تبریز میزبان سومین اجلاس روسای کمیسیون های شهرسازی و معماری شوراهای مراکز استانها

فریدون بابایی اقدم خبر داد؛

? عصرآزادی/ شهرام صادق زاده

سومین اجلاس روسای کمیسیون های شهرسازی و معماری شوراهای کلانشهرها و مراکز استان های کشور در روزهای ۱۴ و ۱۵ ماه جاری در تبریز برگزار خواهد شد.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای ششم شهر تبریز در جمع خبرنگاران آذربایجان شرقی گفت: این اجلاس از سال ۹۸ و پس از میزبانی شهرهای تهران و مشهد، امسال در تبریز برگزار خواهد شد.

فریدون بابایی‌ اقدم در رابطه با علت اصلی برگزاری سومین نشست مجمع مشورتی روسای کمیسیون‌های شهرسازی و معماری کلانشهرها و مراکز استان‌ها افزود: علت اصلی پیشنهاد برگزاری سومین نشست در تبریز تقارن یکی از سیاست های مهم دولت در حوزه مسکن تحت عنوان قانون جهش تولید مسکن است که در جلسات مختلف شورا مطرح شده است.

وی ادامه داد: در سال ۹۸ اولین نشست مشورتی کمیسیون معماری و شهرسازی شوراهای کلان شهرهای کشور برگزار شد و در آن جلسه وزیر راه و معاونان حضور داشتند که این نشست باعث گردید علاوه بر بیان چالش‌ها، انتقال تجربیات شهرها به یکدیگر انجام شده و از موازی کاری جلوگیری شود.

بابایی اقدم اضافه کرد: پس از دوره پرفروغ مسکن سازی که در مقطعی در کشور رخ داد، دولت جدید در سال ۹۲ این مسکن سازی را کنار گذاشت و رکود عمیقی در این حوزه به وجود آمد لذا این رکود ۸ ساله باعث تشدید ساخت و ساز غیرمجاز و بدمسکنی شد!

وی اظهار کرد: اما در سال جاری دولت جدید تصمیم به طرح مسکن ملی گرفته و من به عنوان عضوی از شورا از این سیاست خوشحالم البته به مکان یابی مسکن مهر ایراداتی وارد بود که در طرح جدید مسکن ملی، مجلس تلاش کرده تا این اشکال را برطرف نماید.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تبریز تاکید کرد: موضوعی که ما را نگران می‌کند این است که قرار بود در قالب مسکن ملی درجاسازی و استفاده از زمین‌های‌ دولتی برای ساخت مسکن جدید استفاده شود اما حالا فقط دو شهر جدید سهند و شهریار تبریز در این قالب قرار گرفته‌اند.

وی افزود: از چنین سیاست‌های کلان ملی می‌توان به عنوان یک ظرفیت برای رفع مسائل و مشکلات شهری بهره‌مند شد با اینکه در مسکن مهر هم می توانست این موضوع مطرح شده و از بروز حاشیه‌نشینی جدید پیشگیری شود.

بابایی اقدم یادآور شد: تجربه نشان داد هر کسی در شهر جدید سهند اقدام به خرید مسکن کرده بود با فروش مسکن خود دوباره به بافت فرسوده و حاشیه نشین تبریز بازگشته است!

وی بیان کرد: قانون جهش تولید برای پاسخ به این دغدغه در ماده ۱۲ عنوان کرده است که اراضی مدنظر برای احداث مسکن در داخل شهر و محدوده‌های چسبیده به بافت فرسوده و حاشیه‌نشین مکان‌یابی شوند.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تبری  با اشاره به اینکه در طرح مسکن ملی تمام سهمیه‌ تبریز به شهر جدید سهند تعلق گرفته است گفت: این موضوع می‌توانست به بافت حاشیه نشین شهرهای بزرگ نیز اختصاص یابد لذا دولت قبل ۸ سال با طرح‌های بازآفرینی شهری شعار داد و آن هم تنها به خدمات محله ای منجر گردید و در پایان نیز با حدود ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار به شهر تبریز کار به جایی نبرد!

بابایی اقدم اضافه کرد: همانند گذشته هماهنگی‌ های لازم با دولت در خصوص ساخت مسکن برای حاشیه نشینان ادامه خواهد یافت زیرا اگر قرار است ۱۰۰ هزار واحد مسکن در تبریز احداث شود سهم ۵۰ درصدی را باید از آن خود نماییم تا یکباره تاریخ‌ساز در راستای ساخت احداث مسکن برای حاشیه نشینان را تجربه نمایید.

وی اذعان کرد: وزارت راه و شهرسازی سابقاً سیاستی داشت که توسعه میان افزا از طریق محدود شدن شهرها از اطراف خود را به وجود آورده بود لذا ارتفاع سازی حاصل گردید و در تبریز و تهران تراکم سازی رعایت نشد!

بابایی اقدم با ذکر این نکته که در حال حاضر ۴۵۰ واحد مسکونی با تکنولوژی جدید قالب تونلی در بخشی از شهر تبریز در حال ساخت است گفت: باید الگوی مصرف رعایت شده و در طراحی مساکن مربوطه صرفه و صلاح اقتصادی در نظر گرفته شود.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به اینکه در تبریز منطقه‌ای داریم که بالغ بر ۹۰ درصد املاک آن فاقد سند هستند افزود: این در حالی است که اگر صدور سند واحدهای مسکونی به سختی انجام گیرد به ساخت و سازهای غیرمجاز منجر خواهد شد و توسعه بافت های مسئله دار شهری را باعث می گردد!

بابایی اقدم ادامه داد: در طرح ۱۷۱ واحدی قطران که در خلیل آباد تبریز اجرا شد هزینه‌های بالای تسطیح و آماده‌ سازی زمین باعث افزایش هزینه تمام‌ شده این واحدها گردید به طوری که قیمت این واحدها بالاتر از قیمت واحدهای آماده در شهرک ارم تمام شود.

وی از تشکیل “انجمن یا طرح جامع حاشیه‌نشینان ایران” خبر داد که مشابه آن در ۳۳ کشور جهان وجود دارد و اضافه کرد: محدودیت ارتفاع ۷.۵ متر، باعث بلاتکلیفی بافت تاریخی تبریز و بی‌رغبتی شهروندان به ساخت و ساز در این مناطق شده است لذا بازدید از مجموعه عتیق، بافت حاشیه‌نشین و طراحی و اجرای شهرک خاوران، سه بازدیدی هستند که در حاشیه تبریز انجام خواهد شد.

بابایی اقدم با ذکر این نکته که شهروندان تبریزی چند قدم از شهرداری جلوترند و این نشان از شکست برنامه‌های شهرداری در برخی از حوزه‌ها دارد اظهار کرد: شورای اسلامی آناخاتون در دوره سوم جمع‌ آوری شده است اما تا امروز طرح تفصیلی تعریف نشده است بعد از الحاق به تبریز کارهای بزرگی در آناخاتون انجام گرفته که تعریض جاده ارتباطی، ارایه خدمات شهری و احداث پارک محله‌ای برخی از این اقدامات است.

وی افزود: حد نصاب تفکیک در شهرسازی ۲۰۰ متر و در تبریز ۱۷۵ مترمربع است لذا ما تعهداتی به یونسکو در حریم بازار تبریز داده‌ایم اما اینکه در همه بافت‌های تاریخی، محدودیت ۷.۵ ارتفاع قائل شویم، درست نیست.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای ششم شهر تبریز در پایان اظهارات خود تاکید کرد: زلزله چندین آیتم دارد که فاصله از گسل و ساختار خاک از آن جمله است لذا در درجاسازی علاوه بر این آیتم‌ها باید شیب زمین هم لحاط شود و شهرک اندیشه، بهترین شرایط را به لحاظ فاصله از گسل و ساختار خاک دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.