انتخاب حق دانشجو است

“عصرآزادی” به بهانه روز دانشجو از علل مهاجرت برخی فارغ التحصیلان دانشگاهی گزارش می دهد؛

✔️ بر اساس آمارهای منتشر شده در مجموع ۸۳ درصد دانشجویان کشور دُز اول واکسن و ۶۸ درصد آنان نیز دُز دوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند!

 

? عصرآزادی/ شهرام صادق زاده

پاییز فصل زیبا و رنگارنگی است؛ فصلی که آغازگر رویدادهای تازه بوده و در دل این همه زیبایی، ممکن است حوادثی تلخ را هم به خود دیده باشد که برخلاف سالهای دور، ویروس کرونا تلخی این ایام را دوچندان کرده است.

برگ ریزان پاییز همیشه برای ما زیباست ولی، وقتی به تقویم رسمی کشور نگاه می کنیم چشم هایمان روی روزی در آذر میخکوب می شود؛ روز ۱۶ آذر که به نام روز دانشجو نامگذاری شده و یادآور فعالیت دانشجویان آگاه کشورمان در حوزه های سیاسی و اجتماعی می باشد!

در واقع این روز، به یاد ۳ دانشجویی است که در اعتراض به دیدار رسمی نیکسون – معاون رئیس جمهور آمریکا – با شاه ایران آنهم چندی پس از کودتای ۲۸ مرداد، توسط رژیم پهلوی به شهادت رسیدند.

متاسفانه امروزه نظام آموزشی ایران در تربیت افرادی با کیفیت آموزشی مناسب و بالا در مقطع لیسانس و یا افرادی با ضریب هوشی بالا در زمینه کسب و کار موفق عمل می‌کند اما پس از این­که این افراد به پختگی و بهره­ برداری رسیدند تجهیزات و فرصت کافی برای استفاده آن­ها را فراهم نمی‌کند و پدیده فرار دانشجویان و فارغ التحصیلان و مغزها شکل می گیرد!

▪️تایم اول

آمار‌ها نشان می‌دهد که برعکس آن چیزی که طرفداران آموزش عالی رایگان ادعا می‌کنند این، دانشگاه‌های دولتی هستند که بالاترین آمار مهاجرت دانشجویان و فارغ التحصیلان را به خود اختصاص می‌دهند و دلیل آن هم کیفیت بالاتر این دانشگاه‌ها و افزایش شانس پذیرش دانشجویان آن‌ها از سوی دانشگاه‌های کشور‌های توسعه یافته است.

شاگرد اول دوره لیسانس رشته صنایع غذایی یکی از دانشگاه های کشور بوده و اکنون هفت سالی می شود که برای ادامه تحصیل، زندگی، کار و آینده از ایران خارج شده است.

می گوید دوستانش هم مثل او همگی از کشور خارج شده و نمی خواهند دیگر برگردند… راضیه دلیل رفتنش را اینگونه بیان می کند: می خواستم جایی بروم که مدرک و تخصص برایشان مهم بوده و مدرک گرایی الکی وجود نداشته باشد، یعنی همان جایی که به مدرک، تخصص و مهارت آدم احترام بگذارند!

سعید هم از جمله فارغ التحصیلان دوره کارشناسی ارشد یک دانشگاه دیگر کشورمان بوده و حالا هم برای ادامه تحصیل در مقطع دکترا به دانشگاه بوستون آمریکا رفته است.

او می گوید: چرا نباید ایران را ترک می کردم؟ به طوری که اکنون در یکی از بهترین دانشگاه های دنیا در حال تحصیل هستم، بهترین امکانات را هم در اختیار دارم زیرا بورس شده ام و حتی دانشگاه بابت درس خواندن به من حقوق هم می دهند!

او تاکید کرد: کجای ایران چنین امکاناتی وجود دارد؟ یا کجای کشور من تضمین آینده شغلی خوب است که بتوان به آن امید بست و به آن دلیل ایران را ترک نکرد!

▪️تایم دوم

دلایل متعددی وجود دارد که ایران را در رتبه دوم فرار دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی قرار داده است از جمله اینکه در کشورمان توجه خاصی به جایگاه علم و دانش نمی شود، برای مثال آنقدر که از خوانندگان، بازیگران و وزشکاران تجلیل می گردد به چهره های ماندگار علمی، استادان برجسته و مبتکران، مخترعان و یا المپیادی ها احترام گذاشته نمی شود.

از سوی دیگر هم به رشد کیفی، تحقیق و پژوهش بهایی داده نمی شود لذا یکی از عواملی که دانشجویان بسیاری را به کشورهای اروپایی، آمریکا و کانادا می کشاند امکانات تحصیلی، تحقیقی، کامپیوتری و اعطای کمک های تحصیلی رفاهی و بورسیه هاست که در ایران خبری از آنها نیست!

همچنین در سال های اخیر تعداد دانشگاه های داخل کشور بدون هیچ گونه برنامه مدون و یا تناسب رشته ها با مشاغل گسترش یافته و توجه بیشتر به ارزش های کمی و کیفی بوده است به طوری که روش های تدریس بسیاری از کلاس ها صرفاً مبتنی بر تئوری ها، حفظیات قدیمی و سنتی است.

به روز نبودن اطلاعات، استفاده از روش های سنتی و قدیمی و ابزارهای غیراستاندارد، پایین بودن میزان تحقیق و پژوهش در مراکز علمی و عدم هماهنگی بین تحقیقات و کاربرد آنها و تخصیص بودجه ناکافی به امر تحقیق و پژوهش، ترویج و گسترش مدرک گرایی، از عوامل دیگری هستند که بیشترین نا رضایتی را در بین دانشجویان به دنبال داشته است.

مسائل اقتصادی که شامل حقوق و مزایا برای آینده شغلی است، مسایل سیاسی و قانونی، اجتماعی، عدم شایسته سالاری، انحصار دولتی، امید به آینده، همه و همه باعث شده تا برخی از دانشجویان و فارغ التحصیلان کشور به فکر مهاجرت بوده و اصلاً به برگشتن خود فکر هم نکنند!

▪️تایم سوم

بر اساس آمارهای منتشره، تاکنون ۶۱ درصد اساتید و کارکنان دانشگاه‌های دولتی یک نوبت واکسن و ۴۹ درصد از آنان دو نوبت واکسن کرونا دریافت کرده‌اند.

تعداد ۹۱ درصد استادان و کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی یک نوبت واکسن و ۸۲ درصد از این گروه نیز دو نوبت واکسن دریافت کرده‌اند.

میزان دریافت واکسن کرونا در میان استادان و کارکنان حوزه به میزان ۶۳ درصد یک نوبت و ۵۳ درصد نیز دو نوبت واکسن بوده است.

این در حالی است که ۸۴ درصد دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی یک نوبت و ۶۷ درصد دیگر دانشجویان این دانشگاه دو نوبت واکسن زده‌اند.

دانشجویان وزارت علوم میزان کمتری از دانشجویان دانشگاه آزاد واکسن زده‌اند و بر اساس آمار مرکز آمار و مدیریت اطلاعات وزارت بهداشت تا اواخر آبان ماه ۱۴۰۰ تاکنون ۸۱ درصد از دانشجویان وزارت علوم یک نوبت و ۶۴ درصد دو نوبت واکسن کرونا زده‌اند.

همچنین دانشجویان علوم پزشکی نیز تاکنون ۷۰ درصد نوبت اول و ۶۵ درصد نوبت دوم واکسن خود را دریافت کرده‌اند.

در مجموع ۸۳ درصد دانشجویان کشور یک نوبت واکسن کرونا و ۶۸ درصد آنان نیز دو نوبت واکسن خود را تزریق کرده‌اند.

▪️تایم چهارم

همزمان با شیوع کرونا در کشورمان ماهیت فعالیت‌های فرهنگی در دانشگاه‌ها که پیش از این مبتنی بر کارهای جمعی و تشکیلاتی بود تغییر شکل داد و به فضای غیرحقیقی یا همان مجازی منتقل شد.

اپیدمی غیرمنتظره کرونا در کشور از همان ابتدا، فعالیت تشکل‌های دانشجویی را تحت‌الشعاع قرار داد و این شرایط غریب و در پی آن تعطیلی دانشگاه‌ها، هویت جریان‌های دانشجویی را با تهدید رو به رو ساخت.

در این میان با توجه به کمرنگ شدن ارتباط چهره به چهره فعالان دانشجویی و فرهنگی، فضای مجازی تبدیل به تنها محیط ممکن برای فعالیت‌ های این حوزه شد؛ اتفاقی که این سوال را مقابل دیدگان قرار می‌دهد که چقدر دانشجویان برای دریافت محتوای فرهنگی در فضای مجازی آماده‌اند و دانشگاه‌های ما چقدر از لحاظ تولید محتوای فرهنگی در این فضا توانمند و به روز هستند؟

در چنین شرایطی که رؤیت پذیری حقیقی مسائل فرهنگی از نظام آموزشی کنار رفته، برخی دانشگاه‌ها به سراغ بازشناسی فضای مجازی و ظرفیت‌های آن رفتند تا بتوانند با آمادگی بیشتر و اطلاعات دقیق‌تر، محتوای فرهنگی را در اختیار دانشجو قرار دهند.

دانشگاه آزاد با تغییر در معاونت فرهنگی و جوان‌ گرایی این ادعا را دارد که می‌خواهد با یک نگاه نو به سراغ «فرهنگ» و «فرهنگ دانشجویی» برود؛ در این زمینه در فراخوانی از خبرگان کشور دعوت به همکاری شده و در بحث فرهنگ فضای مجازی هسته فعال خبرگان را تشکیل داده است.

به گفته مسئولان فرهنگی دانشگاه‌ها، در شرایط کرونایی، فعالیت در حوزه فرهنگی سخت‌تر شده و با وجود اینکه دانشجویان کار بیشتری انجام می‌دهند، با این وجود اما اثربخشی کیفی، کمتر از گذشته است.

در این میان برخی نیز معتقدند جریان‌های دانشجویی هنوز نتوانسته‌اند فعالیت در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی را جایگزین مراسمات حضوری در دانشگاه کنند و از حیث تشکیلاتی و جذب اعضا در معرض تهدید قرار گرفته‌اند!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.