سرکنسول جمهوری آذربایجان در تبریز: قراباغ، آذربایجان است

عصرآزادی آنلاین: قراباغ متعلق به آذربایجان است. این سخن را سرکنسول جمهوری آذربایجان در تبریز در مراسم جشن ظفر جمهوری آذربایجان در جنگ ۴۴ روزه قراباغ که روز شنبه ۱۶ آبان از سوی سرکنسولگری جمهوری آذربایجان در تبریز در محل هتل شهریار با حضور مقامات دولتی ایران و سایر میهمانان داخلی و خارجی برگزار شد، بیان کرد.

در این مراسم مهندس ابراهیمی نایب رئیس اتاق بازرگانی تبریز ضمن تبریک روز ظفر به حمایت های حضرت آیت الله خامنه ای رهبر فرزانه جمهوری اسلامی و امامان جمعه آذربایجان شرقی، غربی، اردبیل و زنجان از حقانیت جمهوری آذربایجان در این مناقشه اشاره کرد و گفت: امیدوارم هیچگاه جنگی نباشد و انسان‌ها در صلح و صفا و در کنار هم بدون در نظر گرفتن مرزها زندگی کنند وی همچنین تاکید کرد: ما همواره در کنار جمهوری آذربایجان هستیم.

همچنین علی النقی حسین اوف ضمن تبریک این پیروزی تاریخی و آزادسازی اراضی اشغالی قراباغ از دست نیروهای ارمنی به ایراد سخن پرداخت و اعلام کرد با دستور پرزیدنت الهام علیف رئیس جمهوری آذربایجان مراحل بازسازی مناطق آزاد شده آغاز گردیده و قرار است در کنار ایجاد زیرساخت های تخریب شده و مناطق مسکونی، در این مناطق سه فرودگاه ایجاد گردد.

در ادامه این مراسم دکتر هوبک سرکنسول ترکیه در تبریز با اشاره به اشتراکات تاریخی کشورهای منطقه و رویدادهای تاریخی جنگ جهانی اول در سال ۱۹۱۵ ضمن رد ادعای نسل کشی ارامنه گفت: متاسفانه دنیا به جنابات رخ داده در آن زمان از سوی نیروهای مسلح ارمنی در حق مسلمانان این منطقه بدون در نظر گرفتن حقوق زنان و کودکان بی دفاع، چشم بست.
وی با تبریک گفتن این روز گفت: ترکیه همواره در کنار جمهوری آذربایجان است و او را تنها نخواهد گذاشت.

خاطرنشان می شود مناقشه قراباغ کوهستانی با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۰ بین دو جمهوری ارمنستان و آذربایجان آغاز و منجر به جنگی همه جانبه و اشغال حدود ۲۰٪ از اراضی آذربایجان شد که میانجی گری های کشورهای بزرگ در کنار جمهوری اسلامی ایران باعث توقف آن جنگ گردید ولی آن اراضی تحت اشغال ارمنستان باقی ماند.
سال گذشته طی جنگ ۴۴ روزه بخشی از این مناطق به دست نیروهای مسلح آذربایجان آزاد گردید و نهایتا با آزادی شهر تاریخی شوشا در ۸ ام نوامبر و با مداخله روسیه، این جنگ پایان یافت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.