افتتاح مجتمع بزرگ آزمايشگاهی ملی و منطقه ای دامپزشکی در تبريز

مجتمع آزمايشگاهی ملی و منطقه ای دامپزشکی در اداره کل دامپزشکی استان آذربايجان شرقی طی مراسمی با حضور رييس سازمان دامپزشکی، نماينده ولی فقيه در استان، استاندار آذربايجان شرقی ، رئيس سازمان جهادکشاورزی استان آذربايجان شرقی و جمعی از روسا و مديران دستگاه های اجرايی استان افتتاح شد.

عصر آزادی آنلاین بر اساس گزارش روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان، اين مجتمع آزمايشگاهی که مجهز به بخش تشخيص مولکولی(PCR) آزمايشگاه های انگل شناسی، سرولوژی دام، سرولوژی طيور، آزمايشگاه ميکروبی مرضی، آزمايشگاه ميکروبی غذايی، آناليز شيمی، آزمايشگاه ملی تشخيص هاری و بخش دستگاه های حساس (High tech) می باشد .

اين مجتمع آزمايشگاهی در جهت پيشگيری و مديريت بيماريهای مشترک انسان ودام به عنوان آزمايشگاه مرجع و همچنين جهت انجام آزمايشات لازم برای صادرات و واردات دام و فرآورده های خام دامی احداث گرديده است.

مدير کل دامپزشکی آذربايجان شرقی در ايين بهره برداری از اين مجتمع با اشاره به اهميت سازمان دامپزشکی به عنوان يکی از سازمانهای مهم در بهداشت و سلامت و پيشگيری از بيماريهای مشترک انسان و دام گفت: از ميان 1709 عامل بيماری 832 مورد آن بين انسان و دام مشترک بوده که اين بار عظيم کنترل بر عهده دامپزشکی قراردارد.

دکتر اميرحسين بهداد با بيان اينکه، نکته مهم در بحث بيماريهای مشترک انسان ودام به ميزان کشندگی اين بيماريها مرتبط است اظهار داشت: بيماری کرونا که اکنون سراسر جهان را گرفتار کرده است، از ميزان کشندگی يک تا سه درصد برخوردار است اما در ميان برخی از بيماريهای مشترک انسان و دام ميزان کشندگی پس از ابتلا بسيار بالا است برای نمونه در آنفلوانزای فوق حاد پرندگان اين ميزان به 70 درصد می رسد در ساير موارد نيز مانند مشمشه، تب مالت، سل نيز اگر عامل بيماری بتواند سد حيوانی را بشکند و در ميان جمعيت انسانی گسترش پيدا کند رقم کشندگی بسيار بالاست که خوشبختانه با تلاش دامپزشکی در جهت پيشگيری و کنترل اين بيماريها نقش سازنده ای دارند.

مديرکل دامپزشکي آذربايجان شرقي اجراي اين مجتمع آزمايشگاهي را از نيازهاي مهم در اين حوزه براي منطقه عنوان کرد و افزود: ارزش ريالي اين مجتمع 51 ميليارد تومان برآورد مي گردد و براي تکميل تجهيزات آن نيازمند 25 ميليارد تومان اعتبار هستيم که اميدواريم با تخصيص اعتبار روند فعاليتهاي آن به شکل مطلوبي دنبال شود.

آيت الله دکتر آل هاشم نماينده ولي فقيه در آذربايجان شرقي و امام جمعه تبريز نيز در اين آيين طي سخنان کوتاهي با تبريک هفته بسيج از تلاش دامپزشکي استان آذربايجان شرقي براي احداث اين مجتمع آزمايشگاهي و همچنين پيشگيري از بيماريهاي دام و طيور وکنترل بيماري هاي مشترک بين انسان ودام قدرداني کرد.

استاندار آذربايجان شرقي نيز سخنران بعدي اين مراسم بود، وي در سخناني با قدرداني از تلاشهاي انجام شده براي احداث اين مجتمع آزمايشگاهي در راستاي کنترل بهداشتي توليدات دام وطيور و پيشگيري از بيماريهاي دام و مشترک با انسان گفت: خوشبختانه آذربايجان شرقي از نظر تأمين و توليد نيازمنديهاي غذايي پس از غلات در زمينه گوشت و فرآورده هاي با منشا دامي به حد خوبي رسيده است و اين موجب انبساط خاطر است هرچند برخي مواقع کمبودهايي ديده مي شود که مشکلي در زنجيزه توليد ايجاد نمي کند اما آنچه که بعد از کميت مورد بايد باشد بحث کيفيت و سلامت محصولات است که هر گونه عدول و بي توجهي به آن موجب به خطر افتادن سلامت و جان هموطنانمان مي شود.

عابدين خرم يکي از مشکلات جدي را در اين عرصه تشخيص به موقع انواع بيماريها دانست و گفت: با فعاليت اين مجموعه که قادر است در سطح منطقه اي، شمالغرب و فرامنطقه اي خدمات ارائه دهد اميدورايم شاهد فعاليتهاي جدي تر و کوشاتري در اين عرصه باشيم.

رييس سازمان دامپزشکي کشور نيز در سخنان خود به اهميت دامپزشکي و نقش آن در تأمين سلامت در سطح کشور و جهان پرداخت و گفت: 21 سال پيش از تاسيس سازمان ملل متحد به لحاظ گسترش بيماريهاي دامي و بيماريهاي مشترک انسان و دام کشورهاي اقدام به تاسيس دفتر بين الملل کنترل بيماريهاي واگيردار دامي که در سال 2003 و درست پس از 79 سال کشورهاي جهان با توجه به اهميت موضوع به اين نتيجه رسيدند اين دفتر را به سازمان بهداشت جهاني دام برسانند و طي يک برنامه جهاني همه کشورها ملزم به عضو آن باشند و الحاق به آن پس از تصويب اساسنامه در پارلمان صورت بگيرد که بر اين اساس موارد اعلامي از سوي اين سازمان در حکم قانون بوده و دولتها مکلف به اجراي آن هستند که در حال حاضر 182 کشور عضو اين سازمان جهاني مي باشند.

دکتر علي صفر ماکنعلي با بيان اينکه تضمين سلامت مواد غذايي و تعيين ميزان باقي مانده دارويي محصولات با منشا دامي از ديگر ارکان مهم فعاليت در اين زمينه مي باشد اظهار داشت: با توليد سالانه 2 ميليون تن گوشت مرغ کشور براساس دستورالعمل مناسب با مصرف 10 هزار نمونه نسبت به انجام تعيين ميزان فلزات سنگين و باقي مانده آنتي بيوتيک ها در گوشت مرغ اقدام مي شود که تلاش داريم امسال اجراي اين برنامه را به زمينه توليد عسل نيز گسترش دهيم.

نماينده مردم سراب در مجلس شوراي اسلامي نيز در اين آيين در سخناني با بيان اينکه هرچه به جلو پيش مي رويم اهميت رشته دامپزشکي بيش از پيش آشکار مي شود گفت: اکنون در جهان با اتفاقات جديدي روبرو مي شويم و بيماريهاي جديد و نوپديد هر دو يا سه سال يکبار رخ مي دهند.

دکتر يوسف داوودي با اشاره به اهميت دامپزشکي در تامين سلامت جامعه گفت: توجه به دامپزشکي در صدر قرار دارد و از آنجا که برخي از قوانين دامپزشکي نياز به اصلاح دارد در تلاش هستيم به عنوان وظيفه ملي و قانوني در جهت دفاع از دامپزشکي نسبت به اصلاح اين قوانين با همفکري صاحبنظران اقدام نماييم.

وي با اشاره به پيش بيني هاي سازمان جهاني که مهمترين چالش جهان را تا سال 2030 به تامين مواد غذايي مربوط دانسته اند گفت: براساس اعلام WHO ، Oie و سازمان ملل تقاضاي بشريت براي غذا تا سال 2030 سال به سال افزايش يافته و حتي در برخي کشور ها مقدار تورم افزايش نسبي سالانه بين 5 تا 8.5 درصد عنوان شده و به هرحال اين ابرچالش جهاني در حال وقوع به يک تهديد جدي تبديل مي شود.
دکتر داوودي با بيان اينکه اين تغييرات را حتي در اقليم حيات وحش نيز در رخ دادن است گفت: در نتيجه کمتر شدن غذاي حيوانات شاهد نزديک شدن حيات وحش به مناطق انساني هستيم.

دکتر موسوي نماينده مردم ملکان در مجلس شوراي اسلامي نيز با اشاره به نقش دامپزشکي در کنترل سلامت جامعه گفت: احداث اين مجموعه آزمايشگاهي که نقش منطقه اي و فرامنطقه اي دارد گام موثري براي پيشرفت فعاليتهاي اين حوزه خواهد بود.
لازم به ذکر است در پايان اين مراسم اين مجتمع آزمايشگاهي در اداره کل دامپزشکي آذربايجان شرقي که در 4 طبقه، به مساحت 1255 مترمربع احداث شده است افتتاح گرديد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.