مدیر عامل بانک صنعت و معدن اظهار داشت: رشد ۱۰۰ درصدی پرداخت تسهیلات به دانش بنیان ها در صد روز نخست كاری دولت سیزدهم

عصر آزادی آنلاین:
مدیر عامل بانک صنعت و معدن در مصاحبه با شادا اظهار داشت: در 100 روز اول شروع بکار دولت سیزدهم، 10هزار و 331 میلیارد ریال به 76 شرکت دانش‌بنیان تحت عنوان تسهیلات ثابت سرمایه در گردش پرداخت شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته نشان دهنده رشد دو برابری است.
به گزارش عصر آزادی آنلاین به نقل از شبکه اخبار اقتصادی و دارایی ایران (شادا)، دکتر حسین مهری در این گفتگو که با هدف ارائه گزارش عملکرد این بانک در مدت 100 روز اول شروع بکار دولت سیزدهم انجام شد، با تأکید بر اهمیت تشریح دستاوردها و عملکرد شبکه بانکی از طریق رسانه‌ها، گفت: در این سال‌ها که نظام بانکی مورد هجمه قرار گرفته است، لازم بود از طریق رسانه های مختلف، فعالیت‌ها و دستاوردهای خود را تشریح کند و خوشحالم که امروز وزارت اقتصاد به‌عنوان متولی بانک‌های دولتی این فرصت را ایجاد کرده است که بانک‌ها بتوانند عملکردها و مسائل و مشکلات خودشان را بیان کنند و در نهایت شفاف‌سازی نمایند تا قضاوت‌ها منطقی‌تر و اصولی‌تر صورت گیرد.
مدیر عامل بانک صنعت و معدن در رابطه با فلسفه ایجاد بانک صنعت و معدن، تشریح کرد: بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، به جهت آن که بانک‌ها خصوصی بودند و هر کدام در حوزه‌های مختلفی فعالیت داشته و سهام‌داران به خارج از کشور رفته و بانک‌ها به حال خود رها شده بودند، شورای انقلاب در سال 1358 تصمیم گرفت که بانک‌های موجود را در قالب 9 بانک ادغام کند.
مهری با یادآوری اینکه بانک صنعت و معدن از تلفیق سه بانک، یک صندوق و یک موسسه متولد شد، گفت: از همان زمان، مأموریت و رسالتی برای بانک تعریف شد که هنوز تداوم دارد و این مأموریت، مشارکت در طرح‌های صنعتی و معدنی چه در اجرای طرح‌ها و پروژه‌ها و چه در پرداخت تسهیلات است.
وی افزود: بخشی از مأموریت بانک صنعت و معدن قبل از ایجاد محدویت توسط قانون‌گذار، مشارکت مستقیم بانک در سرمایه گذاری ها بود. ضمن اینکه با ادغامی که صورت گرفت طبیعتاً شرکت‌ها، مستغلات و دارایی هایی داشتند که بانک صنعت و معدن باید این‌ها را هم سامان می‌داد.
مدیر عامل این بانک، با بیان اینکه بانک صنعت و معدن متولی مستقیم 600 الی 700 طرح صنعتی و معدنی در سراسر کشور است، بیان داشت: این طرح‌های صنعتی و معدنی، یا توسط خود بانک ایجادشده و یا بنگاه‌هایی است که به بانک ارث رسیده که هم مدیریت و هم واگذاری این‌ موارد بر عهده بانک است، اما درنهایت با قانونی که در دهه 80 تصویب شد مشارکت مستقیم ممنوع شد و سبب شد تا بانک‌ها به‌صورت مشارکت مدنی به بنگاه‌ها، صرفا تسهیلات پرداخت کنند.
مهری با تأکید بر اینکه مأموریت‌های تعریف‌شده در زمان انقلاب هم‌ اکنون نیز در حال اجراست، افزود: 100 درصد تسهیلاتی که این بانک پرداخت می‌کند، یا در جهت تولید و اشتغال‌زایی با تمرکز بر روی صنعت و معادن کشور است و یا خدماتی است که در همین چارچوب صنعت و معدن می باشد، یعنی اگر ال سی به نفع شرکتی صادر می‌کنیم، اگر ضمانت‌نامه‌ای می‌دهیم و یا اگر حواله‌ای صادر می‌کنیم همه در زمینه صنعت و معدن است.
وی اظهار داشت: این فلسفه وجودی است که بانک صنعت و معدن دنبال می‌کند و یکی از دلایلی که شاید تلاش دارند تا این بانک دولتی بماند، به جهت بحث های توسعه‌ای است که قانون گذار برای کشور در حوزه صنعت و معدن دنبال کرده است، که این بانک در حقیقت تسهیلات متوازنی در کشور داشته باشد و مناطق غیر برخوردار را هم مورد حمایت قرار دهد.
مدیرعامل بانک صنعت و معدن، در رابطه با اهتمام دولت سیزدهم به بخش‌های صنعتی و معدنی، تصریح کرد: زمانی که آیت‌الله رئیسی، رئیس قوه قضائیه بودند، به بحث‌های اشتغال، تولید و تعطیل نشدن شرکت‌های تولیدی توجه و عنایت ویژه‌ای داشتند و حتی در کسوت ریاست قوه قضائیه وقتی به استانی می‌رفتند حتماً از دو، سه مجموعه تولیدی بازدید می‌کردند و اگر کار متوقف‌ شده بود، نسبت به فعال‌سازی مجموعه تأکید و دستوراتی می‌دادند و با همین نگاه ویژه به بخش تولید، سکان‌دار دولت سیزدهم شدند و از روز اول که بر مسند کار نشستند، به بخش صنعت، معدن، تولید و کارآفرینی عنایت ویژه‌ای داشتند و همواره تأکید می‌کنند که هیچ واحد تولیدی تعطیل نشود.
دکتر حسین مهری درباره عملکرد بانک صنعت و معدن در 100 روز نخست دولت مردمی، گفت: در این 100 روز، 182 فقره گشایش اعتبارات اسناد ریالی داشتیم که کمکی جدی به بخش صنعت بود که هم موجب شد تا نقدینگی زیادی به بازار تزریق نشود و هم تضمینی بین خریدار و فروشنده باشد و بانک هم به‌ عنوان مجموعه ثالث ورود پیدا می‌کند و اگر بخواهیم این صد روز را با صد روز مشابه در سال گذشته مقایسه کنیم، 220 درصد گشایش اعتبارات اسنادی ریالی را در بانک داشته‌ایم که عدد معنی‌داری است.
وی در ادامه افزود: همچنین در این 100 روز بانک صنعت و معدن 700 فقره، ضمانت‌نامه ریالی را صادر کرده است که رشد 52 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل را آمار خود ثبت کرده است.
مهری در بحث قراردادها گفت: 665 قرارداد در این مدت منعقد شده است که نسبت به 100 روز مشابه سال قبل، رشد 20 درصدی داشته‌ایم و همچنین در این 100 روز، 158 هزار میلیارد ریال پرداخت تسهیلات بوده که فقط به شرکت‌های حوزه صنعت و معدن اختصاص داده‌ شده و این یعنی رشد 86 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل است. البته باید اضافه کنم که قراردادهای بانک صنعت و معدن صرفاً با شرکت‌های بزرگی است که رقم‌های بالا و اشتغال بالایی دارند.
وی در بحث وصولی‌ ها نیز گفت: ۱۵۳ هزار میلیارد ریال وصولی ما در این 100 روز بوده است که نشان می‌دهد در بخش صنعت رونق وجود دارد و رشد ۹۱ درصدی وصول مطالبات، مهر تأییدی بر این رونق و فعالیت صنعتگران کشورمان است، البته رشد تقریباً ۱۰۰ درصدی نیز در بخش سپرده‌های چهارگانه داشتیم که صندوق توسعه ملی در این زمینه کمک خوبی را به بانک داشته و حدود ۵ هزار میلیارد ریال سپرده‌های صندوق توسعه ملی است که در همین یک‌ماهه اخیر اتفاق افتاده است.
مدیر عامل بانک صنعت و معدن با بیان اینکه در این مدت 100 روز ۵۶ طرح بزرگ را یا مصوب و یا در دست بررسی داشتیم که حدود 63 هزار و 380 میلیارد ریال حجم آنها بوده و در این مدت به سه شرکت بزرگ حدود 5 هزار و 458 هزار میلیون ریال و 23 میلیون و 780 هزار یورو تسهیلات پرداخت کرده‌ایم و این سه شرکت با اشتغال‌زایی مستقیم 504 نفر، به بهره‌برداری رسیده اند.
البته باید این را هم اضافه کنم که بانک صنعت و معدن در گذشته جهت تأسیس این سه شرکت تسهیلات پرداخت کرده و هیچ‌ یک از این شرکت‌ها توسعه‌ای نبودند، یکی از آنها در زمینه گازهای طبی و صنعتی، یکی درزمینه آهن اسفنجی و شمش و دیگری در زمینه خمیرکاغذ و کاغذ فعالیت می‌کند.
حسین مهری در ادامه این مصاحبه افزود: بانک صنعت و معدن تفاهم‌ نامه چهارجانبه‌ای هم در این 100 روز با صندوق نوآوری و شکوفایی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک در زمینه اهدای تسهیلات با موضوع استقرار شرکت‌های دانش‌بنیاد در شهرک‌های صنعتی امضاء کرده‌ است که به‌زودی اجرایی و عملیاتی می‌شود.
مدیر عامل بانک صنعت و معدن در ادامه این گفتگو بیان داشت: در 100 روز اول شروع بکار دولت سیزدهم، 10هزار و 331 میلیارد ریال به 76 شرکت دانش‌بنیان تحت عنوان تسهیلات ثابت سرمایه در گردش پرداخت شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد دو برابری را نشان می دهد.
مدیر عامل بانک صنعت و معدن درباره توجه ویژه این بانک به شرکت‌های دانش‌ بنیان گفت: مقام معظم رهبری در جلسه اخیری که با نخبه‌ها و با معاون محترم فناوری رئیس‌جمهور داشتند، تأکید فرمودند که ما انتظار داریم این شتاب بیشتر شود و این شرکت‌ها، بزرگ‌تر و مؤثرتر باشند و در همین راستا بانک ما در این 100 روز عنایت ویژه‌ای به این فرمایشات داشته و این شرکت‌های دانش‌بنیان را که فعالیتشان مرتبط با حوزه صنعت و معدن هستند، به‌ شدت مورد توجه قرار داده است.
وی افزود: ما محدودیتی در حمایت از این طرح‌ها نداریم و خوشبختانه با قراردادی که با معاون فناوری و نوآوری رئیس‌جمهور منعقد کرده‌ایم، تسهیلاتی که پرداخت می‌شود، تسهیلات سوبسید دار است که نوعاً با 6 و یا 7 درصد سوبسید داده می‌شود؛ یعنی اگر در بخش‌های دیگر تسهیلات 18 درصدی است در این بخش، تسهیلات 10 تا 12 درصدی پرداخت می‌شود.
مهری در ادامه گفت: در این 100 روز، 106 طرح بزرگ نیز در حال احداث هستند که در این مدت تزریق‌های خوبی انجام‌ شده است و پیشرفت این پروژه‌ها بین 15 تا 90 درصد است؛ البته در آینده باید حمایت‌های بیشتری از این طرح‌ها شود تا با سرعت بیشتری به بهره‌برداری نزدیک شوند.
وی در زمینه میزان تسهیلاتی که به این 106 شرکت پرداخت‌ شده است گفت: این رقم حدود 8/1 میلیارد یورو، بعلاوه 26 هزار و 366 میلیارد ریال است که امید داریم تا پایان امسال و نهایتاً تا پایان سال 1401 این 106 شرکت که از شرکت‌های بزرگ کشور هستند با 21 هزار و 30 اشتغال جدید به بهره‌برداری برسند.
حسین مهری در پاسخ به این سؤال که حوزه های فعالیت این شرکت‌ها مرتبط با چه اموری است، گفت: این 106 شرکت در حوزه‌هایی فعالیت می‌کنند که به‌شدت مورد نیاز کشور است، به عنوان مثال 12 شرکت در بحث نیروگاهی و تولید برق فعالیت می‌کنند و ظرفیت هرکدام بالاتر از 500 مگاوات است؛ چهار طرح در حوزه پتروشیمی پالایشگاهی ، 17 طرح در حوزه شیمیایی، 17 طرح در حوزه فولاد، 6 طرح در حوزه کاشی، 3 طرح در حوزه سیمان، 4 طرح در حوزه داروسازی، 2 طرح در حوزه خودرو، 6 طرح در حوزه نساجی و 15 طرح در حوزه مواد غذایی فعالیت خواهند کرد.
وی افزود: اکثر این طرح‌ها در سفرهای استانی که سه‌شنبه‌ها با معاون اول برگزار می‌شود، مورد تأکید قرار می‌گیرد تا ما حمایت‌های بیشتری کنیم و اگر هم در بحث‌های زیرساختی مانند گاز، برق و آب و یا هر مشکل دیگری داشته باشند، مشکلاتشان برطرف گردد.
مدیرعامل بانک صنعت و معدن درباره اقدامات این بانک در حوزه‌های هوشمند سازی و بانکداری دیجیتال اظهار داشت: پروژه سرویس‌های استعلام از سامانه زنجیره تأمین که با همکاری وزارت صمت انجام می شود و به زودی عملیاتی و اجرایی خواهد شد، از جمله طرح هایی است که در حوزه بانکداری دیجیتال و هوشمند سازی به دنبال اجرای آن هستیم.
وی با تأکید بر اهمیت سامانه زنجیره تأمین که شفافیت و هدایت درست تسهیلات را با خود به همراه دارد، گفت: این کار در چهار شعبه این بانک کلید خورده است و امیدواریم آن را به‌ کل شعبات در کشور تعمیم دهیم و قصد داریم، این زنجیره را به تدریج کامل کنیم تا کلیه فرآیندهای پرداخت تسهیلاتی و حتی پذیرش و بررسی و ارزیابی‌ها و حتی اعتبارات به‌صورت هوشمند و الکترونیکی انجام شود و این موضوع از فاکتورهای جعلی، فرار مالیاتی و از گران‌فروشی جلوگیری می‌کند.
وی افزود: از هفته گذشته نیز فاکتورهای فیزیکی را نمی‌پذیریم، و این فاکتورها حتماً باید روی سیستم بیاید و یکجایی باید تأیید بدهد.
مهری با بیان اینکه هوشمند سازی و شفاف‌سازی جزو سرفصل‌های مورد نظر جناب دکتر خاندوزی وزیر اقتصاد است، گفت: سامانه جامع حقوقی نیز یکی دیگر از اقداماتی است که در این 100 روز راه اندازی شده است و به‌ موجب آن قراردادها به‌صورت الکترونیکی در اختیار راهنین، ضامنین و سهامداران و متقاضیان قرار می‌گیرد تا سهامداری که می‌آید پشت سفته‌ای را امضا می‌کند یا ضامنی که ضمانتی را می‌پذیرد به‌خوبی از مفاد قراردادی که امضا می‌کند، آگاه شود.

وی افزود: بانکداری در بانک صنعت و معدن، نوعاً بانکداری شرکتی است و با تأکید وزیر اقتصاد و مجلس شورای اسلامی، کار گروهی به ریاست یکی از اعضای هیئت‌مدیره تشکیل‌شده است تا به‌صورت جدی از 20 آذرماه، فعالیت سامانه جامع حقوقی را رصد کنند.
مهری در ادامه تصریح کرد: پیش‌بینی ما این است که ظرف دو ماه آینده این سامانه به‌صورت اپلیکیشن روی موبایل هم اجرایی شود تا هم ضامنین، هم راهنین و هم سهامداران با دسترسی‌هایی که ما در اختیارشان قرار می‌دهیم، هرلحظه بتوانند فرآیندهای مالی را رصد کنند.
وی در پایان با اشاره به یکی از تأکیدات وزیر اقتصاد مبنی برافزایش حداقل 100 درصدی حجم عملیات ارزی بانک‌ها نسبت به سال قبل گفت: یکی از چالش‌های پیش روی بانک صنعت و معدن همین بحث ارزی است و شاید بانک ما در حوزه ارزی کمی با احتیاط جلو برود، چراکه در حال حاضر 81 درصد پرتفوی بانک صنعت و معدن، منابع ارزی است و با توجه به نوسانات نرخ ارز هنوز به بانک برنگشته و ما را با مشکلاتی مواجه کرده است.
وی در ادامه توضیحات خود اضافه کرد: حجم تعهداتی که از قبل بر روی دوش این بانک هست، حدود 22 میلیارد دلار تعهدات ارزی است که بخشی از آن فاینانس، بخشی مطالبات صندوق توسعه ملی، بخشی سپرده‌گذاری بانک مرکزی و یک بخش جزئی نیز مربوط به استقراض از بانک‌های دیگر است و ما چاره‌ای نداریم جز اینکه پرتفوی خودمان را تعدیل کنیم.
مدیرعامل بانک صنعت و معدن یادآورشد: شاید نتوانیم در بانک صنعت و معدن به صورت 100 درصدی خواسته های وزیر محترم اقتصاد را تحقق بخشیم، اما اهتمام داریم 13 محوری که مدنظر دکتر خاندوزی است را در بانک اجرایی و عملیاتی کنیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.