تولید محصول سالم در گرو پدافند غیرعامل

رئیس کارگروه جهاد کشاورزی پدافند غیرعامل آذربایجان شرقی در جمع خبرنگاران تاکید کرد؛

✔️ اکبر فتحی:

آنچه که ما را وادار می کند تا اقداماتی در راستای پدافند غیرعامل انجام دهیم افزایش امنیت غذایی مردم است

? عصرآزادی/ شهرام صادق زاده

هشتم لغایت ۱۴ آبان ماه  به عنوان هفته پدافند غیرعامل نامگذاری شده و شعار “پدافند غیرعامل، ایران پایدار” به عنوان شعار نمادین سال جاری انتخاب شده است که اهمیت این مقوله را نشان می دهد.

پدافند غیرعامل در حقیقت، مکمل پدافند ملی و همه جانبه کشور، صلح آمیزترین و اثربخش ترین روش دفاعی است که کاهش آسیب پذیری زیر ساختهای ملی و مراکز حیاتی، حساس و مهم و پایداری ملی را در پی دارد.

این امر در بخش کشاورزی نیز به منظور پیش آگاهی و ایجاد آمادگی، پیشگیری، کاهش آثار و مقابله با تهدیدات غیرطبیعی یا عمدی و نیز بحران های ایجاد شده توسط نیروهای متخاصم صورت می گیرد که در این راستا اجرای الزامات و اقدامات دفاع غیرعامل برای مقابله با تهاجمات دشمن و تقلیل خسارات ناشی از تهدیدات و اقدامات دشمن به خصوص در بخش کشاورزی، موضوعی بنیادی و حیاتی است.

بخش کشاورزی وظیفه اصلی امنیت غذایی کشور، تولید و سلامت غذایی مردم را برعهده داشته و همواره با چالشها و تهدیدات مختلف همراه بوده است و اجرای الزامات و اقدامات پدافند غیرعامل می تواند نقش اساسی برای کاهش آسیب پذیری و ارتقاء پایداری در برابر تهدیدات و کاهش تبعات ناشی از آن را ایفا نماید.

با توجه به چالشهای مهم بخش کشاورزی شامل فرسایش خاک، مدیریت منابع آب، انواع آفات و بیماریهای محصولات زراعی و باغی، آلودگی منابع آبی و خاک و غیره، سلسله اقدامات پدافند غیرعامل از جایگاه بالایی برخوردار می باشد.

رئیس کارگروه جهاد کشاورزی پدافند غیرعامل آذربایجان شرقی در نشست خبری خود به مناسبت هفته پدافند غیرعامل گفت: حفظ گونه‌های گیاهی و جانوری بومی، جلوگیری از بروز آفات در داخل کشور و ورود آفت از دیگر کشور‌ها در کنار واردات و ذخیره اقلام اساسی مورد نیاز مردم برای عرضه به بازار در مواقع ضروری از وظایف جهاد کشاورزی در حوزه پدافند غیرعامل است.

اکبر فتحی از استقرار کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی در گمرک‌ها برای مقابله با ورود آفت‌های کشاورزی به کشور خبر داد و افزود: هم در واردات محصولات کشاورزی و هم در صادرات تلاش می کنیم تا از ورود یا صدور آفت محصولات کشاورزی جلوگیری به عمل آید.

وی ادامه داد: ذخیره گونه‌های ناب گیاهی و جانوری بومی از جمله جنگل‌های ارسباران و گاو بومی استان از شاخص‌ترین اقدامات جهاد کشاورزی در راستای آینده نگری برای نسل‌های بعدی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همچنین تولید و ذخیره سازی محصولاتی از جمله گندم، جو، ذرت، مرغ و گوشت قرمز را از مهمترین اقدامات جهاد کشاورزی برای مقابله با تهدیدات غذایی طبیعی و غیرطبیعی عنوان کرد.

فتحی اضافه کرد: بخش کشاورزی با بهره برداران زیادی در راستای تامین امنیت غذایی مردم روبروست اما آنچه که ما را وادار می کند تا اقداماتی در راستای پدافند غیر عامل انجام دهیم افزایش امنیت غذایی مردم است.

وی خاطرنشان کرد: در بخش کشاورزی، تولیدات در تهدید انواع بلایایی مانند سیل، طوفان، امراض و غیره قرار دارند که باید هرگونه آسیب پذیری محصولات را کاهش داد تا پدافند غیر عامل نتیجه بخش باشد.

رئیس کارگروه جهاد کشاورزی پدافند غیرعامل آذربایجان شرقی محصول سالم را در گرو انجام اقدامات پدافند غیرعامل دانست و گفت: در برخی مواقع، عدم پیشگیری به موقع تعطیلات کشاورزی می‌تواند به مناقشه دو کشور تبدیل شود که آذربایجان شرقی نیز با توجه به هم‌مرز بودن با چند کشور همسایه می تواند مستعد مناقشه کشاورزی گردد که پیشگیری های لازم در این خصوص انجام می‌گیرد.

فتحی بیان کرد: اگر واردات محصولات کشاورزی به لحاظ کیفی کنترل شده و یک نوع آفت با آنها وارد کشور شود بسیار سریع سرایت کرده و سایر محصولات را تحت الشعاع خود قرار می دهد برای همین منظور، قرنطینه‌ های گمرکی در مبادی ورودی کشور جزو اقدامات پدافند غیرعامل تلقی می گردد.

وی با بیان اینکه ذخایر استراتژیک آذربایجان شرقی در چند سال اخیر در وضعیت بسیار مناسبی قرار دارد اضافه کرد: حدود یک میلیون تُن نهاده‌های دامی به کشور وارد شده و در گمرکات مورد بررسی قرار گرفته‌اند تا احتمال وقوع هرگونه آفت‌های نباتی مرتفع گردد.

فتحی با ذکر این نکته که در بخش کشاورزی اجرای الزامات پدافند غیرعامل ضروری تر از سایر بخش‌هاست اظهار کرد: کمبود یا کاهش منابع آبی، محصولات کشاورزی آذربایجان‌ شرقی را تهدید می‌کند و دریاچه اورمیه که درگیر بحران آبی است ۵۰ درصد تولیدات کشاورزی را نیز تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد.

رئیس کارگروه جهاد کشاورزی پدافند غیرعامل آذربایجان شرقی از گلخانه ها به عنوان یک محیط سالم و کنترل شده یاد کرد که به ندرت در معرض تهدیدات کشاورزی قرار می‌گیرند و تاکید کرد: توسعه این نوع مراکز از جمله اقدامات بهینه سازی آب و تولید محصولات کشاورزی با کمترین درصد ریسک پذیری در خصوص تولیدات می باشد.

فتحی خاطرنشان کرد: در محصولات تراریخته با تغییر ژن محصول، مقاومت نبات به افزایش عملکرد محصول تولیدی منجر می گردد و خوشبختانه در آذربایجان شرقی هیچ گونه محصولات تراریخته کشت نمی گردد.

وی در پایان اظهار کرد: با توجه به اهمیت مقوله امنیت ملی و ویژگیهای خاص بخش کشاورزی آذربایجان شرقی، حفظ زمین یکی از اولویت های پدافند غیرعامل در استان محسوب و تغییر کاربری غیرمجاز و ساخت و سازهای بی رویه از دغدغه های جدی این بخش در تامین امنیت غذایی آحاد جامعه به شمار می رود که البته با صنعتی و مکانیزه شدن فعالیتهای کشاورزی آذربایجان شرقی به ویژه ایجاد صنایع وابسته به کشاورزی و همچنین توسعه سیستمهای گلخانه ای و از همه مهمتر توجه به صادرات محصولات مازاد بر  مصرف بخش کشاورزی، شاهد کاهش این دغدغه ها هستیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.