مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی در جمع اصحاب رسانه: مجموعه حسن پادشاه دریاچه ارومیه داخل تبریز است

ایجاد منطقه گردشگری مشترک بین دو کشور ایران و آذربایجان از طریق پل مرزی خداآفرین با مرمت و استحکام بخشی این پل تاریخی انجام خواهد شد

عصر آزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده: مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی در نشست خبری خود با خبرنگاران رسانه های گروهی به تشریح برخی از فعالیت های این مجموعه در احیای تاریخ و فرهنگ آذربایجان پرداخت.

احمد حمزه زاده در ابتدا از ضربه بزرگ کرونا به صنعت گردشگری سخن به میان آورد و گفت: بخش های گردشگری بیشترین ضرر و زیان را از کرونا به خود دید و برآورد تقریبی ۵ هزار میلیارد تومانی به حوزه صنایع دستی و گردشگری وارد نمود.

وی ادامه داد: حمایت دولت از این حوزه در دوره شیوع کرونا کافی نبود و اتفاقاً فعالان حوزه گردشگری آن طور که باید و شاید از تسهیلات کرونایی استفاده نکردند و ما هم نتوانستیم از فعالان این حوزه حمایت نماییم.

حمزه زاده با اشاره به اینکه صنعت گردشگری یک صنعت پویاست که سریعاً می تواند خود را با شرایط مربوطه وفق دهد افزود: با همه این اوضاع و احوال پیش بینی می کنیم سال آینده با حجم انبوهی از مسافران و گردشگران مواجه خواهیم بود که باید با انجام واکسیناسیون عمومی به سوی سلامت اجتماعی حرکت کنیم.

وی اضافه کرد: در شرایط کرونایی اکثر فعالیت های حوزه گردشگری بر روی دیجیتال مارکتینگ متمرکز شد و ۲۰۰ اثر فاخر تاریخی آذربایجان‌ شرقی را در این راستا تهیه کرده و در فضای مجازی منتشر کردیم تا در سطح کشور به بالاترین درجه، معرفی گردد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تاکید کرد: برای موزه‌های آذربایجان‌ شرقی QR code پیش‌ بینی شده تا از حالت سنتی خارج شده و گردشگران با اسکن کدهای مربوطه به اطلاعات اماکن تاریخی، گردشگری و فرهنگی آذربایجان شرقی دسترسی داشته باشند.

حمزه زاده با ذکر این نکته که ثبت ملی شهرهای صنایع دستی آذربایجان شرقی تا سال گذشته صورت نگرفته بود گفت: اسکو در حوزه باتیک، اهر در حوزه ورنی به ثبت رسیده و پرونده شهرهای ممقان در حوزه سوزن دوزی، کوزه کنان در حوزه سفال و سردرود در حوزه تابلو فرش در جریان است تا در صف ثبت ملی شهرهای صنایع دستی قرار گیرند.

وی اظهار کرد: تا امسال ۱۸۲ اثر تاریخی آذربایجان شرقی نشان ملی اخذ کرده بودند و امسال نیز ۲۰ اثر به دریافت نشان ملی مفتخر شدند و ۱۳ اثر نیز در حوزه بین‌المللی به ثبت رسیده است.

حمزه زاده با اشاره به اینکه طی تحقیقات به عمل آمده تاریخ و قدمت آذربایجان به ۹ هزار سال پیش رسید که یک یافته مهم تاریخی است بیان کرد: امسال در ثبت کاروانسراهای آذربایجان شرقی، ارزیابی های یونسکو صورت گرفته و در تیرماه سال آینده در محل سازمان یونسکو مورد بررسی و تصمیم‌گیری قرار خواهند گرفت!

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی افزود: در قالب مجموعه بازار سرپوشیده و به هم پیوسته تاریخی تبریز ۱۶۰ اثر به ثبت جهانی رسیده است و یونسکو در معرفی آن به گردشگران تلاش می‌کند لذا ۱۶ اثر طبیعی و ۳۲ اثر منقول آذربایجان شرقی نیز به ثبت رسید و ۳۴ اثر ملی ناملموس هم به ثبت رسیده است.

وی در مورد دستگیری های جرایم مربوط با میراث فرهنگی هم گفت: تعداد ۱۸۷ مورد دستگیری انجام گردیده و ۳۰۰ فقره از لوازم تاریخی کشف و ضبط گردیده است.

حمزه زاده با ذکر این نکته که در مرمت بناهای تاریخی در دو سال گذشته نزدیک به ۲۰۰ بنای تاریخی را تماماً و یا با ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی به انجام رسانده‌ایم گفت: ایجاد منطقه گردشگری مشترک بین دو کشور ایران و آذربایجان از طریق پل مرزی خداآفرین به عنوان پل دوستی با مرمت و استحکام بخشی این پل تاریخی مقدمات یک منطقه گردشگری مرزی انجام خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: در سطح مناطق آذربایجان شرقی ۱۱ مجوز احداث موزه های خصوصی صادر گردیده و برای موزه های شخصی استاد سرابی اقدم و استاد جدیدالاسلام که مجوز مجموعه داری صادر شده بود متاسفانه نتوانستیم کاری انجام دهیم اما پیگیر هستیم تا اموال آنها خریداری گردیده و در موزه‌های از پیش تعیین شده جمع آوری و در معرض بازدید عموم قرار گیرند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی اضافه کرد: مجموعه تاریخی حسن پادشاه به سان دریاچه ارومیه داخل شهر تبریز محسوب می‌گردد که جزو پروژه‌های مستمر سازمان میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی است.

حمزه زاده در پایان اظهارات خود به مقوله حواشی ایجاد پارکینگ زیرزمینی که در زمان نماینده قبلی استارت زده شده و موجب اعتراض فعالان و دلسوزان تاریخ آذربایجان قرار گرفته بود اشاره کرد و یادآور شد: خوشبختانه با نظر مساعد امام جمعه فعلی تبریز منتفی شده و در قالب حیات بنای فتح الله یئف در حال مرمت و گچبری است تا یک مجموعه تاریخی و فرهنگی منحصر به فرد به بهره‌برداری برسد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.