“عصرآزادی” از روند کُند دُز سوم واکسن کرونا در آذربایجان شرقی گزارش می دهد؛ تزریق دُز سوم لازمه امنیت کرونایی

?عصرآزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

از چهاردهم مهر ماه سال جاری تزریق دُز سوم واکسن کرونا در استانهای مختلف آغاز شد و این امر در آذربایجان شرقی نیز حالت عملیاتی به خود گرفت اما آن طور که متخصصان می گویند باید نیمی از جمعیت استان واکسینه می شدند که فعلاً به حد یک چهارم رسیده است!

مطالعات انجام‌ شده درباره کارایی دُز سوم بر بدن افراد دریافت‌ کننده این واکسن نسبت به آنها که حداقل ۵ ماه از تزریق دُز دومشان گذشته، ۹۳ درصد خطر کمتری برای بستری‌ شدن به دلیل ابتلا به کرونا را نشان می‌دهد.

سرپرست مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت و درمان با اعلام اینکه آمار مبتلایان به اُمیکرون به ۱۱۶۲ مورد رسیده و تعداد مبتلایان در مشهد با ۲۴۹ مورد افزایش چشمگیر داشته است گفت: اخیراً نیز در شهر تبریز شاهد یک فوتی به دلیل اُمیکرون بوده‌ایم!

▪️تزریق واکسن کرونا هر ۶ ماه یکبار!

متخصصان معتقدند ایمنی واکسن‌های موجود از 4 تا 10 ماه متغیر است و با توجه به اینکه تولید آنتی بادی و ایمنی سلولی در افراد مسن نسبت به جوان تر‌ها کمتر است و باید 4 تا 6 ماه بعد از دُز دوم، دُز سوم واکسن تزریق شود اما در جوان تر‌ها تزریق دُز سوم بعد از 6 ماه عقلانی‌تر است.

طبق اصول واکسیناسیون، زمانی باید دُز سوم یک واکسن به فرد تزریق شود که خطر ضعف سیستم ایمنی بدن یا نقص ایمنی ذاتی یا اکتسابی او را تهدید کند، اصولاً افراد عادی نیازی به دُز سوم ندارند اما ظهور ویروس کرونا بسیاری از باورهای پزشکی را تغییر داد.

مطالعات متعدد ثابت کرده‌ است که ایمنی ناشی از تزریق واکسن کرونا با اثربخش‌ترین واکسن‌های موجود مانند فایزر نیز نهایتاً تا ۶ ماه باقی می‌ماند، از سوی دیگر با جهش‌های صورت‌ گرفته و ظهور سویه‌های جدید ویروس کرونا، آیا واقعاً فرمولاسیون واکسن‌های قدیمی که تا ۲ سال پیش طراحی شده‌اند، همچنان موثر واقع خواهد شد؟!

بنابراین همه افراد به‌ خصوص افراد مُسن باید برای تزریق دُز بوستر یا همان دُز سوم واکسن کرونا اقدام کنند، البته بعد از تزریق دُز سوم واکسن کرونا، باز هم تحت خطر هستید و احتمال ابتلا وجود دارد.

تنها نکته مثبت مسئله این است که خطر بستری شدن یا مرگ خیلی کمتر می‌شود لذا همچنان ضرورت زدن ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و اصول بهداشتی وجود دارد و طبق آخرین اطلاعات ارائه شده توسط وزارت بهداشت، اگر روند شیوع و جهش‌پذیری ویروس کرونا به همین شکل پیش برود احتمالاُ هر ۶ ماه یکبار نیاز به تزریق واکسن کرونا است!

▪️فاصله تا رسیدن به ایمنی جمعی!

یک متخصص ویروس‌شناسی بهترین زمان برای تزریق دُز سوم واکسن کرونا را متناسب با سن و زمان تزریق دُز اول و دوم متغیر دانست و در این باره توضیح داد.

علیجان تبرایی افزود: در شرایط کنونی و با توجه به اینکه هنوز تحقیقات و پژوهش‌ها بر روی ویروس کرونا منجر به یافتن راه حل قطعی و نهایی برای مقابله با این بیماری نشده است بهترین راه استفاده از واکسن برای کنترل این بیماری است.

وی ادامه داد: رسیدن به ایمنی جمعی یکی از نکات بسیار مهم و حائز اهمیت است که مسئولان باید برای رسیدن به آن تلاش کرده و جامعه را با ارائه دلایل علمی ترغیب به تزریق واکسن کنند.

تبرایی اضافه کرد: گسترش چتر واکسیناسیون در کنار رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم به ویژه عدم حضور در تجمعات و زدن ماسک مهم‌ترین و اصلی‌ترین راهکار برای مهار کرونا در شرایط کنونی است.

وی اظهار کرد: خوشبختانه در ماه‌های اخیر وضعیت واکسیناسیون در کشور و به تبع آن در استان‌ها شرایط بهتری پیدا کرده و جمعیت قابل توجهی از مردم واکسن زده‌اند اما هنوز تا رسیدن به ایمنی جمعی فاصله داریم!

تبرایی با توجه به اهمیت واکسیناسیون کرونا بیان کرد: هرچند تزریق واکسن جلوی ابتلای به این بیماری را نمی‌گیرد اما شدت بیماری را در افراد مبتلا کاهش می‌دهند و مانع مرگ و میر ناشی از این ویروس خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه همه مردم باید نسبت به تزریق واکسن کرونا اقدام کنند تا بتوان به کنترل و قطع زنجیره انتقال ویروس امیدوار بود گفت: متأسفانه برخی از افراد بدون وجود استنادات علمی و کاملاً نادرست، مباحثی را درباره تزریق واکسن کرونا مطرح می‌کنند و اینکه گفته می‌شود واکسن‌ها در آینده در افراد ایجاد عارضه می‌کنند هیچ مبنای علمی ندارد!

▪️دریافت ۲۳ درصد مردم در دُز سوم

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: تاکنون ۲۳ درصد مردم آذربایجان‌شرقی دُز سوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

سیمین خیاط زاده روند کند استقبال مردم از مرحله سوم واکسیناسیون را گوشزد کرد و افزود: طبق برنامه ریزی های انجام شده تاکنون باید حدود ۵۰ درصد مردم آذربایجان شرقی اقدام به تزریق دز سوم واکسن خود می کردند که این هدف محقق نشده است!

وی با تاکید بر اهمیت روزافزون تزریق نوبت سوم واکسن ضدکرونا اضافه کرد: از عموم مردم استان درخواست می کنیم با مراجعه به مراکز بهداشت و تجمیعی واکسیناسیون در سریع ترین زمان ممکن، نسبت به واکسینه شدن خود و اعضای خانواده اقدام کنند زیرا طبق بررسی های علمی و برآوردهای سازمان بهداشت جهانی تزریق دُز سوم در مقابله با سویه های جدید از جمله اُمیکرون بسیار موثر است.

خیاط زاده درباره آخرین وضعیت سویه اُمیکرون در آذربایحان شرقی ادامه داد: تاکنون تنها ۱۶ مورد مثبت مبتلا به این سویه جدید از ویروس کرونا در سطح استان شناسایی و آزمایشات گرفته شده از آنها ابتلا به این بیماری را محرز کرده است.

وی با بیان اینکه شرایط آذربایجان شرقی در زمینه ابتلا به اُمیکرون نسبت به سایر استان های کشور مناسب است یادآور شد: آذربایجان شرقی در فهرست استان های در معرض خطر شدید قرار ندارد اما در صورتی که مردم نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی و نیز تزریق دز سوم واکسن بی توجهی نشان دهند شرایط استان به سرعت دچار تغییر خواهد شد.

خیاط زاده شرایط عمومی کرونا در آذربایجان شرقی را نیز رضایت بخش دانست و ابراز امیدواری کرد با استقبال مردم از واکسیناسیون به خصوص دُزهای دوم و سوم، روند کاهشی ابتلا به این بیماری همچنان تداوم یابد.

▪️اُمیکرون؛ خفیف ولی بسیار مسری!

یک متخصص بیماری‌های عفونی نیز در این باره گفت: بر اساس مطالعات جهانی سویه اُمیکرون بیماری خفیف ولی بسیار مسری است لذا آمارهایی که از سوی وزارت بهداشت اعلام می‌شود در اصل، برگرفته از نرم‌افزار ماسک است که آمار بستری‌ها و فوتی‌ها را به صورت دقیق ذکر می‌کند

حمید عمادی ادامه داد: اپلیکیشن ماسک آماری از مراجعان سرپایی ندارد در حالی که مراجعان سرپایی در سویه اُمیکرون بسیار زیاد شده است اما حالت آنها همانند سرماخوردگی به عنوان بیماری عفونی تنفسی خفیف بروز کرده است، بنابراین چنین افرادی که حالات سرماخوردگی جزئی دارند به بیمارستان مراجعه نمی‌کنند، آنها تنها به مطب دکتر عمومی بسنده می‌کنند که کار اشتباهی هم نیست ولی این افراد در لیست کرونایی‌ها قرار نمی‌گیرند!

وی افزود: براساس گزارش‌ها در حال حاضر سویه اُمیکرون در تمام ادارات، درون خانواده‌ها و اماکن عمومی شیوع پیدا کرده است اما به دلیل عدم مراجعه آنها به بیمارستان هیچ‌گاه به آمار کرونایی‌ها اضافه نمی‌شوند، به همین دلیل آمارهای اخیر دقیق نیست، چه‌بسا آمارهایی که از سوی ماسک و وزارت بهداشت اعلام می‌شود آمارهای مراجعه‌کنندگان به بیمارستان و بستری‌ها است در نتیجه، مشخصاً اُمیکرون به صورت سرماخوردگی خفیف در سطح استانها افزایش پیدا کرده است.

عمادی اظهار کرد: اروپاییان بسیار زودتر از ما واکسیناسیون را شروع کردند به همین دلیل در حال حاضر مدت زمان طولانی از آخرین دُز آنها می‌گذرد بنابراین ایمنی واکسن در بدن آنها کاهش یافته و به همین دلیل بدن آنها مستعد بیماری است، این در حالی است که واکسیناسیون عمومی در کشور ما از شهریور ماه شروع شد و در آبان ماه پایان یافت.

وی با اشاره به راهکارهای مقابله با سویه اُمیکرون بیان کرد: تنها راهکار مقابله با کرونا کماکان استفاده از ماسک و رعایت فاصله فیزیکی است لذا مردم همواره باید از حضور در تجمعات پرهیز کرده و به دور از حاشیه‌های موجود، واکسن بزنند و افرادی هم که نوبت دُز سوم‌شان فرا رسیده بهتر است سریعاً دُز سوم خود را تزریق نمایند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.