صادرکنندگان آذربایجانی قهرمانان جنگ اقتصادی

“عصرآزادی” از همایش تجلیل از صادرکنندگان برگزیده آذربایجان شرقی در سال ۱۴۰۰ گزارش می دهد؛

✔️معاون استانهای اتاق ایران می گوید آنچه دسترسی ما را به بازارهای جهان تسهیل می‌کند استفاده از موافقت نامه‌ تجارت آزاد و ظرفیت‌های اقتصادی منطقه است!

?عصرآزادی/ شهرام صادق زاده

مراسم تجلیل از صادرکنندگان برگزیده سال ۱۴۰۰ آذربایجان شرقی با حضور معاون امور استان های اتاق بازرگانی ایران، استاندار و نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی، نمایندگان مجلس، جمعی از فعالان اقتصادی استان و البته بدون حضور برخی از مقامات دولتی در تبریز برگزار شد.

در این مراسم چهار شرکت شکوه بناب، ریخته گری تراکتورسازی، همت پلاس و نخل سبز صبحی به عنوان چهار صادرکننده ممتاز استانی انتخاب شدند.

همچنین شرکت های آیسان خزر، شیرین وطن، کلر پارس، صنایع رنگ و رزین آرکو، فولاد مهر سهند، ایلکین، مهراصل، بستنی اطمینان آذر گل، آذر پاک خزر تهران، پلاستیک تک ظرف آذربایجان، صنایع شیشه آذر، فولاد ظفر بناب، بیسکویت حام، سیم و کابل تبریز – سیمکات، ارس تارلا امین، دونار خزر، سیمان صوفیان، شرکت پتروشیمی تبریز، گسترش فولاد فجر آذربایجان، فولاد ناب تبریز، آهن و فولاد جهان سپاهان، فولاد جاوید بناب، خشکبار فجر بناب و ذوب آهن سپهر شرق نیز به عنوان صادرکنندگان برگزیده استان انتخاب و معرفی گردیدند.

در بخش دیگری از این همایش از علی سالک نجات، پرویز بیوک و یونس ژائله به عنوان دارندگان مدال افتخاری صادراتی قدردانی به عمل آمد.

همچنین از گروه صنعتی تراکتورسازی ایران به عنوان صادرکننده ممتاز ملی و شرکت های داداش برادر (آیدین)، سهند جام، ارس تارلا و اطلس فام به عنوان صادرکنندگان نمونه ملی تجلیل گردید.

▪️صنعت آذربایجان شرقی، خودساخته بوده و به هیچ رانتی متصل نیست!

 

در ابتدای مراسم، نائب رئیس اتاق بازرگانی تبریز در اظهاراتی کوتاه با اشاره به اینکه امروزه پس از سال‌ها تحریم صنعتگرانی را شاهدیم که برای چندمین بار نام آذربایجان را پر آوازه می‌کنند گفت: صادرات غیرنفتی سال جاری بسیار بیشتر از سال ۹۹ بوده و سال آینده به مراتب مراسم بزرگتر و باشکوهی را شاهد خواهیم بود.

ابوالفتح ابراهیمی افزود: در ۱۰ ماهه سال جاری ۳۸ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی کل کشور بوده که ۴۲ درصد افزایش را نشان می دهد و در آذربایجان شرقی نیز ۱.۵ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی در سال جاری صورت گرفته که نشان دهنده رشد قابل توجهی است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی نیز با اشاره به اینکه نحوه انتخاب صنعتگران در شاخص‌های صادراتی بالای یک میلیون دلار بوده است گفت: در سال ۱۴۰۰ حدود یکهزار و ۳۶۵ میلیون دلار صادرات از آذربایجان شرقی انجام شده است و گمان می‌رود برای سال آینده حدود ۲۵ درصد رشد صادرات افزایش یابد.

صابر پرنیان افزود: همچنین یکهزار و ۷۵۶ فقره کارت بازرگانی فعال در آذربایجان شرقی داریم و خوشبختانه ۳۴ درصد صادرکنندگان بالای یک میلیارد دلار صادرات دارند.

وی اضافه کرد: صادرات آذربایجان شرقی به مقصد ۱۱۴ کشور جهان انجام می‌گیرد و اگر از ظرفیت بخش خصوصی نهایت استفاده به عمل آید اثرات آن در تولید و سرمایه‌گذاری لمس خواهد شد.

پرنیان تاکید کرد: در دو ماه گذشته حدود ۱۲۳ فقره سرمایه‌گذاری در یکی از شهرک های صنعتی آذربایجان شرقی انجام یافته است که نشان می‌دهد صنعت آذربایجان شرقی، صنعتی خودساخته و استخوان دار بوده و به هیچوجه به رانت متصل نیست!

رئیس سازمان صمت آذربایجان شرقی در پایان یادآور شد: تسهیل گری دولت می‌تواند باعث انجام گام‌های بزرگی در راستای رشد اقتصادی و رفع موانع تولید باشد.

▪️برنامه ریزی برای کشور بر اساس فروش نفت قابل پیش بینی نیست!

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی نیز موقعیت ژئوپلیتیک ایران را بسیار ارزشمند خواند و از اهمیت حضور ۴۰۰ میلیون نفر مُشتری در اطراف کشورمان سخن گفت.

حجت الاسلام سیدمحمدعلی آل هاشم افزود: این امر می‌تواند برای کشورمان از لحاظ اقتصادی مهم باشد زیرا با انجام صادرات به آن کشورها، موقعیت صادراتی کشورهای منطقه به خطر افتاده و با رقابت بین آنها موجب اعتلای جایگاه ایران و ثبات اقتصادی کشور خواهد بود.

وی اضافه کرد: به هیچوجه نمی توان از نقش صادرکنندگان غافل شد؛ آنهایی که به عنوان سربازان جنگ اقتصادی همت کرده‌اند تا روند مبادلات تجاری ادامه یابد، آنها مشکلاتی دارند تا رفع موانع انجام گرفته و بتوانند ارز صادراتی خود را به کشور بازگردانند.

آل هاشم تاکید کرد: در صورت حل مشکلات این عزیزان و با ایجاد اشتغال و ارزآوری حاصل از صادرات، نیازهای کشور پوشش داده خواهد شد و با قطع وابستگی به نفت می‌توان به شکوفایی اقتصادی رسید.

امام جمعه تبریز یادآور شد: نقش صادرات در رشد اقتصادی کشورها بر هیچ کس پوشیده نیست و موجب افزایش ثروت و رشد اقتصادی می‌شود لذا بهبود معیشتی را برای مردم به ارمغان خواهد آورد.

آل هاشم در پایان خاطرنشان کرد: نباید اقتصاد کشور را به نفت وابسته کرد به طوری که معلوم نیست فروش نفت بر چه اساس است و در نوسان بودن آن به هیچوجه قابل برنامه ریزی و پیش بینی دقیق نیست لذا باید از صادرکننده حمایت کرد!

▪️با جلوگیری از رشد تورم شاهد اتفاقات خوبی در حوزه‌ صنعت خواهیم بود

 

استاندار آذربایجان شرقی نیز در این مراسم گفت: در طول چند ماه اخیر بیش‌از ۴۵ واحد صنعتی راکد در استان به چرخه تولید بازگشته‌ و در این مدت با بیش‌ از ۲۵۰ سرمایه‌گذار جلساتی را تشکیل داده و به بحث و گفتگو پرداخته‌ و نیازها و مشکلات آن‌ها را شنیده‌ایم و من لازم می‌دانم از همه‌ی سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان استان تشکر کنم که یک تعصب ویژه نسبت‌به آذربایجان شرقی دارند و این تعصب و علقه یک سرمایه اجتماعی بسیار گرانبهایی است که باید قدر آن را بدانیم.

عابدین خرّم افزود: رویکرد دولت سیزدهم استفاده از همه‌ توانمندی‌های داخل برای حمایت از کسانی است که در فضای تولید، کسب‌ و کار و اشتغال پایدار حرکت می‌کنند.

وی ادامه داد: دولت سیزدهم کار خود را در شرایطی آغاز کرده است که وضعیت بر اساس نظر اقتصاددانان در تمام شاخص‌ها از جمله رشد اقتصادی، تولید داخل و غیره در وصعیت صفر یا اندک قرار داشت اما به تمام سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان اعلام می‌کنم اگر روزی قرار بر این بود که سرمایه‌گذاران به‌ دنبال مسئول بگردند، امروز برعکس شده‌ است و این مسئولین هستند که به‌ دنبال تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران می‌گردند!

خرم با بیان اینکه ستاد تسهیل در استان به‌ صورت شبانه‌ روزی در حال فعالیت است اضافه کرد: ما اهل انجام کارهای تبلیغاتی و تصنعی نیستیم اما آرزو می‌کنیم در خصوص بحث حمایت از تولید، صادرکنندگان و رشد اقتصادی به مرحله‌ای برسیم که بتوانیم آمار و ارقام را به‌ طور کامل به مردم گزارش دهیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: ما اکنون در شرایط جنگ اقتصادی قرار داریم که تحریم نیز جزئی از این جنگ است اما بنابر فرمایشات رهبر معظم انقلاب تحریف برای جلوگیری از معرفی دستاوردها و توانمندی‌های داخلی بالاتر از تحریم قرار دارد چرا که اکنون افرادی در داخل کشور در حوزه تولید ماشین‌آلات، صنایع و شرکت‌های دانش بنیان فعال هستند که در صورت حمایت می‌توانند کارهایی در حد معجزه انجام دهند و من از تمام صنعتگران و تولیدکنندگان می‌خواهم به سمت استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان حرکت کنند.

استاندار آذربایجان شرقی تاکید کرد: ما باید با کنترل و جلوگیری از رشد تورم و نقدینگی شاهد اتفاقات خوب و مناسبی در حوزه‌ صنعت باشیم و امروز دولت با افتخار می‌گوید که چندین ماه است که جلوی چاپ پول بدون پشتوانه را گرفته‌ است و خوشبختانه امروز هیچ مشکلی در تامین کالاهای اساسی در کشور و استان نداریم و ادعا می‌کنیم که قیمت بخشی از کالاهای اساسی تثبیت‌ شده است.

وی در خصوص بحث معدن در آذربایجان شرقی نیز گفت: متأسفانه معدن به‌ عنوان یکی از ظرفیت‌های بزرگ استان که مورد غفلت قرار گرفته‌ است و همچنان نتوانسته‌ایم آن‌طورکه باید از این سرمایه خدادادی استفاده کنیم.

خرم با بیان اینکه تیم اقتصادی استان هنوز تکمیل‌نشده است اظهار کرد: تیم فعلی اقتصادی استان نیز شبانه‌روز در حال تلاش برای حل و رفع مشکلات بخش‌های مختلف از جمله تولید صنعت معدن کشاورزی استان است.

▪️صادرکنندگان همواره یار دولت، ملت و اقشار آسیب‌ جامعه پذیر بوده اند

 

معاون استان‌ها و تشکل‌های اتاق بازرگانی ایران گفت: صادرکنندگان در کنار سرمایه گذاری، تولید و صادرات، با پرداخت مالیات و انجام مسئولیت‌ های اجتماعی خود یار دولت، ملت و اقشار آسیب‌پذیر بودند.

مظفر علیخانی با بیان اینکه تبریز از منظر کشاورزی، صنعت و معدن همچنین علم، ادب، فرهنگ و هنر جزو افتخارات جمهوری اسلامی ایران است افزود: فلسفه‌ برگزاری این مراسم بحث فرهنگ سازی آن است که برای ارزش دادن به فعل صادرات انجام می‌شود.

وی ادامه داد: صادرات کارکردهای مختلفی اعم از تولید ثروت، اشتغال زایی، برقراری عدالت اجتماعی، رونق تولید، گسترش رفاه عمومی، صادرات تمدن ملی و اسلامی و به افتخار درآوردن تکنولوژی و مدیریت ایران در اقصی نقاط دنیا دارد.

وی افزود: در سال‌های اخیر به‌ویژه از ابتدای سال ۱۳۹۷ تاکنون صرفا ارز آوری را مهم‌ترین کارکرد صادرات تلقی کرده و مشکلی بر مشکلات فرایند صادرات افزودیم که امیدواریم با همت دولت و مجلس این مشکل را برطرف کنیم و همانطور که صادرات ما در ماه‌های اخیر ۴۰ درصد رشد داشت، این رقم در ماه‌های آینده نیز در خور شأن مردم ما باشد.

علیخانی خاطرنشان کرد: اتفاقات اخیر نشان می‌دهد که مذاکرات برجام در حال رسیدن به نتیجه است که در اینصورت شاهد رونق تولید و صادرات خواهیم بود بنابراین در سرمایه‌ گذاری باید گام‌های مهمی برداریم.

وی با تاکید بر سرمایه گذاری ملی و جذب سرمایه گذار خارجی برای پیوند با اقتصاد جهانی گفت: اکنون رشد ۸ درصدی اقتصاد پیش‌بینی شده است که ۴.۵ درصد آن در زمینه‌ سرمایه گذاری و ۳.۵ درصد آن در زمینه‌ بهره وری است و این مهم، بدون سرمایه‌گذاری، مدیریت علمی و نگاه به بازارهای جهانی امکان پذیر نخواهد بود.

معاون استان‌ها و تشکل‌های اتاق بازرگانی ایران متذکر شد: گام دوم توسعه‌ مناسبات سیاسی و اقتصادی با دنیای خارج و منطقه است که استفاده از دیپلماسی سیاسی و اقتصادی با کمک نهادهای دولتی و قانونی بخش خصوصی امر مهم را به ارمغان می‌آورد.

وی، بحث ایجاد زیر ساخت‌ها را سومین فاکتور برشمرد و افزود: رشد اقتصادی دولت بدون توسعه‌ زیرساخت‌ها در زمینه‌ جاده‌ها، بنادر، اسکله‌ها، فرودگاه‌ها، انبارها و گمرکات کشور امکان پذیر نیست و به همیت علت باید به دنبال سرمایه گذاری و همکاری‌های منطقه‌ای باشیم.

علیخانی تاکید کرد: آنچه دسترسی ما را به بازارهای منطقه و دنیا تسهیل می‌کند استفاده از موافقت نامه‌ تجارت آزاد و ظرفیت‌هایی مانند اجلاس شانگهای، اتحادیه اوراسیا و ظرفیت‌های اقتصادی منطقه اعم از کنفرانس اسلامی و ظرفیت‌های حاشیه‌ دریای خزر است.

وی با تاکید بر استفاده از ظرفیت بخش خصوصی بیش از گذشته اظهار کرد: نهادهای بخش خصوصی مانند اتاق ایران، اسناد و تعاون همراه قانون و مشاور سه قوه بوده و نقش آفرین اعتمادسازی بین حاکمیت، دولت و بخش خصوصی هستند که زمینه را برای ارائه‌ نقطه نظرات کارشناسی و مشورت در حوزه‌های چون اصلاح قانون کسب و کار و قوانین و مقررات ایجاد می‌کند و امیدواریم در سال آینده اعداد و ارقام بالاتری برای اقتصاد کشور به ارمغان آوریم.

وی یادآور شد: اعتمادسازی از سویی عبارت است از اعتماد فعالین اقتصادی به سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های دولت و از سوی دیگر اعتماد دولت به توانمندی و ظرفیت‌های بخش خصوصی است که در این ارتباط آموزش‌های ضمن خدمت برای کارآفرینان، صادرکنندگان، مهندسین، تکنسین ها و تمامی زنجیر تولید که رهبر معظم انقلاب از آنها به‌ عنوان افسران، سرداران و سربازان جنگ اقتصادی نام برده، لازمه‌ این پیوند این را به ارمغان می‌آورد.

وی بیان کرد: نمی‌توان صادرات را از صادرکننده و تولید را از تولیدکننده جدا کرد و صادرکنندگان واقعی کسانی هستند که در سال‌های اخیر علی‌ رغم اینکه در فروش نفت با چالش روبرو شدیم، با برگشت ارز اقتصادی به کشور با تشکیل شبکه‌های مویرگی در اقصی نقاط دنیا، کالا صادر کرده، تحریم را دور زده و ارز را به چرخه اقتصادی وارد کردند.

معاون استان‌ها و تشکل‌های اتاق بازرگانی ایران در پایان اظهار کرد: این صادرکنندگان در کنار سرمایه گذاری، تولید و صادرات، با پرداخت مالیات و انجام مسئولیت‌های اجتماعی خود یار دولت، ملت و اقشار آسیب‌پذیر بودند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.