سرانه مصرف ماهي در آذربایجان شرقی ۷.۵ كيلوگرم است

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی خبر داد؛

عصرآزادی/ شهرام صادق زاده: مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی از صدور و ساماندهی مجوزهای عرضه ماهی زنده در سطح استان خبر داد.

قاسم جعفروند به خبرنگاران گفت: به جهت استقبال از مراکز زنده فروشی ماهی توسط مصرف کنندگان به دلیل قیمت مناسب و کیفیت بالای ماهی در این مراکز و سود بیشتر ناشی از عرضه مستقیم برای تولید کنندگان به خاطر حذف واسطه ها و نیز جهت پیشبرد و اصلاح سیاستهای بهبود در زنجیره ارزش از مزرعه تا سفره، صدور و ساماندهی مجوزهای عرضه ماهی زنده در دستور کار مدیریت شیلات استان قرار گرفت.

وی ادامه داد: در سال گذشته كه مزين به سال جهش توليد بود با تسهيل جهت سرمايه گذاري و رفع برخي از موانع توليد و نيز با اصلاح و بهبود در زنجيره ارزش از مزرعه تا سفره و همراهي متوليان دولتي و خصوصي و توليد كنندگان با وجود مشكلات فراوان، توليد آبزيان به خصوص در زمينه ماهيان سردآبي، شتابي قابل قبول داشت و در توليد قزل آلا ۲۱ درصد افزايش توليد ثبت شد.

جعفروند با بيان اينكه براي تحقق توليد و پشتيباني و مانع زدايي از آن در سال جاري  عوامل متعددي بايد در كنار يكديگر قرار بگيرند افزود: پرورش دهندگان با توجه به شرايط فعلي بايد الگوهاي مديريتي و توليدي مزارع خود را تغيير دهند و در كنار آن اصلاح ساختار بازار و تهيه و بكارگيري نهاده ها انجام شود.

مدير شيلات و امور آبزيان سازمان جهادكشاورزي استان اضافه کرد: حفظ و افزايش توليد پايدار را در گرو همراهي و هماهنگي جمعي مي دانيم و در كنار اين امر براي تامين و توزيع نهاده ها با سياست تقويت و حمايت نقش غيردولتي در توليد و كاهش واسطه گري و رانت متمركز شده ايم و در حال حاضر براي بازاريابي محصولات توليدي بي واسطه و جهت افزايش حاشيه سود بيشتر براي توليد كنندگان برنامه ريزي كرده و در استان اجرا مي كنيم.

جعفروند یادآور شد: سرانه مصرف ماهي و آبزيان علیرغم تلاشهای صورت گرفته در استان به ۷.۵ كيلوگرم در سال ۱۳۹۹ رسيده است در حالی که با میانگین 12.5 کیلوگرم کشوری فاصله زیادی وجود دارد.

وی تاکید کرد: ارتقای آبزی مصرفی تنها در صورتي ممكن است كه يک الگوي مناسب براي توليد كنندگان و عرضه كنندگان محصولات آبزيان داشته باشيم و با به كار بستن آنها بتوانيم نارسائي هاي عرضه محصولات بازار را اصلاح نماييم.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی استان اظهار کرد: با توجه به اينكه عرضه و زنده فروشی ماهی مدت زيادي نيست كه ابداع شده، مشتريان زيادي داشته است به طوري كه بارها در بعضي از مراكز عرضه زنده، حضور فراوان خريداران مشاهده مي گردد لذا به نظر مي رسد اين روند در افزايش عرضه و خريد توسط مردم ادامه داشته و همچنان بر افزايش سرانه مصرف تاثيرگذار خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: از انجا که استخرهای پرورشی در مسافت های کوتاه نسبت به مرکز زنده فروشی ماهی قرار دارند هزینه کمی صرف حمل و نقل شده و ماهی زنده با قیمت مناسب و کیفیت عالی عرضه می شود که در همين راستا پروانه عرضه زنده فروشي ماهي قزل آلا در طی سالیان اخیر در سطح آذربايجان شرقي صادر شده و در سال ۱۴۰۰ نيز براي افزايش فرهنگ آبزي پروري و آبزي مصرفي در برخی مكانهای ديگر، پروانه عرضه ماهي زنده فروشي و تفرجگاه شيلاتي صادر و راه اندازي مي شود.

جعفروند بیان کرد: یکی از بزرگترین آسیب های محیط کسب و کار به هم ریختگی و عدم یکپارچگی نظام مجوزدهی است که باید نظارت و در صورت وجود اشکالات احتمالی ساماندهی گردد که این امر جزو برنامه های مهم این مدیریت بوده و با مدیریتهای جهادکشاورزی شهرستانها و سایر متولیان برای نظارت و رصد و پایش مجوزها هماهنگی های لازم انجام گرفته است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.