آذربایجان شرقی برای درمان بیماران شمالغرب کشور بودجه جداگانه می خواهد

آنچه در نخستین دیدار رئیس جدید دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اصحاب رسانه گذشت؛

عصرآزادی/ شهرام صادق زاده: رئیس جدید دانشگاه علوم پزشکی تبریز در نخستین دیدار خود با خبرنگاران رسانه‌های گروهی آذربایجان شرقی به تشریح آخرین وضعیت بیماری کرونا در سطح استان پرداخت.

“بهمن نقی پور” ضمن تقدیر از زحمات تمام دست اندرکاران، اعضای کادر درمان و نظام سلامت گفت: با تلاش این عزیزان آرامش نسبی در سطح جامعه برقرار شده و به کمترین میزان مرگ و میر و بستری های دو سال اخیر دست یافته ایم.

وی ادامه داد: اما واریانت جدید امیکرون باعث شده که در دنیا زنگ خطر به صدا درآمده و رنگ قرمز حتی در کشورهای اروپایی حکمفرما گردد زیرا سرعت انتشار آن بسیار بالاست لذا این سویه در کشور ما نیز شروع شده و رشد بسیار شدیدی از خود نشان داده است که بعد از بیماران سرپایی و بستری ها به مرگ و میر شهروندان منجر خواهد شد بنابراین استفاده از ماسک، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و واکسیناسیون می تواند بسیار موثر باشد.

نقی پور به وضعیت واکسیناسیون جمعیت بالای ۱۲ سال آذربایجان شرقی پرداخت و افزود: ۹۲ درصد مردم استان دُز اول، ۸۳.۵ درصد دُز دوم و ۲۶ درصد مردم دُز سوم خود را دریافت نموده و حدود ۹۲ درصد از دانش‌آموزان ۱۲ تا ۱۷ ساله آذربایجان شرقی نیز واکسینه شده اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به اینکه واکسیناسیون دُز سوم می تواند تاثیر بسزایی در کاهش مبتلایان به کرونا به ویژه سوریه امیکرون به همراه داشته باشد اضافه کرد: ستاد کرونای دانشگاه علوم پزشکی تبریز طی جلسات متعدد در صدد پیشگیری و برنامه‌ریزی جهت حل مشکلات ناشی از شیوع کرونا می باشد لذا کلاسهای آموزشی توسط کمیته علمی دانشگاه به صورت حضوری در سطح شهرستان های مرند، مراغه، اهر، میانه و بناب با حضور تیم‌های متخصص برگزار شده تا مشورتهای مربوطه با پزشکان و کادر درمان به کاهش مبتلایان منجر گردد.

نقی پور با ذکر این نکته که در طرح واکسیناسیون دُز سوم، آذربایجان شرقی رتبه اول اسناهای کشور را به دست آورده است افزود: این امر نشان از تسریع در روند واکسیناسیون دارد لذا تاکنون تست ۲۱ نفر از مبتلایان به سویه جدید کرونا در سطح آذربایجان شرقی به اثبات رسیده است.

وی با اشاره به اینکه یک نفر هم که گفته می‌شود قربانی اُمیکرون در تبریز شده است ۹۵ ساله و دارای بیماری زمینه‌ای دیابت و فشار خون بود و در روز ششم بستری خود جان باخته است اضافه کرد: سایر مبتلایان به طور کامل تحت کنترل هستند و میانگین سنی آنها ۵۰ تا ۵۵ سال و میزان کُشندگی آن در دست بررسی است زیرا احتمال تغییرات در سوریه اُمیکرون وجود دارد و در میزان شدید و سریع انتشار آن شکی نیست!

نقی پور در بخش دیگری از صحبت های خود از کمبود بودجه به عنوان پاشنه آشیل حوزه بهداشت و درمان آذربایجان‌شرقی در آینده نام برد و گفت: تبریز به استانهای شمالغرب کشور خدمات درمانی می‌دهد لذا انتظار داریم در تخصیص اعتبارات درمانی، تنها سرانه استان را مدنظر قرار نداده و بودجه جداگانه‌ای برای آذربایجان شرقی در نظر بگیرند تا ساپورت درمانی شهروندان استانهای همجوار نیز به سهولت انجام گردد.
رئیس جدید دانشگاه علوم پزشکی تبریز در پایان اظهارات خود یادآور شد: خوشبختانه در روزهای اخیر روند ترخیص بیماران مبتلا به کرونا بهتر و بیشتر از افراد بستری این ویروس است به طوری که تنها ۲۱۴ نفر بستری کرونایی در سطح بیمارستان های آذربایجان شرقی وجود دارد و با واکسیناسیون دُز سوم می توان به روزهای درخشان امیدوار بود!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.