یک گام تا رویای شاهراه تجاری تبریز - تفلیس - اروپا

“عصرآزادی” از اجرای آزمایشی راهگذر جدید شمالغرب کشور برای ترانزیت کالا به اروپا گزارش می دهد؛

✔️سرکنسول کشور آذربایجان در تبریز:

ایجاد راهگذر ترانزیتی ایران – آذربایجان – گرجستان یک مسیر مقرون به صرفه است که به تقویت ظرفیت های اقتصادی سه کشور کمک خواهد کرد

 ? عصرآزادی/ شهرام صادق زاده

کشورهای ایران، آذربایجان و گرجستان به دلیل مجاورت با سه دریای مهم منطقه، هسته اصلی فعال سازی مسیر تجاری سالهای دور هستند لذا با توجه به ظرفیت های موجود در بنادر جنوبی کشور، شبکه راه های کشورهای آذربایجان و گرجستان و بندر باتومی، فعال سازی این کریدور موجب استفاده این کشورها از این ظرفیت ها در حوزه حمل و نقل کالا، صادرات و واردات و ترانزیت می شود.

در هدف گذاری کوتاه مدت کشورمان برای رسیدن به مرز ۲۰ میلیون تن حمل کالا در افق ۲۰ ساله، تلاش می شود این میزان به ۵۰ میلیون تن کالا در سال نیز افزایش یابد که با اجرای آزمایشی راهگذر شمالغرب کشور به اروپا، این هدف می تواند به مرحله عملیاتی نزدیکتر گردد.

خوشبختانه شروع این کریدور از آذربایجان شرقی و تبریز، چشم انداز روشنی برای همگرایی منطقه ای، توسعه مناسبات و رونق اقتصادی این استان و کشور فراهم کرده و بار دیگر رویای شاهراه تبریز – تفلیس و تبریز – استانبول را متجلی می سازد که به طور حتم سودآور است!

▪️امکان صادرات از خاک ایران برای کشورهای منطقه و آسیای میانه به راحتی فراهم گردید

ترانزیت کالا به اروپا از این پس از طریق راه گذر جدید شمالغرب کشورمان تسهیل می شود که تبریز در نقطه آغاز مسیر قرار گرفته و پس از عبور از خاک آذربایجان، گرحستان و دریای سیاه به اروپا ختم خواهد شد.

این مسیر جدید در راستای امضای تفاهم نامه بین این کشورها ایجاد شده و هفته گذشته به صورت نمادین سه خودروی باری با پرچم‌‌‌های ایران، آذربایجان و گرجستان از مبداء تبریز با عبور از این مسیر به سمت بندر باتومی‌ در گرجستان حرکت کردند تا راه اروپا را در پیش گیرند.

ایجاد این مسیر ترانزیتی علاوه بر اینکه مسیر صادرات کالا از ایران به بندر باتومی‌ در ساحل دریای سیاه را تسهیل می‌کند، امکان صادرات از خاک ایران برای کشورهای منطقه و جمهوری‌‌‌ های تازه استقلال یافته اتحاد جماهیر شوروی سابق به اروپا را از این مسیر فراهم می‌کند.

بندر باتومی‌ در گرجستان بزرگترین بندر دسترسی از طریق دریای سیاه به اروپاست لذا با ایجاد این مسیر، سهم کشورمان به ویژه شهر تبریز که در مسیر این جاده قرار دارد در ترانزیت کالا به اروپا افزایش می‌یابد.

در حقیقت، مسیر ترانیزیتی ایران – آذربایجان – گرجستان به اروپا یکی از نزدیک ترین و مقرون به صرفه ترین مسیر ارتباطی بین ایران و اروپاست و جایگزین مناسبی برای سایر مسیرهای ممکن محسوب می گردد!

این در حالی است که فاصله بین تبریز، مرکز آذربایجان شرقی در ایران و بندر باتومی‌ در کشور گرجستان بر روی نقشه ۵۵۷ کیلومتر است که علاوه بر آن، کشورمان از طریق آذربایجان شرقی و از مسیر ترکیه نیز با اروپا مبادلات تجاری دارد که اهمیت استراتژیک تبریز و شمال غرب کشور در دسترسی به اروپا را به اثبات می رساند!

▪️نخستین تاجران اروپایی معامله گر با ایران، شهر تبریز را پایگاه تجاری خود قرار دادند

تبریز از دیرباز کانون مراودات تجاری و دروازه تجارت ایران با اروپا بوده است اما اهمیت تجاری این شهر، از قرن نوزدهم و اوایل حکومت قاجارها در ایران دوچندان شد به طوری که نخست به دلیل دارالسلطنه شدن و دیگری به دلیل رونق راه تجاری ترابزون – تبریز می باشد.

در اوایل دوره سلطنت فتحعلی‌شاه قاجار و آغاز دو دوره جنگ‌های طولانی میان ایران و روس، تبریز به دلیل موقعیت جغرافیایی‌اش به محل استقرار عباس‌ میرزا ولیعهد و ستاد و پایگاه جنگی علیه روس‌ها بدل شد و تا پایان دوران حکومت قاجارها، دارالسلطنه و ولیعهدنشین باقی ماند.

به روایت جیمز موریر – دیپلمات انگلیسی – قبل از انتصاب عباس‌ میرزا به حکومت آذربایجان، تبریز محل مناسبی برای سکونت و زندگی نبود ولی پس از استقرار او در تبریز دستور داد تا تمام اُمرا و درباریانش هر کدام برای خود و عمله‌جاتش خانه‌های جدید احداث نمایند.

راه قفقاز به تبریز و راه استانبول از طریق دریای سیاه به ترابزون و ارزروم و سپس به تبریز از جمله اولین و مهم‌ترین راه‌های صادرات و واردات کالا در این دوره بودند که اهمیت تجارت تبریز را بالا بردند به طوری که نخستین تاجران انگلیسی که با ایران داد و ستد کردند در زمان عباس‌میرزا به تبریز آمدند و این شهر را پایگاه تجاری خود قرار دادند.

با وجودی که مسیر تبریز – تفلیس کوتاه‌تر و امن‌تر بود با این همه رونق تجاری بندر ترابزون و تمایل انگلیسی‌ها و فرانسوی‌ها برای ارسال کالاهای خود از این مسیر که برعکس مسیر تفلیس تحت سیطره روس‌ها نبود باعث شد شاهراه تبریز – ترابزون به عنوان مهم‌ترین مسیر تجاری ایران و اروپا طی قرن نوزدهم میلادی محسوب شود.

▪️ایجاد این راهگذر به تقویت ظرفیت های اقتصادی سه کشور کمک شایانی خواهد کرد

سرکنسول آذربایجان در تبریز، روابط رو به گسترش روابط کشورش با ایران از امضای توافقنامه انتقال گاز ترکمنستان به آذربایجان از خاک ایران، به هم پیوستن شبکه برق ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان، ایجاد کریدور بین المللی شمال – جنوب و ایجاد راهگذر ترانزیتی جدید ایران – آذربایجان – گرجستان را از مصادیق عینی تعاملات دو کشور دانست.

بنیاد حسین اف افزود: آغاز به کار راهگذر ترانزیتی زمینی ایران – آذربایجان – گرجستان تعاملات اقتصادی و تجاری بین سه کشور همسایه به ویژه استان های مرزی ایران را تقویت و پررنگ تر از قبل می کند.

وی ادامه داد: آذربایجان در این راستا تمام تلاش خود را برای تحقق اهداف توافقنامه های فوق الذکر به کار می بندد زیرا با در نظر گرفتن سیاست خارجی و اقتصادی کشورمان، ایجاد این راهگذر ترانزیتی بین المللی و بازنگری و به روز کردن آن اقدام ارزشمندی محسوب می شود.

حسین اف اضافه کرد: هر چند آذربایجان در زمان حاضر خط ریلی باکو – تفلیس – قارص را نیز به عنوان یک مسیر ترانزیتی بین المللی در اختیار دارد اما بدون شک ایجاد راهگذر زمینی ترانزیت ایران – آذربایجان – گرجستان به تقویت ظرفیت های اقتصادی سه کشور کمک شایانی خواهد کرد.

سرکنسول آذربایجان در تبریز تاکید کرد: استفاده از این راهگذر ضمن ارتقای ظرفیت های حمل و نقل کشورهای ذینفع و تحکیم مناسبات اقتصادی و سیاسی آنها، مسیر تعاملات تجاری و اقتصادی با اروپا از طریق دریای سیاه را کوتاه تر و مقرون به صرفه تر می کند.

وی یادآور شد: ایران و آذربایجان به عنوان دو کشور دوست و برادر برنامه های اساسی برای تقویت ارتباطات دوسویه در حوزه حمل و نقل در دست دارند که احداث پل مرزی بر روی رودخانه آستارا چای از جمله آنهاست.

▪️سایر کشورها نیز می توانند با اتصال به این مسیر ترانزیتی از سود آن بهره مند شوند

رایزن فرهنگی و کنسول سفارت گرجستان در ایران نیز با اشاره به اهیمت جاده ها و راه ها در ارتباطات بین کشورها گفت: با توجه به اهمیت کشورهای ایران، آذربایجان و گرجستان در حمل و نقل و ترانزیت کالا بین کشورهای منطقه، راهگذر ایران – آذربایجان – گرجستان – دریای سیاه – اروپا در راستای احیای جاده ابریشم فعال سازی می شود.

گئورگین با بیان اینکه فعال سازی این کریدور موجب می شود ارتباطات مردم این کشورها با هم افزایش یابد افزود: این مسیر که قبلاً کم و بیش به صورت غیررسمی باز و فعال بوده با فعال سازی به صورت آزمایشی به صورت رسمی فعال شود و با ساماندهی این مسیر و رفع مشکلات موجود در آن حمل و نقل کالا در این مسیر رونق بیشتری داشته باشد.

وی ادامه داد: با توجه به مشکلاتی که در حمل و نقل دریایی ایجاد شده و افزایش هزینه های آن، فعال سازی این مسیر فرصت مناسبی را فراهم می کند تا حمل و نقل زمینی رونق یابد.

رایزن فرهنگی و کنسول سفارت گرجستان اضافه کرد: با فعال سازی این کریدور کشورهای ایران، آذربایجان و گرجستان از ظرفیت ها و مزایای آن بهره مند خواهند شد و سایر کشورها نیز می توانند با اتصال به این مسیر از آن بهره مند شوند.

گئورگین با توجه به نقش حمل و نقل در اقتصاد کشورها تاکید کرد: تسهیل ارتباطات و رفع مشکلات حوزه حمل و نقل زمینی نقش بسزایی در رونق اقتصادی و صادرات و واردات کالا در این کشورها ایفا خواهد کرد که باید از آنها بهره مند شد!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.