ورود دانشگاه آزاد اسلامی تبریز به حوزه آموزش مهارت های زندگی

“عصرآزادی” از پیشقراول بودن واحدهای آذربایجان شرقی در سی و نُهمین سالگرد تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی گزارش می دهد؛

✔️ معاون آموزش های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی کشور:

طرح پویش در ۱۰ استان اجرا می‌شود و آذربایجان شرقی و تبریز پیشقراول این طرح است و استان‌ های دیگر باید از تجربیات این منطقه بهره‌مند گردند!

?عصرآزادی/ شهرام صادق زاده

همزمان با سی و نهمین سالگرد تأسیس دانشگاه آزاد اسلامی چند طرح علمی و فناورانه در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز با حضور معاون این دانشگاه به بهره برداری رسید.

رونمایی از طرح پویش آذربایجان شرقی، افتتاح مدرسه عالی مهارتی کفش و چرم، مدرسه عالی مهارتی اقتصاد دیجیتال، مرکز مدیریت مهارت آموزی و مشاوره شغلی تبریز، ساختمان جدید دانشکده مهارت و کارآفرینی از جمله این طرح‌ها بود.

▪️دانشگاه آزاد تبریز واحد برتر در حوزه‌های مختلف پژوهشی و فناوری کشور است

 

رئیس دانشگاه های آزاد اسلامی آذربایجان شرقی از توجه ویژه این مجموعه آموزشی به ایجاد مراکز رشد و فناوری در سطح استان خبر داد.

عزیز جوانپور در نشست خبری خود با اصحاب رسانه آذربایجان شرقی در تبریز گفت: دانشگاه آزاد به عنوان دانشگاه برتر در حوزه‌های مختلف پژوهشی و فناوری فعالیت‌های چشمگیری را انجام داده است.

وی ادامه داد: این دانشگاه جزو پنج دانشگاه برتر دانشگاه‌های آزاد اسلامی سطح کشور بوده و در حوزه پژوهش نیز جایگاه ویژه‌ای در کشور دارد.

جوانپور با اشاره به حضور ۷ تن از اساتید این دانشگاه در جمع ۲ درصد دانشمندان برتر جهان اسلام افزود: ۴ سال پیش که تصدی ریاست دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز و استان را عهده دار شدم این دانشگاه ۶ پروژه ناتمام عمرانی همچون بیمارستان دامپزشکی و بیمارستان امام سجاد (ع) داشت اما اکنون این دو بیمارستان تکمیل شده اند.

وی اظهار کرد: دانشکده دندان پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز نیز به دلیل عدم وجود تجهیزات در معرض تعطیلی قرار داشت اما در طول چهار سال گذشته با تامین امکانات لازم حتی برترین دانشکده دندانپزشکی شمالغرب محسوب می‌شود.

▪️برنامه های علمی حوضه آبریز دریاچه اورمیه و کیف و کفش چرم در حال جریان است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز تاکید کرد: ۲۱ هزار نفر دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی تبریز مشغول تحصیل هستند که از سویی، تعداد دانش آموزان مدارس سما نیز در طول این ۴ سال افزایش یافته است.

جوانپور ابراز داشت: ۵۱ هزار دانشجو در کل استان داریم و یک هزار و ۶۰۰ هیأت علمی نیز در واحدهای مختلف دانشگاه آزاد اسلامی استان مشغول تدریس و فعالیت علمی هستند.

وی به ایجاد مراکز رشد و فناوری و برنامه‌های علمی دیگر تأکید کرد و افزود: از دیگر برنامه‌های علمی می‌توان به دو برنامه علمی حوضه آبریز دریاچه اورمیه و کیف و کفش چرم که در حال جریان است اشاره کرد که البته شاهد دیگر برنامه‌های علمی نیز خواهیم بود تا دانشگاه آزاد اسلامی را به تأثیر گذارترین دانشگاه کشور تبدیل نماییم.

▪️دو هزار دانشجو در دانشگاه پزشکی آزاد اسلامی واحد تبریز تحصیل می کنند

وی با بیان اینکه اکنون دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز به دو دانشگاه پزشکی و غیرپزشکی تقسیم شده است افزود: تعداد دو هزار دانشجو در دانشگاه پزشکی و تعداد ۲۱ هزار دانشجو در دانشگاه غیرپزشکی آزاد اسلامی واحد تبریز در حال تحصیل هستند.

جوانپور با اشاره به استقلال مالی بیمارستان امام سجاد (ع) در زیر مجموعه این دانشگاه بیان کرد: همواره سعی کرده ایم تا فضاهای خالی دانشگاه‌ های آزاد اسلامی سطح استان را به حوزه آموزش عمومی اختصاص دهیم.

رئیس دانشگاه‌های آزاد اسلامی آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه پرداخت شهریه اجباری در دانشگاه آزاد اسلامی مطرح نیست گفت: از آغاز سال تحصیلی تاکنون فقط ۳۰ درصد از شهریه کل دانشجویان استان اخذ شده است لذا امسال افزایش شهریه داشتیم اما این افزایش نسبت به تورم چندان بالا نیست.

وی اضافه کرد: با توجه به تورم بالا و افزایش حقوق کارکنان، دانشگاه آزاد اسلامی نیز مانند سایر بخش‌های خصوصی کشور در بحران قرار دارد با این حال این دانشگاه مبلغ دو هزار میلیارد تومان نیز از بنیاد شهید طلبکار است!

▪️مجوز تدریس رشته جدید برای دانشگاه‌ها در طول سال‌های اخیر صادر نمی‌شود!

جوان پور در پاسخ به این سوال که چرا با وجود عدم حضور دانشجویان در کلاس‌ها طی دوران کرونا، شهریه‌ها افزایش یافته است توضیح داد: اعضای هیات علمی و سایر کارکنان دانشگاه با وجود اینکه در دانشگاه حضور نمی‌یابند اما حقوق دریافت می‌کنند و همه ساله این حقوق‌ها در حال افزایش است.

وی در خصوص موضوع تدریس رشته زبان تورکی در این دانشگاه اظهار کرد: با وجود درخواست دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز برای تدریس رشته زبان تورکی در این دانشگاه اما، هنوز مجوز ایجاد این رشته صادر نشده است! جوانپور تشریح کرد: البته مجوز تدریس رشته جدید برای دانشگاه‌ها در طول سال‌های اخیر صادر نمی‌شود و فقط جابه جایی کُد رشته‌ها اعمال شده است.

▪️بیش از ۶۰۰ دانشجوی خارجی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز تحصیل می کنند

وی با بیان اینکه قبلاً هیچ دانشجوی خارجی در دانشگاه‌های آزاد  تحصیل نمی‌کرد، گفت: در طول چهار سال گذشته دانشجویان خارجی وارد دانشگاه شده و اکنون تعداد ۶۰۰ دانشجو از اقلیم کردستان عراق، ترکیه و آذربایجان در رشته‌های مختلف دانشگاه تحصیل می‌کنند و اگر محدودیت رشته‌های پزشکی دانشگاه نبود قطعاً تعداد این دانشجویان بسیار بیشتر می‌شد.

جوانپور با بیان اینکه همه ساله شاهد افزایش دانشجو در حدود ۱۰ درصد در استان و ۲۵ درصد در تبریز هستیم تصریح کرد: به دنبال افزایش رشته‌های تجربی در دانشگاه هستیم چرا که داوطلبان این رشته‌ها بسیار بالا است و رشته‌های فنی مهندسی چندان طرفدار ندارند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان شرقی افزود: دانشگاه آزاد واحد خامنه تعطیل شده است اما با وساطت خیرین تلاش می‌کنیم تا رشته‌های پیراپزشکی را در این دانشگاه بیاوریم.

وی با بیان اینکه برای حل مشکلات دانشجویان در طول دوران کرونا تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم تاکید کرد: بر اساس نمرات امتحانی، چندان اُفت تحصیلی مشاهده نشده و اعتراض به نمرات نیز بسیار کاهش یافته است.

جوانپور خاطرنشان کرد: تلاش می‌کنیم تا بخشنامه‌ای برای عفو جریمه دانشجویان برای عدم مراجعه صادر شود تا دانشجویانی که مشکل عدم مراجعه دارند، در دوران پس از کرونا بتوانند فقط شهریه ترم جدیدشان را پرداخت کنند.

▪️نظام آموزشی کشور از آموزش مهارت‌‌های زندگی بسیار غفلت نموده است

معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی کشور در تبریز گفت: نظام آموزشی کشور اعم از مدارس و دانشگاه‌ها، غفلت‌های زیادی در زمینه آموزش مهارت‌‌های زندگی داشته‌اند.

محمد بطحائی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی طی سال‌های گذشته در راستای کاهش فاصله بین علم و بازار کار برای دانشجویان تلاش نموده است ادامه داد: طرح پویش و ایجاد مدارس عالی مهارتی در شهرها و استان‌های مختلف کشور در همین راستا در دست اجراست و آذربایجان‌ شرقی جزو استان‌ های پیشتاز در این خصوص می‌باشد.

وی افتتاح مدرسه عالی مهارتی چرم و کفش در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز را نمونه‌ای از طرح‌های پویش این دانشگاه برشمرد و افزود: با زمینه‌سازی مناسب علمی و فناوری نسبت به ایجاد اشتغال، انتقال تجربه و علم می‌توان گام‌ های بسیار مثبت و مهمی در این رشته صنعتی و مهارتی برداشت.

معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی کشور از توجه ویژه این دانشگاه به مسائل مهارتی بر اساس قطب‌بندی و آمایش سرزمینی استان‌های مختلف خبر داد و اضافه کرد: در تلاش هستیم بر اساس ظرفیت‌ها، مزیت‌ها و تولیدات خاص استان‌ها در بخش‌های کشاورزی، صنعتی، نساجی و تجاری نسبت به راه‌اندازی مدارس عالی مهارتی اقدام نماییم.

بطحائی تاکید کرد: طرح پویش در حال حاضر در ۱۰ استان اجرا می‌شود و آذربایجان شرقی و شهر تبریز پیشقراول این طرح است و استان‌های دیگر باید از تجربیات این منطقه بهره‌مند گردند.

وی، تبدیل آموزشکده‌ها به دانشکده‌های مهارت را از دیگر برنامه‌های دانشگاه آزاد اسلامی برای از بین بردن فاصله بین علم و بازار کار عنوان کرد و افزود: توجه به اقتصاد دیجیتال، نمونه‌ای دیگر از فعالیت‌های آینده این دانشگاه در راستای تغییر رویکردهای آموزشی است و در این زمینه نیز تبریز پیشتار بوده و اولین مدرسه عالی مهارتی اقتصاد دیجیتال افتتاح شد.

بطحائی با بیان اینکه غفلت از آموزش مهارت‌های زندگی در نظام آموزشی کشور اعم از مدارس و دانشگاه‌ها برای آینده جامعه بسیار زیان‌بار است اظهار کرد: در جهان امروز دانش‌آموز و دانشجو در کنار پرداختن به علم آموزی‌ های آکادمیک و محض، باید زندگی کردن در جهان آینده با سرعت سرسام‌ آور تغییر و تحولات را نیز فرا بگیرد که در این رابطه نظام آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها تاکنون غفلت‌های زیادی را داشته‌اند!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.