رئيس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي آذربايجان‌ شرقي در جمع خبرنگاران: کاهش سهم اقتصادی آذربایجان شرقی یک واقعیت تلخ است

عصر آزادی آنلاین/ سرویس اقتصادی: رئيس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي آذربايجان‌ شرقي سهم جمعيتي و اقتصادي استان در سطح كشور را به ترتيب 4.9 و 3.5 درصد اعلام كرد.

داود بهبودی در نشست خبري خود به مناسبت روز ملي آمار و برنامه‌ريزی گفت: هر نوع برنامه‌ ريزي در هر سطحي نيازمند آمار قابل اتكا بوده و بر همين اساس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي استان در عرصه جمع آوري و انتشار آمار نقش مهمي ‌بر عهده دارد.

وي با اشاره به تدوين برنامه‌هاي توسعه‌اي مختلف در كشور ادامه داد: بررسي‌ها نشان مي‌دهد طي دوره‌هاي مختلف اهداف برنامه‌هاي توسعه‌اي چندان رنگ تحقق به خود نديده‌اند و برنامه توسعه سوم تنها برنامه‌اي بود كه تا حدي محقق شد كه بايد اين مسئله را آسيب شناسي كرد.

بهبودي با بيان اينكه از هر ۱۰۰ نفر در استان حدود ۴۰ نفر فعال هستند افزود: نرخ بيكاري آذربايجان شرقي معمولاً از ميانگين كشوري يک يا دو درصد پايين‌تر است؛ در استان ما چسبندگي جمعيت وجود ندارد و جمعيت فعال براي يافتن كار مهاجرت مي‌كنند؛ اين هم پويايي مردم ما را نشان مي‌دهد كه تحمل بيكاري را ندارند و هم يك عارضه است؛ چرا كه شغل مناسب به اندازه متقاصيان وجود ندارد.

▪️دلايل عدم تناسب اقتصاد آذربايجان‌شرقي با جمعيت باید بررسی شوتد

رئيس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي آذربايجان‌ شرقي در ادامه سهم استان از اقتصاد كشور را حدود ۳.۵ درصد اعلام كرد و گفت: با توجه به زندگي ۴.۹ درصد جمعيت كشور در اين استان، حداقل انتظار منطقي براي سهم اقتصادي همان ۴.۹درصد است.

بهبودي در خصوص دلايل عدم تناسب اقتصاد با جمعيت يادآور شد: بعد از انقلاب به استان‌هاي محروم توجه بيشتر شده و كاستي‌هاي داخل استان هم باعث شده تا سهم اقتصادي استان كوچك شود.

وي اظهار کرد: از لحاظ توزيع فضايي هم توزيع درستي در استان نداريم؛ شرق استان ما از لحاظ تمركز توزيع اقتصادي و استقرار صنايع و جمعيت فقيرتر و ۸۰ درصد جمعيت و استقرار صنايع در غرب استان است در حالي كه در شرق استان ظرفيت‌هاي مختلفي داريم اما به دلايلي فعاليت‌هاي بزرگ آنجا تعريف نشده است.

رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي استان تاكيد كرد: تعادل بخشي در آذربایجان شرقی از جمله چالش‌هاست، ايجاد جاذبه چسبندگي جمعيت و مهاجرت معكوس به شرق استان و استقرار صنايع در اين قسمت استان هم از جمله كارهايي است كه بايد انجام شود.

▪️سهم آذربايجان شرقي از صنعت و خدمات قابل تامل است

اين اقتصاددان اذعان داشت: سهم آذربايجان شرقي از اقتصاد صنعت و خدمات هر كدام پنج درصد بوده در حالي كه سهم اقتصاد كشاورزي به علت سنتي و معيشتي بودن آن پايين است اما از منظر اشتغال همواره آمار نشان داده كه نرخ بيكاري از متوسط كشور پايين تر و نرخ مشاركت در اين استان بالاتر است.

وي اضافه کرد: البته مهاجرت ها و سرمايه گذاري ها موجب كاهش نرخ متوسط بيكاري در آذربايجان شرقي شده و تعداد جوانان جوياي كار استان بالاتر است.

بهبودي افزود: براي اشتغال بر روي صنعت و كشاورزي نمي توان اكتفا كرد بلكه همانند دنيا بايد روي بخش خدمات سرمايه گذاري كنيم تا اشتغال زايي مورد نظر ايجاد شود.

اين اقتصاددان با اشاره به اجراي طرح هاي احيا درياچه اروميه در آذربايجان شرقي يادآور شد: با اجراي اين طرح ها، ۴۰ درصد در مصرف آب كشاورزي كاهش داشتيم كه در اين مورد و همچنين انسداد چاه ها و نظارت از استان هاي پيشرو بوده ايم.

▪️تورم در آذربايجان شرقي بالاتر از متوسط كشوري است!

رئيس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي آذربايجان‌ شرقي با اشاره به اينكه سبد كالاي مصرفي مردم استان در برخي اقلام متفاوت با كشور است اعلام كرد: تورم در آذربايجان شرقي حدود ۲ درصد از متوسط كشوري بالاتر است كه نشان مي دهد شاخص قيمت بالاتر يا بهره وري در اين استان پايين تر است.

وي خاطرنشان كرد: نرخ تورم نقطه به نقطه نيز در كشور ۳۹ درصد و در آذربايجان شرقي ۴۲ درصد گزارش شده است.

▪️مدول دوم تصفيه خانه آب تبريز آبان ماه امسال وارد مدار مي‌شود

اين اقتصاددان در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود با بيان اينكه مدول دوم تصفيه خانه آب تبريز آبان ماه امسال وارد مدار مي شود افزود: درياچه اروميه چالش ملي است كه اقدامات خوبي انجام شده است بر اين اساس بخشي از آب درياچه اروميه توسط اين تصفيه خانه تامين مي شود.

بهبودي در عين حال خاطرنشان ساخت: همچنين تنها ۵۰۰ تا ۶۰۰ متر از مسير ۳۵ كيلومتري انتقال آب از تونل زاب به درياچه اروميه باقي مانده است كه به زودي به پايان مي رسد.

وي همچنين با اشاره به ضرورت تامين نياز برق تبريز و آذربايجان شرقي اظهار كرد: استفاده از انرژي هاي نو و ساخت و تقويت نيروگاه ها از جمله الزامات استاني است كه بايد در آينده انجام شود.

▪️فراهم ساختن زيرساخت ها به مهاجرت معكوس مردم منجر می گردد

بهبودی با اشاره به نقش راه آهن در توسعه اظهار كرد: راه آهن در موضوع توسعه پيشرو است بر اين اساس در ماه هاي آينده شاهد اتمام خط آهن ميانه – بستان آباد – تبريز و پايان ساخت ايستگاه خاوران خواهيم بود كه اين ايستگاه به ايستگاه مركزي تبريز اتصال پيدا خواهد كرد.

وی بیان کرد: در مورد افق آينده آذربايجان شرقي نيز موضوع تعادل بخشي مهم است طوري كه در شرق استان فراهم ساختن زيرساخت ها، راه آهن، راه، استقرار واحدهاي صنعتي و گردشگري، مديريت چالش هاي زيست محيطي محقق شود تا مهاجرت معكوس اتفاق بيافتد.

بهبودی تاكيد كرد: تبريز نقش فراملي دارد بر اين اساس بايد در جهت ارتقاي جايگاه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي در سطح منطقه، ملي و بين المللي تلاش شود، طرح آمايش و چشم انداز ۲۵ ساله استان نيز تهيه شده است كه در قالب پنج برنامه پنج ساله قابل اجرا می باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.