نسبت به ۶ ماهه نخست سال گذشته؛ افزایش ۱۷ درصدی تکدی گری در تبریز

عصر آزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده: جلسه ستاد ساماندهی متکدیان و کودکان کار و خیابانی در محل موسسه خیریه حمایت از مستمندان تبریز برگزار شد.

در این جلسه رئیس امور اجتماعی فرمانداری تبریز ضمن تشریح علل مختلف گسترش تکدی گری، بر لزوم هوشیاری و سرعت عمل دستگاه های مسئول جهت مقابله با این پدیده تاکید کرد.

تراب نوروزی نقش افراد سودجو در گسترش تکدی گری را مهم ارزیابی کرد و گفت: این افراد با سواستفاده از احساسات مردم و با شگردهای مختلف، ضمن کاسبی راحت برای خود، باعث در حاشیه قرار گرفتن نیازمندان واقعی می شوند.

وی ضمن تجلیل از خدمات موسسه خیریه حمایت از مستمندان تبریز در ساماندهی متکدیان شهر تبریز اضافه کرد: اقدامات این موسسه و تنوع خدمات آن الگوی نمونه ای برای کشور می باشد.

نوروزی با اشاره به بند ۵ ماده ۵۵ قانون شهرداری ها، جمع آوری و ساماندهی متکدیان را وظیفه شهرداری دانست و گفت: متاسفانه شهرداری تبریز در این زمینه اقدامی نکرده است.

وی با تاکید بر لزوم ورود پلیس فتا به بحث خیرین فضای مجازی افزود: این افراد به اسم کمک به نیازمندان در حال فریب مردم و به دنبال سودجویی شخصی می باشند و موارد مختلفی از سودجویی این افراد کشف شده است.

رئیس امور اجتماعی فرمانداری با اشاره به لزوم فرهنگ سازی برای مقابله با این پدیده عنوان کرد: رسانه ملی که وظیفه اصلی آن آگاه سازی مردم و فرهنگ سازی می باشد متاسفانه در این زمینه هیچ نوع همکاری نمی کند و حتی در جلسات این چنینی حضور نمی یابد.

دبیر دبیرخانه پیشگیری و ساماندهی متکدیان موسسه خیریه حمایت از مستمندان تبریز نیز با اشاره به جمع آوری و ساماندهی یک هزار و ۱۸۶ متکدی در طی ۶ ماه نخست سال جاری گفت: از این تعداد ۵۵۰ زن و ۶۳۶ نفر مرد بودند که نشان از افزایش چشمگیر زنان متکدی می باشد.

حسین علامیر با اشاره به افزایش ۱۷ درصدی تکدی گری نسبت به مدت مشابه سال گذشته در تبریز افزود: مشکلات اقتصادی موجود باعث افزایش تکدیگری در جامعه شده است.

وی افزایش متکدیان زن را زنگ خطری برای جامعه دانست و اضافه کرد: کلیه ارگان های ذیربط باید در این زمینه به مسئولیت خود عمل نموده و با راهکارهای قانونی و مدبرانه از گسترش آن جلوگیری نمایند.

علامیر به سودجویی بعضی افراد از این طریق و شگردهای مختلف آنها برای فریب مردم اشاره نمود و با تاکید بر لزوم آگاه سازی جامعه گفت: متاسفانه دستگاه های مختلف همکاری خوبی در این زمینه ندارند و حتی صدا و سیما که وظیفه اصلی را در این زمینه دارد تاکنون پای کار نیامده است.

عضو هیات امنای موسسه خیریه حمایت از مستمندان تبریز، اقدامات شهرداری تبریز در این زمینه را ناچیز دانست و گفت: با توجه به امکانات گسترده شهردای، می توان اقدامات اساسی و بزرگی در ایجاد اشتغال و ساماندهی متکدیان و کودکان کار و خیابانی انجام داد که متاسفانه تاکنون مغفول مانده است و عملاً شهرداری از قبول مسئولیت های قانونی خود، شانه خالی کرده است!

حبیب چوخاچیان از اعضای امنای پیشکسوت و عضو هیات مدیره موسسه نیز با اشاره به پیشنهاد مرحوم زعفرانی، از بنیان گذاران اصلی موسسه خیریه حمایت از مستمندان تبریز برای ایجاد کمیته مخصوص جهت جمع آوری متکدیان، این اقدام را نمونه ای موفق در سطح کشور دانست و  پیشنهاد نمود واحد ویژه ای جهت ساماندهی متکدیان و رفع مشکل دست فروشی تشکیل شود و شعبه ویژه ای نیز در دادگستری برای رسیدگی به این مشکلات مشخص شود.

مدیر عامل موسسه خیریه حمایت از مستمندان تبریز نیز در این جلسه ضمن تشریح خدمات موسسه و تقدیر از همکاری خوب نیروی انتظامی و قوه قضائیه، بر لزوم همراهی سایر ادارات و ارگانها با موسسه، جهت رفع مشکلات مردم تاکید کرد.

سیروس نایبی حفظ برند جهانی تبریز، شهر بدون گدا را وظیفه وجدانی اعضای موسسه و همه شهروندان دانست و گفت: برای حفظ این نام باید تلاش بیشتری نموده و شبانه روز کار کنیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.