“عصرآزادی” از غیرایمن بودن خودروهای داخلی در سانحه تصادف زنجیره ای جاده بهبهان – اهواز گزارش می دهد؛ سهل انگاری خودروسازان در بازی با مرگ

یک کارشناس صنعت خودرو: در حادثه اخیر جاده بهبهان – اهواز، ایربگ هیچ کدام از خودروهای حادثه دیده فعال نشده بود و شاید همین عامل در مرگ ۵ نفر و مصدوم شدن بالغ بر ۴۰ نفر بی‌تاثیر نبوده است!

 ?عصر آزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

متاسفانه در کشور ما هر ۳۰ دقیقه یک نفر بر اثر تصادفات رانندگی شهری و جاده ای کشته می شوند و به رغم اینکه گفته می شود سهم اصلی در این مرگ و میرها، خطای انسانی است اما قطعاً اگر خودروهای داخلی ایمن تر تولید می شدند سهم کشته شدگان به مراتب بسیار کمتر از حال حاضر بود!

با اینکه تصادفات رانندگی بعد از سرطان که در هر ۱۵ دقیقه جان یک نفر را می گیرد دومین عامل مرگ ایرانیان است و این به دلیل عدم دقت مشتریان در هنگام خرید خودروهای داخلی به مسئله ایمن بودن خودروهاست!

حادثه دلخراش تصادف زنجیره ای تعداد زیادی از خودروها در جاده بهبهان – اهواز بار دیگر نشان داد که مسئله ایمنی اتومبیل ها هنوز هم مورد توجه جدی خودروسازان قرار نگرفته است که اگر اینگونه بود شاهد تلافات به مراتب کمتری می شدیم!

آن طور که معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ناجا می گوید گویا گزینه AirBag ایربگ یا همان کیسه هوا در خودروهای ایرانی، حافظ جان سرنشینان خودروهای داخلی نبوده و تنها حالت آپشن و تزئینی دارد!

به گفته سرهنگ جهانی، از میان ۲۷ خودرو داخلی که اخیراً در جاده بهبهان تصادف کردند کیسه هوای هیچکدام از آنها عمل نکرده بود و فقط سرنشینان خودروی هیوندای اِلِنترا جان سالم به در بردند!

▪️حادثه بهبهان نگرانی‌های زیادی بین خریداران خودروهای داخلی ایجاد کرد

با گذشت چند روز از تصادف زنجیره‌ای ۵۹ خودرو در محور بهبهان – اهواز که منجر به مرگ ۵ نفر شد رئیس پلیس راهور انتظامی گفت که ایربگ خودروها در این حادثه باز نشده است!

دوشنبه گذشته به دلیل مه گرفتگی، تصادف زنجیره‌ای در محور بهبهان – اهواز رخ داد و در آن تعدادی از خودروها دچار آتش سوزی شده و برخی ها نیز به دلیل شدت برخورد خودروها به همدیگر مصدوم شدند.

در این تصادف کارشناسان پلیس راهور ضمن شناسایی عامل انسانی، موضوع دیگری را که همیشه بر آن تاکید دارند مورد هدف قرار دادند و آن، کیفیت پایین خودروهای تولید داخل بود.

با این حال اما، تخلف خودروسازان در نصب ایربگ موضوعی نیست که بتوان به راحتی از کنار آن گذشت، به طوری که این ادعا نگرانی‌های زیادی بین خریداران خودروهای داخلی ایجاد می‌کند.

حتماً از میان اطرافیان شما هم هستند رانندگان خودروهایی که به دلایلی اقدام به غیرفعال‌کردن ایربگ خودروی خود کرده اند و اگر در این خصوص سوال به میان آید از هزینه بالای جمع کردن ایربگ سخن به میان خواهد آمد.

در حقیقت، برخی از صاحبان خودرو بر این باورند که به علت مشکل در سنسورهای کیسه‌‌‌های هوای موجود در خودروهای داخلی، این کیسه‌‌‌ها با ضربات بسیار کم نیز روشن شده و موجب تحمیل هزینه می‌شوند.

برای همین، اکثریت صاحبان خودروها کیسه ایربگ را غیرفعال می‌کنند و جالب اینکه برخی ها نیز ایربگ خودروی خود در سمت شاگرد را به منظور جلوگیری از خسارتی که باز شدن ایربگ به خودرو وارد می‌کند خاموش می‌کنند!

آنها اینگونه استدلال می کنند که در صورت فعال شدن ایربگ برخی از خودروها، مالک خودرو مجبور است کل داشبورد خودرو را عوض کند که هزینه‌‌‌های گزافی را برای آنها ایجاد می‌کند و معمولاً به وصیّت نادرست رانندگان حساس و خسیس گوش فرا می دهند که نتیجه ای جز صدمات جبران ناپذیر به هنگام تصادفات ندارد!

▪️تمام خودروهای تولیدی ساخت داخل مشمول استانداردهای اجباری هستند!

اما نکته جالب تر اینکه، ادعای رئیس پلیس راهور ناجا پس از وقوع این حادثه مبنی بر باز نشدن ایربگ خودروها با واکنش سازمان ملی استاندارد مواجه شد.

در این زمینه مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد تاکید کرد که ابتدا باید این موضوع بررسی شود که آیا ایربگ‌‌‌ های سمت سرنشین قفل بوده است یا خیر؟!

پیمان پیرایش افزود: اگر پلیس راهور گزارش تخلف خودروسازها را به ما ارائه کند از مراجع قضایی پیگیری کرده و حل و فصل مشکل را ارائه خواهیم کرد.

وی اضافه کرد: تمام خودروهای تولیدی از سال ۱۳۸۹ مشمول استانداردهای اجباری هستند و باید آزمون‌های لازم را انجام دهند لذا تازمانی که این آزمون‌ها انجام نشود گواهی لازم برای اخذ مجوز شماره‌گذاری صادر نخواهد شد.

مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد با تاکید بر اینکه در آزمون‌ ها برخورد از روبه‌رو، عقب و سمت راست و چپ خودرو انجام می‌شود تاکید کرد: این آزمون‌ها نشان می‌دهد که در نهایت، محصول امکان شماره‌گذاری دارد یا خیر!

وی با تاکید دوباره بر اینکه باید این موضوع نخست بررسی شود آیا ایربگ‌های سمت سرنشین قفل بوده یا خیر و اینکه خودروهای حادثه‌ دیده قبل از سال ۸۹ تولید شده‌اند یا خیر؟! زیرا نصب ایربگ از سال ۹۲ اجباری شده و از سال ۸۹ استانداردهای اجباری برای شماره‌ گذاری خودرو مورد تصویب قرار گرفته است.

پیرایش با اعلام اینکه باید توجه کنیم که این حادثه بسیار شدید بوده است اظهار کرد: به عنوان نمونه اگر برخورد از روبه‌رو صورت گرفته و ایربگ باز نشد و پشت و سقف خودرو سالم است تخلف انجام شده و باید پیگیری لازم صورت گیرد!

▪️در تجهیز خودرو‌های داخلی به کیسه هوا باید افزایش ایمنی لحاظ شود

در سال ۸۷ مصوبه شورای سیاست گذاری خودرو، تولیدکنندگان داخلی را مجبور کرد که در سال ۹۰ روی محصولات خود دو فقره ایربگ نصب نمایند اما سوال مهم اینجاست که تجهیز خودرو‌های ساخت داخل به کیسه هوا تا چه حد در افزایش ایمنی این خودرو‌ها موثر بوده است؟

اصولاً ایمنی خودرو از دو جنبه حائز اهمیت است و خودرو‌سازان به طور موازی در هر دو بخش هر روزه در حال تحقیق و پیشرفت هستند لذا در تصادفات منجر به مرگ در کشور و با توجه به حضور بسیار گسترده‌تر خودروهای ساخت داخل مسئله به شکل خاص دیگری باید مورد توجه قرار گیرد.

خودروی ایمن در لحظه برخورد به این شکل تعریف می‌شود که در برخوردهای شدید کمترین صدمه متوجه سرنشینان خودرو شود و این با محکم بودن بدنه خودرو متفاوت است لذا در حقیقت بدنه خودرو به جای استحکام نیازمند نوعی طراحی خاص و استفاده قطعات با ویژگی های جذب ضربه بوده که کمترین نیرو را به راننده و سرنشینان منتقل کند و تمام انرژی را قبل از وارد شدن به سرنشینان جذب کند.

اکثر قریب به اتفاق خودروهای تولیدی در کارخانه‌های داخلی از تکنولوژی قدیمی مربوط به دهه‌های گذشته بهره‌مند بوده و بالطبع از ایمنی مناسب خودروهای امروزی برخوردار نیستند؛ ضمن اینکه کیفیت مونتاژ و تلورانس قطعات تولیدی به عنوان محصول جدید نیز ممکن است در بدو طراحی جدید باشند اما زمانی وارد به بازار می‌شوند که سال‌ها از تکنولوژی عقب مانده اند!

▪️چرا سیستم ترمز حدود ۶۰ خودرو در یک حادثه به درستی عمل نکرده باشد؟!

نکته جالب توجه اینکه هفته گذشته یک عضو کمیسیون صنایع مجلس که خودروی صفر پژو پرشیا خریده بود از ایرادات و نواقص خودروی خود به شدت انتقاد کرد.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه خودروی پرشیا ۱۴ نقص فنی داشته است گفته که خودروی او دو هفته در حال تعمیر بوده و سپس برگه‌ای به تحویل داده اند که مشکلاتی همچون صندلی، ضعف ترمز، باتری، ایراد درب موتور، کار نکردن قفل مرکزی، مصرف سوخت بالا، صدای غیرعادی موتور، لرزش فرمان در سرعت و نشتی سوخت از شیلنگ ها ثبت شده بود.

یک کارشناس صنعت خودرو در رابطه با باز نشدن ایربگ خودروها در حادثه جاده بهبهان – اهواز گفت: چرا معیوب بودن قطعه حساسی مانند ایربگ می‌تواند فاجعه‌ای ملی باشد؟ ضمن اینکه باید مشخص شود که چرا ترمز حدود ۶۰ خودرو به درستی عمل نکرده است!

امیرحسین کاکایی با ابراز نگرانی در خصوص کیفیت خودروهای داخلی افزود: کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای دادگستری مرکز کشور به دنبال وقوع حادثه تصادف زنجیره‌ای خودروها در جاده بهبهان ـ اهواز از دادستان خواسته برای تعقیب خودروسازان داخلی و متولیان استاندارد خودروها اعلام جرم عمومی نماید.

وی اضافه کرد: ایربگ یا کیسه هوا وسیله‌ای برای جلوگیری از صدمه دیدن راننده و سرنشینان در زمان تصادفات است به این صورت که ایربگ خودرو در زمان تصادف پُر از باد شده و به شکل یک بالش جلوی سر و بدن راننده و سرنشینان درمی‌آید و از برخورد سرنشینان خودرو با اجزای فلزی خودرو جلوگیری می‌کند.

کاکایی یادآور شد: این در حالی است که در حادثه اخیر جاده بهبهان، ایربگ هیچ کدام از خودروهای حادثه دیده فعال نشده بود و شاید همین عامل در مرگ ۵ نفر و مصدوم شدن بالغ بر ۴۰ نفر بی‌تاثیر نبوده است!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.