سرمایه گذاری و بالابردن کیفیت خدمات مخابراتی خواست مردم آذربایجان شرقی

عصرآزادی آنلاین،

جناب آقای محمد فرج پور باسمنجی

با سلام پیرو درج مطالبی در فضای مجازی تحت عنوان ” در عصر ارتباطات ، عقب ماندگی مخابرات آذربایجان شرقی را مرتفع سازید!؟” نظر شما را به مطالب ذیل جلب می نمایم:

۱- شرکت مخابرات بیش از ده سال است به بخش خصوصی واگذار و بر اساس قانون تجارت و طبق تعهدات پروانه ای و در چهارچوب مصوبات ابلاغی سازمانهای بالادستی اداره می شود و در این مدت علی رغم افزایش خیلی زیاد نرخ تورم به استناد آمارهای بانک مرکزی و نمود عینی آن در زندگی مردم ، نه تنها تعرفه های آن افزایش پیدا نکرده بلکه با اجرای طرح هم کد سازی در کشور موجب تحمیل زیان هنگفتی به شرکت مخابرات ایران شده است.

۲- به رغم محدودیتهای مالی ناشی از ثابت نگه داشتن تعرفه های تلفن در سال های گذشته ، توسعه زیرساختهای ارتباطی و شبکه مخابراتی متوقف نشده و با تلاش همکاران و مسئولین فقط در سال ۱۴۰۰ ، ۶۷۲ پروژه مخابراتی با اعتباری بالغ بر ۱۶۶ میلیارد تومان به بهره برداری رسیده است.

۳- مزید اطلاع ، بر اساس آخرین ارزیابی های بعمل آمده از مناطق مخابراتی کشور در سال ۹۹ ، یزد رتبه اول و خراسان جنوبی رتبه هشتم را کسب نموده اند و امیداوریم اطلاعات خود را از منابع موثق و بروز تهیه کرده باشید و مثل این مورد نباشد. همچنین بر اساس همین ارزیابیها مخابرات آذربایجان شرقی در سال ۹۸ حائز رتبه اول کشوری و در سال ۹۹ رتبه ششم کشوری را کسب نموده که جایگاه بهتری در مقایسه با استانهای بزرگ مخابراتی می باشد.

۴- برای پایش بهتر و کنترل عملکرد سامانه ۱۱۸ ، به صورت متمرکز کشوری درامده و تمامی مکالمات آن ضبط می گردد شماره دهی اشتباه از طرف اپراتورهای ۱۱۸ قابل بررسی هست شماره تماس خود را اعلام نمائید تا بررسی گردد. در ضمن مشترک مورد نیز شماره خود را باید به صورت صحیح در سامانه ثبت نموده باشد.

۵- تمامی قطع و وصل های تلفن واگذاری خدمات از جمله اینترنت بر اساس مصوبات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی صورت می گیرد و سازمان مذکور بر عملکرد هریک از اپراتورها به صورت برخط نظارت می نماید مگر اینکه مشترک خط خود را در اختیار دیگران قرار دهد که یکی از خط تلفن های شما دارای چنین وضعیتی بود.

۶- علی رغم اینکه توسعه تلفن در روستاها در تعهدات پروانه ای این شرکت نبوده با این حال توسعه روستای باغ یعقوب که به علت ممانعت برخی از ساکنین متوقف شده بود با تلاش دهیار محترم و و تعدادی از ساکنین حل شده که به محض مساعد شدن هوا با نصب کافونوری خدمات بروز واگذار می گردد.

۷- اینکه جایگاه صنعت ICT کشور از جایگاه مناسبی برخوردار هست یا نه و بررسی علل کند شدن روند توسعه صنعت ICT در کشور از حوصله این نوشتار خارج است متولی آن وزارت محترم ارتباطات و فناوری اطلاعات می باشد.
حال بر اساس آموزه های دینی که ما را بر رعایت انصاف و عدالت و صدق در عمل و گفتار توصیه می کنند قضاوت نمائید در مقایسه با سایر بخشهای اقتصادی عملکرد مخابرات چگونه بوده است؟

?️ روابط عمومی مخابرات منطقه آذربایجان شرقی

جوابیه مخابرات منطقه آذربایجان شرقی به مطلب مستند اینجانب محمد فرج‌پور باسمنجی حاوی ابهامات زیاد بوده و روابط عمومی محترم مخابرات استان به جای پاسخگویی به وضعیت نامطلوب و نه‌چندان قبول خدمات متنوع مخابراتی به کلی گویی روی آورده است با این حال جهت تنویر افکار عمومی اعلام می‌داریم؛ در حال حاضر، شرکت مخابرات ایران، یک شرکت بزرگ و بی‌همتا با بیش از ۱۱۵ میلیون مشترک است به این ترتیب که حدود ۳۰ میلیون مشترک تلفن ثابت، ۸۴ میلیون مشترک تلفن همراه و ۵ میلیون مشترک اینترنت از خدمات گوناگون شبکه مخابراتی این مرز و بوم بهره مند بوده و نیز بیش از ۹۷ درصد جمعیت سرزمین پهناورمان زیر پوشش این شبکه عظیم ارتباطی است اما با این وصف باید گفت :سود کلان مخابرات آذربایجان شرقی به خارج از استان می‌رود و همانطور که در تجمع کارگران و کارکنان مخابرات آذربایجان شرقی اعلام شد، شرکت مخابرات به سودآوری رسیده و در کنار پرداخت سود به سهام داران عمده و راضی نگهداشتن آنها به مشکلات توسعه شبکه مخابراتی استان آذربایجان شرقی بی توجهی می‌شود و حتی حق و حقوق کارگران و کارکنان قراردادی مخابرات استان کامل پرداخت نمی‌شود. از سوی دیگر از بخش ها مختلف حوزه صنعت و تولید و مناطق شهری و روستایی استان اخباری از مشکلات زیرساختی حوزه ارتباطات و مخابرات در بخش های مختلف صداوسیما و رسانه ها دیده می‌شود و در نشست اخیر مدیران شهرک های صنعتی با مدیران مخابرات استان لزوم سرمایه گذاری مخابرات در بخش ایجاد فیبر نوری و همچنین گسترش تلفن ثابت برای رونق کسب و کار های تولیدی دیده می‌شود و علاوه بر آن در اکثر شهرها و روستاهای استان، مشکل واگذاری تلفن ثابت همچنان وجود دارد؛ این در حالی است که بنا به اعلام مخابرات اصفهان در این استان بیش از ۳ میلیون خط تلفن ثابت وجود دارد. در حالی که در استان ما نصف این تعداد ، خط تلفن ثابت واگذار نشده است.

از شرکت مخابرات استان انتظار می‌رود درباره‌ی میزان درآمد سود خدمات مخابراتی و واریز آن به خزانه مرکز و عدم سرمایه گذاری لازم و کافی در بخش زیربنایی و توسعه فناوری های جدید مخابراتی برای مردم توضیح دهند یعنی به زبان ساده همان‌طور که آمار مستند درآمد های استانی مخابرات کشور نشان می‌دهد که در سال های اخیر از لحاظ کسب درآمد و فروش خدمات در بین ۳۱ استان، آذربایجان شرقی پس از تهران و اصفهان بیشترین درآمد و سود را واریز به خزانه کرده است، در حالی که میزان سرمایه گذاری جدید در بخش های زیر بنایی استان با این سود واریزی همخوانی ندارد و سهم استان در توسعه و تجهیز فناوری های جدید نادیده گرفته می‌شود و این همان مطلبی است که انجمن صنفی کارکنان مخابرات استان نیز اذعان کرده است.

از سوی دیگر اطلاعات رتبه بندی مخابرات استان ها از منابع معتبر سایت رسمی مخابرات استان های مذکور گرفته شده و اگر خوانندگان محترم رتبه بندی اعلامی نویسنده این سطور را در اینترنت جست و جو کنند می‌توانند به صحت آن پی ببرند .

متاسفانه در جوابیه مخابرات استان رتبه‌ی ارزیابی عملکرد استانی مخابرات در سال ۹۹ بعد از استان های کویری با افتخار رتبه‌ی ششم اعلام شده که استان یزد در این سال رتبه‌ی اول را کسب کرده است.

از مدیران محترم مخابرات استان سوال می‌شود آیا پیشینه و نیروی انسانی متخصص و پتانسیل بالقوه آذربایجان شرقی از استان های کویری و درجه ۲ کشور همچون یزد و خراسان جنوبی کمتر است که مخابرات استان در رتبه بندی پایین تر از آنها قرار گیرد؟

با این حال از نمایندگان مردم استان در مجلس و همچنین استانداری آذربایجان شرقی انتظار می‌رود با بررسی دقیق مسائل و مشکلات سخت افزاری و نرم افزاری مخابرات آذربایجان شرقی نسبت به رفع این معضلات و اخذ اعتبارات ملی و بخشی از سود کلان واریزی مخابرات استان به خزانه مرکزی اقدامات لازم و عاجل را در توسعه این بخش ها و رفع عقب ماندگی ها و ارائه خدمات کیفی به مردم شریف استان به عمل آورند.

•محمد فرج‌پور باسمنجی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.