز با سرودن برخی از اشعار استاد، زندگینامه شهریار ایران را نیز به اختصار توضیح داد.

شاعر جوان آذربایجانی در صحن شورای شهر تبریز، شهریار را شاعری جامع الاطراف و دارای بصیرت و آگاهی دانست و گفت: استاد شهریار حدود ۷ سال در روستای قئیش قورشاق و شنگل‌آباد و نزد مادر بزرگ‌شان زندگی کردند.

علی شهودی، شکل‌گیری ذهن استاد در این هفت سال را مورد توجه قرار داد و افزود: به گفته خود استاد، ممارست با قرآن و دیوان حافظ در همین دوران کودکی باعث شد ذهن ایشان موزیکال بار بیاید.

وی ادامه داد: اگر شهریار، واقعاً شهریار شده به خاطر تلمذ از محضر بزرگترین قصیده‌ سرای یکصد سال اخیر ایران ملک‌الشعرای بهار بوده است.

شهودی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری به خاطر منظومه حیدربابا به استاد شهریار لقب حکیم دادند اضافه کرد: سهندیه و حیدربابا به لحاظ ادبی مهم ترین منطومه‌های استاد هستند به طوری که منظومه حیدربابایه سلام، تبلور فرهنگ آذربایجان است.

این شاعر جوان تاکید کرد: امتیاز مهم دیگر استاد شهریار، انقلاب اسلامی و اهل بیت است زیرا ایشان از ابتدا، شاعری آیینی بود و متاسفانه در ۲۷ شهریور در بیمارستان مهر تهران چشم از جهان بست و در مقبره‌الشعرای تبریز به خاک سپرده شد.

▪️با انتقال آب ارس به تبریز برای سال ۱۴۰۱ باید به فکر تامین آب این شهر باشیم!

مدیرعامل آب و فاضلاب آذربایجان شرقی با حضور در صحن علنی این هفته شورای شهر، گزارشی از مشکلات مرتبط با تامین آب در کلانشهر تبریز ارائه نمود.

علیرضا ایمانلو گفت: تبریز ۲ میلیون نفر جمعیت دارد و از سه محور ۶۰ درصد زرینه رود، ۱۳ سد نهند، چاه و قنوات ۳۰ درصد، برای این شهر آب تامین می شود.

وی با بیان اینکه از سال ۹۳ مشکل کمبود آب داشتیم که با حفر چاه این کمبود را جبران می‌کردیم افزود: با وجود تشدید کرونا از سال ۹۸، ۴۰ درصد مصرف آب بالا رفت اما بزرگترین منبع تامین آب برای تبریز انتقال آب ارس به تبریز است که برای سال ۱۴۰۱ باید به فکر تامین آب باشیم!

در این لحظه فریدون بابایی اقدم گفت: نگرانی بسیاری در زمینه تامین آب تبریز وجود دارد و بسیاری از احتمالات وجود دارد که می‌تواند تامین آب تبریز را تهدید کند که باید در این زمینه ها چاره اندیشی کرد.

وی افزود: ساختار شبکه‌ای تبریز همزمان با گسترش محلات به روز رسانی نمی‌شود لذا وضعیت آب در تبریز همواره موجب نگرانی بوده است و هر مقدار زمان در این زمینه صرف می‌شود، ارزشمند است.

این عضو شورای شهر تبریز اضافه کرد: فرسودگی شبکه آب رسانی و نشت آب نیز یکی دیگر از مشکلات تامین آب تبریز است لذا در مباحث زیست محیطی اقدامات کمی صورت گرفته و وضعیت زیست محیطی قراملک باید با جدیت پیگیری شود چراکه فاضلاب ها به آن سمت می‌روند!

سید کاظم زعفراچیلر هم گفت: غرب تبریز با فرونشست ۳ الی ۴ سانتی‌متری همراه است و کمترین مضرات این فرو نشست، تَرَک خوردن ساختمان هاست لذا نباید از چاه های عمیق آب برداریم چرا که این موضوع فرونشست دشت تبریز را تسریع می‌بخشد.

وی با بیان اینکه تامین آب از ارس باید در اولویت باشد افزود: آبگیری قوری چای باید پیگیری شود چرا که می‌تواند در اشتغالزایی تبریز و توسعه گردشگری آن بسیار متاثر باشد.

دیگر عضو شورای شهر تبریز هم گفت: شهرداری تبریز از پرمصرف ترین ادارات در مصرف آب است که عمده این آب از چاه ها تامین می‌شود لذا باید مشخص شود سهم شهرداری در مصرف آب چه مقدار است!

روح الله رشیدی افزود: هدر رفت آب در شبکه فرسوده، آب مقدار قابل توجهی است که باید هرجه سریعتر نسبت به اصلاح شبکه اقدام نمود زیرا منطقه حیدرآباد مابین منطقه ۱۰ و ۴ وضعیت مناسبی نداشته و در برخی مواقع کودکان در چاه فاضلاب افتاده‌اند.

▪️شرکت‌های تامین نیروی انسانی یکی از حفره های فساد در شهرداری هستند

سیدکاظم زعفرانچیلر در نطق میان دستور خود گفت: شهرداری تبریز بیش از ۳۵۰ خدمت از بدو تولد تا تدفین اموات را در شهر انجام می‌دهد که اگر فقط یک خدمت مانند جمع آوری زباله از سطح شهر متوقف شود آن وقت ارزش نیروی انسانی شهرداری مشخص می‌شود و در این خصوص باید پیگیر تبدیل وضعیت عادلانه این نیروها باشیم.

وی ادامه داد: اکنون امنیت شغلی، آرامش روانی، افزایش بهره ‌وری و شادابی کارکنان شهرداری با ساماندهی نیروی انسانی یکی از مهمترین اولویت‌های شهرداری است که امیدوارم یکی از اولویت‌ها در سال نخست فعالیت شهردار جدید باشد.

این عضو شورا افزود:  اکنون بانک اطلاعاتی مشخص و سیستم منابع اطلاعاتی کارکنان به صورت شفاف وجود ندارد و این عدم شفافیت، باعث سوء استفاده و ورود و جذب افراد خاص توسط برخی افراد اخص می‌شود!

رییس کمیسیون سرمایه گذاری و بهبود فضای کسب و کار شورا اضافه کرد: یکی از اصلی ترین حجم مراجعات به شورای شهر، تبعیض در قراردادها و نوع قراردادهاست زیرا اکنون نزدیک به ۱۷ نوع قرارداد از قبیل تامین نیرو، کار معین، کار مشخص، حجمی، فضای سبز و غیره داریم که کارآمدی و بهره وری نیروی انسانی را زیر سوال برده است!

زعفرانچیلر تاکید کرد: تنوع قراردادها در یک اتاق که همگی یک کار ثابت و معینی را انجام می‌دهند یکی سه میلیون تومان دریافتی دارد، یکی ۵ میلیون، دیگری ۷ میلیون، عده‌ای ۹ میلیون و تعدادی ۱۲ میلیون و بالاتر دریافتی دارند که این تنوع قراردادی باعث ایجاد چالش جدی در مسیر کارآمدی نیروی انسانی و انگیزه و بهره وری ایجاد می‌کند.

وی افزود: اکنون ضرورت حذف شرکت‌ های واسطه نیروی انسانی بیش از هر زمانی احساس می‌شود زیرا وقتی شهرداری حدود ۱۰ میلیون برای هر فرد پرداختی دارد ولی به فرد کارمند حدود ۷ میلیون پرداخت می شود چه ضرورتی دارد که این ارقام درشت به واسطه ها برسد و علیرغم هزینه‌کرد شهرداری، نارضایتی نیروی انسانی را هم در پی داشته باشیم!؟

عضو شورای شهر تبریز تاکید کرد: شرکت‌های تامین نیروی انسانی به یکی از حفره های فساد در شهرداری و اهرم فشار بر آن تبدیل شده که یکی از دلایل مقاومت در برابر حذف این شرکت‌ها، وجود تضاد منافع برخی مدیران و حضور برخی از مدیران در هیئت مدیره این شرکت‌ها ارزیابی می‌شود.

زعفرانچیلر خاطرنشان کرد: مسئله دیگر، موضوع نیروهای پیمانی است که با آزمون وارد شده اند، در واقع محاسباتی که در یکی از آیتم های حقوق آنها انجام شده، مطابقت با مصوبه ۱۳۹۸ هیئت دولت ندارد و علیرغم پیگیری این کارکنان، تا به حال نتیجه ای نداشته است!

وی افزود: نبود شفافیت در تبدیل وضعیت ۳۸۰ نفری آزمون‌ها و عدد مبهم تبدیل وضعیت ایثارگران باعث نگرانی کارکنان شهرداری شده است لذا تعلل در این زمینه مشکلات جدی در آینده ایجاد کرده و ممکن است قانونی که برای تبدیل وضعیت ابلاغ شده، دیگر تمدید نشود چنانچه در گذشته قانون مشابهی داشتیم ولی به دلیل کوتاهی معاونت منابع انسانی این فرصت از دست رفت!

زعفرانچیلر در خاتمه تاکید کرد: پیشنهاد می‌شود گزارش ریز ماهیانه از روند ساماندهی نیروی انسانی و تبدیل وضعیت‌ها به شورای شهر ارائه شود؛ ضرب‌العجل و تاریخ اتمام روند تبدیل وضعیت ها تعیین شود، لیست اسامی تبدیل وضعیت‌ها به صورت شفاف منتشر گردد تا نفرات مشمول این قوانین مشخص شده و جای سوء استفاده باقی نماند!

شایان ذکر است بررسی مصوبات کمیسیون ارزیابی، تحقیق و نظارت شورای شهر تبریز صورت گرفت و در این بررسی، قطع همکاری با مستخدمین جدید شهرداری تبریز و غیرقانونی بودن برخی تبدیل وضعیت ها و کن لم یکن شدن این تبدیل وضعیت ها مورد بحث قرار گرفت و به تایید اعضا رسید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.