سردار خرّم؛ استاندارجدید

عصرآزادی از تغییر در مدیریت ارشد آذربایجان شرقی گزارش می دهد؛

? عصرآزادی/ شهرام صادق زاده

بعد از گمانه زنی های فراوان در محافل رسانه ای و سیاسی و سوء استفاده برخی جریان ها از تعلل وزارت کشور در انتخاب استاندار آذربایجان شرقی، بالاخره یکی از استانداران مهم و استراتژیک کشور نهایی گردید.

با تصویب هیات وزیران سردار زین العابدین رضوی خرم فرمانده سپاه عاشورا به عنوان پانزدهمین استاندار آذربایجان شرقی بعد از انقلاب وارد عمارت استانداری آذربایجان شرقی گردید.

بالاخره بعد از کِش و قوس های فراوان و مطرح شدن اسامی مختلف هیات دولت و جدال نمایندگان مردم آذربایجان شرقی در مجلس، سردار سرتیپ دوم پاسدار عابدین خرم فرمانده سپاه عاشورا به عنوان نماینده عالی دولت در آذربایجان شرقی منصوب و جایگزین محمدرضا پورمحمدی به عنوان چهاردهمین استاندار آذربایجان شرقی گردید تا والی نظامی، جای والی علمی و دانشمند را بگیرد.

استاندار در حقیقت رئیس‌جمهور و رئیس‌ کابینه هر استان است که سرنوشت موفقیت دولت و برنامه‌های آن ارتباط وثیقی با صلاحیت‌ها، توانمندی‌ها، خلاقیت‌ها، هماهنگی‌ها و تحرک استاندار و تیم آن در استان دارد.

از سوی دیگر، موفقیت دولت در سطح ملی وابسته به این است که همه استانداران و تیم‌های آنان از خصوصیات لازم و متناسب با شعارها و اصول حاکم بر کابینه برخوردار باشند لذا بر این اساس انتخاب استانداران و در مرحله بعد فرمانداران با دقت و بررسی جامع صورت می گیرد تا بدون هرگونه تعجیل، توجیه‌پذیری و ساده‌گیری، انتخاب مدیر ارشد دولت از بروز شائبه های احتمالی مصون باشد!

محمدرضا پورمحمدی متولد 1337 تبریز و رئیس سابق دانشگاه تبریز است که پس از اتمام دوران تحصیلی ابتدایی و متوسطه خود در سال 1356 وارد دانشگاه تبریز شد و دوره کارشناسی خود را در رشته جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری در سال 1363 به پایان رساند و در سال 1365 با استفاده از بورس تحصیلی عازم کشور انگلستان شد.

وی مدرک دکترای رشته برنامه‌‍ریزی شهری از کاردیف (UWIST) انگلستان در سال 1369 اخذ کرد و از همان سال به عنوان عضو هیئت علمی در گروه جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری دانشکده علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه تبریز مشغول خدمت شد.

پورمحمدی که با رتبه علمی استادی در دانشگاه تبریز در حال فعالیت بود بین سال‌های 1370 تا 1384 در سمت‌های رئیس دانشکده، معاون دانشجویی و فرهنگی، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی و رئیس دانشگاه تبریز مشغول بود و در سال 92 هم پس از رفتن پرویز آژیده از ریاست دانشگاه تبریز در حکمی از سوی وزیر علوم پورمحمدی به عنوان رئیس این دانشگاه منصوب شد و در سال 97 ریاست دانشگاه را به فرد دیگری واگذار کرد.

وی به دلیل عضویت در هیئت علمی دانشگاه تبریز محدودیت استاندار قبلی در زمینه بازنشستگی را نداشت و می‌توانست تا پایان این دولت هم در مسند استانداری باقی بماند که نشد!

پورمحمدی استاد تمام گروه آموزشی برنامه‌ریزی شهری دانشکده برنامه‌ریزی و علوم محیطی دانشگاه تبریز بوده و چاپ بیش از 90 مقاله در مجلات ISI و علمی پژوهشی، ارائه بیش از 30 مقاله در همایش‌های ملی و بین المللی، تألیف 4 جلد کتاب، اجرای 11 طرح پژوهشی و راهنمایی 90 پایان نامه دوره کارشناسی ارشد و 12 رساله دکتری از جمله سوابق علمی وی می باشد.

پورمحمدی توانست در مدت مدیریت خود که آذربایجان شرقی با مشکلات و محدودیت های ملموسی در حوزه‌های اقتصادی سیاسی و اجتماعی مواجه شده بود نقش خود را نسبتاً قابل قبول ایفا نماید گرچه انتقادات زیادی به عملکرد وی وارد بود و عده ای معتقد بودند که قدرت اجرایی او در مقابله با مشکلات استان در حد پایینی قرار دارد در حالی که دارای رتبه علمی عالی است.

در یک نگاه گذرا از جمله اقدامات اخیر صورت گرفته در مدت زمان مدیریت وی در آذربایجان شرقی می‌توان به اتصال راه آهن تبریز – میانه به ایستگاه خاوران، اتمام اتوبان تبریز – شهر جدید سهند، طرح های توسعه مس سونگون که باید تا ۴۵۰ هزار کاتد مس افزایش می یافت در دو فاز اجرا گردید، برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شورای ششم شهر در شرایط کرونایی، مدیریت کرونا در آذربایجان شرقی، بازآموزی اعتیاد و راه اندازی ماده ۱۶ بانوان و بازسازی مناطق زلزله زده استان در مدت یک سال از جمله اقدامات تیم استانی او بود کما اینکه قرار بود به صورت آزمایشی زبان تورکی در ۸ مدرسه استان آموزش داده شود که متاسفانه شیوع ویروس کرونا، اجرای این طرح را ناکام گذاشت!

سردار سرتی‍پ دوم پاسدارعابدین خرم  متولد 1345 از شهرستان شاهین دژ واقع در آذربایجان غربی و دانش آموخته کارشناسی مدیریت برنامه ریزی و کارشناسی ارشد مدیریت استراتژیک است.

وی از فرماندهان دفاع مقدس و فرماندهی یگان‌های عملیاتی در مناطق درگیر آذربایجان‌ غربی و از فاتحان ارتفاعات جاسوسان و از مدافعان حرم می باشد.

البته او در کارنامه‌‌ خود، فرماندهی سپاه خوی و جانشینی و فرماندهی سپاه شهدای آذربایجان‌‌‌‌ غربی را دارد که از دی ماه 1396 فرماندهی سپاه عاشورا را برعهده گرفته بود.

عابدین خرم فرماندهی عملیات های والفجر ۴، نصر ۵، کربلای ۱۰ و بعد از قبول قطعنامه رئیس ستاد تیپ ۴۸ فتح و لشکر استقراری سردشت، فرماندهی سپاه پیرانشهر، سلماس، خوی، معاونت هماهنگ کننده منطقه بسیج آذربایجان غربی، فرماندهی لشکر عملیاتی ۳ حمزه (ع) جانشین فرماندهی سپاه شهدا و فرمانده سپاه شهدای آذربایجان غربی به مدت ۶۸ ماه را در کارنامه خدمت خود داشته است.

آذربایجان شرقی با جمعیت ۴ میلیون نفری وسعتی معادل ۴۵۴۹۱ کیلومتر مربع دارد که حدود ۲.۸ درصد از مساحت کل کشور را شامل می شود و مردم‌ فهیم آن همواره در مراحل تاریخی ایران نقش ممتاز خود را به اثبات رسانده اند.

این استان از ناحیه شمال با کشورهای آذربایجان، ارمنستان و جمهوری خودمختار نخجوان به طول ۲۳۵ کیلومتر دارای خط مرزی است و با کشورهای همجوار در طول این مرز تنها از سه نقطه جلفا، خداآفرین و کُردشت در مرز نوردوز انجام می‌گیرد.

این استان به دلیل داشتن اشتراکات فراوان با کشورهای همسایه یکی از مهم‌ترین مناطق کشور در روابط خارجی ایران محسوب می گردد که باید مورد توجه استاندار جدید قرار گیرد زیرا آگاهی و‌ آینده نگری از شرایط استان تنها عامل موفقیت والی در مدیریت بحران ها و مشکلات جاری خواهد بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.