کوراوغلو شناسنامه مردم تورک زبان است

گزارش “عصرآزادی” از مراسم رونمایی از پوستر نمایش کوراوغلو در تئاتر شهر تبریز؛

✔️ به گفته یعقوب صدیق جمالی اجرای ۵۸ سئانس نمایش کوراوغلو در سال ۷۹ موجب شد تا تبریز لقب پرمخاطب ترین شهر کشور در حوزه تئاتر را کسب نماید

 

?عصرآزادی/ شهرام صادق زاده

 

پوستر نمایش “کوراوغلو” به کارگردانی یعقوب صدیق جمالی در تبریز رونمایی گردید که از ۷ الی ۳۰ بهمن ماه در مجتمع فرهنگی هنری ۲۹ بهمن تبریز به روی صحنه خواهد رفت.

واقعیت این است که ادبیات شفاهی مردم آذربایجان در نوع خود در جهان کم نظیر می باشد به طوری که شالوده‌ ادبیات آذربایجان بر فولکلور بنا شده است.

در میان انواع مختلف ادبیات فولکلوریک، قصه‌ها و افسانه‌های آذربایجان و به طور کلی داستان‌های عامیانه‌اش به این دلیل که جزو کهن‌ ترین و زیباترین این داستان‌ها و از دید مضمون جزو بهترین و پرمحتواترین داستان‌ها هستند، ارزش و جایگاه ویژه‌ای در جهان دارند.

در داستان‌هایی نظیر کوراوغلو، تصاویر روشنی از جهان بینی، طرز تفکر و خصوصیات ملی و آداب و رسوم و معیشت مردم آذربایجان در اعصار مختلف تاریخ ارائه می‌شود.

▪️باید به فرزندانمان بیاموزیم که کوراوغلو و امثال آن شناسنامه ما هستند

 

پیشکسوت ادبیات فولکولور آذربایجان با اشاره به اینکه هر ملت تمثال هایی دارد که برای نسل جوان راه و رسوم وطن دوستی، حقیقت و عشق را به ارمغان می آورد گفت: حماسه کوراوغلو هویت ادبیات و موسیقی آذربایجان است و برای خود جایگاه خاصی در ادبیات جهان دارد.

خسرو سرتیپی افزود: در سالهای دور، آشیق هایی مانند خیرالله، رسول، عبدالعلی و سایرین نغمه هایی از کوراوغلو را زمزمه می کردند که آن زمان باید ارج می نهادیم!

وی اضافه کرد: در موسیقی آشیقی، نمونه های منحصربفردی از حماسه و عشق مردم تبار تورک وجود دارد که با شناساندن این شخصیت بزرگ می توانیم در سطح جهان به عرض اندام بپردازیم.

سرتیپی یادآور شد: باید به فرزندانمان بیاموزیم که در کنار شنیدن موسیقی های اروپایی و غیره اما، نگاهی هم به فرهنگ و هنر خود در وادی موسیقی داشته باشند زیرا کوراوغلو و امثال شخصیت های بزرگ، شناسنامه ما هستند!

▪️رعایت پروتکل های بهداشتی در عرصه تئاتر بیش از سایر مکان هاست

یعقوب صدیق جمالی، نویسنده و کارگردان نمایش کوراوغلو در این مراسم گفت: این نمایش با حضور بزرگان هنرهای نمایشی، سال ۱۳۷۹ در تبریز به روی صحنه رفت و با استقبال کم نظیری مواجه شد به طوری که تا ۵۸ سئانس اجرا گردید.

وی با اشاره به اجرای این اثر در جمهوری خود مختار نخجوان و ترکیه افزود: نمایش کوراوغلو در آن سال موجب شد که تبریز به عنوان پر مخاطب ترین شهر کشور در حوزه تئاتر معرفی شود.

نویسنده نمایش کوراوغلو ادامه داد: پس از سال ها احساس کردیم که فضا برای اجرای دوباره این نمایش فراهم شده و می توانیم آن را به صحنه ببریم.

وی با ذکر این نکته که در تبریز سالن بزرگ تخصصی برای اجرای تئاتر وجود ندارد اضافه کرد: فعالیت های حوزه تئاتر حدود دو سال مداوم تعطیل شد در حالی که رعایت پروتکل های بهداشتی در این عرصه بیش از سایر اماکن است زیرا سلامتی تمام عزیزان اولویت اصلی ماست.

▪️عوامل نمایش از اجرای مجدد حماسه کوراوغلو خشنود هستند

جمال ساقی نژاد از بازیگران نمایش کوراوغلو گفت: اگر کرونا نبود فکر می کنم این نمایش ۳ الی ۴ ماه روی صحنه می رفت لذا امیدواریم اهالی رسانه بار دیگر مارا یاری کنند تا مردم استقبال خوبی داشته باشند.

پدرام ناظر عدل، کروگراف نمایش کوراوغلو هم گفت: در این نمایش  تاریخ و فرهنگ آذربایجان را به مردم جهان نشان خواهیم داد و در انتخاب موسیقی، رقص و بازیگر آن از بهترین حرکات استفاده کردیم و مجموعه ای را جمع کرده و نمایش زیبایی را به صحنه خواهیم برد.

سعیده حامد، مشاور کارگردان نمایش نیز خاطرنشان کرد: با وجود مشکلات زیاد توانستیم با تیم خود ۱۲۰ نمایش را به صحنه ببریم و امیدواریم با اجرای این نمایش بتوانیم فرهنگ خود را به نسل جوان انتقال دهیم.

غلامرضا میرزازاده آهنگساز این نمایش نیز بیان کرد: حرکات و رقص های موسیقی با نمایش هماهنگ شده است و نسبت به نمایش قبلی بروز شده است و از تار، قره نی و قارمان در نواختن موسیقی کوراوغلو  بهره‌مند شده ایم.

سولماز هاشمی از دیگر بازیگران این نمایش اضافه کرد: بعد از چندین مدت با کمک اساتید و دوستان توانستیم  این اثر فاخر را به روی صحنه بیاوریم.

▪️داستان کوراوغلو ریشه در تاریخ دارد و به به دوران صفویه باز می گردد

“کوراوغلو” قهرمان حماسی  میان اهالی آذربایجان و مردم تورک زبان است که با قیامش بر ضد فئودالیسم و شیوه ارباب و رعیتی نامی ماندگار در میان مردم آذربایجان و بسیاری از كشورهای جهان از خود به جا گذاشت.

باعث این قیام، مهتری سالخورده به نام علی ملقب به علی كیشی است که پسری موسوم به روشن یا همان كوراوغلو دارد و خود، مهتر خان بزرگ و حشم‌داری به نام حسن خان است.

روایت كوراوغلو در جغرافیای وسیعی از اروپای شرقی تا قفقاز، ایران، افغانستان، آسیای مركزی و جنوب سیبری و برخی نقاط دیگر گسترده است. در این جغرافیای وسیع، روایت كوراوغلو در قالب نمونه‌های آذربایجانی، قفقازی، آناتولی، گرجی، ازبكی، تركمنی، خراسانی، قشقایی و حتی توبولها یا گروههای تاتار در سیبری سروده شده است.

داستان کوراوغلو ریشه در تاریخ دارد و به گواه خیلی ها به دوران صفویه و زمان جنک های ایران و عثمانی بر می گردد، لذا این داستان به غیر از آذربایجانی ها  بین سایر تورک های ایران، ترکیه و سایر کشور های تورک زبان وجود دارد.

در آذربایحان چندین قلعه به نام کوراوغلو شناخته شده است اما یکی از آنها بیشتر از بقیه با عقل جور در می آید و آن هم قلعه ای در نزدیکی خوی و کاملاً نزدیک به مرز ترکیه بر فراز کوه چنلی بئل قرار دارد که بسیار ارزشمند است.

▪️زیباترین نمونه‌ نثر، نظم و موسیقی فرهنگ شفاهی آذربایجان در کوراوغلوست

یک کارشناس میراث فرهنگی از ثبت داستان حماسی و پهلوانی‌های کوراوغلو در فهرست میراث ناملموس آثار ملی کشور خبر داد.

نعمتی ادامه داد: داستان‌های کوراوغلو از قیام‌های روستائی قرن‌های دهم و یازدهم هجری در آذربایجان و نواحی مجاور آن مایه گرفته و همچنان توسط آشیق‌ها و پدربزرگ‌ها و مادر بزرگ‌ ها روایت می‌شود.

وی در تشریح موقعیت و فضای داستان کوراوغلو اظهار داشت: در این داستان، روستایی هایی که کمرشان زیر بار ظلم خان‌ها و پادشاه‌ها خم شده، به شورش علیه خان‌های تحت رهبری کوراوغلو دست می‌زنند.

نعمتی با بیان اینکه کوراوغلو برگرفته از حدیث عشق، حماسه و مبارزه است خاطرنشان کرد: ماجرای کوراوغلو شیوه نثر داشته و با شعر و نوا و آمیختگی با نغمه‌ ساز آشیق‌ها، سوز حماسه می‌گیرد و مضمونی از عشق و رزم را توامان تشریح می‌کند.

وی یادآور شد: بنا به یافته‌های محققان، داستان کوراوغلو مجموعاً ۲۱ بخش یا قول یا بوی مجزا و در عین حال پیوسته است که از کودکی کوراوغلو شروع و با همدلی‌اش با عاشق جنون، آشیقی سیاح و دوره‌ گرد ادامه می‌یابد.

نعمتی افزود: داستان با نقل ماجراهایی از مبارزات کوراوغلو و قهرمانانش جهت گرفته و در نهایت با پیری کوراوغلو در هم می‌آمیزد و زیباترین نمونه‌های نثر، نظم و موسیقی فرهنگ شفاهی آذربایجان را به نمایش می‌گذارد.

شایان ذکر است نمایش «کوراوغلو» از ۷ الی ۳۰ بهمن ماه در مجتمع فرهنگی هنری ۲۹ بهمن تبریز به روی صحنه خواهد رفت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.