“عصرآزادی” از تداوم شرایط شکننده کرونایی در آذربایجان شرقی گزارش می دهد؛ هشدار ششمین سفر کرونا

میزان عدم استفاده از ماسک در شهرستان‌ های جلفا و مرند بیش از سایر مناطق آذربایجان شرقی گزارش شده است پس نباید مسافران با سهل انکاری های بیجا، جان اهالی این مناطق را به خطر بیاندازند!

 ? عصر آزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

شرایط فعلی کرونا در آذربایجان شرقی نیز همانند سایر استان‌ها به یک اندازه شکننده است و بارها هشدار داده شده که کرونا ویروسی با رفتار پیچیده و غیرقابل پیش‌بینی است و هر سهل‌انگاری می‌تواند فاجعه‌آفرین باشد.

گذشته از همه اینها، باز هم همه کارشناسان و مسئولان یک‌ صدا رعایت‌ نکردن پروتکل‌ها را همان متغیر سرنوشت‌سازی می‌دانند که می‌تواند ما را به بحران دچار کرده و یا از آن نجات بخشد.

هرچند نگاه به تاریخچه کرونا نشان می‌دهد موج‌های خیز کرونا گریزناپذیر هستند اما دیرتر آغاز شدن موج ششم به رفتار همه ما بستگی دارد که باید به فکر سلامتی همدیگر باشیم!

متاسفانه از هفته جاری دو شهرستان جلفا و مرند زنگ خطر اوج‌گیری دوباره پیک پنجم و ورود به پیک ششم در آذربایجان شرقی را به صدا درآورد.

جلفا به علت توریستی بودن و سفرهای زیاد هموطنان به منطقه آزاد ارس، مستعد وضعیت قرمز کرونایی است که باید مدنظر مسافران قرار گیرد!

در واقع میزان استفاده از ماسک در آذربایجان‌ شرقی کاهش یافته و این کاهش در شهرستان‌های جلفا و مرند بیشتر گزارش شده است که نباید با سهل انکاری های بیجا، جان اهالی این مناطق را نیز به خطر انداخت!

▪️بیش از یک هزار بیمار کرونایی در بیمارستان‌های آذربایجان شرقی بستری هستند

به گفته مسئولان حوزه بهداشت و درمان آذربایجان شرقی، این روزها نزدیک به یک هزار و ۲۰۰ بیمار مبتلا به کووید – ۱۹ در بیمارستان‌های این استان بستری هستند.

گویا دست اندرکاران این حوزه انتظار داشتند روند نزولی ابتلا به کرونا در مناطق مختلف آذربایجان شرقی سریع‌تر باشد اما ظاهراً به علت مقاومت ویروس، روند کاهش به کُندی پیش می‌رود و به همین علت توصیه می کنند که هم استانی ها باید با دقت بیشتری از خود و خانواده شان‌ مراقبت نمایند!

از ابتدای مهر ماه ۱۴۰۰ روند نزولی همه‌ گیری کرونا آغاز شد اما ظاهراً این روند تنها یک ماه دوام داشته و با آغاز دومین ماه پاییز روند، در حال معکوس شدن بوده و پازل آغاز پیک ششم کرونا در حال تکمیل شدن می باشد!

کارشناسان می‌گویند بررسی‌های آماری و همچنین تغییر شاخص‌های نرخ ابتلا در مناطق مختلف و رنگ‌بندی‌های جدید نشان می‌دهد که برآورد آنها از آغاز پیک ششم در نیمه آبان سال جاری صحیح بوده است زیرا هم‌ اکنون سه ضلع آغاز بحران تقریباً به صورت مشخص شکل گرفته که این اضلاع عبارتند از برودت هوا، کاهش نرخ مشارکت مردمی در رعایت پروتکل‌ها و البته طولانی شدن روند پایان پیک پنجم که اصلی‌ترین علل بوده است.

این گروه تأکید می‌کنند بررسی رفتار ویروس منحوس کرونا در پیک‌های گذشته، شفاف و واضح نشان داده و در صورت کاهش رعایت پروتکل‌ها به‌ دلیل قدرت سرایت بالای ویروس، تشکیل شدن کانون‌های بحرانی آغاز می‌شود و رفته رفته گسترش خواهد یافت و این امر دقیقاً اتفاقی است که در پیک‌های قبلی رخ داد، لذا اکنون که البته هوا سردتر و عموماً تهویه هوا در مراکز تجمع مانند ادارات، پاساژها، مجتمع ها و غیره کمتر می‌شود رعایت اصول بهداشتی و پروتکل‌ها بیشتر از گذشته خودنمایی می‌کند.

▪️با وجود واکسیناسیون دو دُز باید همچنان در استفاده از ماسک دقت نظر داشت!

رئیس جدید دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: برای جلوگیری از ورود به پیک ششم کرونا تلاش جمعی و آگاه‌سازی رسانه‌ای نیاز است.

بهمن نقی‌پور ادامه داد: مردم با واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، و رسانه‌ها نیز با آگاه‌ سازی جامعه به عنوان بال‌های کادر درمان در زمینه اطلاع‌ رسانی می‌توانند آگاهی مردم را نسبت به فواید واکسن افزایش دهند.

وی افزود: بر این اساس ستاد کرونای دانشگاه اخیراً تشکیل جلسه داد و برای افزایش سرعت واکسیناسیون تمهیداتی در نظر گرفته شد که با کمک خود مردم، تلاش مسئولان و همیاری رسانه‌ها، اهداف سرعت بخشی به واکسیناسیون را محقق بخشیم.

نقی‌پور اضافه کرد: تاکنون ۷۸ درصد جمعیت بالای ۱۲ سال آذربایجان‌ شرقی واکسینه شده‌اند اما آمار کل جمعیت واکسینه شده استان حدود ۶۴ درصد است که از این بابت رتبه‌های بالای کشور را حایز هستیم.

وی خستگی مردم در استفاده از ماسک، عادی‌ انگاری و استفاده نکردن از ماسک به علت واکسیناسیون را از عوامل اصلی کاهش استفاده از ماسک در جامعه دانست و گفت: مردم باید همچنان در استفاده از ماسک دقت نظر داشته باشند و اینکه پس از واکسیناسیون نیازی به ماسک وجود ندارد تصور نادرستی است زیرا تا زمانی که ۸۰ درصد جامعه واکسینه نشده باشند احتمال ابتلا به کرونا برای همه وجود دارد!

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اعلام اینکه حفظ فاصله اجتماعی در حفظ سلامت عزیزانمان تعیین‌کننده است تاکید کرد: آذربایجان‌ شرقی هنوز وارد پیک ششم نشده ولی کاهش ابتلا و مرگ و میرها نیز با کُندی پیش می‌رود که این موضوع شکنندگی شرایط را افزایش می‌دهد.

وی اضافه کرد: بر این اساس به مردم توصیه موکد داریم تا از تجمع پرهیز کنند و برای تزریق واکسن تنبلی نکنند؛ به خصوص افرادی که دُز اول را دریافت کرده‌اند باید به موقع دُز دوم را نیز دریافت کنند تا واکسن، تاثیر خود را نشان دهد.

▪️علیرغم افزایش واکسیناسیون شروع یک موج جدید می‌تواند عجیب به‌ نظر برسد!

موج‎های پیشین کرونا معمولاً با سویه‌های جدید بیماری و تغییر وضعیت‌ ویروس آغاز می‌شدند، با افزایش واکسیناسیون از اوایل تابستان و وارد نشدن سویه جدیدی از بیماری به منطقه یا کشورهای همسایه، شروع یک موج جدید می‌تواند عجیب به‌ نظر برسد!

یک اپیدمیولوژیست درباره دلایلی که موجب افزایش آمار ابتلا به ویروس کرونا و قرمز شدن دوباره شهرها در ۱۰ روز گذشته شده است گفت: هنوز نمی‎توانیم افزایش موارد ابتلای کرونا در روزهای اخیر را موج ششم بنامیم زیرا آنچه مشخص است اینکه رعایت پروتکل‌ها کاهش پیدا کرده و واکسیناسیون هم به شکل مؤثری انجام نشده است.

مسعود یونسیان افزود: هم‌ اکنون تنها ۳۰ درصد از جمعیت هدف واکسیناسیون هر دو دُز واکسن خود را دریافت کرده‌اند و دو هفته هم از دریافت دُز دومشان گذشته است، در این شرایط افزایش آمار و قرمز شدن مجدد شهرها می‌تواند نوسانی از وضعیتی باشد که قابل پیش‎بینی نیست!

وی با بیان اینکه نگرانی از موج‌های جدید همیشه وجود دارد اضافه کرد: نمی‌توان تاریخی برای آغاز موج ششم مشخص کرد اما باید هر زمانی آماده آغاز موج جدیدی باشیم زیرا وضعیت بسیار شکننده‌ای داریم لذا به‌ نظر من، درست آن است که هرگونه افزایش اندک بیماری را هم به‌ معنای احتمال یک موج جدید درنظر بگیریم مگر آنکه خلاف این وضعیت ثابت شود!

یونسیان با بیان اینکه وجود یک سویه‎ جدید هم‌ اکنون قابل رد یا تأیید نیست یادآور شد: باید فکر کنیم چنین سویه‎ای ممکن است بیاید و باید آماده چنین شرایطی باشیم لذا هم‌اکنون تنها علت اصلی و شناخته شده افزایش کرونا، رعایت نکردن پروتکل‎هاست و فقط درباره همین موضوع می‌توان اظهارنظر کرد!

▪️وقتی کاهش ابتلا آهسته است احتمال شکنندگی وضع موجود حتمی می باشد

مدیر گروه پیشگیری و مقابله با بیماری‌های واگیردار مرکز بهداشت آذربایجان‌شرقی با اشاره به افزایش مسافرت‌ها و عادی‌ انگاری شرایط کرونایی مردم گفت: وضعیت بیماری کووید – ۱۹ در استان شکننده است اما برخی نمی خواهند این واقعیت را قبول کنند.

سیمین خیاط‌ زاده با بیان اینکه اگرچه در روزهای اخیر کاهش موارد ابتلا و بستری داریم افزود: احتمال دارد این وضعیت در شهرستان‌های دیگر آذربایجان شرقی شکننده باشد زیرا این کاهش آهسته است و وقتی که کاهش ابتلا آهسته پیش برود احتمال شکنندگی وضع موجود حتمی است!

وی دلیل شکنندگی وضع موجود را مسافرت‌های اخیر مردم به خصوص به شهرستان مهمان‌ پذیری همچون جلفا عنوان کرد و ادامه داد: در تعطیلی‌ های اخیر افراد بیشتری به منطقه آزاد ارس مسافرت کردند که این، یکی از عوامل قرمز شدن وضعیت شهرستان شده است؛ همچنین در شهرستان مرند به دلیل استقبال کم شهروندان از واکسیناسیون، قرمز شدن این شهرستان پدیدار شد.

خیاط زاده میانگین واکسیناسیون دانش‌آموزان ۱۲ تا ۱۷ سال آذربایجان شرقی را ۷۰ درصد اعلام کرد و یادآور شد: تاکنون ۶۵ درصد جمعیت بالای ۱۲ سال استان دُز اول و ۴۱ درصد دُز دوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

وی با تاکید بر مراجعه به موقع افراد برای واکسیناسیون خاطرنشان کرد: با مراجعه به موقع مردم، شکاف بین دُزهای اول و دوم واکسن‌ کرونا به حداقل می‌رسد تا شاهد کاهش موارد ابتلا و بستری باشیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.